Bouwverslag spitfire mk9

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door vogelman, 20 aug 2014.

  1. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    eindelijk ,was al jaren mijn wens, de bouw van een Spitfire mk9 ,tekening van Brian tayler schaal 1/5,33.
    Enkele jaren geleden aan begonnen ,maar wilde toch eerst al de mogelijke informatie via foto,s en internationale bouwverslagen vergaren voor verdere schaalbouw mogelijk zou zij ,vandaar dat ik eerst de se5a bouwde die nu praktisch klaar is .
    Bedoeling is schaalbouw in het exstreme [pindien mogelijk].
    Heb voor mijzelf een draaiboek gemaakt met alle vergaarde informatie ,zal stap voor stap op het forum mijn vorderingen laten zien .
    Heb natuurlijk het beroemde boek van Monforton in huis ,waar werkelijk alles instaat met foto,s van de spit mk9.
    Voor makkelijk vervoer heb ik gekozen voor gedeelde vleugels.
    Mijn begin werktafel klaargemaakt met glazen platen ,liggen waterpas.
    Ik bouw altijd op glas met de tekening eronder .
    het vleugelmiddenstuk [deelbaar] was al lang gereed.
    begin deze week met de bouw.
    vogelman.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Ik ben héél benieuwd!!
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Jaaaa, daar is het bouwdraadje van je grote Brian Taylor Spit! :thumbsup:

    [​IMG]

    Heel veel succes en plezier met de bouw van je droomtoestel John, ik blijf het volgen.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Van deze kant ook een abbo. Zeer benieuwd. Succes.

    Freek
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Vogelman,

    Heb je al een voorbeeld Spit uitgekozen?

    Ik vind deze Nederlandse Spitfire LF. Mk IX C, MK732 3W17 erg mooi:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel een lastige afwerking,... misschien flite-metal, of wordt het een camouflage uitvoering? Grote keuze iig, er zijn zoveel prachtige uitvoeringen van de Spitfire Mk. IX!

    Groeten, Ramses
     
  6. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Wij gaan niet voor de camouflage kleuren daar vliegen er al genoeg van rond.
    Op zeker de aluminium kleur ,misschien de Hollandse uitvoering ?
    Heb de eerste noodzakelijke aanpassingen in de bouwtekening gemaakt , foto met beschrijving komt er aan .
    vogelman.
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie Laser 150 4T erin of electrisch?

    Groeten, Ralf
     
  8. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    spitfiremk9

    sorry Ralf ,blijf bij mijn standpunt alleen electrisch vliegen .
    vogelman.
     
    elrofotografie vindt dit leuk.
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mooiste Spit geluid die ik ooit gehoord heb, was de grote Spit van Erik v.d. Hoogen, ruim 15 jaar geleden. Zat een mooie diepe daverende dreun in, maar niet luidruchtig, mede t.g.v. de tandriemvertraging waarschijnlijk.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.502
    Locatie:
    groningen
    Mooi. :D

    En geabonneerd.


    jan.
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wauw,ben benieuwd!
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Helemaal prima :thumbsup:!
    Je hebt dan tenminste de mogelijkheid een machtige 4-blads schaalprop en een RR soundmodule te gebruiken :D.
    En nu willen wij dan bouwfoto's!!

    ;) Groeten, Ralf
     
  13. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voordat ik met de vleugels begint ,eerst het vleugelmiddenstuk pasklaar maken .
    de 2 deuvels voor bevestiging voorkant romp gemaakt ,de 2 kunststof achterbouten passen perfect in de inslagmoeren die in de ruwbouw romp zitten.
    De 2 insteekdelen middenstuk [vleugel is precies in het midden deelbaar] als exstra een verbindingskoppeling gemaakt .
    voorste ligger wordt door een dihadral brace bevestigd .
    Ik maak bij de achterligger ook een dihadral brace ,principe gleufje gleufje .
    Op naar de de 2 vleugels die wij gelijk opzetten ,mijn bouwplank is lang genoeg.
    gr, john
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    John, voor meer stevigheid is het raadzaam de beplanking in de lengterichting van de vleugel te lijmen. Altijd dwars op de ribben.
    (Net zoals aan de voorzijde)
    Mijn advies: beplanking achterdeel strippen en opnieuw beplanken :mad:
    Niet leuk, wel aan te raden.

    Groeten, Ralf
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    cool , ook hier een abootje .... succes met de bouw.
    Cor
     
  16. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Ralf je heb natuurlijk gelijk ,maar ik ga redelijk veel veranderen aan versteviging.
    in middendeel zou de luchtfles komen voor landings gestel waarvoor een deel van de middenrib weggehaald moet worden ,doeik niet ,krijg een electrisch landingsgestel .
    Verder tweede rib in het middenstuk is van balsa met een stukje triplex als versteviging waar de ophanglatten van landings gestel tegen komen,ik heb dat veranderd in een volle triplex rib .
    Op tekening staat hoofd liggers en achteliggers van balsa ,dat verander ik in hardhout liggers .
    Diverse keren is het voorgekomen dat bij volle snelheid een rol inzetten dat er een vleugel brak.
    OOk de middelrib waar het landingdgestel zit word van vol 2,m,m triplex.
    Met al deze exstra versteviging ga ik de beplanking van de bovenzijde middenstuk niet veranderen.
    Het iets exstra gewicht met deze veranderingen neem ik voor lief.
    gr, john
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Als ik Ralf even mag bijvallen ...

    Al die verstevigingen doe je weer teniet door de nerf van de beplanking overdwars te plaatsen op de richting van de krachten die er op komen te staan. De beplanking geeft heel veel sterkte aan de vleugel ... als hij juist is.

    Constructieve stevigheid is niet alleen een kwestie van stevig/dik/zwaar materiaal gebruiken. Je moet vooral kijken naar de richtingen van de krachten die er op werken.

    In jouw uiteenzetting hierboven is de beplanking de zwakke schakel tussen hele sterke schakels.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.502
    Locatie:
    groningen
    Dan zou ik willen weten op welk punt die vleugel(s) brak(en). :cool:

    Ik heb ooit een vleugel van de P-47 van Taylor gebouwd en als ik het zo lees is de constructie van deze vleugel hetzelfde.

    Ik ben het met Ralf en Henri eens; voor voldoende sterkte is de nerfrichting van de indekking cruciaal.

    De sterkte van de ribben speelt amper een rol, denk ik.

    Just my two cents.

    Succes!


    jan.
     
  19. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Mijne heren ,bedankt voor jullie advies .
    zou het een oplossing zijn aan de binnenkant 1m,m balsa dwars er op te plakken ??
    De onderzijde is al gedeeltelijk dwars gelijmd en de rest word ook zo .
    jhn.
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, want die beplanking loopt dan niet door over de ribben. En je verlijmt het kops met de ribben en kopse verlijmingen zijn minder goed. Dan is het tussen de ribben sterk, maar heb je bij iedere rib een potentiële breuklijn.

    Je kan het beste het verkeerde gerichte balsa er voorzichtig af trekken/pulken, de ribben even naschuren en dan nieuw balsa er op in de juiste richting.
     

Deel Deze Pagina