Hoppertank nodig of niet?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door GJVO, 11 aug 2014.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een vraag aan de specialisten.
    Ik heb een Wren 80i aangeschaft, op het testplankje loopt ie fantastisch op een normale enkele tank.
    Nu gaat ie komende week op het vliegtuig maar...
    moet ik nu wel of geen hoppertank gebruiken?
    Ik wil het liefst zo min mogelijk zooi ertussen hebben omdat dat allemaal verstoringen kan geven.
    Dus, wat zouden jullie doen?
    Zo ja, hoe groot moet het hoppertje dan, 100cc lijkt mij genoeg (verbruik volgas 300 ml/m)

    Grts Gert-Jan
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, er zijn er die vliegen zonder en er zijn er die vliegen met (meerderheid toch wel denk ik).

    Feit is dat een goede brandstofvoorziening een must is en een enkele tank kan tijdens de laatste minuten in een vlucht met wat figuren zo gaan klotsen dat er lucht in de leidingen kan komen en daar loopt een turbine minder goed op.

    Een UAT/hopper voorkomt dit daar deze altijd vol zal zijn en de mogelijke luchtbellen eruit 'filtert'.

    Is het een must? Nee.
    Aan te raden? Ja.

    Grote maakt niet heel veel uit maar de BVM UAT is zo`n 100cc en dat werkt prima op heel veel turbines, groot en klein.
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hopper

    Ik vlieg niet zonder hopper een hopper filtert niet alleen lucht belletjes maar zorgt er ook nog voor dat er geen vuil in je leidingen komt
    Je smeer leiding verstopt en stuk gaat je motor.
    Zelf heb ik de hopper onder de hoofd tank zo blijft hij altijd vol.
    gr Gerrit Jan
     
  4. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb in 3 modellen zonder hopper proberen te vliegen, dit resulteerde nu en dan in een flame out. Na een hopper gemonteerd te hebben heb ik daar gewoon nooit geen last meer van gehad. Die extra zooi valt wel mee hoor, als je een hopper monteert heb je enkel nog aanzuig en overloop nodig op je hoofdtank, tanken doe je via de hopper.
    Wil je een adresje waar je top kwaliteit hoppers vind:
    GBRJET Store

    Grtz A
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    hopper

    Ik ben het hier helemaal mee eens. alleen tanken doe ik gewoon via hoofdtank mocht in de hopper wat lucht zitten kan ik ook tanken via de hopper zo dat de lucht naar de hoofdtank gaat maar is niet nodig geweest. omdat ik de hopper onder het niveau heb van de hoofdtank
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben inmiddels begonnen met het zelf soppen van een hoppertank.
    Ik merkte bij proefdraaien al dat de turbine luchbelletjes niet heel fijn vind.
    En dan kan ik ook meteen nog een hoppertankje maken voor mijn benzine kist.

    Bedankt voor de tips.

    GJ
     
  7. The Powerboat Drifter

    The Powerboat Drifter

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Helmond Noord-Brabant The Netherlands
    Goede avond mensen,

    Vlieg al ruim 12 jaar Turbine en heb nog nooit een hoppertank gebruikt, vlieg namelijk altijd met een infuuszak nooit problemen met lucht en tot de laatste druppel op gebruiken.
     
  8. arnoldslootjes

    arnoldslootjes

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    haastrecht

Deel Deze Pagina