[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DutchRC, 30 sep 2014.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Moet je wel zeggen dat het me lichtelijk jeukt om deze kist ook eens op 3S 2200Mah te proberen hoor.
    Gewoon eens om te kieken hoe DAT nou vliegt.
    Dat ga ik zekers doen dit weekend, maar eerst wil ik haar goed leren kennen op 4S Lipo.
    Vind dat ze ook echt gemaakt is voor een 4S Lipo.
    Die HobbyCity Funfighters kunnen ook op 3S en 4S, maar op 3S mis je de pret en de punch.
    Dat is met deze EFX racer eigenlijk ook zo.
    Vr Gr E
     
  2. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik heb de mijne vandaag ontvangen.
    De doos was aan de hoekzijde iets ingedeukt. Was bang dat het model schade zou hebben. Maar daar bij durafly weten ze wel hoe een model te vervoeren. Alleen de doos beschadigd, maar model is puntgaaf.

    Model ziet er zeer strak uit. Mooi in elkaar gezet en doordacht. Wel zie ik dat ze op de vleugel flink wat kracht hebben gezet, om die glasfiber staven erin te krijgen. De schuim volgt daar niet het profiel, er ziet hier en daar een deukje. Maar zoals ik zeg het is echt een deukje, je ziet het alleen als je onder een bepaalde hoek naar de vleugel kijkt.

    Ik begin met 4S1800 op een 5x5. Maar ik ga wel een andere 5x5 prop halen en niet die erbij zit. Gelijk maar een 5.5x4.5 meenemen, voor als het nog ietsjes sneller moet. De prop van mij heeft nogal onbalans, daarom andere halen. Morgen maar eens assembleren. Dat is zo gedaan. Ik moet alleen andere connectors solderen, zodat ik mijn standaard laadkabels kan gebruiken.
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed bezig!!
    Kistje gaat je bevallen.
    Kan niet wachten tot morgen om haar op open grote veld los te laten.
    De Maiden vandaag was op mijn kleine veldje en kon niet losgaan.
    Heb de Lipo packs alweer vol.
    Morgen ook 2S packs mee en ander propke.
    De stock 5x5 prop was bij mij toevallig schappelijk in balans.
    Maar zijn ook de goedkope propjes dus kunnen zomaar knake zijn lijkt me.
    Op naar morgen.
    Vr Gr E
     
  4. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp

    Let er wel op dat bij het meten van het CG bij dit vliegtuig je dit op zijn kop moet doen;)

    Jan
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Jan.
    Daar was ik mij van bewust.
    En op die manier gaat het ook fijner om het CG te checken.
    Vr Gr Erwin
     
  6. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Heb vandaag die van mij in elkaar gestoken. Want meer is het niet.

    Nog een vraag. Hebben jullie nog iets gewijzigd aan de accu bevestiging?
    Er zit zo'n mooi klittenband riempje in het model. Maar al trek ik deze stevig aan, dan kan de accu nog schuiven. Hebben jullie nog iets extra toegevoegd, zodat de accu niet naar achteren kan schuiven.

    Heb ook gemerkt. Dat als je de accu erin schuift naar voren. Dan moet je hem iets kantelen, zodat de accu omhoog komt. Dan kan hij nog 2 Ć” 3 mm verder naar voren. Hij zit namelijk tegen de busjes van de motor bevestiging. Als je hem optilt, dan gaat hij hier overheen. Ik heb de nanotech 35C accu (1800mAh 4s1p). Zwaartepunt is spot-on daarmee
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi hoi.
    Ik heb mijn 4S 2200Mah Lipo zo ver mogelijk naar voren.
    Dan zet ik de Lipo zo vast mogelijk met dat knake bandje, want ervaring heeft geleerd dat het zo stuk is.
    Wat ik gisteren niet had maar vanochtend even snel heb gemaakt is een blokje van Depron waarmee ik de Lipo accu fixeer zodat het niet naar achteren kan schuiven.
    Ik klem het blokje op maat gemaakte Depron tussen de lipo en de verhoging net voor de servos.
    Beetje lastig uitleggen, maar wel duidelijk mag ik hopen.

    Affijn...........mijn resume betreffende deze Durafly EFX racer fabrieksaf zijnde:

    Afgelopen middag met een vliegmaat de zijne ingevlogen.
    Stond een behoorlijke puist met wind en dat had ik er gisteren niet bij tijdens de Maiden.
    Vandaag wel een dikke windkracht 4 dus mooi kunnen uittesten wat deze Durafly racer doet.
    Nou........ze waggelt behoorlijk met de wind er dwars op.
    Dat viel me ietwat tegen.
    Mijn HobbyCity Edge 540 V3 vliegt strakker met deze harde wind.

    Ook valt de snelheid behoorlijk tegen vind ik en ook de vliegmaat was er niet van ondersteboven.
    Wij vliegen dus op 4S 2200Mah Lipo pack.
    Hij vloog zelfs zijn Durafly Vampire impeller jet nog en ik erachteraan met de Durafly racer.
    Met wind tegen gingen we nagenoeg gelijk op en met wind mee was de racer iets sneller dan de Vampire, maar mocht eigenlijk geen naam hebben.
    Met wind mee ging het rond de 150 a 160 zo gegokt.

    Ook heb ik de racer getest op een 3S 2200Mah Lipo pack en dan met een eigen prop in de maat 6x4.5 inplaats van de stock 6x5 prop.
    Het CG kreeg ik toch wel goed met een 3S 2200Mah 40C Lipo pack.
    Het vermogen ging fors achteruit.
    Geen eindeloos vertikaal meer kunnen en op doorvlucht viel de snelheid echt tegen.
    Met een 3S 2200Mah pack zat ik toch meer op het gas om gang erin te houden en na 3 minuten vliegen zat er nog 37% aan sap in de Lipo.
    Dat viel dus tegen en zoals ik reeds eerder aangaf: ik vind dit GEEN 3S Lipo kistje.
    Maar wilde het zelf eens aan den lijve ondervinden.
    Vliegt het goed op 3S 2200mah Lipo?

    Ja.


    Al met al een leuk en vermakelijk toestel dat er erg mooi en rap uitziet.
    Handstart een eitje om te doen en landen is een makkie.
    We zetten de beide Racers afgelopen middag op grote hoogte met gas uit tegen de wind in.
    Werkelijk wonderbaarlijk hoe zonder nare trekjes deze racer zweeft op de wind alsof het een elektro zwever is.( aub niet te letterlijk nemen hoor, maar ik bedoel ermee dat deze racer nog best wel goed doorzweeft op de wind nadat het gas eraf is )
    Ze hebben een zeer goed in balans zijnde toestel ontworpen met geen nare trekjes betreffende spontaan wegvallen over de vleugel.
    Denk dat de meeste schik erin gaat zitten als wij met drie piloten de racers tegelijk in de lucht hebben en dan vlot achter elkaar rondraggen.
    Fijn weekend allen.
    Vr Gr Erwin
     
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    De wind vandaag had inderdaad veel grip op het toestel! En ik vond hem (op 4S) ook niet Super snel.. Ik vond hem WEL erg leuk vliegen! Mooie korte 'snap' bochtjes.. lekker :)

    Hij zweeft eigelijk ook best goed.. Nee, het is geen echte zwever uiteraard... Met deze wind, die boven de grond uiteraard wegviel, was het landen niet zo prachtig, maar geen probleem verder..

    Bij deze een filmpje van mijn maiden:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    hoi mannen
    past hier een 36mm buitenloper in
    als ik zo de kit versie bekijk lijkt het mij net te passen
    wie kan dit even voor mij nazien??

    alvast bedankt

    Albert
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Albert.
    Mag ik vragen aan welke motor met hoeveel KV en met welke propmaat jij aan zat te denken?
    Neem aan op 4cellen te vliegen.
    Ik wil mijn lege kit versie voorzien van een nette set up, maar weet inmiddels dat de stock set up leuk is maar niet spectaculair overhoudt.
    Hoor graag jouw gedachtengang.
    Vr Gr Erwin
     
  11. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    ik dacht aan NTM 35-36 1800kv op 4s met een 6x6 prop of 7x7
    zal een stuk sneller zijn dan de stock versie.
    alleen is de vraag of er een 35mm motor in past

    volgens spec zal deze motor met 6x6 rond de 50A zitten
    maar mijn gevoel zegt dat deze dan wel ergens rond de 200kmh zal zitten

    gr
     
  12. aws1

    aws1

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Putten
    trouwens als ik zo de video van DutchRC bekijk en je luistert goed kan je horen dat de prop een hoop vermogen verliest ik zou nooit de meegeleverde prop gebruiken. zet er maar eens een apc prop op van dezelfde maat
    zal je zien dat het een stuk beter klinkt en vliegt.
    de proppen die meegeleverd worden zijn over het algemeen slecht
    heb dit zelf al meerdere malen ondervonden.

    gr Albert
     
  13. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    Ik heb ook een efx besteld en verwacht hem maandag.
    Nu heb ik veel 2200 3S pakketten en wil daar mee gaan vliegen. Lees ik hier dat je dan wat push te kort komt.... Ik zat bij HK ff op de site te kijken en zag daar een NTM 28-36 3000kv
    Zou dit dat probleem oplossen met een 5x5 prop?

    Groet,

    Jeedee
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Ik had precies hetzelfde met mijn EFX (op 3S en de 6x5 prop), ze vloog zeker niet 'op rails'. Vermogen hield ook niet over maar dat was waarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik in de haast 'vergeten' was om de throttle range in de ESC te kalibreren :rolleyes: .

    Verder ook iets teveel alleen met multi copters gevlogen de laatste tijd want bij het landen hield ik het toestel niet goed 'in' de (vrij stevige) wind en belandde ik tegen / in een hek. Buiten mijn ego gelukkig niet teveel / serieuze schade dus binnenkort poging 2.
     
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Hier vind ik niets over in de handleiding. Dat je iets moet inleren aan de regelaar

    Ik heb me de APC 5x5 erop gezet.
    De APC is kleiner dan de meegeleverde prop (ook 5x5). Als ik de assen gelijk houd, dan is de tip toch korter bij de APC. Ook valt op, dat de bladbreedte van een APC smaller is dan die van de meegeleverde prop. Ik ben het met AWS1 eens. Gebruik de originele prop om epoxy te mengen of zo, maar niet om mee te vliegen.

    Een dikkere motor past denk ik wel in het model. Maar koeling rondom wordt een probleem (zeer smalle spleet houd je dan over). Maar een grote motor is meer gewicht. Dus moet je accu naar achtere en dat gaat nooit goed komen met je zwaartepunt. De accu kan wel 2 cm naar achteren, maar daarmee red je het niet. Verder naar achteren gaat niet, want daar zitten de servo's. Of je moet de gehele indeling gaan aanpassen.
    Ik zou zeggen, zoek een andere motor met dezelfde afmetingen en ongeveer hetzelfde gewicht.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2014
  16. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp

    Hoi Franky,

    Maar heb je al gevlogen met de APC 5x5 en kan je ons het verschil met de originele prop vertellen?

    Jan
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Zelf heb ik de APC 5x5 onderweg.
    Maar.......die zijn er pas over 2 weken want komen uit China.
    Wel heb ik de stock 5x5 prop die inderdaad knake schijnt te zijn inmiddels vervangen voor een betere kwaliteit 4.75x4.75 ( betere kwaliteit materiaal en stijf )
    Nog niet kunnen testen maar hoop dat gauw te doen.
    Weet dat deze 4.75x4.75 prop feitelijk te klein is.
    Maar.........las op RCGroups dat iemand met een stijvere 4.75x4.75 prop veel betere performance had dan een knake 5x5 prop die teveel flext.
    Ik ben dus erg benieuwd.
    Overigens..........een vliegmaat en ik merkten dat na 4 minuten vliegen op 4S Lipo met de stock 5x5 prop de motor wel erg heet wordt.( het begon al te stinken )
    Die NMT motoren schijnen ook al knake te zijn dus mijn lege kit versie gaat NIET worden uitgerust met weer een NMT motor.
    Vr Gr E
     
  18. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Ik heb heden ochtend ingevlogen. Model vloog goed. Hij wiebelde wel met de staart als je volgas gaat. Het is geen flutter, maar flex in het kielvlak. Verder vloog het lekker. Geen snelheid waar je bang van wordt, maar gaat gewoon lekker vooruit. Vooral het landen bevalt mij goed. Lekker langzaam. Dat is met sommige andere pylonracers wel anders. De NMT motor wordt handwarm met de 5x5, maar heb niet continu volgas gevolgen.

    Wat de verschillen zijn in het vlieggedrag, tussen de stock en de APC, dat weet ik niet. Want ik heb niet met de stock gevlogen. Maar de APC is stukken stijver. Denk dat daar wel efficiƫntie te vinden is.

    Wel ga ik kijken, om aan de onderzijde van de vleugel, de servo's af te schermen met plakband. Het is vandaag vochtig en na de landing viel me op dat er water aan de servo's zat. Dit droog gemaakt, maar wil dit afschermen. Een stukje doorzichtige plakband doet wonderen.

    Voor degene die het wilt weten. De regelaar kan je inderdaad leren. Via google kwam ik verder. Je moet de gasknuppel op volgas zetten. Dan de accu aansluiten, dan komen er 2 piepjes. Vervolgens doe je het gas dicht. Nu gaat de regelaar het aantal cellen van je lipo tellen (3piepjes=3cellen/ 4piepjes=4cellen). En daarna wederom 2 piepjes. Nu is je regelaar geleerd. Dit hoef je maar 1x te doen.
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goeie tip van het dichtmaken onderzijde vleugel waar de servos zitten.
    Maar landen op nat gras heeft zowiezo niet mijn voorkeur.
    Nadeel is ook dat er water tijdens het landen aan de voorzijde onderkant naar binnen komt.
    Op zich geen halszaak, maar prefereer toch landen op droge ondergrond.
    Vr Gr E
     
  20. JelcoRC

    JelcoRC

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    31
    Dag Duraflyers

    Vandaag proberen vliegen maar enkel maar gecrasht...

    Van zodra de EFX in de luch is trekt hij volledig naar links...
    Ik vlieg op een 3S lipo en weet echt niet wat het probleem is

    Mijn servo uitslagen staan niet op het maximum, weet echt niet wat gedaan...

    De romp is wat gescheurd maar die kan ik best lijmen...
    De nieuwe LiPo al wat krom etc maar werkt nog


    Zie hier de filmpjes...

    https://www.dropbox.com/sh/mu1qe0eoulwn2pm/AAB9epqoUfZt5RUq2vZO3SXFa?dl=0
     

Deel Deze Pagina