hulp..van 2 speed naar 1 speed

Discussie in 'Electro auto's' gestart door hengelo78, 15 aug 2014.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Helaas heb ik dit draadje met een beetje kromme tenen zitten lezen. Er zijn nogal wat misverstanden en verkeerde begrippen met deze materie.

    Helemaal juist alleen zijn er veel meer manieren van remmen.

    Op zich juist maar er is meer aan de hand. Verderop zal dat duidelijker worden.

    Dat eerste is onzin, alle elektromotoren zullen als dynamo werken als je "het gas loslaat". Echt alle elektromotoren! Ja ook de drie fase AC motoren die in de fabrieken machines aandrijven.
    Er wordt door die "dynamo" een spanning opgewekt welke je kan gebruiken om de accu weer wat op te laden. Daardoor gaat er een beetje stroom lopen wat een beetje remkracht zal geven en een beetje energie terugwinst.

    Natuurlijk zal een servo die beweegt een beetje stroom gebruiken, of dat de rijtijd merkbaar zal beïnvloeden betwijfel ik zeer sterk. Er wordt door slechts enkele regelaars energie teruggestuurd naar de accu. Veruit de meeste kunnen dat niet.

    Dat is onzin. Als je motor gemaakt is voor 4S dus nominaal voor 14,8V, zal hij bij vol gas een bepaalde snelheid rijden. Als je het gas op 0 zet zal de motor nooit maar dan ook echt nooit meer spanning kunnen opwekken dan de accuspanning. Dat is fisiek onmogelijk!
    Dat kan wel als je het magnetisch veld in de motor sterker maakt. Aangezien "onze" motoren allemaal permanente vaste magneten hebben is dat niet mogelijk.
    Een andere manier is de motor met de wikkelingen in driehoek geschakeld te gebruiken. Als je wilt remmen, dus hem als dynamo wilt gebruiken, moet je de wikkelingen in ster zetten. Je kan dan een spanning opwekken die √3 maal hoger is dan de accuspanning.
    Je zou ook de motor van twee wikkelingen kunnen voorzien die je voor gebruik als motor parallel zet en als je hem als dynamo wilt gebruiken in serie zet. Dan kan je dus maximaal twee maal de accuspanning opwekken. Dat is handig om de accu weer bij te laden.
    Voor de beide bovenstaande mogelijkheden zal je motoren nodig hebben waar zes draden uit komen die alle zes op de regelaar moeten worden aangesloten. Verder zal de regelaar een heel stuk ingewikkelder gaan worden. Niet onmogelijk dus maar wel onhandig en niet echt bruikbaar in de modelauto's. Dat is iets wat in bijvoorbeeld hybride auto's (prius) wordt gebruikt. Ook in de moderne treinen, metro's en trams.

    Helemaal juist. Alle energie die je aan de rijdende auto onttrekt door de remmen zal in warmte worden omgezet. Behalve dan als je een energie terugwin mogelijkheid hebt dan zal een deel van die enrgie terug gaan naar de accu. Helaas zal nog steeds een groot deel in warmte worden omgezet.

    Je begint het door te krijgen! Er zijn maar weinig regelaars die echt de mogelijkheid hebben om, een deel, van de energie tijdens het remmen weer terug te winnen en in de accu te stoppen. Alle andere regelaars zullen die energie in warmte omzetten. De meeste warmte in de regelaar maar ook een deel in de motor.
    Het grootste nadeel van deze manier van remmen is een lagere remkracht. Zeker als je energie terug wil winnen zal dat ten koste gaan van de remkracht. Een extra probleem is dat de remkracht ook kleiner wordt naarmate de auto langzamer rijdt. Ook zal de energie terugwinning steeds minder worden naarmate de auto langzamer rijdt. Beneden een bepaalde snelheid zal er helemaal geen energie meer teruggewonnen kunnen worden. Als de auto stil staat heb je helemaal geen remkracht meer! Verder heb je maar remkracht op 2 wielen bij een 2WD.
    Daarom zullen er heel wat regelaars zijn die een combinatie van twee remsystemen gebruiken. Bij hogere snelheden en sterk remmen zal de motor "in z'n achteruit" worden gestuurd. Dat geeft veel remkracht en tot stilstand toe. Bij rustig remmen wordt alleen de motor met pulsen kortgesloten. Bij lager worden van de snelheid wordt de motor met steeds langere pulsen kortgesloten om zo de remkracht ongeveer gelijk te houden.
    Wanneer je dus sterk remt zal je ook energie uit de accu gebruiken. Bij minder sterk remmen niet en zal je niets meer gebruiken dan met mechanische remmen.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Helder uiteengezet, Ernst, dank je.
     
  3. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Kijk, top uitgelegd Ernst, mooi dat dit opgehelderd is :thumbsup:
     
  4. hengelo78

    hengelo78

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    162
    Kijk hier is toch mooie discussie losgekomen na mijn vraag. Wel heeeel erg duidelijk allemaal nu...super bedankt allemaal
     

Deel Deze Pagina