Instellingen Castle Creations Phoenix ICE100

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jdejager, 15 sep 2014.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Beste modelbouwvrienden,

    In eerdere berichten heb ik mezelf al geïntroduceerd als kersverse helivlieger. Heb in mei van dit jaar een Align Trex600 aangeschaft (via iemand van het forum) om daarmee de eerste stappen op het helipad te gaan zetten. Vlieg overigens al wel bijna 20 jaar met vleugelmodellen, dus radio besturing etc is me niet vreemd. De Trex600 is misschien niet de beste beginnersheli in deze setup (FBL met Beastx en Kontronik Pyro600-12) maar omdat ik hem zo mooi vond toch maar gekocht. Via het forum al contact gehad met een aantal mensen voor het nemen van vliegles. Heb uiteraard eerst ook goed op de sim geoefend en om alvast wat live te kunnen oefenen al vrij snel een tweedehandse funcopter aangeschaft voor een paar tientjes.
    Heb hier ongeveer 8 vlieguren mee gemaakt waarna het toch maar eens tijd werd om de Trex te gaan inzetten. Omdat ik momenteel krap in mijn tijd zit heb ik eerst geen tijd om eens naar een ervaren iemand te rijden die hem in kan vliegen. Daarom een Reely trainingskruis gekocht en die onder de heli gemonteerd en vliegen
    Omdat het snel donker was heb ik maar 1 accu leeg kunnen hooveren. Dit hoovert echt stukken gemakkelijker en beter dan een Funcopter. Weinig last van stuurbewegingen en een zeer strakke staart. Bij de funcopter dien je constant ook je staart te sturen omdat de gyro achter loopt. De heli loopt mooi trillingsvrij en zonder rare bijgeluiden. Uiteraard heb ik alles uitvoerig gecontroleerd alvorens te gaan proberen. Ben ook niet hoger dan 1 meter geweest. Wat me opviel was dat de heli vrijwel direct optoerde naar een flinke headspeed. Het leek erop dat de ingebouwde throttle curve vrij weinig deed. Heb daarom vanavond de regelaar (Castle Creations Phoenix ICE100) aan de laptop gehangen. Daar kwam ik erachter dat de regelaar in de governor mode stond met een toerental van 1990 rpm. De overige 2 toerentallen stonden hier ook ongeveer op. Heb daarom nu zelf de toerentallen wat verlaagd. Wil rond de 1750 rpm gaan hooveren.
    Heb hieronder de huidige instellingen staan. Mijn vraag is of het handig is om met de governor mode te vliegen? Zijn er daarnaast nog andere instellingen die niet goed staan? De overbrenging heb ik geteld (Pinion 15 tands en main gear 170 tands). Als je de logfile bekijkt blijkt het rotortoerental heel erg mooi constant te zijn. De regelaar wordt 38 graden celcius als hoogste waarde. Stroom maximaal rond de 50A.
    Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden of aan moet passen? Alle tips etc. zijn welkom.

    Throttle
    Vehicle type: helicopter
    Throttle type: governor mode
    Governor gain: Low (15) (default)
    Initial spool-up rate: Low (2)
    Head speed change rate: Low (2)
    Auto rotate enabled: False
    Governor mode type: fixed
    Vehicle setup- battery type: LiPo
    Vehicle setup- Number of cells: 6
    Vehicle setup- battery voltage: 22,200
    Vehicle setup- gear ratio: 11.330
    Vehicle setup- motor Kv: 1200
    Vehicle setup- motor number of poles: 10
    Desired head speed 1: 1500
    Desired head speed 2: 1750
    Desired head speed 3: 2000

    Brake
    Cutoffs
    Cutoff voltage: Auto LiPo (default)
    Auto-Lipo Volts/cell: 3.0 Volts/cell (default)
    Current limiting: disabled
    Cutoff type: soft cutoff

    Motor
    Motor start power: Custom (75)
    Motor timing: normal (5) (default)
    Direction: Forward (default)
    PWM rate: outrunner mode (default)
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Komt omdat de governor op SET rpm staat.

    Je moet de governor mode ''high'' selecteren en dan werkt het wel met de curve.

    Belangrijk is dat je dan wel een vlakke lijn in de th curve gebruikt!.

    1500rpm is prima om mee te hoveren. 1700 bijvoorbeeld als idle 1 en +-1900 in idle 2 is gewoon goed. 2000 is wel vrij hoog voor een 6S 600.

    1750 rpm om te hoveren is nergens voor nodig en kost alleen maar stroom.. als de heli flybarless is kan dat ook prima 1400 tot 1500rpm zijn. (ik les zelf met een 600 op 1400 rpm, ongeveer 8 minuten vliegtijd).
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wat raadt je aan om in te hoveren? Gewoon SET rpm? En dan toerentallen iets omlaag? Of kun je beter oefenen met een th curve in governor mode "High"? De vlakke throttle curve is alleen nodig bij SET rpm neem ik aan?
     
  4. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Persoonlijk zou ik hem in RPM Mode vliegen. Ik vlieg nog maar een jaar heli en heb gemerkt dat een constant toerental veel makkelijker vliegt dan eentje die met je pitchcurve steeds wijzigd.

    Headspeed van je heli is altijd heel persoonlijk. Ik heb zelf een 600 op 12s en een 550 op 6s en beide vlieg ik op 2050 hover en 2250 rondvliegen. Een hoger toerental vliegt stabieler.

    Beneden de 1800 zou ik niet komen. Word je heli onnodig instabiel van.
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb vanavond weer twee accu's leeg gehoverd. Dit keer met een headspeed van 1500 rpm. Scheelt ontzettend in het stroomverbruik ;) Maar merk wel duidelijk verschil met de 1990 rpm. De heli wiebelt/ trilt nu een beetje. Dit zie je het beste aan de bollen van het trainingskruis. Maar hij is prima bestuurbaar. Wel merk je dat hij sneller doorzakt bij stuurcorrecties. Had de Idle1 stand nog niet geprogrammeerd, dus niet met een hoger toerental geprobeerd. Ga hier de volgende keer een hoger toerental op instellen.
    De RPM mode is inderdaad wel heel gemakkelijk. Je hoeft nergens rekening mee te houden en het toerental blijft mooi stabiel. Had nu ongeveer een stroomverbruik van 2800 mAh in 7 minuten hoveren.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik 1990 rpm voor hoveren best veel vond. Maar dat kan ook zijn dat ik nog wat aan het geweld van een grote heli moet wennen :D
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een trainingskruis is vaak ook een oorzaak van veel problemen.
    zodra je jezelf ook maar half goed genoeg voelt, eronder vandaan dat ding

    verder is een toerental altijd een compromis.
    power/vliegtijd.
    op 1500 toeren is een 600 actief genoeg om te hooveren, en rond te vliegen.
    je moet alleen geen gekke pitch pump acties doen, dan zakt hij inderdaad wat door.
    probeer de rotor rustig te houden (oftewel, probeer te hooveren met zo min en zo klein mogelijke correcties.)
    houdt natuurlijk niet in dat je niet groot mag corrigeren, wat nodig is is nodig.

    maar je zal merken dat een heli waarbij de rotor "rustig" is, en niet om de haverklap een grote correctie te verduren krijgt, een stuk rustiger vliegt.

    en je hebt niet zoveel vermogen nodig, dus kun je jezelf een stuk beter redden op dat toerental.
     
  7. jm.wijnholds

    jm.wijnholds

    Lid geworden:
    16 jul 2013
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Emmen
    Klopt wat je zegt student, alleen is een DFC kop van align niet blij met lage toerentallen. Er zitten hele harde dempers in, zeg maar eigenlijk geen dempers, zodat je bij lage toerentallen een hele onstabiele heli hebt, als je het toerental dan wat omhoog gooit vliegt de heli ineens veel stabieler en word het hoveren ook veel makkelijker van.

    Tevens zou ik bij flybarless geen trainingskruis gebruiken. Weet eigenlijk niet zo goed wat de heli doet als jij een stuurbeweging maakt, die door het trainingskruis tegen gehouden word. Volgens mij gaat het fbs dan juist nog meer sturen met als gevolg een omrollende heli.
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    maakt echt geen drol uit. dempers maken een heli niet minder of meer stabiel uit, ze geven alleen een ander gevoel aan de directheid van de kop.

    Daarbij zijn fbl koppen 0 delta dus je merkt nog minder dat de bladas evt zou kunnen bewegen.( dit even los van DFC)

    een hoger toerental vliegt niet stabieler met FBL. een hoger toerental zorgt voor een nauwkeuriger stuurgedrag.

    2000 RPM om te hoveren is echt waanzin. dan is er Of iets in je kop/links/etc niet goed, of je FBL staat gewoon grandioos verkeerd afgesteld...
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Er zit geen originele Align rotorkop meer op. Ook geen DFC kop. Is vervangen door een RJX (50 Flybarless Assembly ( for 600/600N/Raptor50/Vibe50/X-50))

    Een trainingskruis zijn de meningen inderdaad over verdeeld met FBL systemen. Feit is dat het wel veel beter voelt zo in het begin :D Het is een trainingskruis van Reely die gemaakt is van staalbuis. Best een stabiel ding, heb niet het idee dat hij zorgt voor trillingen. Bij een hoger koptoerental is de heli ook helemaal stabiel.
    Daarnaast merk je dat de heli wat schommelt/trilt bij 1500 rpm maar hij is prima te besturen. Dus wat mij betreft om te hooveren geen verkeerde keus. Ben gisteren ook wat aan het heen en weer hoveren geweest etc. en ook dat gaat prima. Heb geen moment het idee dat de heli niet goed luistert naar stuurbewegingen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die knalharde dempers zorgen ervoor dat een DFC eerder met de staart op en neer gaat wippen dan bij een kop waar wel zachtere rubbers in kunnen.
    Zolang dat op en neer gaan van de staart niet voorkomt, is het toerental nog niet op het kritische punt beland.

    En zoals anko al meld, lage toerentallen zijn op zich niet verkeerd.
    je hebt misschien wat meer uitslag nodig om hetzelfde te bereiken, maar dat is bij beginners vaak eerder een voordeel
    Toerental omhoog en de heli wordt vlotter, nauwkeuriger. maar daar moet je wel gelukkig van worden ;-)

    Dat met het trainingskruis is ook een reden waarom deze er zo vlot mogelijk af moet: door het geveer etc kunnen er ook rare dingen gebeuren.
    vaak zie je dat een heli met loskomen bv net de staart ff omzet, en daarbij het trainingskruis een beetje inveert.
    komt de heli dan werkelijk los, krijgt hij opeens een rare zwiep.

    Edit: stalen trainingskruis, dus geen last van geveer ;-)
    toch houden ze altijd welde eigenschap dat ze kleine dingetjes uitvergroten
    die trilling die je opmerkt, kan makkelijk weg zijn zonder dat kruis
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Met een DFC kop bedoel je toch een kop zonder die meenemers voor de bovenste ring van de swashplate? Die meenemers heeft mijn rotorkop wel.
    Door het gewicht van de heli veert hij nog steeds wel in. Bij het op toeren komen van de rotor begint de staart ook iets weg te draaien op de grond. Maar dat is eenvoudig te compenseren. Zodra hij vliegt is dit weg. Probeer hem wel vlot los te trekken maar heb nog niet meegemaakt dat hij na loskomen ineens rare dingen doet.
    Zou inderdaad prima kunnen dat het schommelen al weer weg is na verwijderen van het trainingskruis
     
  12. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Kijk toch gelukt om de heli vliegend te krijgen:thumbsup:
    Mocht je een keer samen willen vliegen dan hoor ik het wel, heb een prachtige lokatie bij Elburg.

    Mvg. Freddie
     
  13. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat kunnen we zeker wel eens doen Freddie. Het is nu nog niet echt vliegen, alleen nog maar hoveren en een beetje wat naar links en rechts schuiven :D
    Maar het begin is er.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is al vliegen..

    en hooveren is het moeilijkste wat je met een heli kan leren..
    niet onderschatten
     
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Je moet inderdaad altijd weer terug naar die hoover. De volgende vluchten ga ik me meer richten op zijdelings hoveren en nose-in. Maar tot nu toe vliegt dit ding simpeler dan de Funcopter. Het grote voordeel is dat hij veel stabieler is, gyro zeer goed werkt en altijd bestuurbaar is duur constante rotortoerental.
     
  16. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Zo is iedereen met een heli begonnen:)
    In het begin ook altijd alleen gevlogen (hover fase), maar toen ik met een groep helivliegers in contact kwam en met hun mee ging vliegen gingen mijn vliegkunsten een stuk vooruit.
    En het is nog een stuk gezelliger ook:p

    mvg. Freddie
     

Deel Deze Pagina