3GX heel zenuwachtig op een 450

Discussie in 'Flybarless' gestart door jm.wijnholds, 18 aug 2014.

  1. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Allemaal,

    Ik heb een klein probleempje met mijn 3gx op mijn 450.

    Ik heb mijn 450 sinds kort geupgrade naar flybarless en DFC. Dit omdat mijn nieuwe 600 DFC zo heerlijk vliegt. Echter is de 450 bijna onvliegbaar zenuachtig. Hoef maar naar de stick te kijken of duikt al een hoek in. Nu heb ik flight instelling al geprobeerd te tweaken maar dit lijkt niet veel uit te maken. Zelfs met de rolrate op 0 merk ik geen verschil. Ook de flight condition verhogen lijkt niet veel verschil te maken.

    Kan het zijn dat mijn gains te hoog staan, of misschien te laag? Deze staan nu net is boven de 50%(13 uur).

    Misschien dat jullie nog wat tips hebben om de 3GX te tweaken.

    Weiger nog steeds er een Beast op te zetten ;)

    Groeten,

    Jan-Martijn.

    Ps. De mechanische afstelling is goed. Pitch max 9 voor zowel plus en min. Cyclische pitch is 8 graden zoasl in de handleiding voorgeschreven. Heb bij de laatste ook eens 6 graden geprobeerd maar dat maakt ook geen verschil.
     
  2. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Hallo Jan Martijn,

    Das raar als ie bij rollrate op 0 nog zo fel is......
    Hoeveel % swashuitslag heb je in je zender staan bij zowel rol als bij elevator? (heb je blijkbaar goed om de 8 graden cyclic te halen....)
    Als het aan de gain ligt gaat de heli hunten......dus daar ligt het niet aan....
    Normaal als je heli te fel is verlaag je dan je rollrate in Elevator en Roll....
    Endpoints ook goed ingelezen? bij cyclic 8 graden zowel elevator als roll?
    Vlieg jij 9 graden pitch bij low en high stick??? ik stel ze altijd in op 12 graden....

    Groeten;

    Arjan
     
  3. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Hey Arjan,

    Klopt, ik vermoed dat ik de swashuitslag wel goed heb staan. Heb hem op 8 graden afgesteld, had 6 graden ook al uitgeprobeerd maar dat maakt geen zak uit.

    Het enige waar ik nog niet mee heb lopen afstellen is de gain. Die staat net voorbij 12 uur.

    Eindpunt voor pitch en rol heb ik ook goed in laten lezen. Heb dit zelfs meerdere malen gedaan.

    Ik vlieg 9 graden pitch omdat dat in de handleiding staat dat ze dat aanraden :).

    Kort om... het is nog even flink puzzelen. Moet willen, mijn 600 vliegt ook heerlijk.

    Ik heb wel de servo's vervangen. Heb nu de 430 er op zitten. Die zijn ook een stuk sneller. Geen idee of dat ook nog van invloed kan zijn.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff opletten, heb je hem wel 12 graden pitch, en 8 cyclic laten zien in de setup?
    Doe je dat niet, en stel je hem dus in met die 9, kan hij idd wel eens stevig enthousiast worden..

    Je gain kun je zelf checken
    Hoover, en binnen een tel vol elevator geven, en dan weer naar 0.
    Waggelt hij na, is de gain aan de hoge kant. Begin van een hunt
    Op de aileron kun je dit ook doen, maar elevator is meestal leidend.

    Verder, het is en blijft een gyro achtig ding.
    Met een deel heading hold. Goeie kans dat de endpoints via de unit geregeld zijn, en de roll snelheden via de endpoints van het kanaal (a la staart)

    Maar ik gok op die 12 en 8 tijdens de setup..
     
  5. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Hey Student,

    Ik heb de 450 mechanisch afgesteld op 9 graden pitch 8 graden cyclisch. Eigenlijk precies zoals de handleiding zegt.

    Echt wat jij nu zegt vindt ik interessant, want als ik door de menu's van de 3gx heen blader(via de laptop), staat daar idd dat je de 450 op 12 graden pitch af moet stellen.

    Dus jij vermoed dat wanneer ik de pitch verhoog naar 12 graden en cyclisch op 8 laat staan, en dit de 3gx inleer het beter zou kunnen zijn?

    Tis altijd het proberen waard, maar ik snap die logica niet helemaal. wat heeft de collective afstelling te maken met het cyclische gedrag? :)

    Bij beter weer ga ik gelijk weer testen.
     
  6. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Tis altijd het proberen waard, maar ik snap die logica niet helemaal. wat heeft de collective afstelling te maken met het cyclische gedrag?

    Collective afstelling heeft veel te maken met cyclic gedrag....als de disk (dus je bladen draaien) wil je niet weten wat er allemaal in die ronddraaiende disk gebeurd....je geeft pitch...je bladen gaan positief dan stuur je er ook nog eens bij (op verschillende punten geven je bladen dan ook pitch) om de heli die kant op te laten gaan (bij elevator en roll):p:p:p

    Dus wat student zegt klopt....Stel hem in op 12 graden positief en negatief pitch en 8 graden cyclic in DIR menu,lees dan die endpoints in. Later kan je de pitch als je het wilt verlagen.
     
  7. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    op zo'n fiets! tja dat klinkt dan wel weer logisch.

    Nou kort om, ik zet alle instelling even weer default. Doe de mechanische afstelling weer op nieuw maar dan met 12 graden pitch en 8 graden cyclisch.

    Daarna ga ik even weer testen. Ben benieuwd.

    Eerst moet de regen even weer stoppen :)

    Jullie horen het resultaat.
     
  8. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Jan-Martijn, je schrijft dat je gain op 13u staat. Dat lijkt me veel. Op mijn 500 staan de gain pods op 11u en die is al uiterst vinnig zo! Draai die gewoon eens wat terug? Je mag die zelfs gerust op 10u zetten voor het betere sportvliegen.
    Groeten, Kris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Dit is geen gain probleem...... de heli hunt niet....
    Het is puur setup probleem............

    We wachten af als hij de heli opnieuw heeft ingesteld en gevlogen.
    Hij heeft een heli die gewoon te fel reageerd...........die met je de juiste setup goed kunt krijgen...........
    En mijn trex 500E Pro/550E Pro en de Trex 800E Trekker heb ik beide potmeters nog gewoon op 12 uur staan,nooit wat op afgesteld................
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die graden stel je in, om tegen de estab te vertellen tot hoever hij de bladen mag sturen.
    Kan makkelijk dat hij op cyclic tot de 10 graden doorgaat, als de heli in vlucht zit.
    De estab weet dan dat hij die ruimte heeft.

    Geeft je hem 3 graden minder ruimte, wil hij correcties maken alsof hij die ruimte wel heeft.
    Oftewel, overcorrigeren. In zijn programering staat nl iets over de grootte van de servo uitslag bij jouw input. Jouw input en de servo zijn niet meer gelinkt.... daar zit de estab tussen.

    Die ziet gewoon een input van zoveel graden per sec, voor zoveel secondes en gaat daarnaar handelen.
     
  11. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Oke, even tussen de buien door het volgende geprobeerd:

    - Mechanisch de 450 afgesteld op 12 graden pitch en 8 graden cyclisch
    - rolrate verlaagd naar 20 voor aileron en elevator
    - gains verhoogt naar

    Ik merk wel verschil in zenuachtigheid, voornamelijk aileron is rustiger geworden alleen de elevator lijkt nog wat zenuachtig.

    Kortom ik ben er nog niet, maar het is wel beter geworden.

    Ik merk ook dat de heli af en toe wil afdrijven naar links voor. Hoe is dit mogelijk? heb namelijk de swash level(met een leveler).
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij een estab heb je 2 dingen:
    - gewoon afdrijven, stand van de heli blijft hetzelfde
    - stand van de heli veranderd.

    Optie 1 is een gebruikersdingetje. Moet je zelf eruit sturen.
    Optie 2 is een ander probleem.
    Als jij geen input geeft, mag de stand van de heli niet veranderen.
    Gebeurt dat wel, kan het zijn dat de gain te laag staat.
    Of er staat een subtrim of trim aan. Iets verteld de estab nl dat de stand van de heli verandert moet worden...


    3gx is trouwens bekend met een dergelijk probleem.
    In de eerste lichtingen, de nieuwere weet ik niet, zat een foute batch. Foute gyro's, waardoor hij zelf af ging dwalen.
    Wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is. Eerst ff goed checken of het nog iets anders kan zijn
     
  13. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Welke versie heb je. Staat op het kastje naast de ANT1 poort. Is iets van D12 1234.

    Groeten
    Martin
     
  14. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Martin, zal ik strx even moeten kijken. Welke serienummers hadden problemen dAn?
     
  15. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Bij de 3gx versies van voor april 2012 (serienr begint met D12, letter staat voor maand cijfers jaartal)) is er een probleem met de layout van de printplaat waardoor er componenten te warm worden met driftproblemen tot gevolg. Vanaf D12 zou dit opgelost zijn.
    (Bron: ebook Martin Van Drie over het afstellen van de 3GX, een echte aanrader!)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    He! Das dus Martin49 zijn boek?
    :S
    Lezen dus! :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zal me benieuwen.

    Op de club hadden we er ook eentje, rotvervelend. bleef driften.
    eenmaal uitgetrimt (op de echte trims, in hoover) ging het eventjes goed, maar na een tijdje verliep dit weer.
    andere unit erop, en het was weg.

    Ik heb wel eens een 3g gehad die verschrikkelijk agressief reageerde. Dit bleek naderhand aan een set kapotte servo's te liggen, in combinatie met een bec die het eigenlijk niet trok
    maar dat was redelijk vlot te achterhalen..
    ff op hold, en een tijdje stevig roeren met de knuppels.
    klein beetje de swash belasten door met 2 vingers op de hevel van de bladhouders te duwen (wel normaal doen hiermee, beetje druk, niet echt gaan duwen... net het gewicht van een hand of ene paar vingers oid)
    kapotte servo of stroomvoorziening meld zich dan vrij snel doorgaans.

    en let op, in het begin werkt alles gewoon. en zoals het hoort..
    pas na een paar tellen testen gaan ze rare dingen doen.
     
  18. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ook opletten met statische electriciteit en de 3gx. Bij een simpele aanraking kan je een ontlading krijgen waardoor je module reset (?!). Dit komt omdat de binnenkant van dat Chrome kapje ook gechromeerd is. Je kan dat verhelpen door de Chrome er aan de binnenkant eraf te frezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina