Bouwverslag J-klasse

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door danny56, 27 aug 2014.

  1. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben begonnen met de bouw van een J-klasse schip.
    Om te beginnen heb ik veel hulp en informatie gehad van Dazzler die ook bezig is met de bouw van dit schip.
    RC zeilen doe ik nu een half jaartje en dat is erg verslavend. Maar ik wil wat meer en zodoende ben ik uitgekomen bij dit ontwerp.
    De klassieken lijnen spreken mij erg aan en wat mij vooral interesseert is dat ik in deze boot veel functies kan bouwen als het gaat om de bediening. Mijn huidige zeilboot doet het met twee kanalen.

    Oorspronkelijk was het de bedoeling om in de winter beginnen met dit project aangezien ik zomers andere hobby's heb. Maar het weer heeft hier verandering in gebracht.

    De romp is nu zover dat ik kan gaan plamuren. Er zitten een aantal 80 grams lagen bi-axiaal weefsel op en heb het gelamineerd met polyesterhars.
    Nu een dag of 3 uitgassen en dan kan er geplamuurd worden met epoxy lichtgewicht filler. Ik hard de epoxyplamuur door onder een slaapzak en boven een kachel op 30 á 40 graden. Dit maakt dat je dagelijks kan schuren en smeren.

    Na lamineren was het gewicht inclusief nog te verwijderen spanten net onder de 2 kg.
    Ik hoop dat het gewicht van de plamuur het zelfde zal zijn als het gewicht van de spanten die er nog uit komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi dat je een eigen verslag bent gestart. De romp krijgt al goed vorm.
     
  3. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Keurige romp! Ik neem aan dat het de 2 mtr. versie is? Wat voor hout heb je gebruikt om te beplanken?

    Ik kijk graag mee met de vorderingen!
     
  4. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het is inderdaad de 2meter versie. Ik heb balsa gebruikt voor de beplanking om het gewicht laag te houden.
    De spanten gaan er grotendeels uit en zijn van watervast hout.
     
  5. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ondertussen wordt er geplamuurd en geschuurd. De laatste laag fijnplamuur zit er nu op maar met het afschuren wacht ik even tot ik het dek erbij heb.
    Hiermee kan ik kijken of het model aan dek goed klopt.

    Ik ben ook begonnen met de mast. Met de zaagtafel heb ik stroken gezaagd van blauwplaat en heb er vervolgens facetten aan gezaagd om in de richting van het model te komen.
    De stroken zijn uiteindelijk opgeschuurd met de hand en qua model gecontroleerd met een mal.
    Het wordt een taps toelopende mast. Ik denk toch dat ik glasweefselkous en polyester ga gebruiken.
    Koolstof en epoxy heb ik niet op de plank staan. Ik wil de stijfheid en sterkte testen. Als de mast niet voldoet kan ik achteraf altijd nog een andere maken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Danny!

    De schuimkern van je mast ziet er erg netjes uit! Hoe lang wordt de mast in totaal? Maak je hem deelbaar om alles wat meer te hanteren te houden? Maak je de mast zoals Jan Kraak uiteindelijk ook hol?

    Veel succes, ben benieuwd naar je vorderingen - het ziet er altijd prachtig en verzorgd uit!
     
  7. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hey Crispijn.

    Ik maak hem niet deelbaar. ik kan de lengte makkelijk vervoeren. De boten staan en gaan meestal mee in onze eigen boot en daar hebben we ruimte genoeg. Voordeel hiervan is dat je altijd dicht bij het water zit.
    Daarnaast ligt onze eigen boot ook achter het huis, dus ook thuis kan ik altijd zeilen.
    Ik weet nog niet hoe lang hij precies wordt. Ik geloof dat Dennis met de Endeavour 230cm lengte hanteert en Jan 250cm met de Rainbow.
    Ik denk dat 230cm al heel wat is.

    De mast wordt wel hol.
    Ik heb vanmiddag een proef gemaakt met ingetaped schuim om te kijken of de polyesterhars ook vreet door verschillende soorten tape. Ook krimpkous heb ik geprobeerd. Zoals het er nu uitziet houdt plastick tape en krimpkous het prima uit als bescherming.
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hey Danny,

    Ik ben zelf nog lang niet bezig met m'n mast (eerst m'n plug, daarna de mal, dan de romp in glasvezel, dan de techniek in de romp, het dek, de opbouw.... mast is dus nog even weg...)

    Maar hmmm... ik heb even m'n boek van Francois Chevalier/Jacques Taglang over de endeavour opengeslagen en de maten opgezocht.

    De originele Endeavour uit 1934 had een mast van 46,47 meter. Op schaal 1/20 dus omgerekend 232 cm

    De refitt uitgevoerd in 1989 had echter een mast van 50,29 meter. Omgerekend dus 251 cm

    Aan jou de keuze welke versie je gaat bouwen natuurlijk ;)

    PS Het grotere tuigage wordt mede mogelijk door een aanzienlijke vergroting van het gewicht. De Endeavour uit 1934 woog 143,1 ton, de Endeavour uit 1989 was bijgekomen tot 165,65 ton !

    Ah ja, de lengte van het dek is trouwens 1974 mm. (dus van het uiterste boegpuntje tot het achterste van de spiegel)
     
  9. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey,mooi project zo.Hoe ga je de delen uitrichten en aan elkaar verbinden?grtz Bel10
     
  10. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ga hem lamineren en in een een aluminium uprofiel vastzetten voor het uitharden.
    Met het gebruik van een kous kun je de schuimdelen eigenlijk al verbinden.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2014
  11. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb de romp voor zover af dat ik er een dunne laag epoxyprimer opgezet heb.
    Zo kun je de strokende lijn wat beter controleren.

    Het lood heb ik gemaakt zoals Jan aangegeven had. Gipsen malletjes gemaakt en in beton een plug gemaakt. Dit gaat eenvoudig en geeft een mooi resultaat met 17 kilo lood onderin de romp. Goeie tip Jan!

    Morgen ga ik materiaal halen voor het dek. Dat wordt Bondal-plaat. Dat is een sandwichplaat met aan de buitenzijden 0,6mm gecoat aluminium en daartussen een dunne kunstof honinggraatprofiel. Het geheel is 2mm dik en erg licht.
    Groot voordeel hiervan is, dat je de plaat kunt walsen en dus dekronding kunt geven. Het is corrosievast en bijzonder sterk maar toch licht. Het is gemakkelijk te zagen op de figuurzaag.
    Ik wals deze platen tussen twee lagen hardboard van 3mm op een kleine wals op mijn werk.
    Met dit materiaal kan ik het gehele dek uit één of twee stukken halen hetgeen veel sterkte geeft aan de romp. Denk vooral aan de boeg.

    Na het testen van vele soorten tape, heb ik eindelijk iets gevonden wat als bescherming kan werken voor het schuim van de mast zodat het niet opgevreten kan worden door de hars. Vergeleken met alle tapesoorten een wereld van verschil.


    Hier heb ik het in mijn eerste boot geplaatst.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Nou Danny, je zet er wel vaart achter! Prachtig rompje !!!
     
  13. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Dennis.

    Ondetussen heb ik het schroefraam uitgezaagd uit de romp. Ik heb hierbinnen een waterdicht compartiment gemaakt door het van bovenaf af te sluiten.
    Ik heb de ruimten binnenin en het volledige schroefraam gevuld met een vezelgewapende epoxymassa waaraan ik loodstof heb toegevoegd.
    Later zal ik dit gladschuren met de buitenkant en kan de opening gemaakt worden.Het modelleren van het schroefraam doe ik met de hand.

    Op deze manier heb ik er mooi wat ballast bij en kan ik toch straks simpel de schroefaskoker erin boren.
    Voor de schroefas en motor heb ik 10-tanden tandwielriempully's klaar liggen.
    De motor wordt een g32 turnigy 530kv brushless motor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De mast heb ik ingepakt met een isolerende tape zodat de hars niet bij het schuim komt. Ik heb reeds een proef gemaakt met het lamineren en direct inpakken met behulp van een krimpkous. Dat werkt mooi Jan ;)
    Glasvezelkous is onderweg, heb ik net gelezen. Dat worden drie lagen á 30 gram per meter/laag. Dat is 225 gram glasweefsel en waarschijnlijk een 150 gram hars.

    [​IMG]

    Het dek is afgetekend en wil ik morgen uitzagen op mijn werk. Daar hebben we een mooie grote lintzaag.
    Dit gedeelte van het dek moet vooral stevigheid geven aan de romp. Ook kan het model goed gecontroleerd worden.
    In dit gedeelte komen veel gaten tussen de spanten zoals je ziet zodat er gemakkelijk nog overal gewerkt kan worden.
    De rand kan ik met dit dek helemaal afwerken. In het midden komt later dun triplex en daarover een teakdek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanavond begin ik met het roer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hey Danny,

    Je gaat duidelijk sneller dan ik ;)

    Vraagje, de opening voor de schroef, die lijkt erg hard op de opening die Jankraak in z'n Rainbow heeft gemaakt. Maar volgens mij heeft die van de Endeavour toch een andere vorm:

    Rainbow:
    [​IMG]
    Endeavour:
    [​IMG]
     
  15. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hey Dennis.

    De daadwerkelijke opening wordt kleiner dan wat er uit de boot gezaagd is.
    Van dit gemaakte gat in de romp werken we schuin toe naar het schroefraam.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2014
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Danny is het niet simpeler voor je gaat lamineren een buisje waar de schroefaskoker in past te plaatsen? is nu gemakkelijk uit te lijnen.
     
  17. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nee dat boor ik liever later uit. Ik heb een boor van 100cm lang en dat maakt het een koud kunstje
     
  18. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk Rene, klusje van 5 minuten.
    Een hele lange boor is hier een uitkomst.

    [​IMG]

    Zo heb ik vanmiddag het gat wederom uitgefreesd. Maar dan naar de maat van het schroefraam. Uitgeschuurd met schuurborstel k60 diameter 30mm. De rest is handwerk korrel 80.
    Zo kun je elk model er in schuren. Vanavond zal ik het nog wat naschuren naar het juiste model.
    Lamineren is hier nu niet meer nodig. Deze epoxycompound is gewapend, vrijwel krimpvrij en hecht bijzonder goed op de ondergrond.

    [​IMG]

    Het voordek is klaar. Het achterste gedeelte van het dek maak ik vanavond af.
    Ik wil er graag naartoe werken dat de romp van top tot teen in één keer afgemaakt kan worden. Dan is de aansluiting naar het dek ook onmisbaar, zowel ter controle van het model, als voor de afwerking.
    Het weekend kan ik mooi gebruiken voor het roer. Alle kokers, assen en lagers heb ik binnen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een heel lange boor 8)
     
  20. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vanmorgen heb ik de schroefasinstallatie gemaakt.
    Ik heb waterdichte rvs kogellagers gebruikt. Ik had ze nog liggen, het werk mooi en het slijt amper.
    De roerkoning en hennegatkoker zitten er nu ook in. Ik heb rvs as 4mm in een rvs koker 4x7mm gezet.
    De lijm ziet er op de foto wat slordig uit, maar over een uurtje kan ik met een natte vinger de lijm mooi aanstrijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina