Project Thermiekplank: Plankie

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Wubbe, 20 jan 2012.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de uitleg. Ik moet de binnenroeren (flaps) nog uitsnijden. Dirk meldde ook al dat die voor optimaal remmen kleiner moeten worden. Dat ga ik dus doen.

    Dank :)
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als jij het tzt. na veel oefenen voor elkaar krijgt op Plankie consequent in jouw tuin daar te landen, heb je de helft van een F5J-kampioenschap al achter de kiezen. :D
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is wel een idee Dirk, Plankie op een F5J wedstrijd inzetten.
    De maximale landingspunten is geen probleem. Nu nog beter in de thermiek meekomen met de Pike Perfects en de Supra's.
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik ben momenteel bezig met een Nüri voor de F5J
    worstel alleen nog met XFlr5 en ranis.
     
  5. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe ziet het er uit?
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Welk profiel ga je gebruiken?

    Ik heb geloof ik nog wel het 'ranis' bestand van Plankie.
    Kun je eens mee spelen.
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb het ranis bestand van plankie een tijd terug van Dirk gehad en heb hem zo ook na gebouwd. Ik vlieg met plankie aan de helling ik heb hem trouwens in zweef uitvoering.

    Voor de F5J nuri ga ik de JWL097 gebruiken die heb ik ook op mijn Bigfoot toegepast een Nüri van 4,5 meter en dat bevalt super.

    Een screenshot Ranis

    [​IMG]
     
  8. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Leuke vleugelvorm.

    Wat waren de overwegingen om voor de JWL097 te gaan? Het lijkt niet beter te presteren dan de vergelijkbare Peter Wick profielen zoals PW98 of PW1211.
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    leuk! Dat is een richting waar ik al een tijdje heen wil :).
    grotere Nuri's!

    heb je wat meer info over die Bigfoot?
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb vier jaar terug de Yeti gebouwd de eerste met de PW98 en de tweede met de JWL097 en ik vind de JWL toch Thermiek vriendelijker en gevoeliger en een belangrijker punt vooral bij de F5J de JWL steekt wat beter.
    Het steken vind ik voor mezelf ook belangrijk omdat ik nogal ver weg vlieg ik daarom zelf mijn Jeti DC 16 verruild voor een FrSky Taranis.

    De PW 1211 is eigenlijk een bedacht als F3K profiel en die heb ik op mijn Papilion zitten 1,5 m, volgens Peter zelf zou voor de grotere vleugels de PW98 gebruikt moeten worden.

    @Sietse

    Ik heb dit voorjaar de keuze gemaakt om helemaal naar Nüri's te gaan.


    de specs van de Bigfoot

    Spannweidte 4780mm
    romplengte 750mm
    peilstelling 20,0°
    Profil HS3,4/12
    Twist -1,72°
    Winglethoogte 460mm
    Wingletprofil plat 6mm dik
    vlieggewicht 3200g
    vleugelbelasting 33,5g/dm²
    RC functie's 6 kleppen en de winglets de winglets worden alleen gebruikt is thermiek en speed stand.

    Als je bij thermiek stand de winglet roertjes 5 mm naar binnen zet dan draagt hij nog wat makkelijker weg en als je bij speed de roertjes 3 mm naar buiten zet dan steekt hij wat makkelijker.
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  11. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor de uitleg. Zelfde vleugel met verschillende profielen bouwen is natuurlijk de beste manier om te kijken wat het beste voldoet.

    En, wow! Indrukwekkend en inspirerend zo'n enorme vleugel. De winglets met roertjes zijn ook bijzonder interessant. Kunnen ze ook niet gebruikt worden als richtingsroer of als "drag device" om het gecoordineerder in de bocht te leggen? De winglet aan de binnenbocht kant flink naar buiten... o.i.d.?

    Nog een vraag van een tevreden Taranis gebruiker; waarom van Jeti naar FrSky? Is de link van FrSky beter?
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Waarom de Taranis een beter bereik heeft weet ik niet maar ik heb in de praktijk gemerkt dat ik met de Taranis verder weg kan vliegen dan met de DC misschien heeft het mooie antenne handvat wel een negatieve invloed op de DC.

    Ik kreeg de tip van Bernd Pfeiffer die ik eens op een helling tegen kwam we kwamen aan de praat over de Bigfoot en ik gaf toen de opmerking dat de roertjes die ik toen als richtingsroertjes gebruikte eerder een negatief effect hadden, hij vertelde dus over het experiment waar hij mee bezig was. Ik heb dit toen direct in geprogrammeerd en tot mijn verbazing werkte het goed er is wel een maar de peilstand van de vleugel moet meer dat 18% zijn.
    Als richtingsroer had je wel een haak effect en dat is voor de Bigfoot iets wat hij direct afstraft net als te kort in de thermiek draaien.
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Vandaag ook maar eens aan plankie begonnen, de middendelen zitten nu tegen elkaar, ook de tipjes zitten verlijmd. Dadelijk als alles droog genoeg is dan de koolstof staaf erin lijmen en de onderdelen tegen elkaar aan zetten.
    Daarna de achterlijst recht maken zodat de franjes eraf zijn en dan de roeren uittekenen. die ga ik voorzien van balsa lijstjes op de scharnierlijn.

    Heb het gehele topic nog eens doorgelezen, maar blijf toch met vragen zitten, die stel ik wel als ik ze tijdens de bouw tegen kom.
    De eerste is welke verf doet het goed op dit schuim, of hoe kan ik dit het beste inkleuren voordat ik de lamineer folie erop zet?
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zijn er al mensen die met succes lamineerfolie hebben gebruikt?
    Volgens mij zijn de meesten overgeschakeld naar vacuuum baggen. Of vergis ik mij?

    Ik ben ook bezig. Dit weekend een luikje in de romp dremelen (bedankt JHVDK :)).
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik zou hem baggen, met lamineerfolie is de vleugel niet sterk genoeg.
    Baggen met 50grams glas en aan de tippen een extra stukje glas.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Helaas heb ik niet de middelen om de vleugel te baggen. kan hem wel bekleden met dun glas en lamineer epoxy.

    zijn er mensen die glasrompjes kunnen maken in een mal of moet ik die ook gewoon bekleden met glas en dan het schuim eruit pulken.
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Een koelkastpompje is snel gevonden ;) misschien iemand op je club of vliegmaatje met een pomp.

    Rompje kun je indd bekleden met glas / koolstof roving indien gewenst en schuim oplossen ( zie eerdere post in dit draadje)
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    pulken hoeft niet. Aceton of benzine lost het schuim op.
    Morgen ga ik het zelf proberen.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dan maar even snel doorbouwen en die vleugel en romp met epoxy en glas bekleden voor de volgende herstel operatie. daarna mag ik weer een tijd niet in een stoffige en vuile omgeving werken......

    En dan wil ik nog voor augustus een mooie heling kist ontwerpen en bouwen alhoewel het ontwerp staat in de basis al een tijdje vast..... alleen nog een "gek" gevraagd die mijn vleugel ontwerp eens wil doorrekenen.....
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De schuimplug van de romp bekleden met van die bruine verpakkingstape. Dat hecht niet op epoxy.
    Met thinner of aceton eruit pulken is een smerige klus. Daarom ben ik op die tape overgegaan. Eerst wat pulken, en dan het restant schuim met tape en al eruit trekken.
     

Deel Deze Pagina