Graupner Salina - restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DutchRC, 26 jul 2014.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Twee nieuwe schroeven zijn goedkoper dan 3S lipo's...
    Ik denk dat de snelheidswinst je zou verbazen...

    Oh ja, wat ik nog schrijven wil: Zet het bovendek GOED vast! Zeker met deze snelheden.
    Bij ons is hij er wel eens afgewaaid.
    Supermagneten of een systeem met twee grendels die je aan de achterzijde bediend.
     
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    Niet als je 3S lipo's in allerlei soorten en maten al hebt :p haha.. ehm.. ik kan ook beide een keer proberen, en zien wat ik er van vind..

    Ohw ja! Ik zal er 1-dezer-dagen een paar pictures van proberen te maken:
    Het bovendek komt vast te zitten met een elastiek.. Zit muurvast! Dit was al zo toen ik de boot overnam, maar afgezien daarvan vond niet echt een handige plek voor de magneten..

    EN ik heb ook wat koel-openingen aangebracht, die helemaal uit het zicht zitten.. Pictures volgen
     
  3. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Ziet er Goed uit kerel.!

    Had wel een filmpje verwacht met de complete bovenbouw.

    Groeten Dyon.
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks! En ja.. de bovenbouw was de verf nog niet van droog ;) Ik zal daar ook nog wel een keer een filmpie van maken..
     
  5. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Draaien beide motoren soms dezelfde kant op?
    (vooruit varend ligt ie een beetje naar bakboord en achteruit stuurt ie heel kort de ene kant op maar bijna niet de andere kant op.)
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nee, ze draaien gelukkig contra.. 1 van de roeren bleek iets verdraait te staan..
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nog een laatste filmpje, deze keer Met het bovenste dek er ook op :) Staat toch wel wat beter uiteraard..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. KamikazeKreator

    KamikazeKreator

    Lid geworden:
    9 aug 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Leuven
    Goeiedag,

    Ik heb in het depot bij mijn schoonouders een Graupner Salina gevonden uit 1994. Alle batterijen zijn slecht en een nieuwe 6V batterij kost ong 20€. Nu vroeg ik me af hoeveel deze jacht momenteel ongeveer waard is? Ik zie dat je voor 30€ al een nieuw bootje hebt. En ik ben ook gewoon benieuwd naar de geschiedenis. Ik vind er niet veel van terug. Ik heb wel nog alle handleidingen,
     
  9. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Late reactie misschien , maar ik vind het een top-combinatie die je gespoten hebt. Goed gedaan
    Is weer een moderne boot geworden
    Gr
    Freek
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi vaarbeeld, maar wat een herrie! Komt die herrie van de motoren, of van de koppelingen? Goed uitgelijnd moet dat bijna geluidloos willen draaien, tenzij de motoren de storende factor zijn. Hoeveel kv zijn deze motoren en hoeveel spoelen hebben ze? Heb zelf een 750 kv met 9 spoelen, die ontzettend rauw loopt. Een ander 750 kv motortje met 12 spoelen hoor je bijna niet. Om ze te regelen gebruik ik een HK 10A car ESC. Die lijkt t.o.v. de motor zwaar onder de maat, maar het opgenomen vermogen wordt bepaald door de schroef en verlies in de aandrijflijn. Vaak is er om een schip te laten bewegen veel minder kracht nodig dan we denken. Laat ik de echte racers even buiten beschouwing. Het kritisch punt bij een planerend scheepje is om in plané te komen. Daarbij zijn gewicht en type schroef belangrijk. Dat het scheepje in rust voorover ligt is een gevolg van de rompvorm. Breng je, om dit te corrigeren, gewicht naar achteren heb je kans dat ze niet goed in plané komt en onstabiel wordt. Gr. Klaas.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als het model er goed uitziet zou je er op Marktplaats misschien 20 euro voor terugkrijgen.
    Hier op Modelbouwforum waarschijnlijk iets meer, omdat de mensen hier weten wat voor scheepje het is en dat op waarde kunnen schatten.
    Maar het blijft natuurlijk een kunststof modelletje uit de jaren '90, met alle risico's van dien: Een romp die (te veel) aan zonlicht is blootgesteld en daardoor bros is geworden, motoren en assen die verroest zijn, details die missen, enz enz enz.
    Ik heb in de jaren '90 dit model voor onze oudste zoon (toen 8 jaar oud) gebouwd en hij heeft er zijn eerste ervaringen op het water mee opgedaan. Een jaar of tien later een revisie uitgevoerd: nieuwe Speed 400 motoren ingezet; de oude waren 'op'. Zat bijna geen kool meer op de borstels. Een nieuwe laklaag en wat details vernieuwd.
    Nu staat het scheepje op een kast in zijn eigen huis. Hij vaart er niet meer mee, maar het is nog steeds een mooie herinnering aan de vele uurtjes die wij (zoon en pa) aan het water bij Vaargroep Flevoland hebben doorgebracht. In goed gezelschap. "Die doe ik nooit weg!" was zijn uitspraak tijdens zijn verhuizing naar een eigen woning.

    En Klaas, m.b.t. de herrie: het is een kunststof model, met weinig spanten.
    De romp én opbouw doen prima dienst als klankkast.
    Ik heb in de Salina van m'n zoon destijds een paar extra spanten en wat bekledingsmateriaal aangebracht om het aantal decibels binnen de perken te houden.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Roel, ben het met je eens dat de romp als klankkast werkt. Soms wil je dat (echte motorgeluid), maar soms weer niet. Ook het passeren van de schroeven langs het vlak kan een hinderlijke resonantie opleveren. Bij echte schepen lijmt men aan de binnenkant dan een soort schuimrubber anti dreunmat. Maar gezien de enkele kruiskoppelingen in dit model verdenk ik de aandrijflijnen. Daar komt bij dat dit soort rompjes dusdanig week zijn dat ze in het water een ander model hebben dan op de wal. Althans, dat is mijn ervaring. Vandaar dat ik daarbij een voorstander ben van dubbele kruiskoppelingen. Geeft veel minder weerstand, slijtage en stroomverbruik. Is voor jou en mij allemaal "oud nieuws" natuurlijk. Recentelijk een test gedaan met een 750 kv Racerstar motortje, 10 A HK car ESC en een 7,2 V Nimh accu. Trok aan een 60 mm schroef in een straalbuis. Met een dubbele kruiskoppeling hoorde je amper iets. Motor noch ESC werden warm. Gevoeld na een uurtje varen. Meest langzaam tot halve kracht. Voluit klom de sleper half uit het water en was als losse boot niet te hanteren. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina