Wie zou deze beginneling kunnen helpen met wat basis

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door paula3aspirantkapitein, 13 aug 2014.

  1. paula3aspirantkapitein

    paula3aspirantkapitein

    Lid geworden:
    11 aug 2014
    Berichten:
    8
    Locatie:
    zeeland
    Goedemiddag, beste leden wie zou er mij wat meer informatie kunnen geven hoe ik deze accu's het besten en goed zou kunnen laden?

    deze zaten bij de boot die ik heb kunnen kopen, en nu is de vraag in welke gaten welke accu en hoe lang ik deze op de laders zou moeten leggen. en heb een f 14 futaba die ik ook zou moeten laden maar waar deze in te steken en hoe lang?
    en om te voor komen dat ik deze zal over laden?
    ben echt nieuw met deze hobby :p het lezen van wat op het form en in zevenkamp waar we woonden had men een club modelbouwers super dit te zien en nu zelf het te willen gaan opstarten vraag ik graag wat hulp.

    alvast vriendelijk Dank. [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Snap der niets meer van het laden van accu's

    Accu's die lang niet gebruikt zijn, zijn meestal defect.

    Alles over het laden van Ni-Mh accu's vind je hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    De informatie over langzaam laden is relevant. Je laders zijn z.g. langzaamladers.

    De meeste laadinformatie is ook van toepassing voor Ni-Cd accu's

    Voor loodaccu's vind je informatie hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Je vraag staat op een erg ongelukkige plaats, het testforum bedoeld voor het uitvoeren van testen. Vraag door het klikken op symbool met het gevaarteken, links onderaan in je bericht, aan een moderator om je bericht te verplaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. paula3aspirantkapitein

    paula3aspirantkapitein

    Lid geworden:
    11 aug 2014
    Berichten:
    8
    Locatie:
    zeeland
    Snap der niets meer van het laden van accu's

    goede avond echt een leek op het gebied over het laden van accu's :confused:
    hier zeg men 15 uur dan 5uur maar komt er niet uit helaas niemand in de buurt... [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Alle begin is moeilijk.
    Het is maar net wat je wil.
    Eigenlijk vind ik de laders die je gebruik niet meer van deze tijd.
    Je overlaad de accu's altijd omdat je niet weet hoe vol/leeg de cellen zijn.
    Maar goed ze zijn wel te gebruiken.
    Even heel simpel gezegd.
    Je kijk hoe groot je accu's zijn.
    In je zender zit dacht ik 1700 mah

    Die zou je met 100 ma 17 uur moeten laden plus 10% extra (verlies tijdens het laden) als de accu helemaal leeg is.
    Ik zie dat je een 180 ma aansluiting heb dus 1700 : 180= 9.4 uur plus 10% ruim 10 uur.
    Maar dan moeten de cellen wel helemaal leeg zijn en dat weet je dus nooit.
    Vandaar dat iedereen tegenwoordig met computerladers van een paar tientjes laad.
    Die slaan af als de accu vol is.
     
  5. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Als je langzaam wilt laden pak je 1/10 van de capaciteit, dat vermenigvuldig je met 1,4.
    Dus een 4300Mah akku:10=430x1,4=602Mah

    Nu heeft je oplader max 500Mah, nu mag je de min(-) van de oplaadpunten onderling verbinden met een kabeltje, dan kun je amperages bij elkaar optellen.
    100+50=150 500+50+30=180 etc.
    Op de onderkant van de lader staat vaak het maximum wat mogelijk is.
    Sommige cellen mag je sneller laden, dit staat er vaak op vermeld (kleine lettertjes).
    Als je bv een 2000Mah akku mag laden met 1000Mah dan zal deze na 2000:1000X1,4=2,8uur vol zijn.
    Heb je echter maar 500Mah tot je beschikking dan wordt het 2000:500X1,4=5,6 uur laden.
    Een uurtje langer laden maakt voor laden met 1/10 van de stroom niet zoveel uit, bij snelladen komt dit nauwkeuriger.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik weet niet wat je in de toekomst op rc gebied van plan bent maar een goede alles lader is een aanschaf waar slechts weinigen spijt van krijgen.
    Deze laders zou ik echter gewoon houden voor b.v zender accus.
    Voor aandrijf accus zijn ze echter achterhaalt.
    Hoe oud zijn je accus eigenlijk en zijn ze nog in goede staat.
    Er zitten zelfs nog nikkel cadmium accus bij als ik het goed zie.
    Met een goede lader en lipo accus is je laad tijd minder dan 1/2 uur en stoppen dan vanzelf dat werkt veel prettiger.;)

    wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Twee topics even samengevoegd. Graag maar 1 topic openen op je vraag aub.
     
  8. paula3aspirantkapitein

    paula3aspirantkapitein

    Lid geworden:
    11 aug 2014
    Berichten:
    8
    Locatie:
    zeeland
    Dank voor alle reacties :) ik doe me best en heb regels is door genomen dus dit komt ook goed :) ik ga hier is mee aan de slag

    groet
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij laden met 0,1C kun je niet echt overladen, daarom is het ook zo veilig, ook al weet je beginladingstoestand niet. Altijd gebruiken voor NiMH zender- en ontvanger-accu's. Ook weer niet gewoonte van maken om zo dagen achtereen te laden. Bij laden met 0,1C hoeft beveiligingsdiode in zender niet overbrugt te worden, of accu uit de zender, allemaal fout-bronnen. Jan/Corrien heeft nog wel de nodige foto's van gesmolten zenders die (te) snel werden geladen.

    @all
    m = milli = 0,001
    M = Mega =1.000.000
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    En vooral voor de nieuwelingen:

    mAh is een aanduiding voor de capaciteit van een accu.
    mA is een aanduiding voor de laadstroom.

    Nu is 0,1 maal een capaciteit van 4300 mAh weliswaar 430 mAh, maar met 0,1C laden wordt wel degelijk een laadstroom van 430 mA bedoeld.

    Verwarrend nietwaar:confused:;)

    Max.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En de h in mAh staat voor hour (uur).

    Beter/uitgebreider uitgelegd
    wikipedia...Ampère·hour.·
    Ah, lading, capaciteit, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen', stroom gedurende een uur (niet per uur!)
    versus
    wikipedia...Ampère
    A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde'
    1A = 6.000.000.000.000.000.000 elektronen per seconde, tel maar na.

    Onderstaande vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy

    Vergeten we nog iets of hebben we het nu allemaal wel gehad?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  12. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Heb nog wat te koop voor weinig:

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina