Team C T8T bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door sander_hpi, 3 okt 2013.

  1. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Vooruitlopend op het komende truggycup seizoen ben ik alvast begonnen met het bouwen van een nieuwe auto.

    De team C T8T, het merk / model is nog in opkomst in Nederland.
    Maar bij de truggymasters dit jaar heeft dit model al bewezen snel en betrouwbaar te zijn in de handen van de juiste bestuurder.

    we gaan beginnen! En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden zal dit bouwverslag weer veel foto's bevatten.

    zo wordt de auto geleverd, in een stevige zwarte doos die eruitziet alsof hij tegen een stootje kan. Deze kit wordt geleverd met witte team C velgen maar zonder banden.
    [​IMG]

    De verschillende onderdelen uitgestald, netjes voorzien van letters die overeenkomen met de handleiding.
    de auto krijgt een picco boost motor en savox of hitec servo's
    [​IMG]

    zakje A:
    voor mij is dit de eerste handleiding die niet begint met het bouwen van de diffs. we beginnen met de stuurinrichting.
    De schroefjes zijn per maat verpakt en de maat staat zelfs aangegeven op de zakjes, dus als je hem nu nog niet in elkaar krijgt.... ;)
    [​IMG]

    De eerste turnbuckle. ik heb er altijd een hekel aan die dingen in elkaar te zetten omdat het altijd een half uur duurt voordat je het schroefdraad in dat gaatje gedrukt hebt en een slag kunt maken.
    een makkelijke oplossing hiervoor: het gaatje in het plastic een klein beetje ruimer maken en het schroefdraad in wat dunne shockolie en hij zit in 30 seconden in elkaar.
    [​IMG]

    Ook de balletjes die je erin moet persen zijn vaak lastig.
    Op deze manier bespaar je jezelf een hoop ergernis, schroefje aandraaien en het klikt er zo in.
    [​IMG]

    De rest van de stuurinrichting probleemloos in elkaar geschroeft.
    persoonlijk vervang ik de kunstof servohoorn altijd direkt voor een alluminium.
    [​IMG]


    Zakje B
    Nog steeds geen diffs?
    De bodemplaat mag uitgepakt worden en de stuurinrichting wordt bevestigd.
    In zakje B zit ook de radiotray, maar die mag nog even aan de kant.
    [​IMG]

    we gaan snel weer verder!
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
  2. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Een nieuwe dag, dus we gaan weer een nieuw zakje aanbreken.

    de diffs :)
    Er wordt 3000 en 7000 cst olie meegeleverd, ik heb besloten om eerst de standaard setup te proberen.
    Als ik daar wat rondjes mee gemaakt heb zal ik mijn bevindingen hier plaatsen
    standaard: voor 7000, midden 7000, achter 3000
    [​IMG]
    de diffs gevuld tot net boven de kruispennetjes, ook op de pakkingen doe ik wat olie
    [​IMG]
    Hier zitten ze in elkaar.
    Het middendiff heeft andere schroeven dan voor en achter
    [​IMG]

    Nu kunnen we beginnen met de voorkant.
    [​IMG]
    Nog even een foto tussendoor, deze auto vliegt in elkaar!
    Wel even rustig de tijd nemen om het diff goed uit te shimmen, daar heb je later alleen maar profijt van.
    Ik heb een 0,1mm shim extra toegevoegd.
    [​IMG]
    Nog even een detail van de aandrijfas.
    Het zijn de kleine dingen die het doen he?
    Overigens staat op elke as de lengte vermeld
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  3. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik kon het toch niet laten om nog eventjes verder te gaan :rolleyes:

    Het middendiff is aan de beurt
    [​IMG]

    De veertjes tussen de remschoentjes worden standaard meegeleverd. Handig
    [​IMG]

    Tot nu toe is alles lekker simpel gehouden, maar dan ineens 2 plastic plaatjes die tussen de chassisplaat en de middendiffhouder komen.
    Het nut hiervan ontgaat me even, maar heb ze toch braaf gemonteerd
    [​IMG]
    middendiff gemonteerd, en mijn trouwe vriend Bosch (met slipkoppeling!) mag ook even op de foto
    [​IMG]
    Ok, nog 1 zakje dan!
    [​IMG]

    En wat kan ik weer gelukkig worden van kleine dingen.
    Alle schroeven in de kit zijn zo verpakt.
    [​IMG]

    Tja het bouwen van de achterkant spreekt eigenlijk wel voor zich, en is niet veel anders dan de voorkant
    Daarom even een "work in progress" foto.
    [​IMG]

    En zo laat ik hem even achter voor vandaag.
    Als je eenmaal bezig bent wordt het steeds lastiger om te stoppen.
    [​IMG]


    Snel weer meer!
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  4. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Heel mooi bouwverslag!!!
     
  5. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dank je Kurt, ik vind het ook altijd erg leuk om een bouwverslag te maken

    De schokkers zijn aan de beurt.
    [​IMG]

    Er wordt standaard 550cst olie bijgeleverd, in en fles die groot genoeg is om twee complete sets te vullen.
    [​IMG]

    En omdat de R weer in de maand zit, krijgen ze lekkere warme shockwears aan.
    [​IMG]

    Ik hou me weer aan de standaard setup, maar ik denk dat de shocks na een paar rondjes kunstgras toch wat platter zullen gaan.
    [​IMG]

    Nu is de radiotray aan de beurt.
    Ik heb gekozen voor een hitec 7955TG op het stuur en savox 1258 op gas/rem.
    [​IMG]

    Ik heb geen foto gemaakt van de spaghetti die hieraan vooraf ging.
    Maar het is het makkelijkst om de servo's, schakelaar en transponder eerst op de juiste plaats te monteren en daarna pas de 3 delen van de radiotray aan elkaar te monteren.
    [[​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Heel mooi verslag met mooie foto's en een mooie auto, ga zo door :)
    Heeft u de shockwears in Nederland besteld?
     
  7. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    En de laatste loodjes van het bouwen.

    de tank, koppeling, motorsteun, luchtfilter etc
    [​IMG]

    Het tankje is voorzien van een clunck, deze zorgt ervoor dat de motor minder snel uitvalt als hij op de kop ligt. Voor piloten zoals ik is dat erg handig ;)
    Ik gebruik altijd wat alluminium tape om de tank tegen de warmte van de uitlaat te beschermen.
    [​IMG]

    Er wordt een nette koppeling bijgeleverd, met alluminium schoentjes en een 13T koppelingsklok.
    [​IMG]

    Ik ga rijden met de picco boost 5TR. Deze motor heeft al een paar litertjes gehad, zo hoef ik niet eerst een nieuwe motor in te lopen.
    Het afstellen van de spur op de pinion doe ik het liefst zonder tank en luchtfilter omdat je er dan goed zicht op hebt.
    Ook haal ik de uitlaat er altijd even af, dan weet je zeker dat je motor vrij kan bewegen.
    [​IMG]

    De tank en het luchtfilter geinstalleerd en dan is het chassis klaar voor de baan.
    [​IMG].jpg[/IMG][/URL]
    [​IMG]

    Hierna volgt natuurlijk nog de kap en de spoiler.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  8. Big_Philly

    Big_Philly Guest

    Ziet er erg heavy duty uit allemaal; mooi spul!
     
  9. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Mooi ding, en mooi verslag! Paste de C-hubs makkelijk in de draagarmen? Moest bij mijn Team C (wel een heel ander model) aardig wat materiaal weghalen hier en daar...

    Mooi spul, die Outerwears.
     
  10. hvonk

    hvonk

    Lid geworden:
    21 sep 2011
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoogeveen
    Team c in opkomst :) mooi verslag !!
     
  11. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    @Bart, alles paste eigenlijk heel makkelijk. nergens iets af hoeven vijlen.
    Ook voor de draagarmen heb ik geen ruimer gebruikt.

    Inmiddels een trainingskap gespoten, ik wilde even de airbrusher uithangen maar dat is helaas niet gelukt haha.
    Nou ja, er is nog een kap onderweg naar een echte airbrusher.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  12. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    bouwtips

    In eerste instantie heb ik alles gebouwd volgens de manual.
    Ook de afmetingen van de turnbuckles heb ik precies overgenomen.
    Voor de camber en toe instellingen klopt het dan ook precies.
    Maar de turnbuckle voor het stuur staat dan naar mijn mening in een vreemde hoek.
    De manual geeft 33mm aan.
    [​IMG]

    Ik heb hem toch iets korter gemaakt zodat de servosaver en de servohoorn ongeveer parallel aan elkaar staan.
    [​IMG]

    De hinge pins achter, hier zou volgens de manual de moer aan de andere kant zitten.
    Door de hinge pins om te draaien kun je wat makkelijker bij je diffs
    [​IMG]

    Toch 1 klein puntje van kritiek
    De bevestiging voor de uitlaat.
    omdat er een "clunck" in het tankje zit komt de brandstofslang er aan de onderkant uit.
    Hierdoor zit hij precies voor de schroef waarmee je de uitlaathouder vastzet.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
  13. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Voorlopige conclusie

    De afgelopen tijd zetten fabrikanten een nieuwe truggy in de markt met veel "bling" en "innovatie".

    Team C heeft dat niet gedaan. alles aan deze truggy is zo simpel mogelijk gehouden.
    De auto laat zich heel makkelijk bouwen en ik heb de manual eigenlijk alleen gebruikt voor de lengte van de schroeven.

    Ik kan er natuurlijk pas echt iets van zeggen als deze auto de baan op is geweest, maar de eerste indruk is alvast positief.
     
  14. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    En ook de mooie kap is af.
    met dank aan karel gudde voor het spuiten
    [​IMG]
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Netjes. Ik zie trouwens nu dat je een paar berichten terug 2 keer dezelfde foto hebt geplaatst, bij dat over die clunck/uitlaat.
     
  16. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    hoi,
    wat zijn de lengtes van de demper stangen?
     
  17. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Haha, vraagt hij als alles al in elkaar zit ;)
    de demperstangen zijn (voor)54 en (achter)63,5mm
    onderdeelnummer: T08624
     
  18. Wetterhoun

    Wetterhoun

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    70
    Mooi verslag van een mooie truggy! Ik heb zelf (maar) een Jekyll en die wordt flink ge(mis)bruikt, maar volgens mij zit deze truggy ook degelijk in elkaar. Wat zijn je ervaringen tot nu?

    Edit: nog bedankt voor de tip met de turnbuckles! :)
     
  19. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Zo, aan het einde van het raceseizoen nog eens terugkijken.
    Ik ben zeer tevreden over deze auto.
    Hij laat zich makkelijk rijden en reageert voorspelbaar op veranderingen in de afstelling.

    Ik heb meegedaan met 5 wedstrijden en 6 a 8 trainingsdagen gereden.
    In die tijd 1 spoiler, twee draagarmen en een kunstof oogje van een turnbuckle gebroken. (schade die te wijten is aan mijn stuurmanskunsten)

    Na de laatste wedstrijd de auto helemaal uit elkaar gehad en nagekeken.
    Toen preventief wat rubbertjes, slangetjes en pakkingen vervangen.
    Daarnaast vertoonde de voorste aandrijfas wat speling dus die ook preventief vervangen.
    Ik heb de auto gereden zonder glimmende aluminium delen en de enige option-parts die ik gebruikt heb zijn: Veren, stabi's en andere pistons in de schokbrekers.

    Verder is de auto gewoon nog in perfecte staat.

    Ik ben er dan ook zo tevreden over dat ik volgend jaar gewoon weer een nieuwe TeamC in elkaar ga knutselen.
     

Deel Deze Pagina