Waar is Coolpower brandstof nog te koop ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arnoud Snel, 21 dec 2013.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De simpelste test: hoe snel is brandstoftank(je) leeg in beide gevallen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien de Coolpower nu toch écht op is bij Arnoud, is de mogelijkheid om die test te doen, definitief vervallen....

    Groet, Bert
     
  3. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    veel dekundigheid

    Ha, ha wat een gedoe :). Allerlei redeneringen, de ene klinkt nog aannemelijker dan de andere.
    Maar dan de praktijk:
    Ik had met mijn YS exact dezelfde ervaring als Arnoud, dus ook armer stellen. Het verbruik ligt bij mij iets iets lager en het maakt me niet uit wat daar de oorzaak van is ;).
    Ik ga er vanuit dat Arnoud, net als ik, Coolpower 20% (pro patern gebruikte) en daar zit volgens Morganfeul 20% olie in. Rapicon Aero 20% bevat naast 20% nitro slechts 18% olie. Voor een viertakt is dat ruim voldoende.

    Dan nog wat theorie:
    Als er 2% minder olie in je brandstof zit heb je per volume eenheid dus 2% meer methanol, waar olie zit kan immers geen methanol zitten. Volgens mij is dat de belangrijkste reden dat de naald iets dicht mocht.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat werd ook gezegd eerder ;-)

    Bij gelijkblijvende percentages zou het verbruik gelijk moeten zijn. Minder olie is inderdaad meer methanol, dus meer energie per eenheid brandstof.


    Ga je voor vonkontsteking, wordt ie nog zuiniger ;-)
    Bij mij zit de carb op 0,75 slag open, de rest compleet dicht..
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt voor al jullie aanvullingen op mijn bevindingen.

    De motor waar ik de "test" mee uitgevoerd heb is een SAITO 72. Aan de motor zelf heb ik niets gewijzigd. Beide brandstoffen hebben een nitropercentage van 20%.

    Wat mij echter ook direkt opviel bij overschakeling naar de Rapicon brandstof is dat de Coolpower een lichte rookpluim achter de klst gaf. de Rapicon brandstof heeft dit totaal niet. Ik zag later pas ,bij analyse van de verschillende blends op internet, dat ik de low smoke Rapicon heb gekregen. (Staat echter niet op de verpakking)

    Verder is mij opgevallen dat ,zoals eerder al vermeldt, de Coolpower brandstof een olie percentage heeft van 20% en de Rapicon brandstof 18%. Mogelijk dat ook hier een verschillende naaldafstelling vandaan komt. Ik ben geen chemicus maar probeer het no nonsense te analyseren.

    Een echte vermogenstest kan ik niet uitvoeren, daar heb ik de middelen niet voor. Als ik echter naar het vlieggedrag van de kist kijk en de toerentallen zie dan zijn naar mijn mening de brandstoffen kwa vermogen gelijk.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je een toerenteller hebt, en je meet het toerental met dezelfde propellor, dan weet je of het vermogen gelijk is ja dan nee.

    Voor een vaag idee van hoeveel vermogen je meer of minder hebt: deel de toerentallen door elkaar, en kwadrateer de uitkomst, het antwoord is ruwweg het percentage van het vermogen.

    Bijvoorbeeld: Coolpower geeft 10000 RPM, en Rapicon geeft 10500 dan draai je op Rapicon (10500/10000)^2= 1.05 x 1.05 = 1.1025 maal zoveel vermogen.
    Ofwel 10.25% meer....

    Die vergelijking geldt uitsluitend met dezelfde prop, en bij relatief kleine verschillen, en is maar "ongeveer"....
    Eventuele vermogensverschillen zullen hoogstwaarschijnlijk in het voordeel van Rapicon uitvallen, en worden veroorzaakt doordat de motor minder olie krijgt, en dus minder inwendige weerstand heeft.

    Ik draai zelf een viertakt in een heli met 12% olie, omdat dat het hoogste vermogen en de laagste temperatuur geeft, puur omdat er minder olie is om in rond te roeren met die krukas...

    Groet, Bert
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo! Even dit draadje weer aanzwengelen! Hard nodig!!!!!

    Het is zover! Mijn OS 46 AX is zwaar overleden, na 10 jaar de geest gegeven. Na jaren goed gedraaid te hebben op CoolPower, overgestapt op Klotz.
    Voor de overstap gechecked. Binnenwerk, lagers en krukas gingen blinkend de strijd aan... Ik had een dikke 3 jaar niet meer met de kist gevlogen, alles was spic en span.

    Na 1x kan Klotz en toch regelmatig afterrun in mikken, is de motor overleden op totaal verroest/verrot krukas lager. Flinters door de motor gespoeld. Daardoor zijn zuiger en zuigerwand verwoest. De cilinderwand ziet er van binnen uit als Ikea streepjes behang, de zuiger verwoest met een areaal aan diepe krassen, gelijk een akker met bieten.
    Big-end lager drijfstang uitgelopen. Gekke was dat het aan het lager niet te voelen was... met de prop regelmatig gechecked. Heel erg jammer! Ik ben Klotz af!

    Nu zal ik ook snel m'n Saito 100 checken, ook 1x op Klotz gedraaid na aanbrengen van nieuwe lagers! Even heel benieuwd of die de revisie heeft overleefd.
    (Pfoeh... net gecontroleerd... had ik vol getjet met Agip 5W40, saved the day!)

    Tijd voor andere mengsmeringen... Aerosave of Rapicon?

    PS: Deze Klotz kwam van Hobby Hangaar. De Klotz zal mogelijk niet de 'doosboenner' zijn, doch mogelijk de hem aangeleverde methanol? Wie weet? Chemie handelaren flikkeren alles over de balk. Interesseerd ze geen drol!
    (Zou goed zijn als deze modelbouwzaakjongens de kwaliteit eens zouden gaan testen...)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2014
  8. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een aantal jaren met volle tevredenheid op klotz gevlogen.
    Nooit problemen gehad, ook niet met 2e hands motoren die ik zelf op klotz heb overgezet.
    Nu heb ik, in navolging van Beton, 10 liter met 15% aerosafe gekocht.
    Ik ben nog beter met het overzetten van al mijn kisten op deze nieuwe brandstof (ik heb ze nog niet allemaal gevlogen met de nieuwe brandstof) maar de eerste vluchten zagen er ook prima uit. Motorretjes lijken iets losser te zitten als ze even stil hebben gestaan in vergelijking tot klotz. M.a.w. klotz plakt wat meer na een aantal dagen stilstand.
    Qua roestvorming kan ik niets zeggen aangezien ik nog geen roest in mijn motorretjes heb gehad. Ik gebruik overigens zelden afterrun, enkel bij revisie en met het "winter klaar" maken.
    Als ik meer bevindingen heb zal ik het hier melden.

    Gr Frank
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blinkend de strijd aangegaan of niet, overschakelen op een andere brandstof kan heel vaak dit tot gevolg hebben. Maar zelden binnen 5 liter....

    Ik beschouw een motor die op andere brandstof gelopen heeft en die mijn "stal" binnen komt, als NIET ingelopen....

    Klotz bevat over het algemeen een scheut ricinus bij mijn weten, en wat je verder van ricinus kunt zeggen, het beschermt over het algemeen uitstekend tegen roest.

    Een blinkend lager wat verroest binnen één kan, lijkt me overigens ongeacht de gebruikte olie behoorlijk onwaarschijnlijk, dus goed kans dat er iets anders met die brandstof aan de hand is.
    Water is het niet, dat kan niet zo heel veel kwaad mits de motor heet genoeg is, want de verbranding van methanol levert VEEL meer water op, dan er ooit in die brandstof "past" (één kilo methanol produceert bij verbranding in de buurt van 840 gram water) maar er schijnen wel partijen Nitro met vervuilingen in omloop te zijn.

    Maar ik blijf het een raar verhaal vinden, dat een motor die tien jaar perfect loopt, binnen 5 liter "andere brandstof" naar de galemiezen is na drie jaar stilstand, en dan vraag ik mij (oprecht) af, wat daar nog meer aan de hand kan zijn.

    Groet, Bert
     
  10. remke germs

    remke germs

    Lid geworden:
    27 mrt 2005
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Valthermond
    zo heb ik een motor die op coolpower gedraaid heeft en nu compleet vastgeroest is os fx25

    maar ben het eens aerosave is wel een van de betere olie soorten

    remke
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb het voorheen ook met Klotz gehad. Raak met 1 kan. Voorheen ging het goed.
    Toen kreeg mijn leverancier mogelijk andere kwaliteit methanol aangeleverd.
    Schade heeft geen fluit te maken met brandstofwissel. En ja, er is even wat rijker gedraaid. Geen volledige OS procedure.
    Hier echter... puur kapot geroest lager... en het meteorietenstof die dan door de motor gejaagd wordt. Over en uit.

    Ik was destijds net op tijd om deze AX te redden, scherp oog, zo ook een FX, net op tijd!
    Dat was zowat in het 3e levensjaar van de AX motor. De FX was fonkelnieuw, net ingelopen. Binnen een week kuis verrot op dezelfde kan!
    Gepoetst en nieuwe lagers, daarna alles op CoolPower. Tot deze zomer de AX op de laatste kannen CoolPower gevolgen. Alles prachtig.

    Ik check redelijk regelmatig het binnenwerk via het carterdeksel, de motor was brand en brandschoon. Ik heb nu de afgelopen maand de Klotz verstookt... viel me op dat de olie uit de motor steeds zwarter werd. Van binnen dus bar en boos...

    Nu heb ik weer het zelfde schadesymptoom, alleen kon ik geen reutenlend-stroef lager voelen, dan had ik eerder ingegrepen.
    Omdat de compressie opeens ernstig minder werd afgelopen zondag, motor maar eens open getrokken, de ravage geconstateerd.

    Denk dat er gewoon fors gekloot wordt met de vaten methanol. Waarom ook niet? Er wordt thans wel op meer fronten aangekloot in BV-Nederland. Begint algemeen gebruik te worden. De winkelier weet niet dat ie bagger krijgt, in alle naïviteit. De sticker op de drum zegt niets. Chemicaliënhandel-mores heet dat, lappen alles aan hun laars.

    De Saito heeft geen roestschade door tijdig extensief motorolie in het ding te flikkeren. Er zit wel een typisch zurig luchie aan.

    Het is niet de hoeveelheid water? Het is de zuurvorming in de methanol waar niet tegenop te additieven is! Hebben we het nog niet eens over ethanol in de autobrandstof.
    Daar kan ik ook nog wel een uur over verder lullen, de rampen die dat kan aanrichten... en de schade die het aan mijn klassiekertje heeft aangericht. Wordt je echt niet vrolijk van.

    CoolPower nimmer roest gehad. Echt perfect.

    Wel Remke, dan mag je voor mij kannen met 'aero-shave' klaar gaan zetten.
    Trek ik wel een blik met een nieuwe AX open... is niet anders... revisie loont niet meer :-(

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2014
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tja. ik heb ook een paar keer roest gehad.
    soms goed te voelen, soms ook niet.
    soms lopen ze er perfect mee. en soms ook niet ;-)

    en het lijkt inderdaad in sommige lichtingen brandstof te zitten.
    maar hoe kom je hier als "leek" achter, zonder eerst een motor naar zijn grootje te helpen?

    op dit moment flikker ik standaard iedere motor vol met after run..
    gaat nu goed
    maar zou officieel niet nodig mogen zijn
    vroegah met mn automotortje lette ik helemaal nergens op. dat ding had 2 keer zoveel gedraaid als de meeste motoren, terwijl ik hem met grote tussenpozen reed.
    nooit iets aan de knikker gehad.

    toch de methanol die door de jaren slechter is geworden?
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    ---
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    In bijna elk "brandstofverhaal" hier en op andere fora valt het mij op dat de oorzaak in veel gevallen gezocht wordt in de gebruikte oliën en additieven maar dat er maar weinig mensen de kwaliteit van de methanol in vraag stellen. Wat het mijns inziens heel moeilijk maakt om brandstoffen te vergelijken is het feit dat de traceerbaarheid van de methanol onbestaande is. De brandstofleveranciers kopen hun methanol aan op de plaats waar ze het goedkoopst is. En omdat de methanol die wij gebruiken geen enkele keuring moet doorstaan en geen enkele certifikaat moet dragen is dit waarschijnlijk low grade methanol, ontstaan uit restpartijen of uit partijen waarvan de kwaliteit niet meer te garanderen is voor medicinaal of industrieel gebruik. Ik koop mijn methanol dan ook niet meer in de hobbyshop waar op de 5L kan enkel een etiket "methanol" hangt en voor de rest geen enkele info, maar ik bestel ze tegenwoordig bij de groothandelaar die het netjes laat afleveren bij de lokale verfhandel omdat de groothandel niet rechtstreeks aan mij mag leveren. Het enige nadeel hieraan is dat ik telkens een hele bundel veiligheids- en gevarenfiches er bij krijg...
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @classicracer... wat een werk komt daar uit weg. Top dat dan een verhandel je hobby ondersteund, de club ondersteund...
    De modelbouwhandel trekt blijkbaar z'n handjes af van de methanol. Te veel werk, te veel veiligheidscertificaten... gelazer... liever China lipo's met 80% marge en ietwat lui achterover.

    @Student... Afterrun is essentieël... ohwee als je het vergeet!

    Jammer dat ik een uur heen moet rijden om een kan Rapicon te kunnen betrekken.
    Geen hond in de buurt die dat verkoopt...

    Vandaag even kijken of een ooit te heet gestookte FX 46 nog tekenen van leven vertoond... (tank gedraaid op soort helibrandstof, dat liep niet lekker met een schare A3 pluggen) andersdanmaar een nieuw OS torretje uit Duitsland. 35 euro goedkoper dan NL... als je goed doorzoekt!
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2014
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kocht methanol bij chemie-magazijn van uni.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb Methanol bij de tienduizenden tonnen vervoerd... Dat maakt me geen expert op dat gebied, maar ik weet er wel iets van, met name over wat methanol bruikbaar/onbruikbaar maakt en de eisen die er aan vervoer en opslag gesteld worden.

    De realiteit is, dat er met methanol over het algemeen niet zo gekke veel kan gebeuren wat het voor modelbouw toepassingen onbruikbaar maakt. Een beetje water in de methanol is zo'n beetje alles wat er mee kan gebeuren, en dat heeft niet zo heel veel invloed. Chloriden vervuiling kan gebeuren bij vervoer over zee, maar ook dan praat je over minieme hoeveelheden waarbij het reeds afgekeurd raakt, hoeveelheden die voor onze modelmotoren nul komma nul invloed hebben. Is overigens makkelijk te testen door een monstertje "zuivere" methanol van het vat wat je wilt gebruiken (dus geen olie of Nitro er bij, geen kant en klare brandstof) 50/50 te mengen met gedestilleerd water.
    Blijft het helder, dan zit er wat dat betreft niks in. Slaat het wit uit, dan zitten er vervuilingen (chloriden of andere) in, en zelfs dan, hoeft het nog steeds geen schade aan je motor te veroorzaken.

    Andere vervuilingen, zou ik me niet voor kunnen stellen tenzij er doelbewust mee gerotzooid is.

    methanol heeft nu eenmaal de vervelende eigenschap dat het schraal is (niet smeert) en dat het olie, hoe beschermend ook, "wegwast" van metaal, mengt met water EN de olie die er door zit, en DUS het water met het metaal in contact brengt.
    Het produceert ook giga-veel water bij verbranding.

    De meeste modelmotoren blijven te koud, en dát is een groot probleem want het water blijft hangen in de motor. Tel daar het salpeterzuur wat bij verbranding van Nitro vrijkomt op, en je bent klaar.

    In de USA zweert men bij het gebruik van Ricinusolie, het residu daarvan beschermt min of meer overal tegen, maar heeft ook weer andere nadelen.
    De reden dat ze daar zo dol zijn op die prut, is omdat goede synthetische olieën daar nietof nauwelijks te verkrijgen zijn, een reden waarom de populariteit van Coolpower hier verbazend is: in de states kijkt men er met argusogen naar...

    Naar mijn mening is beperken van het gebruik van Nitro en zorgen dat je motor niet te koel blijft de makkelijkste manier om je motor te beschermen, maar ook dat heeft zijn problemen (je draait dichter tegen de oververhitting aan, het stelt lastig af) en anders heb je weinig keus anders dan je motor na ieder gebruik bijvoorbeeld eerst grondig te spoelen met zuivere methanol, uit te laten dampen en daarna doorspoelen met zuivere olie (zelf kiezen welke olie, of dat nu lichte machineolie, wapenolie, de olie voor je brandstof of afterrun is, moet dan niet veel uitmaken....).

    Ik gebruik voor de heli's 15% Carbulin en 2% Nitro en heb tot nog toe nergens problemen mee, maar sinds kort experimenteer ik met 15% Carbulin, 2% ricinus en 2% Nitro, omdat we toch wel tegen de temperatuurgrens van Carbulin aan beginnen te komen.

    Maar roest heb ik tot nog toe niet in de Rossi's.
    Mijn brandstof komt al jaren bij een thuismenger vandaan en tot nog toe heb ik er nul komma nul problemen mee gehad.
    Ik meen te weten waar hij zijn methanol vandaan haalt, en voor mij is dat veelzeggend...

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @H.B.Busking:
    grappige is dat ik best wel wat mensen ken, die mijn geklooi met after run maar apart vinden.
    Ik zelf ben door schade en schande wel wijzer tegenwoordig, ik tank ze nog net niet af met het spul..

    nu ben ik ook de enige (naar mijn weten) in mijn club die zijn brandstof van die leverancier haalt..
    Maar ik heb afgelopen jaar eigenlijk geen roestproblemen gehad. jaar ervoor wisselde het nogal.

    Tussendoor heeft men me ook eens verteld dat een te warm lopende motor schijnbaar ook vatbaarder is voor roest.
    methanol kan het probleem zijn, de olie, after run, hoeveelheid ervan..
    En dan loop je weer iemand tegen het lijf die nog nooit iets van after run heeft gebruikt, en die persoon heeft nog nooit roest gehad.

    ik weet het ff niet.
    Zal vast ergens in zitten.. warmte iig niet, anders had mijn vonkengestookte helimotor allang een keer roest ontwikkeld.
    mn asp 15cc op mn dubbeldekker loopt ook vrij heet, en bij die motor heb ik zelfs nooit de aanleiding gehad om hem open te maken.

    Methanol/Olietype zal misschien toch de waarheid liggen
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Niet echt echt een forum waardige omschrijving dit, Bert...
     

Deel Deze Pagina