Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ligt inderdaad net naast de N 218. Zou kunnen dat er ook duivenmelkers zitten, maar daar heb ik geen connecties mee. Gr. Klaas.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer eens in een watersportzaak een spoeltje Marlow polyester whipping twine te pakken te krijgen. Super sterk en glad. Na een knoop voorzichtig afsmelten. Zelf gebruik ik size "A" thin om te tuigen. Met vr. gr. Klaas.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    "Over de boeg struikelen" heeft bij een kielboot vrijwel nooit dramatische gevolgen.
    Ik heb dit meerdere keren voor zien komen, met meerdere schepen (MM, Seawind, Yamaha).
    Forse wind op een voor de winds rak, en dan plotseling nét een vlaagje heviger. Boeg in de golven, achterschip komt omhoog, mast gaat horizontaal, winddruk in de zeilen verdwijnt, boot komt dankzij de kiel weer overeind en vaart door.
    Als je je boot goed waterdicht hebt, niets aan de hand, sterker nog: best spectaculair om te zien.

    Bij een Cat ligt dat iets anders: zou zo maar eens kunnen zijn dat je een reddingsactie moet uitvoeren omdat de Cat ondersteboven in het water ligt. Tenzij je er een (Wie die Deutsche sagen) "Kippschützschwimmkorper" op de mast hebt staan.
    Dan gaat je model in ieder geval niet ondersteboven, maar blijft, met de mast op het water, onder een hoek van 90 graden drijven.
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Heb het laatst mogen meemaken. :D eerste vaart gemaakt met m'n proboat Serenity.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alleen iets te enthousiast geweest met willen varen. liggen stalen kogeltjes in het zwaard, welke je af moest gieten met 30min epoxy. Ik had de balletjes er eerst maar zo in gegooid, en dan 'even gauw' proberen.
    Merkt meteen dat het gewicht eigenlijk niet voldoende was. overhellen ging heel makkelijk, terwijl de voorwaartse snelheid nihil te noemen was. maar verder wel even leuk gevaren. :D Wel mooi, zo'n rustig model naast de speedboten en auto's die allemaal onbenullig hard gaan.

    Gr,
    Tim
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Zou het ook te slap zijn voor een Micro Magic? Krachten zijn een stuk minder dan bij een grotere boot, toch? In ieder geval zeker als je bedenkt dat een koolstof mast zonder zijstagen het prima kan hebben. Maar het is goed te weten waar ik een beter materiaal kan vinden. Kun je daarbij de knoop ook borgen met secondenlijm, of heeft dat geen zin bij dit materiaal?


    @Klamath: mooi schip, gaat vast fraai varen als de juiste hoeveelheid ballast erin zit. Anders toch het staal vervangen door lood, als je het afdekt met epoxy kan het verder geen kwaad, en je krijgt je gewicht toch dieper in de kiel, dus beter oprichtend moment, bij minder totaalgewicht. En zeilen is inderdaad een hele andere tak van RC dan auto's etc.
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dank u, vind het zelf ook een erg mooi schip om te zien.
    Kiel heb ik inmiddels afgegoten. Hoop dat het binnenkort nog weer even mooi weer is met een leuke wind om er weer mee te varen. Ben in ieder geval erg benieuwt. :)
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nou nou lood is geen vergif hoor.
    Het is geen asbest dat kan stuiven.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nee, het is geen asbest, maar contact met de huid wordt wel afgeraden. Bovendien heeft ingieten ook het voordeel dat de ballast niet kan schuiven.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Het kan niet door de huid worden opgenomen, ok, maar zelfs al was je je handen na het contact, dan kan iemand die daarna zijn gezicht met die handdoek afdroogt toch wat binnen krijgen bijvoorbeeld. Door het lood af te sluiten is het risico nul, zelfs al let je even niet op, en dacht je dat je je handen al had gewassen voordat je een boterham in je mond stopt. Als je dat kan voorkomen, en tegelijk de ballast onwrikbaar vast kan zetten, dan kies ik voor afsluiten, maar daar is iedereen vrij in. Mijn vader heeft mij altijd op het hart gedrukt zeer voorzichtig met lood te zijn, en met giftige metalen kun je beter te voorzichtig zijn, of niet? Maar is dit niet meer iets voor het café?
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nee!
    Want dan denkt iedereen dat je lood beslist niet mag aanraken en dus moet ondergieten/ overgieten :p met epoxy.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Je kan toch citeren met een quote uit dit topic, en het dan in het café plaatsen of een apart topic? Zo moeilijk is dat niet, zeker niet voor een ervaren forummer als jij, lijkt me. En je kan lood dan misschien wel aanraken zonder dat het direct gevaar geeft, als je daarna je handen maar goed wast, maar als je het lood afschermt, hoef je die extra handelingen niet steeds te verrichten. Lijkt mij makkelijker en veiliger dan steeds bepaalde voorzorgsmaatregelen in acht te moeten nemen, die je met 1 handeling overbodig kan maken. Maar het gaat hier uiteindelijk om je vaarervaringen hier te melden en niet over het wel of niet nuttig zijn van afschermen van lood, dacht ik? ;)
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag stond er een lekker zeilwindje, en ik was vroeger thuis, dus snel de MM in de auto, en naar het kanaal. Even leek de wind net weg te vallen zodra de boot in het water lag, maar daarna kwam deze snel weer terug, en was het heerlijk zeilen. Na de reparaties aan de bevestiging van het grootzeil en later de bevestiging van de fokkeboom, was het even zoeken geweest naar de juiste afstelling, maar ik ben er nu aardig tevreden over. De boot pakt snel gang op, en gaat hoog genoeg aan de wind. Bij vlagen wil hij wel iets oploeven, maar niet hinderlijk, en het helpt ook bij overstag gaat als het harder gaat waaien. Bovendien kan ik altijd de neerhaler ietsje losser zetten om de boot iets neutraler af te stellen.
     
  14. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    pleinfeest Heijplaat 20-9 2014[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    2.243
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ziet er goed uit Jan!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vandaag Poolrun gedaan te Zutendaal, beetje gewacht tot laatste buitje was overgetrokken en daarna 5 uur achter elkaar gevaren.
    Ruim 7 liter water verdampt met 0.6 liter wasbenzine.
    Prachtige locatie en later in de middag volop zon.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    is het geen golfslagbad Harm;)
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Vanavond de roze Paula III uitgetest met de nieuwe accu. Deze boot heb ik destijds overgenomen met oude loodaccu, die in combinatie met de motor in de boot slecht presteerde. Na een kwartier was het wel bekeken. Nu zit er een nimh accu in van anderhalf keer de capaciteit, die ook nog eens volledig beschikbaar is, ipv nog niet de helft zoals bij de oude loodaccu. En nu was er na een kwartier nog geen afname van de snelheid te merken, dus zeker een verbetering.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Gisteren nog even gezeild. Er stond tegen de avond nog een leuk windje, maar wel dwars op het kanaal. Dus het was even zoeken naar een plekje waar de wind wel redelijk vrij spel had. Daarna lekker kunnen zeilen, totdat het donker begon te worden.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.041
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gisteren mijn oudste modelletje voor een proefvaart. De plastic 25 mm drieblads schroef was vervangen door een zelf gemaakt 30 mm vierblads messing exemplaar. Aanleiding voor een nieuwe schroef was het slechte resultaat met het plastic schroefje op achteruit.
    Met de messing schroef meer vermogen op vooruit en ook op achteruit. Toch even schrikken, want na een paar manoeuvres lag het spul 3 meter van de kant stil. Niets bij me om het scheepje naar de kant te halen en niemand om in de gaten te houden waar het ding bleef. Gauw naar huis voor de werphengel. Terug aan de waterkant was het model dicht naar de wal gedreven en kon enige minuten later zo worden gepakt. Mee naar huis en gelijk op de werf. Proef gedraaid en alles werkte. Even later stond de motor weer stil. Ontvanger werkte normaal. Stuurservo OK, regelaar OK. Spanning aan de ingang en aan de uitgang. Bleek er een dood punt in de motor te zitten. Gelukkig nog eenzelfde motortje voorhanden en uitgewisseld. Schroef gebalanceerd en gepolijst.
    's Avonds nogmaals een proefvaart en alles OK. Gr. Klaas.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2014

Deel Deze Pagina