[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DutchRC, 30 sep 2014.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Vreemd............Heb je wel de 6x4 prop gebruikt en.......zit ie er wel goed op???
    Verkeerd erop en en je bent de helft van je vermogen kwijt.
    En waar ben je woonachtig??
    En.........allerbelangrijkst........wat zijn je vlieg-skills??

    Deze racer is echt geen beginners kistje vind ik zelf.
    Vliegt ansich wel gemoedelijk, maar starten en landen gaat niet helemaal vanzelf.
    Als ervaren piloot hebben we dat vaak niet door, want we hebben veel skills en ervaring van andere kisten.
    Maar een beginner of iemand die van een hoogdekker afkomt kan echt van een koude kermis thuiskomen na het proberen met deze racer.
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mocht je kortbij wonen dan wil ik je met alle plezier helpen hoor.
    Kan jou dan mijn racer laten zien vliegen en helpen met instellingen van hoe je roeruitslagen kunnen staan. ( voor een ieder verschillend, maar er is een basis uitslag )
    Geloof me: gisteren op 3S Lipo mijn racer geprobeerd.
    Vloog nagenoeg net zo als op 4S Lipo alleen met minder vermogen.
    Starten en landen waren exact the same op 3S 2200Mah Lipo.
    Als je deze kist vergelijkt met een HobbyCity Morey of een opgefokte Multiplex Dogfighter dan is deze Durafly EFX racer een zacht EI.
     
  3. JelcoRC

    JelcoRC

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    31
  4. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    sorry dat ik het zeg. Maar als ik de filmpjes zie, dan zou ik zeggen dat je het zelf veroorzaakt. Op geen enkel filmpje kan ik zeggen dat je een goede worp doet, je geeft maar een klein zetje en verwacht dat het model zelf de power heeft om vanaf (bijna) 0 te versnellen. Maar het model overtrekt dan direct naar links.

    Zoals omschreven heb je op 3S minder power. En adviseren de meeste dat 4S een betere keuze is.

    In je ondertiteling staat dat je een multiplex funcub piper hebt. Dan is dit al direct een snelle stap, net zoals Dylan omschrijft. Het model vliegt als een eitje, maar het is geen 2e kist na een trainer. Probeer het eens met een helper, die je het model gooit. Dan kan jij de vingers aan de zender houden en kan de helper het model goed gooien. Daarvoor hoef je je echt niet te schamen, ik heb het model ook vandaag laten gooien. Zodat ik me op de maiden kan concentreren.

    Tevens lijkt het, dat als je het model gegooid hebt, je direct schrik hebt voor het model. Dit kan je concentratie nooit ten goede komen, om het model goed omhoog de lucht in te krijgen
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jelco,
    In post 27 schreef ik enkele tips onder andere:
    "-Laat je bijstaan in het begin door iemand die hier ervaring mee heeft."

    Dat is hier dus niet gebeurd?

    Voort is de suggestie van de prop die omgekeerd staat een goede. De bolle kant moet in de vliegrichting staan.

    Toestel stallt duidelijk.

    En laat je toestel werpen door iemand anders. Wat jij doet is geen opworp.
    Op onze club wordt er veel met snelle toestellen gevlogen (pylonracers, funjets, dogfighters en ander gemeen spul) maar we gooien elkaars toestellen. Terwijl we het allemaal zelf wel zouden kunnen doen, maar het is toch veiliger om het te laten doen.

    Als je hem laat opgooien heb je die cruciale seconde extra tijd. Na verloop van tijd weet je hoe het toestel reageert na een handstart door iemand anders en kun je hem eventueel zelf gooien.
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik ga inderdaad ook eens proberen wat een andere (stijvere) prop doet.. Mijn electronica was in het geheel Niet warm na de vlucht trouwens.. Dus misschien kan een agressievere prop eigelijk ook wel..

    De onderkant van de aileron-servo-openingen heb ik ook dicht gemaakt met tape.. Geen idee of dat echt iets uitmaakte..

    Aan model dat ik niet kan starten zonder hulp heb ik persoonlijk een broertje dood.. Maar de lancering ging wat mij betreft prima hoor.. Ik had ruim voldoende tijd om hem rustig omhoog te trekken.. Geen paniek.

    *edit*
    ik zie nu pas dat JelcoRC's lancering bedoeld werd.. Dat was inderdaad geen 'worp'..
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Gaat vast goed komen met JelcoRC zijn EFX Racer.
    Opgooien is ook een kwestie van veel oefenen en de ene kist is de andere niet.
    Persoonlijk laat ik mijn kisten die voor een Maiden gaan ook opgooien door vliegmaatjes.
    Maar soms doe ik het zelf als ik op voorhand al weet welk startgedrag de kist heeft doordat ik hetzelfde toestel al door een vliegmaat heb zien vliegen.
    Deze EFX racer vind ik heerlijk dosiel vliegen, maarja.....dat doet een Funcub of mijn sport Cub ook.

    Wat ik gisteren wel merkte met dat vliegen in windkracht 4+ was dat tijdens de landing de neus van de kist daadwerkelijk IN de wind moet worden gehouden.
    Ik verslapte wat tijdens een landing en trapte te weinig met rudder waardoor de wind plots onder de vleugel kwam omdat ik te haaks binnen kwam zetten.
    Vlak voor de landing raakte toen een vleugel de grond en kwam het toestel abrupt neer.
    Zonder schade maar wel een slechte landing.
    Alle andere landingen van mij en die van de vliegmaat gingen volgens het boekje en sterker nog: met haar neusje recht op de wind houden tijdens het binnenkomen kon ik haar zijdezacht neerzetten alszijnde een Helikopter.
    We moesten er hartelijk om lachen beiden want het was echt een maf gezicht om deze Pylonracer als een soort van VisionAire vertikaal neer te zetten.
    Werkelijk een strak en zonder nare trekjes toestel.
    Vr Gr E
     
  8. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Vandaag ook mijn maiden gemaakt met de EFX... Super leuk kistje hoor.
    Geen problemen, na wat kleine tikjes aan de hoogte en rol trim was het heerlijk vliegen.
    Ik vlieg hem met een 3S 2200 lipo.
    En dat was voor mij meer dan genoeg voor de maiden.
    Totaal 4 vluchten gemaakt en alles naar wens verlopen.
    Jammer dat JelcoRC schade heeft gevlogen, nou ja vliegen was het niet echt..
    Maar het is natuurlijk geen beginners kist en opgooien is niet altijd makkelijk.
    Ik vraag mij af of hij gebruik heeft gemaakt van expo op de stuurvlakken.
    Dat was voor mij wel een uitkomst. werkt heel goed.
    Uit slagen zijn volgens het boekje met expo op alle stuurvlakken.
    Hoogte: 70%
    Rol : 65%
    Rudder: 50%
    Hiermee vloog de EFX als op rails, met ja zoals ik net bij een ander heb gelezen soms wat kwispel op de staart.
    Met de 3S lipo recht omhoog zonder stoppen trekt dus gewoon door.
    Zonder gas naar beneden ook zeer snel, weinig weerstand.
    Al met al een leuke kist waar je lekker mee kan vliegen.
    Wil ook best wel eens kijken wat hij gaat doen met een 4S accu..
    We gaan er eens over denken.

    Maar tot nu toe ben ik zeer tevreden..
    :music:
     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    Heeft toevallig iemand ook al geprobeerd hoe flaps / spoilers het doen op dit toestel? Ik heb mijn ailerons wel zo aangesloten dat ik dat zou kunnen doen, maar nog niet geprobeerd..
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Nope........nog niet geprobeerd.
    Maar hoeft voor mij ook niet zo nodig eerlijk gezegt.
    Ik kom van ver aan en heb ruimte genoeg waar ik vlieg.
    Wat ik wel heb gehoord is dat hoogstwaarschijnlijk een Graupner CAM speed propje 5.5x5.5 het uitermate goed zal doen op 4S Lipo tegenover de stock flexachtige 5x5 prop.
    Iemand ervaring met dit idee?
     
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Zei die pief van HK dat ook niet in 1 van z'n filmpjes? (dat 5.5x5.5 ideaal is)..
    Ik zal de hun filmpjes er nog eens op nazien..

    En ja.. met m'n Invictus is het eigelijk wel noodzaak om spoilerons te gebruiken bij het landen, anders krijg ik de snelheid er niet uit (ik heb niet veel ruimte helaas op et veld)

    Naja.. ik zal een volgende keer eens kijken wat flaps en spoilers doen.. Misschien lanceert het ook wel makkelijker, met een beetje flaps..
     
  12. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Lijkt mij ook wel interesant om te weten.
    Landingen gingen goed, maar hij schoot vrij ver door( niet zo veel wind vandaag).
    Maar info hierover hoor ik ook graag..;)
     
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik heb et nog even nagekeken..


    Op 10:00 weet hij te vertellen dat 5.5x4.5 ideaal is...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Dat staat ook in de manual. Dat als je 100+mph wilt, dat je dan een 5.5x4.5 moet monteren.

    Op zich wel raar dat die sneller is. Want je zou zeggen, dat een 5x5 sneller is i.v.m. hogere spoed. Heb de 5.5x4.5 op de plank liggen. Maar nog niet gemonteerd gehad. We hadden teveel regen vandaag, om nog een extra vlucht te kunnen maken.
     
  15. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dan is het wel weer vreemd, dat er ook in de filmpjes gezegd wordt dat het een 100 mph+ vliegtuig out-of-the-box is.. Naar mijn weten zit die 5.5x4.5 niet in de box ;)

    Weet toevallig iemand een leverancier voor een 5.5x4.5 carbon prop?? (liefst met de juiste as-gat-diameter uiteraard :))
     
  16. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Waarom carbon?
    Is een APC 5.5x4.5 niet goed? Kost net geen 3 euro. Daar heb je de carbon prop niet voor (als die er al is)
     
  17. DutchRC

    DutchRC Guest

    Qua performance zal het vast niet veel uitmaken hoor. I know ;) Iets minder flex, zal zo'n prop hebben, maar ik vind het vooral mooier staan :p haha
     
  18. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
  19. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Yep, dat is de normale procedure. Zonder dit alles zal het ook allemaal wel werken maar nu weet je in ieder geval zeker dat de ESC weet wat de complete throttle range van je Tx is.
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren.............
    Ik ga de 4.75x4.75 stijvere prop uittesten op miene racer.
    Er doen veel verhalen de ronde op RCGroups, maar het blijft tot op heden slechts bij woorden.
    De 1 zegt dit de ander zegt dat, maar allemaal bla bla bla bla.
    Ik voeg de daad bij het woord en ga het vandaag testen.
    Mits het allemaal kan betreffende de weerscondities zal mijn relaas vanavond volgen.
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina