Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Aangezien ik mij momenteel door een stevige lijst aan klussen in huis aan het werken ben, moet de Thunderbolt het al een paar maandjes zonder voortgang stellen. Ik ben hem echter zeker nog niet vergeten :D.. en afgelopen week had ik wat tijd om het ontwerp voor de motorsteun af te maken:

    [​IMG]

    Als het goed is een erg stevig ontwerp met in elkaar grijpende delen (dus niet alleen de lijm moet het motorschot vasthouden) van 3.6 mm multiplex (goede kwaliteit hardhout multiplex uit bouwmarkt of berkentriplex van modelzaak?). De voor- en achterkant zijn dubbel uitgevoerd en er komt nog een driehoekige lat rondom de basis tegen de firewall. Eventueel ga ik het geheel glassen, maar ik verwacht niet dat dat nodig is. De steun heeft 1 graad down thrust, maar de right thrust zit in de firewall van de kist zelf.

    Ik houd jullie op de hoogte, hopelijk kan ik binnenkort een paar foto's van de gefabriceerde motorsteun tonen.
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Afgelopen week de prop shaft aangepast zodat hij op de motor past en zodat de prop hub op de shaft past. De totale afstand van motorkruis tot prop is maar liefst 1 cm meer dan gegokt op basis van specs van internet van de motor, dus eerst even de tekening van de motor mount aanpassen en dan aan de slag!

    Bouw ligt verder helaas al een maandje of vier stil.. onlangs voor de derde keer vader geworden en de beschikbare bouw- en vliegtijd is wat bepert daardoor :D

    Aangezien dit dus een lange-termijn-project aan het worden is heb ik voor dit vliegseizoen een ARF gekocht, zodat ik toch een grotere kist kan gaan vliegen deze zomer. De bouw hiervan is te volgen op mijn website robhabraken.nl, aangezien het een ARF is voor hier niet zo'n interessant bouwdraadje en ook weer veel werk om op twee plaatsen bij te houden.

    Wordt vervolgd dus, maar geduld is een schone zaak zo blijkt maar weer ;)
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    We zijn er weer :D. Twee projectjes hebben voorrang gekregen op de Jug, namelijk een speelhuisje voor de kinders in de achtertuin (bijna af!) en begin dit vliegseizoen een ARF zoals vermeld in vorige post, om toch deze zomer iets leuks te vliegen te hebben! Hier een tweetal fotootjes van de Christen Eagle II (Hangar 9), de rest van de assemblage is te vinden op mijn blog:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kist vliegt geweldig en wat een power! Heerlijk grote loopings en strak omhoog voor mooie stall turns. Afgesteld zoals opgegeven door Hangar 9, alles netjes overgenomen qua uitslag, dual rate en expo. Absoluut een pluim voor Hangar 9 want hiermee vloog hij vanaf de eerste seconde perfect. Had ook geen enkel tikje trim nodig en gaat mooi strak rechtuit. Het landen (op asfaltbaan) is een wat uitdagender onderneming, want hij komt vrij vlot binnen (wil geen stall uitlokken) en ik kan niet vanaf ver laag aanvliegen maar moet redelijk steil aanduiken. Daarnaast stuitert hij maar al te graag, maar na een keer of drie lukt het me nu om hem met een hele subtiele flare neer te zetten.

    Overall erg blij met deze bipe, groot van formaat qua vliegen maar past wel in zijn geheel achter in de auto. Lekker wat power en zeker ook voldoende uitdaging om weer een stapje verder te komen in het vliegen.

    :cool:


    Maar terug naar de Thunderbolt: ik heb een prototype van de motorsteun met de hand uitgezaagd en vervolgens wat aanpassingen gemaakt aan het ontwerp. Zijkanten wat mooier en meer opengewerkt voor minder gewicht. De voorkant juist ontdaan van koelgaten voor meer stevigheid. De offset van 80 mm was net wat teveel, daarom teruggebracht naar 74.5 mm. Daarnaast was ik niet blij met het resultaat van het handzaagwerk. En ook niet met het multiplex van de bouwmarkt (gaten en splinters tussen de lagen).

    Daarom besloten om de onderdelen te laten laseren uit goede kwaliteit berkenmultiplex, had immers toch al het design in CAD gemaakt. Meteen even geprobeerd hoe graveren uitpakt en naam en type motor in de voorplaat gezet, ziet er tof uit en dan weet ik wat onder en boven is (alleen bij dat onderdeel lastig te zien).

    [​IMG]

    Ontwerp is interlocking, heb dus geen lijm nodig om de steun bij elkaar te houden in de vliegrichting, zodat de kans kleiner is dat ik de boel uit elkaar trek bij volgas :D. Uiteraard gaat ie in elkaar met epoxy, maar het is fijn te weten dat het niet alleen daarmee vastzit. Verder passen alle onderdelen maar op één manier in elkaar. De exacte afstand tot de firewall en de extra graad downthrust (motor is krachtiger dan de 15 a 20cc die Top Flite adviseert) zorgen ervoor dat het installeren van de motor nu een makkie is!

    Eerst de onderdelen los in elkaar gezet, past perfect!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoe klein ook, dit was een erg leuk onderdeel van de bouw, om wat eigen onderdelen te ontwerpen en te laten snijden... misschien ga ik wel een keer een scratch build doen en een heel vliegtuig op deze wijze ontwerpen en bouwen, dit smaakt naar meer! Nu eerst de tijd vinden om de steun te assembleren en te installeren om vervolgens de bouw van de Jug weer op te pakken ;)
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk met die motor steun ! en wat een ontzettend gave kist die H9.

    Cheers,

    Bart
     
  5. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Mooi werk, dat laseren! Een beetje overkill voor een motorsteuntje, maar desalniettemin: het ziet er gelikt uit!
    Zo'n laserding zou ik ook wel willen hebben. Ik heb in elk geval al iemand die de cad's kan maken!
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    @Bart: dankjewel, maar het staat natuurlijk wel in schril contrast met jouw Goose! Die Eagle is inderdaad ontzettend gaaf, ben daardoor ook wat meer geïnteresseerd geraakt in civilian, waar ik voor eigenbouw hierna waarschijnlijk wel voor ga kiezen nu (en dan uiteraard weer iets anders dan een sport acro).

    @struggleforlife: dankje! En overkill bestaat niet als je perfectionistisch bent ingesteld ;)... en het is ook geen 'steuntje', de motor weegt bijna een halve kilo en zou met 2 cellen meer (wat ie makkelijk aankan) gelijkwaardig zijn aan een 30cc brandstofmotor. Ik wil dus wel wat degelijks om 'm op te schroeven. Ik heb het overigens niet zelf gelaserd, maar besteld bij Laserbeest, topservice daar!
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben alweer iets verder, update volgt nog, maar heb eerst even jullie hulp / mening nodig :D.

    Voor ik aan de vleugel begin moet de romp naar volle tevredenheid en helemaal af zijn, ben dus met de laatste puntjes op de i bezig. Nu stoort het mij al geruime tijd dat de roeren de schaal scharnierpunten missen... heb destijds gekozen voor het aanpassen van de rechte naar de afbuigende scharnierlijnen, maar niet voor schaal scharnierpunten, onder het mom van 'het is maar semi-scale en dat zie je in de lucht toch niet'. Het is echter toch wel erg kenmerkend en als ik naar het resultaat kijk nu, dan mis ik ze toch.

    Aangezien de roeren al af zijn, is volledig schaal scharnieren niet zo'n goed idee meer, dan moet ik erg veel aanpassen aan de structuur onder de beplanking. Het gaat bovendien puur om het cosmetisch effect, in deze schaal (1/7) en voor mijn eerste schaalkist vind ik dat voldoende.

    Wat is het idee? Ik plaats balsa blokjes tegen de achterlijst van stab en vin en maak een uitsparing in de corresponderende roeren. Dat worden niet de echte scharnieren, die blijven ongewijzigd (CA hinges), maar de roeren bewegen er omheen en het visuele effect is vrijwel gelijk.

    Wat is nu het probleem? Een aantal CA hinges zitten op de plek van de echte scharnieren en dat gaat in dit geval niet samen. De CA hinges verplaatsen is geen goed idee, omdat de versteviging erachter dan ontbreekt in het binnenste van de roeren. Daarom wil ik de schaal scharnieren net iets verplaatsen vanaf hun feitelijke schaalpositie. Dat is dus nog steeds niet schaal maar oogt hopelijk veel beter dan de harde rechte lijn van nu.

    Lang verhaal kort: wat vinden jullie hiervan? Heb het idee ingetekend op de bouwtekening. Gaat dit werken en ziet het er goed genoeg uit?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik vind het een mooi compromis. Ik heb eens geprobeerd het echt schaal te maken en daar liep meteen het project op vast. In het echt zijn die blokjes alleen maar flapjes die de scharnierpunten afdekken, erg moeilijk te reproduceren op deze schaal, zeker bol in hol met de verlopende scharnierlijn.

    Je zou eventueel kunnen kijken hoe jan hermkens het op zijn a26 gemaakt heeft.

    Succes


    [​IMG]
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Femmo! Klopt ja, dat zou echt schaal zijn, en ik heb iemand op RC Groups het zien doen bij deze kit... Robart scharnieren, afgedekt met blokjes balsa. Dat was wel echt een onwijs gedetailleerde kist, ene Gree geloof ik.

    Maar goed te horen dat je denkt dat dit compromis zou kunnen werken en goed genoeg uitziet. Ik vroeg me even af of ik me niet zou gaan storen aan de net-niet-juiste plek van een aantal scharnieren, maar nu ik er een dag later weer naar kijk valt het me eigenlijk helemaal niet zo op. Ik denk dus dat ik het maar ga proberen, proberen kan altijd natuurlijk :D
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Even dit bericht aangepast, twijfel toch over de 'scharnieren': ik moet volledig door de voorlijst van de roeren heen en ben bang dat dat ze te veel verzwakt. Daarnaast moet ik de 'scharnieren' zelf te ver afronden, zodat het sowieso niet schaal meer uitziet. Ik ga deze nog even bewaren voor later en misschien eerst beter uittekenen in CAD. Wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2014
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    De romp is af (ruwbouw)!

    Afgelopen week eindelijk tijd gevonden om de romp af te maken! :cool:

    Ik heb het motorschot en de motorsteun geplaatst. Ging soepel. Vanwege de extra motordomping en het feit dat mijn steun qua schroefgaten niet overeenkomt met die uit de kit, moest ik de steun opnieuw uitlijnen om de as in het midden uit te laten komen bij de prop. Ik heb daarom enkele CAD-tekeningen gemaakt en op basis daarvan de gaten geboord. Wat een lastige taak leek, bleek zo verrassend eenvoudig:

    [​IMG]

    Vervolgens een uitsparing in het roer gemaakt voor de verbindingsstang van het hoogteroer. Wordt niet genoemd in zowel instructie als op tekening, maar toch een logische stap om het geheel in elkaar te kunnen steken:

    [​IMG]

    Uiteindelijk dus de staart in zijn geheel kunnen assembleren en meteen de uitslag van het hoogteroer gecontroleerd. Ziet er goed uit:

    [​IMG]

    Vervolgens de antenne gebouwd en gemonteerd voor op de romp, net achter de cockpit, gemaakt van 3 mm berkentriplex. Opvallend wat zo'n klein detail doet met de uitstraling van de gehele romp:

    [​IMG]

    ... de servo tray vastgezet:

    [​IMG]

    En het batterijluik is af!! Was nog een heel gepuzzel, maar het is gelukt en ben blij met het resultaat. Eerst een cockpitsluiting ingebouwd aan de voorkant van het luik:

    [​IMG]

    Daarna houten deuvels in de achterkant gelijmd:

    [​IMG]

    Na het boren van de corresponderende gaten in de romp past het luik perfect, naden sluiten netjes aan en er zit geen speling in het mechanisme. Blij mee:

    [​IMG]

    En het mooiste komt nog... het pinnetje van de cockpitsluiting zit op deze manier precies op de juiste plek om voor antenne door te gaan op de neus van de Jug! Dus het is nog schaal ook :D. Ziehier:

    [​IMG]

    Overigens, ben niet zeker of het me lukt de motorkap zo te spuiten, maar zoja dan is de Snafu absoluut mijn eerste keus qua kleurschema. Is ook veel van te vinden qua referentiemateriaal, dus dat is ook mooi meegenomen.

    Nu de tekening van de vleugels maar eens op de bouwtafel prikken! :thumbsup:
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Strak gebouwd Robert, ziet er netjes uit. Pinnetje van de sluiting heb je creatief opgelost! :thumbsup:

    Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen.
    Groeten, Ramses
     
  13. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Heel fraai Robert !!!!!!!!!!!! Ik ben een heel eind met mijn ARF Seagull Snafu.... is natuurlijks niets bij wat jij nu maakt, maar ik ben er evengoed blij mee.

    Succes, en ik blijf dit volgen.

    Pieter
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Let op: de antenne zit net niet in het midden.

    Maar dat wist jij, als ik het goed zie, geloof ik ook. :D

    Romp ziet er perfect uit! :)


    jan.
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ramses! Ik hoop ooit nog een mooie scratch build te kunnen doen die wat meer schaal is, maar dit is zeker een hele leuke oefening :D

    Dankje, ik volg jouw bouw ook. De Jug blijft een geweldig mooie kist (en net iets zeldzamer op de meeste vliegclubs dan de Mustangs en Spitfires), maar vooral het vlieggedrag is heerlijk! Mijn 'trainingskistje' van Parkzone vliegt als op rails, kan niet wachten tot deze de lucht in kan en mag en ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen straks.

    Dankje Jan. En ik ben bang dat ik je teleur moet stellen.. op de foto lijkt het zo, maar hij zit toch echt in het midden :(. De bouwtekening laat niet zien dat ie net niet in het midden staat en op de beperkte documentatie die ik heb (en wel nagekeken heb voordat ik hem plaatste) is het mij niet opgevallen. Nu je het zegt zie ik het.. jammer maar dat ga ik niet meer aanpassen, hij zit netjes in de epoxy en zo mooi strak recht. Gekke is dat ik toen ik begon nog dacht genoegen te nemen met semi-schaal, maar dat het me meer en meer niet lekker zit als dingen afwijken. In ieder geval een goede leerschool zo en het doel blijft een optisch zo mooi mogelijk en vooral lekker en strak vliegende Thunderbolt!
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ps.: ik waardeer de input vanuit jouw schaalkennis bijzonder Jan! Erg nuttige info. En natuurlijk stelt complimentjes van ervaren bouwers krijgen ook gerust, blij mee :D. Voortaan ga ik beslissinkjes wel eerst even delen hier denk ik ;).

    Voor de pootjes wil ik voor servoless retracts gaan van E-flite, tot nu toe betrouwbaar naar mijn ervaring, makkelijk te installeren en niet te duur. En danwel deze:

    60-120 85deg Strut Ready Main Elect Retract (EFLG510): E-flite - Advancing Electric Flight

    met de volgende struts:

    [​IMG]

    en Robart wielen:

    [​IMG]
     
  17. andre

    andre

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Wijnaldum
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Andre, kan daar alleen geen 85 graden retracts in de juiste gewichtsklasse vinden, maar dat kan ook aan mijn Duits liggen ;)...

    Zojuist maar eens alles gewogen wat ik al in huis heb, naar aanleiding van het feit dat de romp af is. De hele romp inclusief staart, motorsteun e.d. zoals te zien op de laatste foto's is 891 gram. Weet niet of dat goed of slecht is, gezien het gebrek aan referentiemateriaal, maar kan al wel een aardige schatting maken van het totaal:

    • Romp: 891 gram
    • Retracts (mechanisme): 260 gram
    • P-47 struts: 136 gram
    • Wielen (Robart): 148 gram
    • Staartwieltje: 10 gram
    • Servo's (Spektrum DS-821), 6 stuks: 258 gram
    • Motor: 502 gram
    • Prop en hub: 120 gram
    • Accu's: 880 gram
    • Motorkap en schaaldetails: 165 gram (geschat)
    • Cockpitkapje: 32 gram
    • Schaalreplica motor en cockpit: 124 gram (geschat)
    • Regelaar (MasterSPIN 80): 75 gram
    • Ontvanger: 7 gram

    Kom ik in totaal op 3608 gram. Streefgewicht is 4500 gram.

    Ik heb dus nog 892 gram over voor enkel de vleugels (houtbouw), de bespanning en wat kleindelen. Klinkt niet overdreven ruim maar ook niet onrealistisch. Wat jullie?
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik moest even wachten op de retracts voor ik kon beginnen met de vleugels. Gelukkig duurde dat niet lang en kreeg ik vorige week mijn bestelling binnen. Zoals hierboven aangegeven zijn het de 85-graden 60-120 retracts met bijpassende oleo struts van E-flite. E-flite noemt ze P-47 struts, waarschijnlijk omdat ze gemaakt zijn voor hun Hangar 9 Jug, maar ze lijken toch niet al te gek veel op de originelen... enfin, voor mijn semi-scale project geen probleem, temeer omdat ze er gewoon erg goed uit zien en sowieso beter dan verenstaal pootjes:

    [​IMG]

    Voordat ik met de opbouw van de vleugels kon beginnen, moest ik naast wat algemeen voorbereidingswerk ook een aantal onderdelen aanpassen, zodat deze E-flite retracts gaan passen. De meeste aanpassingen staan netjes in de bouwhandleiding, al moest ik sommige juist wel en andere juist niet toepassen, maar ik moest ook wat verdere aanpassingen doorvoeren, zoals de uitsparing uit de ribs voor het retract mechanisme. De servoless retracts die ik gebruik bestonden duidelijk nog niet toen deze tekening werd gemaakt :D

    Hier alle nieuwe en / of aangepaste onderdelen:

    [​IMG]

    En dan gaat zo'n vleugel in elkaar steken snel, al zijn het nog alleen de ribben van de linker vleugel:

    [​IMG]

    Altijd mooi om te zien die ribben, zeker ook hoe ze boven de tafel zweven dankzij de building tabs:

    [​IMG]

    Het liefst zou ik de twee helften tegelijk hebben opgebouwd, maar daarvoor heb ik te weinig ruimte, dus toch maar een voor een... al denk ik dat het toch wel snel kan gaan vanaf nu :cool:
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi verslag zo Robert :thumbsup:!
    De Topflite P47 is ook 1 van mijn favoriete kits die ik nog graag eens zou bouwen dus ik volg je verslag op de voet.
    Mooie oleo's ook, alleen dat verhaal van die servoless retracts begrijp ik niet helemaal :confused:, ga je niet voor luchtaansturing?

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina