Vervangen drijfstang lager

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beton, 21 sep 2014.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb een OS max FS 120 (de eerste versie met 2 aparte klepdeksels) waarvan het onderste drijfstang lager versleten is. Er is nog meer versleten maar daar heb ik al een goedkope oplossing voor gevonden maar dat leg ik nog wel een keer uit.
    Nu heb ik een nieuwe drijfstang voor een 91 FSR.
    Daarvan heeft het onderste lager exact de juiste afmeting. Zie de foto's
    [​IMG]

    [​IMG]
    Zou het een optie zijn om de bus over te zetten?
    Graag jullie ideeën.
    De nieuwe drijfstang heb ik overigens voor 1 euro gekocht dus mocht het mis gaan is er geen man overboord.

    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb er nog een op de plank liggen, staat al jaren stil.

    Dus als je interesse hebt ;-)
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Overpersen kan je vergeten. busje zal gaan vervormen.
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    beter is om gewoon een bronze bus te draaien en die er in persen
    na het persen de bus op maat ruimen

    let op gebruik wel lagerbrons
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hoeveel kost een nieuwe drijfstang.. minder als een kannetje brandstof?
     
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ze zijn nog wel te koop op eBay. Ik geloof iets van 35 Euro.
    Op zich best te doen maar de uitdaging is natuurlijk om een alternatieve oplossing te vinden die als het even kan ook nog goedkoper is.

    Jan
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor je aanbod maar het dilemma van het drijfstang lagertje blijft dan bestaan.
    Maar als ik nog een motor nodig heb dan laat ik het weten.

    Jan
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens mij moet het wel kunnen maar je zal al zeker een getrapt asje (persstift) moeten draaien met de exacte binnendiameter lagerbus en buitendiameter een fractie kleiner , zodat je bij het uitpersen de lager niet beschadigd , voor het inpersen kan je dan een asje maken met de exacte binnendiameter lager en buitendiameter iets te groot dan heb je direct een "aanslag/stop" zodat je niet te diep perst. En misschien de drijfstang lichtjes opwarmen , aluminium zet meer uit dan brons dacht ik dan komt hij er misschien makkelijker uit .

    Groeten Jef
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Proberen waard het busje over te zetten. Stift draaien om het te persen bij hitte?
    Bij vervorming zou je het weer iets moeten ruimen.
    Nieuw maken is ook mooi.

    Gewoon kijken hoever je kan komen. Een draaibank lijkt me wel onmisbaar gereedschap + een set micrometers.

    Hoe zouden de drijfstangen gemaakt worden? Lagers gedreven, daarna geruimd of spuitgietwerk in matrijs, waarbij lagers zijn ingegoten?
    Gr Bas
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Jef,

    Dit is eigenlijk precies wat ik in gedachten had.
    Ik wil eerst de versleten bus er uit halen om te kijken hoe dit gaat.
    Mocht dit lastig gaan dan kan ik van de nieuwe drijfstang het aluminium weghalen bij de bus zodat de spanning weg is. Dan kan die er zeker makkelijk uit.

    Jan
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.918
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Normaliter wordt een bus éérst op zijn plek geperst, en dan pas op maat geruimd en de oliekanalen geboord.

    Voor het uitpersen heb je ook een goede stoel nodig die het drijfstang oog ondersteunt, anders komt hij er niet onbeschadigd uit

    Je kunt een bus normaliter maar één keer persen, daarna wordt de perspassing slecht, en loop je het risico dat de bus gaat verdraaien in het oog. Als dat gebeurt draait daarna de krukas ook in elkaar.

    Maar die bus uit de nieuwe drijfstang, die is reeds een keer geperst, dus er uit persen en in een ander oog plaatsen, lijkt mij domweg minder verstandig. Een ongebruikte nieuwe bus in een "oud" oog persen is wat anders dan een bus éérst uit het ene oog persen en daarna in het andere oog terugpersen.

    Ik heb dat in elk geval nog nooit mogen doen....

    Heb je er al over nagedacht wat er gebeurt als je niet zuiver richt, en het oliegat in de bus komt niet recht tegenover het gat in het oog?

    Dan moet je OF een nieuw gat boren wat de bus verzwakt, OF je moet hem er weer uit persen en recht zetten.

    Meeste kans van slagen heb je als je een nieuwe bronzen bus op perspassing draait, die plaatst, oliegat(en) boort en daarna op de maat van de krukpen (+ oliefilm) ruimt.

    Groet, Bert
     
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Het is gelukt.
    Een clubgenoot heeft een stukje persgereedschap gemaakt en daarmee was het overzetten zo gebeurd.
    Zie de foto's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De nieuwe bus in de oude drijfstang op een pas stukje om te persen.
    [​IMG]

    De binnenmaten van de drijfstangen waren beide 9.35 mm.
    Buiten maat van de oude bus was 9.375 en 9.380 mm (voor de zekerheid 2x gemeten.
    De nieuwe bus was 9.384 en 9.391 mm.
    De smeergaten zitten keurig tegenover elkaar.
    Of het goed genoeg zit zal uit de praktijk blijken.

    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Jij bent lekker bezig Jan:yes::yes::yes:
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.873
    Locatie:
    Hulshout België
    :thumbsup::thumbsup:Goed gedaan Jan

    Groeten Jef
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Cool :thumbsup:
    Geeft de burger moed!

    Waar heb je dat ene ringetje voor gebruikt, waar tussen te leggen?
    Uitpersen of inpersen?
     
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Sorry voor de late reactie.
    Druk druk druk!
    Zonder ringetje kan je de bus er uit persen.
    Met ringetje kan je hem er in persen.

    Jan
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    nou ik moet eerlijk zeggen top gedaan hoor
     

Deel Deze Pagina