vaag afstel probleem.....!? aangepast.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Efrem, 7 sep 2014.

  1. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    ben vandaag in utrecht op de baan geweest met mijn buggy met de nieuwe alpha RL Worlds
    en kreeg de motor maar niet afgesteld, met een volle tank, motor starten warmdraaien en de carburateur afstellen. iets rijk omdat de motor nog erg vers is. naarmate de tank leeg raakt gaat de motor steeds armer lopen, zo arm dat ik de hsn een hele ronde open kon draaien om de motor normaal te laten lopen.
    met een nog lopende motor de tank weer vol gegooid waarop de motor weer veeeels te rijk loopt. zo rijk dat de hsn weer bijne een volle slag dicht kan.
    ik heb alle slangen gecontroleerd en een nieuwe slang in de tank gezet, ook blijft de auto rond de tank mooi droog dus geen lekkage. ook op de slangen geblazen, hoor geen lucht ontsnappen.
    wat ik zelf denk is dat de uitlaat niet genoeg druk op de tank zet om de brandstof naar de carburateur te persen. klinkt dit logisch?

    hoop dat mijn verhaal duidelijk is?

    groet Efrem.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2014
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Duidelijk en herkenbaar. Gebruikte je veel olie? Dat is de enige relatie wat we hadden gezien. Een brandstof met minder olie en ook een betere olie liet de motor over een tank constanter lopen. Overigens lijkt dit fenomeen weg te trekken naar mate de motor verder ingelopen is en je hem scherper zet.
     
  3. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    ik rij met rb offroad 25% nitro. volgens mij zit hier 13% olie in. het percentage ricine/2takt weet ik niet.
    Hoe heeft de olie en de hoeveelheid hiervan invloed op het gedrag van de motor?
    ik kom dit voor het eerst tegen, heb best wat motoren ingereden.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Zou goed moeten gaan.

    Nogmaals, dit is wat wij geconstateerd hebben. Zal wel iets te maken hebben met de temperatuurhouding in de tank opgewarmd door de druk van de uitlaatgassen. Overigens is het wel normaal dat op de laatste druppel van de tank de motor even in toeren schiet.
     
  5. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    ik maak wel mee met inrijden van een motor of rijden op een iets te rijke stand dat de motor steeds beter gaat lopen naarmate de tank leger raakt. stel me dat voor dat de motor warmer word en dan de hoeveelheid brandstof beter verwerken kan.
    alleen is het verschil nu echt zo groot dat ik me het bijna niet voor kan stellen dat het puur een brandstofsoort probleem is of opwarmen van de brandstof, het verschil is echt een komplete ronde (360°) van de hsn.
    ik ga nog het een en ander proberen. hou me wel aanbevolen voor tips en ideeën :)
     
  6. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    ik maak wel mee dat tijdens het inrijden of gewoon rijden met een iets te rijke stand dat de motor beter gaat lopen naarmate de tank leger raakt. stel me dat zo voor dat de motor warmer word en het rijke mengsel beter verwerken kan. maar nu is het verschil zo groot tussen een volle en legere tank dat ik het me haast niet voor kan stellen dat het door een brandstofsoort of opwarmen van de brandstof komt.
    het verschil is één volle ronde (360°) dat de hsn open moet naarmate de tank leger word.
    ik ga nog het een en ander proberen. ik hou me wel aanbevolen voor tips en hulp :)

    huh?? er ging iets mis.... dacht dat het bericht weg was.... (?)
     
  7. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dit gebeurt elke keer dat je het tankje vult? rijker bij volle tank en armer bij lege tank?
    Dan lijkt het me in elk geval niet aan de motor / afstelling te liggen.

    Dus je zult het in je slangensysteem, tank of brandstof moeten zoeken.
    Gebruik je op de teamC het zwarte hoekstukje nog na de tank? die kan weleens wat luchtlekkage geven. Ik heb zelf één slang van de binnenkant van de tank naar de carburateur gemaakt.
    Controleer ook eens de tank onder water. (leeg, tank onderdompelen en op 1 van de slangen blazen). dan kun je zien of er lekkage is.

    Slangen vervangen had je al gedaan.
    Is de druknippel op je uitlaat doorgankelijk? soms zit daar wat meuk in. even met een naald doorprikken misschien.

    En je kunt brandstofproblemen uitsluiten door gewoon een nieuw kannetje brandstof te proberen.
     
  8. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    jep, elke keer als ik de tank vul word het mengsel weer zo rijk dat de auto op een gegeven moment niet meer van z'n plek komt met gas geven. het vreemde is dat ik het pas heb sinds deze motor. hier voor nooit problemen med gehad.
    ik gebruik het zwarte knikje nog ja. de doorgang is wel erg klein. maar als zoals jij zegt er een lekkage is word het chassis om de tank heen dan niet een vette boel? had laatst wel een lekkage daar en toen was het namelijk helemaal vet rondom de tank. maar goed, zal de door jou aangegeven test eens uitvoeren en het knikje vervangen voor een complete slang van het filter tot aan de carburateur. het is zoieso een weerstand in de leiding.
    ps, het gaatje in de uitlaat is gewoon open. zal eens vergelijken met een andere uitlaat of er net zo makkelijk lucht door kan.

    bedankt, groet Efrem.
     
  9. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    hmm, net een directe lijn van het filter naar de carburateur gemaakt. alleen gaat de slang een beetje losjes door de doorvoer, ff andere slang (dikkere) zien te scoren.
     
  10. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    vanavond weer ff gereden na een aanpassing en wat dingen gecontroleerd te hebben.
    aangepast, dikkere slang van het filter naar de carb en het zwarte knikje weg gehaald. gecontroleerd, tank op lekkage, hoofdnaald uit elkaar gehaald, luchtdoorlaat op de tankdop.

    ik weet al wat er zondag aan de hand was. mijn maatje stond beneden op de baan en ik op de toren en daarom kon ik niet precies zien/voelen wat er met de motor gebeurde.
    omdat zoals Roelof al aangaf de motor nog erg vers is, word deze lastig warm. mijn maat kneep op mijn advies de hsn zodat het mengsel op dat moment klopte waarop de motor opwarmde en het mengsel weer veels te arm werd. als op dat moment de hsn weer aangepast zou zijn aan deze omstandigheden zou de motor goed lopen met zowel een volle als legere tank zoals vanavond.
    net de motor wat scherper af gesteld, en wat een power levert deze motor:eek:

    bedankt voor jullie reacties. nog wel een vraag. net toen ik stopte zat er nog wat brandstof in de tank en deze was veel rooier als de brandstof in de fles. betekend dit dat de onverbrande olie via het persslangetje vanaf de uitlaat weer in de tank gedumpt word?

    groet Efrem.
     

Deel Deze Pagina