Graupner Salina - restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DutchRC, 26 jul 2014.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo people :)

    afgelopen week nam ik van een bekende een Graupner Salina over.. Deze verkeerd in best slechte staat, dus die ga ik van de grond af herbouwen.

    Hier een paar pictures:
    [​IMG]
    Er zat eerst ook striping op.. Omdat ik de romp ga verven, is dat er al vanaf gehaald.


    [​IMG]

    Zoals je ziet heb ik de railingen er al afgesloopt. Er zaten ook 2 Graupner speed 400 motortjes in.. Weg dermee! :)
    De Servo is een goed metal-geared exemplaar, dus die blijft zitten..

    Weet iemand ook hoe ik ver-geling van plastick weg kan krijgen?


    Onderdelen:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2014
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    okee. en inmiddels is er al weer aardig wat gedaan:
    De roeren & assen zijn verwijderd
    De binnenkant schoon gemaakt, en goeddeels ontdaan van lijmresten
    de buitenkant van de romp ontdaan van lijmresten (het leek wel alsof de originele bouwer een nies-aanval had bij het lijmen ofzo :))
    de buitenkant is opgeschuurd en afgeplakt voor zover nodig..

    Helaas regent het nu, dus ik kon em niet in de primer zetten :mad:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    En. inmiddels zitten er op de romp 3 lagen primer, en een eerste laag lak (donker marine blauw)

    [​IMG]


    *knip knip*

    Okee.. de romp heeft inmiddels 4 lagen lak, en 3 lagen transparante lak gekregen.. Dus die is voor nu even kloar :)

    En dat ziet er dan voor nu zo uit:
    [​IMG]


    *knip knip*

    ... En inmiddels hebben de 2 dek-delen ook een lagje primer te pakken :)

    [​IMG]


    *knip knip*

    En inmiddels zitten de 2 dek-delen ook in de lak + transparante lak:

    [​IMG]

    Lijkt niet Heel anders, dan zonder lak.. maar de kap was erg geel geworden..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2014
  4. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Ziet er al een stuk beter uit! Ik heb zo ook een Robbe Buchhorn opgeknapt en opnieuw opgebouwd..
    En mijn huidige project is het bouwen van de Robbe Paula 3 naar eigen inzicht.

    Ik hou hier geen bouwverslag bij... maar foto's kun je onderin mijn handtekening vinden.

    Die gele snot is echte k.u.t. lijm..want dat blijft doorharden tot er deuken in het abs zitten.
    Ik lijm er in ieder geval niks mee.

    Succes met de verdere opbouw.
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Mooi jacht, in mijn ogen eleganter dan bijvoorbeeld een Robbe Najade.
    Met de nieuwe kleur knapt hij er enorm van op, het achterdek in dunne latjes beplanken zou er goed bij passen.

    Krijg je trouwens beide helften nog goed/netjes verlijmd ná de schilderwerken?
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Kun je bij die ESC wel de rem uitzetten? Kan wel eens handig zijn, een boot remt alleen echt door gelijk achteruit te slaan.
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Bedankt voor de reacties heren! :)

    @Nitromethane: verschrikkelijke lijm indedaad! :O waarom gebruiken ze dat..

    @Tamaniac: ja.. ik heb al het hout-werk dat op de boot zat, er netjes af gekregen.. Dat gaat dus gelakt worden, en gaat dan weer op de boot :)
    Op het hecht-vlak van de romp-delen is geen verf gekomen :) naja.. heen Heel klein beetje.. dat schuur ik weer weg...

    @Indoorvlieger: dat is inderdaad een beetje een nadeel van die ESC's.. Je moet even remmen, weer naar 0, en dan nog es.. Dan gaan ze achteruit.. So-far heb ik dat er nog niet uit gekregen..
     
  8. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Hey Kerel,

    Even inbreken in je topic.

    Zo zag de boot er uit toen je m van me overnam:

    [​IMG]

    Jezus man wat een gave kleur die marine blauw.!
    ze is een flink end opgeknapt, ben benieuwd wat voor een setup je erin weet te freubelen.
    Enne wanneer is de proefvaart?

    Groeten Dyon.
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks voor de aanvulling Dyon! :)

    inmiddels heb ik trouwens besloten helemaal Geen reling te monteren aan de voorkant.. Ik vind em nu mooi clean-strak :)
    Dat betekende ook, dat ik al die gaatjes inmiddels met plamuur heb gedicht.. geschuurd.. gepolijst..
    Morgen een nieuwe bus verf zien te scoren..

    De motor-keuze is iets veranderd.. Dat rode motortje gaat niet passen.. Zie m'n startpost voor de motor-keuze (die gaan passen)

    Oei ehm.. de motoren moeten nog binnen komen.. Dat zal Dinsdag worden.. Of ik dan de opbouw al op de boot heb zitten.. hmmm..
    Ik GOK op volgend weekend.

    Groet
    Roeland
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Sommige ESC's hebben een "crawler" stand. Dan is de rem uitgeschakeld. Als je brushed was gebleven had je de 45A ESC van HK kunnen nemen, die heeft dat. Maar er zijn zeker ook brushless regelaars met crawler-mode.
     
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Tja.. ehm.. wellicht is dat de prijs van HK shoppen.. Het is er voordelig, en het werkt vaak best goed.. Met soms wat onhandige kleinigheidjes ;)
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ga je die Salina niet erg veel power geven met die twee BL's er in? Zo'n 25 jaar geleden heb ik dit scheepje voor mijn oudste zoon Kor gebouwd... Die voer op twee 400's met de juiste schroeven* er onder behoorlijk snel, hoor! Overigens ook het houtwerk IN de boot in de lak zetten... Anders gaat het rotten.

    *Graupner 2-blads 30mm carbon, volgens mij. In ieder geval héél andere schroeven dan die rode die er bij jou onder zitten.

    Die Salina van m'n zoon staat nog steeds bij hem thuis. Gaat ook niet weg. Ooit de motoren vervangen... Na 7 jaar intensief gebruik begonnen die licht te geven... :D
     
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    Hallo Roel :)

    wellicht wel ja, maar aangezien ik er geen waterkoeling in bouw, wil ik graag dat de electronica het lekker makkelijk heeft. Als hij op half gas hard zat gaat, dan Prima :D

    Ah.. die schroeven zijn niet de originele.. Hmm ik heb ze nog niet opgemeten.. Ik probeer eerst wel even met deze schroefjes.. Maar dan weet ik alvast welke er Wel onder horen.. Thanks :)

    Ah en inderdaad.. al het hout wat aan de binnenkant ter versteviging dient, zal ik ook in de lak zetten.. Goeie tip :)
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Houdt er rekening mee dat BL-regelaars het niet op prijs stellen als je lang op halve kracht vaart. Zijn ze niet op gemaakt.
    Even opgezocht: de schroeven die goed onder de Salina presteren, zijn 33mm tweeblads carbonschroeven van Graupner. (ook met een Speed 400 als aandrijving)
    Eventueel kun je ook speed 500 motoren inbouwen, dan heb je iets meer reserve-power. Er zijn zelfs lieden die de Salina met speed 600 motoren lieten rondcrossen...:confused:
    Op 7,2V ging ze redelijk rap, met een 7,4 Lipo zal dat nog beter gaan, maar hou je zwaartepunt goed in de gaten.
    Weinig onderwaterschip, relatief hoge opbouw plus verminderd gewicht door gebruik lipo: je loopt dan kans op een instabiel schip.
     
  15. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dus met mijn RC auto's en vliegtuigen moet ik ook vooral full-spead-ahead?
    Met n'n vliegtuigen ga ik eigelijk Nooit verder dan 75%, en vlieg meestal op 50/60%

    Ja.. ook ik heb dit verhaal al vele malen gehoord / gelezen.. Ik weet niet..

    Speed 500 motoren gaan absoluut niet passen.. Ik had toevallig brushless motoren liggen in die maat.. Passen niet op de motor-mount.
    De brushless motortjes die ik erin ga zetten zijn niet heel groot by-the-way hoor, al heb ik de set samengesteld op de mogelijkheid om op 4S te kunnen varen..

    Met wat voor'n accu vaart jouw zoon Roel? Ik heb lipo's in allerlei soorten & maten, dus dat gewichts-probleem kan ik wel oplossen..
    De grootsten die ik hier nu heb liggen zijn 8400mah 3S.. maar dat zal wat teveel van het goede zijn..Voor de eerste testvaart dacht ik aan 2x 4300mah 2S..
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ga maar eens te rade bij de elektronica-goeroe's hier... Als je een regelaar hebt met overcapaciteit én een goeie koeling zal het wel loslopen... Maar de salina is helemaal afgesloten als ze vaart.

    Nou, ondertussen is het "voer" in plaats van "vaart", want ik spreek over zo'n 20 jaar geleden dat ik scheepje voor hem bouwde. Hij was toen 7. Hij heeft ermee gevaren tot z'n 16e, toen kwamen er andere interesses. Die liepen op naaldhakken en zo.:rolleyes:

    De accu's waren toen 7,2V 2000 mAh Nicads. Kon hij een kwartier op varen, dan was het sap er wel uit.
    Als je die 2 x 4300 2S erin legt, parallel geschakeld, kom je een heel eind, denk ik. Maar hou de warmtevorming in de gaten! Nogmaals: het scheepje is helemaal afgesloten als ze vaart.
     
  17. DutchRC

    DutchRC Guest

    Cool.. qua gewicht zijn die 2S lipo's dan wellicht redelijk inderdaad.. Maar ze komen gewoon 1 lipo aan 1 ESC.. (2 ESC's hè..)
    De eerste runs zal ik er ook data-logger bij in stoppen.. En ja.. die warmte.. daar had ik eerder wat over nagedacht.. nog geen oplossing voor bedacht..
    Mijn broer gebruikt die ESC's trouwens in een wat groter (en zwaarder) schip.. Dat gaat t'm 3S uitstekend qua warmte..

    Ik zal eens kijken of ik op een strategische plek wat opening kan aanbrengen..

    Ohw ja! Hoe zou het bovenste dek-deel eigelijk 'vast' moeten te komen zitten? :O
    Toevallig met een elastiek naar beneden?

    En nog een minder serieuze vraag: als ik de roeren zou verwijderen, en stuur met differential thrust.. Heb ik dan een drift boot?
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Okee.. sinds ik deze foto maakte:
    [​IMG]

    vond ik het al mooi dat je een beetje in een licht-gekleurd gat keek, door die patrijs-poorten..
    Nu zijn de originele ruitjes vrij donker.. Die zouden eigelijk vooral wegvallen tegen de romp..

    Dusss.. inmiddels heb ik 1 ruitje gemaakt, dat bij het demonteren kapot ging.. EN ik heb er isolatie-tape op geplakt:
    [​IMG]

    Zo heb ik ook mooi geen last van lijm, die je door het ruitje heen ziet :)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Oh ja, natuurlijk. Niet over nagedacht.

    Wellicht de grote "schuifdeur" naar het achterdekje wat openzetten? En een kleine processor-ventilator er achter?

    Heb ik destijds met een veer gedaan, maar tegenwoordig zijn er "supermagneten". ( Sterke neodymium magneten kopen (industrie, onderwijs, huishouden) - supermagnete )

    Tja... het kán... Maar je maakt het sturen onnodig ingewikkeld en bovendien zul je zien dat de motoren altijd iets in toerental verschillen. En dan heb je een model met "ingebouwde bocht". Geloof me: met de roeren werkend draait ze op volle kracht als een malle.
     
  20. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Ziet er schitterend uit Dutch,

    Prachtige kleur!!!!! :worship::worship:
     

Deel Deze Pagina