Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zo de piper is ook ontmaagd Door Arjan met zijn asw22.
    Met 3m per seconde omhoog .ik vind het goed voor die combo.
    ik Denk dat 5 kg voorlopig de max is .
    het was wel lekker genieten ondanks de crosswind en de turbulentie.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mijn ASW22 weegt 3,3kg. Ik zou het eerst even bij een kilo of 4 laten als ik jou was
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De smaak van het slepen gelijk te pakken zeker?:p:D:D
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik heb de smaak wel te pakken . Het is juist leuk om met reëel vermogen toch wat weg te kunnen zetten .
    voor mij hoeft het niet hard en als een takel omhoog. Ik vind het juist leuk om te moeten sturen. Enigste nadeel was wel vandaag de vl a gorigheid van de wind en dat hij goed cross stond. Betekent dus met de piper sturen op vol vermogen.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk, daar kan ik me helemaal in vinden.
    Daarom zet ik op mijn elektro piper gewoon een kleinere prop als ik weet dat de zwever die ik moet slepen wat kleiner is.
    Alles onder het motto worstel en kom boven.
    Hopelijk mag je nog vele zwevers slepen. Misschien lukt het wel eens om mijn ask 18 te slepen als we elkaar ergens treffen.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  6. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Serge, wat voor maat is jouw Piper als ik vragen mag? Heb bij mijn Piper van Hangar 9 met span van ca 2 meter nu ook een sleephaak erin en ben benieuwd wat deze maat zou kunnen slepen (e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van setup maar die kan altijd wat aangepast worden).

    Groeten Peter
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    mijn piper is 230cm span .gewicht is rond de 5,5kg schattend .
    ik vlieg hem met een rcgf 26cc op een eigenbouw uitlaat met een 18x6 graupner prop (dit gaat dus een mejzlick worden ).
    als ervo gebruik ik springer servo's SM-S4309M Strong Analog (9.8 kg / 0.16 sec / 60 gr)

    de motor RCGF 26cc modelvliegtuig benzine motor (2.6hp, 1020gr) | RCGF-26cc

    de piper is van hk Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking  cub


    de piper van hangar9 is ook een zeer fijne vlieger .

    de rcgf motor is geen vermogens monster ,maar draait gewoon mooi rond en reageert goed .een DLE 20 is sterker .
     
  8. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Oke, ik vlieg hem elektro dus net even wat anders man maar ga hier (ver weg) even kijken naar de power van de motor en wat ik heb aan elektro. Aan de hand daarvan kan ik een schatting maken denk ik. Bedankt!!

    Groeten Peter.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zojuist nog wat ingeprogrameerd betreffende sleepstanden . kijken of we zondag wat kunnen doen .
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Onweders

    Met al die onweders weinig zin om het luchtruim te toetsen.
    Kleinzoon voortdurend "Opa, ik wil je vliegtuigen eens zien vliegen".
    Mij dan toch laten overhalen.
    Geen mooi materiaal in auto met dat instabiel weer.
    In dit geval een BMI 555 met al 7 levens achter de rug.
    Dus, toch wat gevlogen.
    Mijn zoon heeft er wat beelden van gemaakt.

    [media=youtube]0npEMwStbko[/media]

    De volgende maal zal er wel een betere camera aan te pas komen.

    Mvg, Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    Crash of niet ?

    Vandaag ben ik er voor het eerst met heel wat schrik en vooral zoekwerk afgekomen.

    Ik heb vorige week een mooie supra over genomen en die ook ingevlogen (2 vluchten vorige week zaterdag)

    het kriebelde al heel de week om te gaan vliegen maar het weer was alles behalve en als het dan mogelijk was waren er andere verplichtingen.
    Vandaag dan toch maar de lucht in wel wat wind maar daar kan de supra tegen .

    Na 3 starts lukte me het dan eindelijk om het gedrag goed in te schatten en kon ik een belletje oppikken en bijhouden. Toen sloeg het noodlod toe.
    De volgende 10seconden gingen als volgt : geen controle, wat een k*t bel ik ben er uit oef er terug in en weer controle oo f*ck geen controle ai ai ai die gaat de grond in zender omhoog, ja ik heb hem weer F**************** toch ni vol flaps en lopen s***t net achter de mais de wei in.

    Aan de wei aangekomen (200meter verder) geen kist of restanten te zien, ok niet tever gaan zoeken hij ligt dichter dan je denkt ( of toch niet ). Na 1uur zoeken kwam er een clublid toe dat direct bereid was om mee te zoeken. Een uur later niets te vinden (zucht).
    Dan maar wat verder zoeken in het grote maisveld dat nog eens 30meter verder lag. Na 5 meter vinden we de kist zonder ook maar iets van schade.

    Lipo was ondertussen helemaal dood.

    Ik zou denken dat de bec voor voldoende ontvangerspanning zorgt.
    Kan het zijn dat de rem te hevig staat en dat die de lipo leeg trekt ?
     
  12. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Ik neem aan, dat je de rem op de motor bedoelt. Die trekt geen stroom, maar sluit alleen de motor kort. De motor werk namelijk bij het windmillen van de prop als generator, en door die generator kort te sluiten wordt er een hoop energie afgenomen. Hierdoor krijg je een hoop weerstand.

    Wel een geluk bij een ongeluk dat je die kist heelhuids hebt teruggevonden. Dode Lipo stinkt naar de misdaad... Ik zou in eerste instantie de accu zelf verdenken, of iets in je elektrische systeem trekt teveel stroom... Kwestie van meten...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe staat je regelaar ingesteld?
    Is er een minimum celspanning ingesteld, zo nee dan kan de aandrijving je complete accu onderuit trekken en doet je BEC ook niks meer.

    Thuis even uittesten of de motor wel afslaat en je ontvanger nog wel genoeg voedingsspanning krijgt.

    GJ
     
  14. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Je zou zeggen dat je BEC 2 weken geleden ook al te kort zou hebben geschoten.
    Dus wat is er anders aan 2 weken geleden?
    Meer functies / klepstanden geprobeerd (meer servo's simultaan in gebruik)?
    Heb je jouw accu gemeten tussen de starts door?
    Recent had iemand bij ons ook een storing, bleek een slecht gesoldeerde accu connector te zijn die los kwam.
    Zoals GJVO schreef hoe is je regelaar ingesteld?
     
  15. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En waar bestaat je setup uit?
    Welke servos?
    Welke regelaar
    Motor?
    Prop?
    Hoeveel A trek de combo?
    Wat voor lipo? Capaciteit, C rate?

    Meten is weten!
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vandaag een mooie sleep gedaan met de ka8 van Arjan . Het span liep mooi omhoog .
    Alleen jammer dat mijn ontvanger kuren ging vertonen (gelukkig op de grond) .
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Weinig zo lekker als na gedane arbeid even uitwaaien op een duin!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat ik wel kan verzinnen hoort niet op dit forum thuis :p
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag aan een wedstrijdje op onze club meegedaan "Goud van Hout". Houten kisten dus. Ik heb met mijn Sniff meegedaan. Niet echt compleet hout, maar de vleugels wel. Die deed het prima in de toch wat opstekende wind. Na een lekker lange vlucht vloog ik om voor de doellanding. Ik schatte de stand van de kist verkeerd in, en de Sniff dreef nog verder af. Nog een stuurfoutje (slechte oriëntatie) en de Sniff landde in een weiland tussen de paarden :(
    Nou, dan maar zoeken dus. Gelukkig ben ik niet bang voor paarden. Ook ik dacht dat een kist altijd dichterbij was dan je denkt. Na een half uur zoeken niets gevonden. Clublid John benadrukte dat de Sniff wel erg klein was geworden. Ik moest verder weg zoeken. Weer door de prut en over slootjes springen. En ja hoor, daar lag hij. Onbeschadigd :).

    Ik kreeg van de wedstrijdleiding nog punten voor deze vlucht ook, en werd uiteindelijk 3e. Ze zijn wel erg (te) aardig voor buitenlanders.
     
  19. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    2 maidens achter elkaar, eerst de Epsilon XL V2 en daarna de FVK Super Ava Pro. Misschien de goden verzoeken maar eindelijk even een middag tijd en mooi weer. Zonder kleerscheuren thuis gekomen op 1 tipje na die een iets te harde landing nu weer vast gelijmd is. Het zwaartepunt van de Super Ava moet wat naar voren, is wat erg gevoelig over het hoogteroer. En ruimte heb ik daar nauwelijks voor, misschien net een paar stukjes balanceerlood die ik daar kwijt kan, de accu etc kunnen niet meer naar voren
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2014
  20. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Als de Supra nog zo is als hij bij mij vandaan komt dan ligt het niet aan de setup ik heb hem vaak gevlogen zonder problemen ik denk dat je de oorzaak in een defecte accu moet zoeken.
     

Deel Deze Pagina