Isolatieweerstand krimpkous

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Nevermore, 12 aug 2014.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Nu ik met stromen tot 100A (ESC) bij 6S lipo's aan het werken ben (met oa. 6S 5000mAh 45C lipo's) stel ik me de vraag of een eenvoudige krimpkous over de 4mm bullet connectoren voldoende isolatieweerstand heeft.

    Ik wil niet hebben dat 2 connectoren straks naast elkaar gaan "doorslaan".

    Is dit een probleem? Of maak ik me zorgen om niets?
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zorgen om niets ;)

    Ik werk met 10s en stromen tussen de 150 en 200A , nog nooit een probleem mee gehad.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2014
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Stroom is niet bepalend dat is de spanning!!
    De hoeveelheid ampères maakt niet uit .
    Reken onder normale omstandigheden op 1mm per 1000 volt om over te slaan .
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Als je constant problemen hebt moet je toch eens gaan zoeken naar een oplossing! Welke problemen heb je precies? Misschien kunnen we je helpen met het vinden van een oplossing.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lol... Fijn hè zo'n tablet wat zelf woorden toevoegd op basis van spelling ;)

    Is al aanngepast....
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Bedankt!

    Ik ben er vooral beginnen over denken omdat ik hier en daar las dat men 2 krimpkousen over elkaar gebruikte ivm. de isolatieweerstand.

    Bijkomende vraag, ik had 3S 4000mAh 45C Zippy's die ik in serie koppelde (om 6S aan te sluiten op m'n 100A BEC) hadden 12 AWG draden. Werkte goed met mijn 4mm bullets.
    Nu heb ik nieuwe Zippy's (identieke) ontvangen maar hier zitten 8 AWG draden aan... Iemand een goeie tip om er 4mm bullets aan te solderen? Gewoon wat van de buitenste draadjes weg halen voor het vertinnen?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De stroom doet er niet toe. Spanning wel, en isolatiekous kan uitstekend overweg met spanningen voor aandrijving.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zoals gesteld is voor isolatieweerstand 1 kous voldoende.
    Eventueel wordt een tweede kous toegepast als extra mechanische bescherming.
    Wanneer die niet precies even lang is als de eerste werkt dat het beste.

    Rick
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Nu ja, de BEC is 100A (nodig volgens de specificaties van de motor ).
    Aan de BEC hangen 12 AWG draden. Net als aan de oude lipo's.

    Nu, misschien moet ik voor die heli (hirobo lama ) toch maar overstappen naar grotere bullets. Is alleen weer een andere laadkabel en ik hou graag zo veel mogelijk dezelfde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een BEC van 100 ampère volgens de specificaties van de motor???
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad, een BEC die 100A kan leveren?
    Het is inderdaad goed dat je een BEC gebruikt die een behoorlijke stroom kan leveren. Vooral de moderne digitale servo's gebruiken aardig wat stroom. Maar om nu 100A te gaan gebruiken is wel heel erg overdreven.
    Of is dit soms zo'n zwaar overdreven specificatie van de fabrikant. Net al van die kleine luidsprekers die 100Watt zouden zijn. :rolleyes:
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het om die Hirobo Lama gaat:

    Reken op 200W per kilo, in jouw geval dus zo'n 600~800W....

    Bij 6S is dat een gemiddelde stroom van rond de 35 A die er ongeveer gaat lopen, en als je dan met pieken van het dubbele rekent, zit je nog steeds maar aan 70 A. Dat kunnen die 4 mm bullets wel aan volgens mij.

    Dat die regelaar 100A moet zijn, komt omdat de geschakelde stroom (de piekjes die tesamen die gemiddelde stroom van 35 A opleveren) ongeveer tot 100A kunnen lopen, maar daar hebben je bullets niets mee te maken: die warmen op evenredig aan de gemiddelde stroom, niet de absolute door de electronica geschakelde pieken.

    Reken gerust, dat als de kabels aan de LiPo en de ESC het aan kunnen, dat dan grotere bullets plaatsen niet veel zin heeft. Je moet je zorgen gaan maken, als de bullets dunner zijn dan de kabels...

    Groet, Bert
     
  14. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ik heb een aantal sensoren tot max. 150A. Deze werden/worden af-fabriek geleverd met 4mm goudcontacten. Denk dat die 70A bij jou dan ook wel gaan lukken.

    De XT60 connectoren zijn eigenlijk ook maar voor max. 60A, de stroomsensor die ik heb gebruikt deze voor max. 80A.
    Zelf jaag ik er met regelmaat 85A door.

    Er zit m.i. natuurlijk heus wel een verschil tussen helicopters en vliegtuigen op het vlak van constante belasting en fabrikanten zullen de max. A ook niet zomaar bedacht hebben.
    Als je bijv. 8awg dikke kabels gebruikt en 2mm goudcontacten zal deze stekkerverbinding een bottleneck kunnen zijn natuurlijk.
    Alleen even om aan te geven dat het niet strikt zwart/wit is.
     
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Natuurlijk niet. Domme fout van me!
    100A ESC.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Inderdaad, zo zwart-wit is het niet. Een connector die 60 ampère aan kan stopt er echt niet mee als de stroom iets hoger wordt.

    Het beste is de temperatuur van de connector in de gaten houden. Warmte betekent overbelasting of een slecht contact door b.v. inbranden.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even terug naar de eerste vraag:
    twee krimpkousjes over elkaar heen is op zich niet verkeerd. Stel dat er een scheurt, dan zorgt de ander nog steeds voor isolatie.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inmiddels ook op Gert's nieuwe site, aanrader!, te vinden:
    Elektromodellflug Infos
    -> Modellflug Tips
    -> Hochstrom Stecker Buechsen


    Niet met de gemiddelde stroom Bert, vanwege de kwadratische stroom-term in P = I² x R.

    Stel je continue stroom voor van 1A gedurende 1sec, door 1Ω weerstand:
    gemiddelde stroom 1A
    energie 1A² × 1Ω × 1s = 1Joule
    gemiddeld vermogen 1J/1s = 1watt.
    Nu 2A halve seconde aan, halve seconde uit:
    gemiddelde stroom ook 1A
    energie 2A² × 1Ω x ½s = 2Joule
    gemiddel vermogen 2Joule/1s = 2watt, een verdubbeling.
    Bij eenzelfde gemiddelde stroom, hoe piekeriger de stroom, hoe hoger het (verlies) vermogen.
    Zie ook
    en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor

    Hetzelfde verhaal voor autorijden: je kunt met 50km/u naar de grote stad rijden, of met 100km/u, in beide gevallen dezelfde afstand afgelegd, maar in het tweede geval toch meer benzine verbruikt, twee keer zoveel. Hier omdat weerstand kwadratisch oploopt met snelheid.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina