Minimoa goes FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ovres, 4 aug 2014.

  1. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Daarom worden alle landings banen verlengt
    De flaps zijn op
     
  2. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Alle zwevers waar ik op gevlogen heb (ASK 21, SZD-50 Puchacz en een keertje op een duo discus) hadden in ieder geval geen flaps (of welfkleppen, ligt eraan). Ik heb de term vaak genoeg gehoord, maar ze zijn voor zover ik begrepen alleen om de performance iets op te krikken, niet noodzakelijk om mee te vliegen (net als water). Correct me if I'm wrong.

    Nouja, ook weer wat geleerd vandaag :)
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Water wordt als ballast gebruikt maar lang niet bij alle zwevers. Het kan gebruikt worden om de prestaties van een zwever te verbeteren. Het wordt ook heel vaak gebruikt om een zwever handelbaarder te maken in bepaalde situaties. Het meest wordt het gebruikt om het zwaartepunt op de juiste plek te krijgen. Er zijn zwevers, meestal wedstrijd zwevers, die een pomp aan boord hebben waarmee het water naar diverse tanks kan worden gepompt. Die tanks zitten in de romp, ook in de staart, en in de vleugels. Zo kan je het vliegtuig "trimmen" zonder de roeren te gebruiken. Dit levert veel minder aerodynamische weerstand op wat meer snelheid kan opleveren.
    Niet wedstrijdvliegers gebruiken water ballast meestal in condities waar veel lift ontstaat. Bij veel thermiek of bij zweven langs hellingen kan het zo zijn dat een zwever te licht is en dus te weinig penetratie vermogen heeft. Je komt niet of nauwelijks tegen de wind in en als je wilt dalen krijg je de zwever nauwelijks naar beneden. Je kan de neus niet oneindig naar beneden duwen want dan loopt de snelheid veel te hoog op. Met extra gewicht in de vorm van water kan je daar verbetering in brengen.
    Als de condities veranderen en je hebt dan meer last dan nut van dat extra gewicht kan je het altijd lozen. Natuurlijk moet je voor de landing het water lozen anders zou je te zwaar kunnen zijn om veilig te kunnen landen.

    Begin negentiger jaren ben ik ooit een keer met een zwever vanaf Lemelerveld omhoog geweest. Die zwever kon ook water meenemen maar omdat ik mee ging ging er (veel) minder water mee. Het was een behoorlijk thermische dag en nadat we op ongeveer 400 meter van de lier loskoppelde waren we binnen een kwartier op ongeveer 1200 meter. We konden toen zonder problemen oversteken naar de volgende "bel" die zo'n 10 kilometer verderop vonden. Zo konden we een flink eind vliegen maar ongeveer twee uur later kwamen we op de terugweg in de buurt van Deventer een beetje in de problemen. We kwamen erg laag uit en de thermiek was niet erg sterk. Na de ballast geloosd te hebben konden we toch weer een bel vinden met voldoende stijgkracht om ons weer zo hoog te krijgen dat we probleemloos terug kwamen. Alleen was de snelheid op het stuk vanaf Deventer beduidend lager en kwamen we dus (te) laat binnen. Geen probleem, een mooie vlucht gehad en er echt van genoten. O, ik was niet de vlieger! Ik heb wel hele stukken mogen vliegen maar de start en de landing waren voor Peter. De oversteken mocht ik ook maken en als de bel groot genoeg was en ik kon de zwever er goed in houden mocht ik ook blijven sturen.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2014
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Leuk stukje, erg informatief tegelijk!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dat klopt allemaal :)

    Maar dat bedoel ik dus, je gebruikt 't om de performance te verbeteren, niet omdat je 't nodig hebt. Net als welfkleppen :p

    Klinkt als een mooie vlucht overigens! Was dan ook wel mooi weer :)

    Weet je overigens welke kist dat was? Ik heb zelf ook een kleine twee jaar op Lemelerveld gevlogen, en voor zover ik weet gebruikten ze toen de ASK-21 voor dat soort rondvluchten, en die heeft geen watertanks :p
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het was een hele mooie vlucht. De mooiste welke ik ooit met een zwever heb gemaakt, ook de langste, ongeveer 2 uur en 3 kwartier. We zouden maximaal 2,5 uur weg blijven, vandaar "te laat". Welke kist het was weet ik niet meer, hij was privé eigendom van iemand. Het is ook al weer een hele tijd geleden, ergens tussen de 18 en 20 jaar geleden.
    De vlieger was een lid van onze modelvliegclub maar ook een actief zweefvlieger en lid van de ACS. Hij leeft ondertussen helaas ook al een hele tijd niet meer dus kan ik het hem ook niet meer vragen.
     
  7. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Ah, dat verklaart...

    En ja, zweven is erg mooi, maar als je slecht weer hebt of geen thermiek kunt pakken is er niet zo veel aan ;)
     
  8. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    ;-) .... toch nog leuk draadje geworden
     

Deel Deze Pagina