Piper j3 cub 2.7M

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Smac.flyers.belgium, 8 aug 2014.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet of je met een 30 cc op Biggs wat te slepen heb.
    Vandaar ook mijn vraag wat je precies wil.
    Met mijn 3 pakketten kan ik heel de middag achter elkaar vliegen.
    Met slepen is dat een stuk minder en inderdaad meer gedoe.
    Maar kan wel tot zo'n 8 meter zwevers slepen.

    Het lijkt me slim om voor jezelf de volgende vragen te beantwoorden.
    1. Wil ik slepen of rustig rondtuffen met een piper?
    2. Als ik wil slepen hoeveel sleepjes op een middag wil je kunnen maken?
    3. Tot welk gewicht/spanwijdte wil je kunnen slepen?
    4. Hoeveel db(a) mag je maken?
    5. Wil je ook op meetings slepen?

    Bedenk wel dat hoe meer de piper als sleper ingezet moet worden hoe minder lekker hij als "losse" kist vliegt.

    Als je de antwoorden met ons wil delen kunnen wij je ook beter helpen.
     
  2. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Hey,

    Ik ben een 1/4 scale Piper van Hangar 9 aan 't opbouwen en heb voor de DLE35ra gekozen. Ik moet zeggen dat de cowl hiermee aardig vol zit. De ontsteking heb ik moeten onderbrengen achter het vuurschot, onder de tank.
    Ik heb voor de DLE 35 gekozen omdat deze mooi kan inlopen op de Piper.
    Eigenlijk is deze bedoeld voor een ander project en kan de Piper later een 4-takt krijgen. Een Saito 150 of 180 misschien. Ik heb onlangs een gelijkaardige gevlogen met een 150 en deze had zeker power genoeg.
    Over het vlieggedrag met de DLE kan ik nog niets zeggen, maar rondtuffen op halve of een kwartje gas lijkt me wel leuk.
    Zoals ik kan beoordelen, lijkt de H9 versie toch wel stevig genoeg gebouwd om een 35cc te dragen. De toekomst zal het uitwijzen.

    Luc
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb dezelfde en moet zeggen dat hij heel prettig vliegt.
    Met 500 watt kan je hem al boven houden.
     
  4. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    1. Slepen Maar ook natuurlijk nog tof om zo te vliegen Gewoon de optie om te slepen..
    2. Een stuk of 6_10 aangezien er heel wat zwevers liggen op en goede zondag :)
    3. Ik denk tot een 4-4.5M haalbaar is zonder hem niet meer aangenaam te maken om rond 'te tuffen'?
    4. Ik mag 80Db volgens het regelement..
    5. Zou tof zijn maar op meetings zijn er niet veel zwevers die sleepbaar zijn met de 2.7M denk ik .
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoe bedoel je dat precies Bertus? Mbt zwaardere motor o.i.d?

    Ik kan met mijn Piper wat betreft moderne zwevers maximaal een 4,5m ASW slepen. Puur op de snelheid want wind mee haalt zo'n kist de Piper in. Heb je een ervaren zweefpiloot dan kan hij met zn kleppen die snelheid controleren maar hier laat de Piper duidelijk zijn beperking zien.

    Met een 3,5m Ka8 is het ook weer mooi schaalslepen :cool:

    Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik er geen hightech prop op heb zitten maar een gewone houten zwarte 20x10 voor de looks.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    het heeft te maken met het reageren op het gas . op een gegeven moment is de reactie op de zender weinig ,maar op de kist vrij veel . Nu is dit te compenseren door de hevels zo te plaatsen dat de hevel van de servo bij gas dicht naar voren wijst in het verlengde van de romp en de hevel op de carburateur een hoek van 45 graden maakt naar de prop toe . hiermee is de motor in het onder toeren gebied goed te doseren en toch als een mak lammetje te vliegen .
    Dat een sterkere motor een kist minder vliegbaar maakt gaat er bij mij ook niet erg in . Een Dle is een lichte maar sterke motor .deze willen graag toeren draaien .hierdoor lever je het mooie ronde loopgedrag in wat weer bij de zenoahs zo mooi aanwezig is en ook bij de Rcgf motoren .
    Ik zelf vlieg de piper van HK 2,3meter . moest wel wat aan aangepast worden ,waaronder het motorschot ,maar met een rcgf 26 vliegt hij heerlijk met 3/8 gas rond op een graupner 18x6 prop .
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Eerst even een misverstand uit de wereld helpen.
    In de lucht heb je geen mee en tegenwind.
    Dus met wind mee slepen bestaat niet.

    Nu het antwoord op je vraag wat ik bedoel waarom je met een sleper niet lekker kan vliegen.

    Een echte sleper is relatief zwaar doordat hij zwaar overpowerd en doordat je de meeste kisten dan hier en daar wat moet versterken ook zwaarder.
    Daardoor vliegt hij gewoon wat sneller dus de landingssnelheid is hoger.
    Daarnaast kan je het gas minder prettig regelen want met 1 tandje gas er bij kan je hoveren.
    1 tandje gas minder zakt hij onderuit (even overdreven gezegd)
    Je heb met een groter motor op de piper een bestuurbare motor gecreëerd ipv een vliegende piper.
    Naar mijn stellige overtuiging is een 20 cc viertakt meer als genoeg voor een SIG piper.
    Met een grotere motor komen er vooral stationair ook erg veel krachten op de kist.
    Een sleper moet daar ook erg goed tegen kunnen.

    Nog even een tip om te slepen, ik zie om me heen props met erg weinig spoed.
    bij 7500 toeren moet je minimaal 10 inch spoed hebben bij 10.000 toeren is 8 inch voldoende.
    Anders heb je na de start geen kracht meer en haalt de zwever je in.
     
  8. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Dus ik heb besloten om voor een ASP 160 TWIN (schaal) te gaan of een 26cc RCGF (Powaarr)
    ? Ik denk dat die het beste in aanmerking komen.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2014
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat met de spoed ben ik grotendeels eens . Ik zet het toestel in een klimhoek en vergelijk hiermee met welke prop hij het beste doorklimt en zijn toeren vasthoudt .
    een grotere spoed is leuk ,maar dat betekent ook kleinere omtrek en dus uiteindelijk minder statische trekvermogen .(grofweg gezegd diameter is koppel en spoed is het aantal pk's en daarin een compromis vinden ) er is ook nog een wezenlijk groot verschil in de diverse merken propellors qua prestatie . Uiteindelijk is het letterlijk proberen en ondervinden . ook is er een verschil tussen electro props en brandstof props .

    Blijft een leuk onderwerp aangezien de verschillende soorten en mogelijkheden qua aandrijving .

    Maar feit is dat een piper geen snelle sleper is en je er echt mee moet vliegen , dat maakt de piper juist leuk in mijn ogen . de landing is pas af als het staart wiel ook op de grond staat .tot die tijd blijf je sturen .
     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Zoals gezegd, ga eerst maar eens bouwen :)

    Daarbij weet ik niet hoeveel slepertjes op jullie veld rondtuffen, maar als jij de enige bent wordt er ook veel verlangd van je qua diversiteit die je kan slepen (snel en langzaam) en continuïteit, dus geen gebreken aan het toestel tijdens de dag, want dan balen diegene die op de grond staan te wachten.
    Gezien je leeftijd een hele verantwoordelijkheid en kostenpost om zo iets voor elkaar te krijgen (Richard B zal ook nog wel reageren; ).
    En wat betreft de prop, de werking is hetzelfde als bij een versnellingsbak van een auto: veel toeren, veel trekkracht (grote diam/weinig spoed) of hoge snelheid aanhouden en minder trekkracht (kleinere diam/meer spoed).
    En om het verhaal nog ingewikkelder te maken: waar de lijnen van de vermogensgrafiek elkaar snijden (koppelkromme/ vermogenskromme) is het toerengebied waar je het meeste effectief bezig bent.
    Niet gekeken naar geluid, maar wel naar prestatie/benzineverbruik.
    Wordt weer een laaaaaang draadje................

    Misschien is dit een leuke motor om mee te beginnen?:
    Roto 35VI benzine motor - Te koop | 2dehands.be

    Bouwze!
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2014
  11. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Op de club zijn er ongveer elk weekend wel 2 Slepers aanwezig en een huckepack. dus geen vrees als er eens iets niet juist zit. En Die rotomotor zit er goed uit maar koop niet zo graag 2dehands motoren Een rcgF kost 209 Op Bigplanes.nl en ben ook aan het kijken naar een 30 ofzo. Maar idd eerst bouwen... als die mannen van de DPD een beetje voort willen werken ..maja ze doen hun best :D
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Nog ma als zet er een dle 30 of 35 op.
    Motor is bewezen ken mensen met de rfg dingen en veel trammelant

    Zorg voor een betrouwbare motor. Het is jou toestel voor veel geld.
    Maar de zwever is van iemand anders en moet kunnen vertrouwen op jou spullen.
    Ik hen zelf een 30 en 111 van dle en lopen super
    De reden van de 35 is dat debuutplaat achter zit Dus kom je beter uit met de uitlaat anders zie je de bocht er uit komen.
    Ik zal volgende week mn geluid eens meten
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    laat die rcgf motoren maar liggen
    daar is veel trammelant mee
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Kleine kanttekening Jan: Je bouwt die Piper voor jezelf, en niet voor degene die zonodig puur willen zweven en dus 100% afhankelijk zijn van derden. Dat er een sleepkoppeling in komt is dan een bonus en mochten hun zwevers in het sleepbereik van de Piper vallen dan is dat mooi meegenomen. :)
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met een kleine spoed heb je geen meer trekkracht.
    Ja op de grond wel maar in de lucht niet.
    Zo gauw je 70 km/h vliegt heb je met een 8 inch spoed bijna geen trekkracht meer. ( als je toerental rond de 7000 toeren ligt)
    En dan zeggen ze het ging goed tot de eerste bocht.
    Ja dat snap ik dan vliegt het spul op snelheid en heb je geen trekkracht meer.
    Ik heb dit ook niet zelf uitgevonden maar van Gerben dat de propwind 120 km/h moet zijn ongeveer.
    Met veel props en testen verder moest ik hem daar voor 100% gelijk in geven.
    Hoe het ligt met grotere modellen weet ik niet maar volgens mij moet de propwind dan alleen maar hoger zijn.
    Ondertussen heb ik nu zo'n duizenden sleepjes gedaan met piper of husky modellen je kan er alles mee slepen mits je de kuiste keuzes maak.
    Daarom moet je voor je gaat bouwen jezelf afvragen wat je wil met een model.

    Ik zou de motor al kopen voor je met de bouw start want dat scheelt slopen achteraf.

    hangar 9 piper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Geluid zal geen probleem zijn er vliegen bij ons genoeg dle's rond :)
     
  17. Smac.flyers.belgium

    Smac.flyers.belgium

    Lid geworden:
    8 aug 2014
    Berichten:
    21
    Idd goede gezegt zo wil ik hem bouwen niet speciaal voor hun maar gewoon dat ik de optie heb is fijn :)
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ben ik zeker de enigste die een prima torretje heeft .Het zijn geen hoog toeren/vermogens motoren zoals een DLE . De RCGF motoren zijn net als de zenoah motoren lage compressie motoren waardoor ze mooi rond lopen .Gebruik je een te kleine prop dan jaag je ze inderdaad over de huizen en dat is waardoor mensen gaan klagen .
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    zelfs een Zenoah heefd meer vermogen
     
  20. ronald ov

    ronald ov

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    1
    Hoi Luc

    Ik ben ook de sig 1:4 aan het bouwen en daar komt ook de DLE 35 RA in heb jij foto`s van de uitlaat bocht ?
     

Deel Deze Pagina