eigenbouw DLG vleugel

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door tjarko, 7 sep 2014.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ik ben pas begonnen met DLG, met een oude Highlight.
    Snel verslaafd, en dan wil je sterker spul..
    Leukste om zelf te bouwen, en liefst een beetje snel, (ik vlieg ook F5D en E2K) dus hier een receptje om snel een DLG vleugeltje te bouwen. Ik denk laat ik het even posten,,, erg leuk om hier alle bouwsels te zien.

    Alle methodes geleend van Barnes / Loet Wakkerman, echt geweldige info!
    Vleugel dubbel trapezium, dus slechts 3 vleugelmalletjes, Zone V2. 4 stukjes schuim.
    Geen ligger(s) er in, voorzijde van de vleugel bekleed met 80 grams UD carbon en 25 grams glas diagonaal.
    (Ook mijn E2K vleugels bouw ik zonder liggers.. dragende huid, is ook een concept)
    [post94]

    Achterste helft met 60 grams A-spread, diagonaal uiteraard, voor stijve rolroeren.
    Ik had het vacuum baggen al wel eens gedaan, first time right :p
    Extra tip: leg tijdens het baggen om de neuslijst (met mylar er al op) een strookje schuurweefsel. Dan komt de neuslijst redelijk strak en schoon uit de vacuumzak.
    Vleugelvorm heb ik een beetje afgekeken van de Flow 5. Heel veel oppervlak.
    Vleugelhelften kwamen met 61.4 gram per stuk uit de vacuumzak.


    Toen toch maar een rompje gekocht (3 weken geleden?).. want het moest in de vakantie af. Bij Kristof in de uitverkoop, 2e keus...;) Zo noemt hij dat tenminste, ik vond het een erg gaaf rompje. Heel erg bedankt Kristof !
    En nog de hele "fabriek"gezien. Echt gaaf zo'n mega zolder helemaal vol met modelbouwstuff. En dan toch ook maar staartjes meegenomen, zooooo mooi, kon ik niet laten liggen.
    Dan is een F3Ktje snel klaar!

    Hier wat plaatjes..
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Zelfs de Unilog past er nog net in..
    [​IMG]
    echte staartjes...

    Vandaag voor de 3e keer mee gevlogen.
    15 minuten vluchtje! dat is ook mijn seizoen beste... (niet lachen graag..)
    Hij doet het echt veel beter dan de highlight, zelfde start hoogte (laagte,.. 30 meter bij mij) Maar het zweeft heel veel beter.
    [​IMG]
    De tweede start vond ik het belletje, maar 10 meter was net te laag, herstart en weg.. Wat gaaf is dat.

    Ik vind het wel lastig die A-spread bellenvrij op de Mylar te krijgen, iemand nog tips?

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Staartjes

    Tja toen had ik dus 2 staartjes over, mooi voor een upgrade van m'n oude highlight.

    6 gram achterop gewonnen = 24 gram uit de neus.. Nu een Highlight die weer vliegt als nieuw.

    oude staartrestjes..
    [​IMG]

    De nieuwe, met 27 grams kevlar, 93 grams carbon neusjes (te zwaar) en strookje 80 grams UD als liggers en achterlijstje.. Oersterk, volgende worden lichter...

    [​IMG] [​IMG]
    Apogee vormpje..
    Stabilo montage "Kristof" met M3 schroefje op de nek en randje microballoons voor rotatie. Nekje als balsa blokje, 93 grams carbon met krimpkous er op (en dan krimpkous er weer af). Nekje opengefreesd, incl boom voor stuurarmpje / draadje. Er zit een klein stukje 3 mm triplex in voor het schroefje.
    [​IMG]

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Ha Tjarko,

    Ziet er goed uit, wel eens eerder F1b vleugels gebagd zeker ?

    Geen zin om mee te vliegen in Swalmen op 5 oktober; is bij jou in de buurt.

    Peter
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ziet er zeker goed uit!
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Hoi Peter,

    Zeker veel zin om in Swalmen te vliegen, is natuurlijk heel leuk en leerzaam. Maar er staan nog 2 wedstrijden pylon op de kalender. 3 dagen weg dat wordt wat gortig.

    Baggen van F1B vleugels tja dat was al weer 25 jaar geleden, voor het mylar en transfer tape tijdperk (voor zover ik weet) Dat was lang niet zo strak. Wel gebruik ik nog steeds dezelfde vacuumpomp, oude via Jan Lintzen van de NLC uit technische afdeling van ziekenhuis Nijmegen. Hij is erg toe aan een revisie, olie gedompelde schottenpomp, waar de olie nu wel erg hard uit begint te lopen.
    Mijn meest relevante bagging ervaring is toch van F5D (limited) vleugels en E2K.

    Oh ja, mijn knutseltje moet het opnemen tegen jouw oude Twister, want Theo vliegt ook bij Ornithos :p. Tot zover ontlopen ze elkaar niet veel.

    Tjarko
     

Deel Deze Pagina