compressie big scale

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door marc 2, 20 aug 2014.

  1. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    moet een big scale blok ploffen net zoals een nitro blok of een ander 2 takt blok ?
     
  2. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Op zich wel..

    een kleine leidraad is dat als je aan de trekstarter trekt, je je wagen van de vloer moet kunnen trekken, wel mag hij er langzaam doorheen "ploppen"
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    het probleem is dat ik de moter bij het vliegwiel zo rond kan draaien zonder plop geluiden en zonder al te veel weerstand.

    auto met een versleten moter gekocht ??

    auto liep wel bij de testrit maar gisteren in de straat niet echt.
    sloeg vaak af en liep gewoon niet lekker door.
     
  4. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Daarom altijd een motor bij aankoop koud testen.

    Als je aan het vliegwiel draait moet hij ploppen, geen probleem als hij dat niet doet.
    Zuiger(veren) + pakkingen zijn snel vervangen.
     
  5. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    zuigerveer en pakking wil ik er nog wel aan spenderen maar misschien enig idee hoe ik kan zien wat voor blok het is ?
    ik weet dat het een zenoah 2 bouts is maar verder is het voor mij allemaal nieuw. er staan ook geen stikkers meer op de kappen.
     
  6. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Mijn Zenoah heeft aan de vliegwiel kant Zenoah in de cilinder staan, op de carter staat '5600' aan de vliegwielzijde, voor de zekerheid erbij gezet.

    CC kan je opmeten, standaard heb je 28mm slag, lijstje:
    32mm boring + 28mm slag = 22.5cc
    32mm boring + 29mm slag = 23.3cc
    32mm boring + 30mm slag = 24.1cc
    34mm boring + 28mm slag = 25.4cc
    34mm boring + 29mm slag = 26.3cc
    34mm boring + 30mm slag = 27.2cc
    35mm boring + 28mm slag = 26.9cc
    35mm boring + 29mm slag = 27.9cc
    35mm boring + 30mm slag = 28.9cc
    36mm boring + 28mm slag = 28.5cc
    36mm boring + 29mm slag = 29.5cc
    36mm boring + 30mm slag = 30.5cc

    Bron
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat van het optillen aan de trekstarter hangt ook een beetje van de auto af....
    Met een FG van 10 kilo gaat dat een stuk makkelijker dan mijn FS-Racing van 15kg ;)

    Ook de koude start zegt weinig , die is vaak makkelijker dan de warme ;)
    Omdat het blok pas uit gaat zetten zodra het warm is en dan z'n compressie verliest....

    Ik start dus liever een warme motor bij een 2dehands aankoop.

    Voor het goeie type helpt het waarschijnlijk om ff wat foto's te plaatsen en eventueel boring+slag te meten. Dat helpt meestal ook een aardig eind de goeie richting in.
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    bedankt.

    iemand nog een tip voor een winkel voor de onderdelen te bestellen ?

    doe maar via pm anders wordt het als winkel bespreking gezien
     
  9. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Het ligt aan de motor... ik heb er een gebouwd die een losi 5ive van 18 kilo zonder problemen omhoog tilde.. :D


    @ Marc 2

    Meet als het kan de exacte diameter van de zuiger even, deze (als het een 26cc is) zal tussen de 33.8mm en 33.9mm moeten zijn, wel een 2 kanten meten, de kant waar de gaten van de pistonpen zitten en er haaks op. Die 2 moet ik even weten, want stel dat de zuiger ook te ver weg is, mag je alles opnieuw doen, en dat levert frustratie op ;)

    John.
     
  10. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Even een foto misschien, duidelijker.
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Daar heb je de compressie dan een "stukje" verhoogt o.a. ;)

    Met een standaard Zenoah die al wat gelopen heeft blijft die losi ook gewoon op de grond staan :D


    Trouwens al wat gehoord van het Challenger kapje John :?: ;)
     
  12. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    De motor was "iets" geholpen (okay, ik jok :D)

    De kap zou hij maken voor je, ik zal hem bellen of hij al klaar is...
    Leuke vaar films btw.. ;)
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hahahaha , zal vast wel meer zijn dan "iets" hahahaha :rolling:

    De Challenger gaat lekker ja met de electro setup , met de boel zoals in het laatste filmpje is ie goed voor 93km/u volgens de GPS op vlak water zonder de boel te stressen ;)

    Moet nog een beetje spelen met de timing van de Etti regelaar en de prop maar 100km/u moet volgens mij wel mogelijk zijn.
     
  14. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Euh.. hmmm.. nou.. een beetje :)

    Hij stuurt goed heh ;)
    Pssst.. er komt ook een 1.40m versie van ;)


    Maar weer on topic denk ik.. anders niet fair voor de TS :p


    John.
     
  15. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    foto's en maten komen morgen.

    maar waarschijnlijk zaterdag morgen naar een leuke bigscale winkel ( tips zijn nog steeds welkom) en daar maar eens overleggen wat wijsheid is.
    de drijfstang geeft bij mij ook wat twijfel.
    ik vermoed dat die ook een stukje mist.
    maar ik weet wel dat dit de eerste en laatste x geweest is dat ik de hoofdprijs betaal voor een auto bij een shop.
     
  16. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Hoi marc 2

    Ik kan op een een of andere reden geen pm sturen na jou.
    Maar kijk maar eens in nieuwegein. Modellensport.
    Elke zaterdag open en zonder afspraak.
     
  17. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Mocht je twijfelen, kan je een bakkie komen doen, dan kijk ik alles voor je na en herstel het in overleg met je.
    Krukas kan ik herstellen zonder problemen

    Dan heb je weer een top motor ;)
     
  18. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven

    da's een mooi aanbod.
    dat hou ik zeker in overweging.

    ps. de auto komt uit nieuwegein.
     
  19. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    [​IMG] alvast wat foto's.


    [​IMG].
    [​IMG].
    [​IMG].
    [​IMG].
    .
    [​IMG].

    misschien dat het nu al wat duidelijker is om wat voor blokje het gaat.

    ik zal even de schuifmaat gaan zoeken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. bass343

    bass343 Guest

    Blokje mag wel een nakijk buurtje krijgen zo te zien.
    (zou lekker John bellen voor een bakkie pleur ;) )
    kijk uit voor je het weet ben je een uurtje verder en ik kwam aleen maar me blok ophalen :p

    mvg Sebas
     

Deel Deze Pagina