Handleiding Youngmaster graupner

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door EC135, 23 aug 2014.

  1. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Hallo,
    Ik ben op zoek naar een handleiding van de Youngmaster van Graupner (pdf?)
    Kan iemand me daaraan helpen ?

    Nog een vraag, hebbeb andere gebruikers de servo van richtingroer voor in de romp of achter in de staart ?

    Fijn als iemand een handleiding voor me zou kunnen scannen.


    Voor het geval niemand me met de handleiding kan helpen, welke uitslagen hebben jullie op de roeren en welfklep?
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
  3. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Erg mooi een leuk model de Youngmaster, met een super vliegbeeld.
    Ik had beide servo's voor hoogte en richting voorin de romp liggen (ik had wel de zweef versie).

    De uitslagen
    De flaps:
    Thermiek: 4mm naar beneden
    Speed: 2mm naar boven
    Butterfly: maximaal naar beneden ( en ailerons 10mm naar boven, hoogte 3mm down)

    Hoogteroer: up en down 12mm
    Ailerons: 10mm naar beneden en 20mm naar boven
    Richting: maximale uitslag.

    Ik had onder een schakelaar de keus om de flaps 60% mee te laten lopen met de ailerons, voor meer rol-snelheid.

    Wees zuinig op deze kist, zoveel zijn er niet meer!
    Ik heb nog wel eens gezocht of ze nog te krijgen zijn, maar dat is niet gelukt.

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2014
  4. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Ariel, ja die had ik gevonden maar daar stond niets over de uitslagen

    Eric, super ! Bedankt, dat zocht ik.

    Ik heb een zwever overgenomen, zonder motor en dat blijft zo. De servo voor richting zit in de staart en om het zwaartepunt goed te krijgen moet heeel veel gewicht in de neus. 500 gr voor zo'n toestel vind ik wel veel. Natuurlijk gaat daar wel nog het gewicht van de accu af maar aangezien dat een 1600mAh lipo is, is dat niet zo veel. Ik start dan maar met die servo uit de staart te verplaatsen naar voor in de romp. Dat zal niet genoeg zijn, er zal nog steeds lood in de neus moeten.
    Ik heb overigens het idee dat het gewicht in de staart te hoog is. De romp en de hoofdvleugels zijn onbeschadigd maar aan het model te zien is de staartvleugel niet origineel. En ik denk te zwaar. (wel stevig) Misschien aan elke zijde 2 ronde uitsparingen erin maken en weer bespannen.
    Ik heb gelezen dat het model onder de 2 kg zou moeten kunnen blijven.
     
  5. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    ik zie de logica even niet...

    Wanneer je een servo uit de staart verwijderd om deze in de romp te plaatsen moet er NOG meer lood bij om dit te compenseren.....

    Louis
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dan zal ik je even helpen. :)

    Voor iedere gram die je op de staart plakt moet je er ongeveer 3 (bij een lange staart nog wel meer) in de neus stoppen. Als de staart te zwaar is moet er lood in de neus. Staart lichter maken = minder lood in de neus nodig. Klopt dus wel
     
  7. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    je hebt gelijk Arjan, was nog niet helemaal wakker...:thumbsup:
     
  8. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    er zit nu 160 gr. lood in de neus en dat is voldoende voor het zp op 88 mm
    De staart is aangepast. Servo naar voren bespaarde maar weinig gewicht aangezien het een 19 gr servo was en ik anders toch door de hele romp een stuurdraad/buis moet leggen. Het richtingroer is vernieuwd, steviger en lichter.
    Morgen waarschijnlijk de eerste vlucht (in sleep) en als alles goed gaat de week erna op de helling.
     

Deel Deze Pagina