Ik heb een OS max FS 120 (de eerste versie met 2 aparte klepdeksels) waarvan het onderste drijfstang lager versleten is. Er is nog meer versleten maar daar heb ik al een goedkope oplossing voor gevonden maar dat leg ik nog wel een keer uit. Nu heb ik een nieuwe drijfstang voor een 91 FSR. Daarvan heeft het onderste lager exact de juiste afmeting. Zie de foto's Zou het een optie zijn om de bus over te zetten? Graag jullie ideeën. De nieuwe drijfstang heb ik overigens voor 1 euro gekocht dus mocht het mis gaan is er geen man overboord. Jan
beter is om gewoon een bronze bus te draaien en die er in persen na het persen de bus op maat ruimen let op gebruik wel lagerbrons
Ze zijn nog wel te koop op eBay. Ik geloof iets van 35 Euro. Op zich best te doen maar de uitdaging is natuurlijk om een alternatieve oplossing te vinden die als het even kan ook nog goedkoper is. Jan
Bedankt voor je aanbod maar het dilemma van het drijfstang lagertje blijft dan bestaan. Maar als ik nog een motor nodig heb dan laat ik het weten. Jan
Volgens mij moet het wel kunnen maar je zal al zeker een getrapt asje (persstift) moeten draaien met de exacte binnendiameter lagerbus en buitendiameter een fractie kleiner , zodat je bij het uitpersen de lager niet beschadigd , voor het inpersen kan je dan een asje maken met de exacte binnendiameter lager en buitendiameter iets te groot dan heb je direct een "aanslag/stop" zodat je niet te diep perst. En misschien de drijfstang lichtjes opwarmen , aluminium zet meer uit dan brons dacht ik dan komt hij er misschien makkelijker uit . Groeten Jef
Proberen waard het busje over te zetten. Stift draaien om het te persen bij hitte? Bij vervorming zou je het weer iets moeten ruimen. Nieuw maken is ook mooi. Gewoon kijken hoever je kan komen. Een draaibank lijkt me wel onmisbaar gereedschap + een set micrometers. Hoe zouden de drijfstangen gemaakt worden? Lagers gedreven, daarna geruimd of spuitgietwerk in matrijs, waarbij lagers zijn ingegoten? Gr Bas
Jef, Dit is eigenlijk precies wat ik in gedachten had. Ik wil eerst de versleten bus er uit halen om te kijken hoe dit gaat. Mocht dit lastig gaan dan kan ik van de nieuwe drijfstang het aluminium weghalen bij de bus zodat de spanning weg is. Dan kan die er zeker makkelijk uit. Jan
Normaliter wordt een bus éérst op zijn plek geperst, en dan pas op maat geruimd en de oliekanalen geboord. Voor het uitpersen heb je ook een goede stoel nodig die het drijfstang oog ondersteunt, anders komt hij er niet onbeschadigd uit Je kunt een bus normaliter maar één keer persen, daarna wordt de perspassing slecht, en loop je het risico dat de bus gaat verdraaien in het oog. Als dat gebeurt draait daarna de krukas ook in elkaar. Maar die bus uit de nieuwe drijfstang, die is reeds een keer geperst, dus er uit persen en in een ander oog plaatsen, lijkt mij domweg minder verstandig. Een ongebruikte nieuwe bus in een "oud" oog persen is wat anders dan een bus éérst uit het ene oog persen en daarna in het andere oog terugpersen. Ik heb dat in elk geval nog nooit mogen doen.... Heb je er al over nagedacht wat er gebeurt als je niet zuiver richt, en het oliegat in de bus komt niet recht tegenover het gat in het oog? Dan moet je OF een nieuw gat boren wat de bus verzwakt, OF je moet hem er weer uit persen en recht zetten. Meeste kans van slagen heb je als je een nieuwe bronzen bus op perspassing draait, die plaatst, oliegat(en) boort en daarna op de maat van de krukpen (+ oliefilm) ruimt. Groet, Bert
Het is gelukt. Een clubgenoot heeft een stukje persgereedschap gemaakt en daarmee was het overzetten zo gebeurd. Zie de foto's. De nieuwe bus in de oude drijfstang op een pas stukje om te persen. De binnenmaten van de drijfstangen waren beide 9.35 mm. Buiten maat van de oude bus was 9.375 en 9.380 mm (voor de zekerheid 2x gemeten. De nieuwe bus was 9.384 en 9.391 mm. De smeergaten zitten keurig tegenover elkaar. Of het goed genoeg zit zal uit de praktijk blijken. Jan
Cool Geeft de burger moed! Waar heb je dat ene ringetje voor gebruikt, waar tussen te leggen? Uitpersen of inpersen?
Sorry voor de late reactie. Druk druk druk! Zonder ringetje kan je de bus er uit persen. Met ringetje kan je hem er in persen. Jan