Flybar heli ombouwen naar Flybarless

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Super john, 15 sep 2014.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Van de winter wil ik de eerste stappen naar flybarless gaan zetten en wil 1 van mijn Flybar heli's ombouwen.

    Ik wil een 3gx flybar systeem kopen (zijn volgens mij goed en goedkoop) en dan of een flybarkop ombouwen of een complete flybar less kop kopen. Aangezien ik mijn nog niet verdiept heb ik deze materie hoop ik dat de ervaren flybarless piloten mij een beetje kunnen helpen.

    *Kan ik onderdelen van mijn huidige Flybar F3C kop onderdelen gebruiken?
    *Moet ik een andere hoofdas monteren?
    *Als ik een ander kop moet kopen welke is dan het beste beschikt, volgens mij zijn er diverse uitvoeringen beschikbaar.

    Nu weet ik dat er meelezers zijn die mij de beste en duurste aanbevelen maar ik ben toch genoodzaakt het eerst "low budget" aan te pakken om eens te kijken wat het mij brengt.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nobel streven ;-)

    Let wel op met de 3gx, lees je even in op de serienummers.
    er zijn nl bij sommige series wat hardware defecten, waardoor de heli gaat driften.
    en dit verloopt tijdens de vlucht.

    de versie ervoor, de 3g had wat trillingsdingetjes bij het afregelen van de staart, maar mijn heli's hebben er altijd goed mee gevlogen.

    Je hebt ook de microbeast nog, daar zijn mensen ook vrij positief over.


    Qua kop, de hevellengte op de bladhouder is wat groter.
    bij een flybar kop zou de resolutie niet best zijn. Je moet natuurlijk wel voldoende servoweg gebruiken tijdens de vlucht.

    Andere hoofdas, ik denk het niet. Krachten zijn misschien wat directer/wat meer pieken, maar niet perse groter.
    Vaak hebben fbl koppen een wat hardere demping, zodoende zie je wel dat veel fbl heli's een wat kortere hoofdas hebben.
    puur visueel. door de demping wat minder kans op tailstrike.


    Let wel op de servo's
    de krachten komen nu direct op de servo's, zonder alle hevels etc.
    gevolg is dat de servo's zowieso al meer moeten gaan doen, maar daarnaast ook nog eens grotere pieken te verwerken krijgen.

    Een stabilisatie stelt daarnaast ook nog eens eisen aan de servo's.
    sommige stabilisaties gaan bijvoorbeeld niet werken met analoge servo's. vele estabs willen snelle servo's hebben
    is ook een beetje proberen wat werkt natuurlijk, kan best dat jouw servo's nu samen kunnen werken.

    maar bv een align 3g werkt NIET met analoge servo's. fikken meteen uit.
    3gx en microbeast weet ik niet..
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Oke duidelijk, ik heb nu de standaard 610 servo's van Align kan ik daarmee uit de voeten?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat voor heli gaat het om?

    De 610's zijn digitaal, dus dat gaat goed.
    ik heb ze ook in mijn 600 zitten.
    Deze kunnen trouwens, vanwege die hogere belastingen en pieken (en vergeet de correctiesnelheid van de estab niet, dat zuipt ook) 2 ampere per stuk van de ontvanger trekken.
    8 amp bec is wel aangeraden
    op mijn 600 zit ik al op 6 ampere op 6 volt..

    maar, ze trekken op 6 volt 12 kilo per stuk, dat zou afdoende moeten zijn voor een 700 (iig, ik dacht dat jij het over een 700 hebt?)
    helemaal zeker weet ik dat niet.. heb zelf geen 700, en geen 700's in de club.
    Maar ben er vrij zeker van dat dit gewoon moet kunnen.
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het gaat idd om een 700 en ik gebruik al een externe ontvanger accu met een Turnigy 15A bec. Deze bec werkt al jaren perfect, en ik weet dat deze servo's "drank orgels" zijn want ze zuipen best ;).
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nu zijn er twee type koppen, een "gewone" kop en een DFC kop:



    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar wat is nu het verschil? Align heeft een flybarless set met tuimelschuif en een upgrade DFC set, wat zijn de verschillen en welke zou het beste geschikt zijn voor het F3C vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    F3C heb ik geen verstand van. Laten we dat alvast uit de wereld helpen ;-)

    DFC heeft doorgaans een kortere hoofdas.
    Aangezien de meenemer ontbreekt, lopen deze krachten via de links.
    omdat er in de rotatierichting geen vrijheid in de link is, mag de bladhouder zelf dus ook niet verdraaien tov de kop zelf
    Dit is ook de reden dat een DFC kop niet echt rubbers heeft, maar gewoon keiharde stukken pvc of zoiets.
    bijkomend punt is dat vanwege het gebrek aan demping, het toerental omhoog moet.
    Stop je er zachtere rubbers in, kunnen je links breken (en ben je dus de aansturing kwijt), of je maakt een tailstrike.

    Voordeel van een DFC, vanwege de lagere kop (vanwege de kortere hoofdas) zit het zwaartepunt van de heli korter bij de rotordisc. De heli kan technisch dus makkelijker en sneller over de elevator en aileron bewegen.

    Eerste kop zal een standaard fbl kop zijn.
    Hiermee kan ook gewoon alles wat je er tegenaan gooit.. En hiermee kun je gewoon zachtere rubbers installeren als je een lager toerental wilt dan de huidige je toestaan.
    Te zacht wordt het nog steeds niet beter van. maar iig veel minder risico dan bij een DFC

    Qua f3c, ik kan me voorstellen dat je gewend bent met de flybar instellingen te spelen.
    afstanden van de hevels etc.
    De vliegkarakteristieken die daaruit voortkomen, kun je bij een fbl machine in de stabilisatie programmeren.
    Vele opties..

    je zorgt in eerste instantie dat je resolutie goed is (dat is o.a. die hevel afstand van de bladhouder in de kop). Lengte van de balls op de swash.
    daarna ga je met de laptop net zo lang vliegen en aanpassen tot je er gelukkig van wordt.
    Dit kan ff in beslag nemen als je kritisch bent. maar eenmaal goed, verloopt het niet meer.
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Student duidelijk uitleg, ben bang dat ik mijn keuze al gemaakt heb naar aanleiding van je verhaal....geen DFC kop ;).
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    John,

    even een abonnementje. Ik ben met een testbed bezig met FBL. wellicht kunnen we mekaar helpen met onze F3c gerelateerde bevindingen.

    Steven
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    DFC zou ik inderdaad niet doen voor F3C.
    Smooth F3C is niet te rijmen met DFC. En de 3Gx wordt een beetje bouncy hiervan.
    Ik heb zelf nog DFC op mijn trex700E maar ik zou er nu niet meer voor gaan.

    Even over de as.
    De As zou ik wel vervangen naar de bedoelde maat.
    Het is esthetisch mooier en het is nodig om de links te laten passen van de servo's naar de swash/kop.
    Met een langere as gaat het ergens niet meer passen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon omdat ik het niet weet, en dus niet begrijp, een vraag uit interesse:

    Wat is er specifiek "anders" aan DFC wat het ongeschikt maakt voor F3C?
    (ik weet wat DFC is, ik doel specifiek op de vliegeigenschappen: wat maakt DFC ongeschikt voor F3C?).

    Groet, Bert
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    DFC maakt een kortere hoofdas mogelijk, waardoor de rotordisc dichter bij het zwaartepunt van de heli staat.
    zodoende wordt een heli een stuk beweeglijker. of dat wenselijk is, is een volgende ;-)
    door de afwezigheid van demping, is het toerental ook minder flexibel dan bij een kop waar wel demping in zit.

    daarna kom je nog met een puntje wat wrobijns aankaart, door de verhoogde beweginssnelheid op nick en roll kan het makkelijk dat je de gestelde parameters van de stabilisatie voorbij schiet.

    DFC is ontworpen voor knalhard 3d. het zal het best goed doen bij minder agressieve vliegstijlen, maar daar is hij niet explicitiet voor ontworpen.
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Precies !!!

    Om te voorkomen dat de DFC links te erg onder stress komen bij het bewegen van de kop moeten de dempers knaphard zijn. Het is gewoon een blok plastic.
    Slechtere FBL systemen kunnen niet zo goed de extra bounce van de harde dempers opvangen en gaan hierdoor "na-trillen" bij een korte beweging.
    Ik zie dit bijvoorbeeld sterk bij een 20 punts flip, meer een cracking flip, opgesplitst in hele kleine stukjes.
    Bij de DFC heli gaat hij echt schudden door de bounce (ook grappig maar onbedoeld) en bij mijn Raptop700E met normale FBL kop is hij spot on zonder bij-bewegingen

    Dit is niet te rijmen met de F3C vliegwensen. Voor F3C wil je smooth zachte dempers om zo geleidelijk mogelijk te vliegen. Natuurlijk zal het flybarless systeem wel wat van dat gevoel kunstmatig terug brengen maar dan nog kun je beter de "normale" flybarless kop gebruiken waarbij je wel demping via de dempers kunt hebben.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK, dank voor de uitleg...

    Ik kan me er wat bij voorstellen dat de 3D vliegstijl dergelijke kleine bijbewegingen nogal camoufleert, en ze bij F3C juist ontzettend verstoren...

    Groet, Bert
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Zo net terug van vakantie en lees weer een hoop bruikbare informatie. Ik heb een 3Gx gekocht en ga nu op zoek naar een tweedehands Flybarkop. Geen DFC maar een van de oudere types, nog geen grote investering maar gewoon een beetje vertrouwd gaan raken met deze (voor mij) nieuwe materie.

    Daarna zie ik wel welk systeem ik koop met deze kop:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je kan ook dmv 3 onderdelen je huidige kop ombouwen..

    HN7095 headblock
    HN9097 swashdriver
    HN7123 bladegrip armpjes.
    Eventueel hoofdas H70035.
    Links moet je even checken op lengte.
    Ben je een slordige 50 euro goedkoper uit als dat je die kit koopt.
    Huidige swash kan je blijven gebruiken en die is prima.;)
    Dan is het gewoon een complete V2 kop.


    Mvg, wandelende align encyclopedie......:rolling:
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Anko bedankt maar ben voorzien en ga komende week een heli ombouwen.....ben benieuwd.
     
  18. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    John is hij al omgebouwd??

    ben erg benieuwd
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Bas, ik ben mij aan het inlezen hoe ik de boel moet instellen. De kop en flybarless module zitten op de heli dus alleen nog instellen. Als het meezit gaat mij dit komende week lukken, ben zelf ook zeer benieuwd.
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ohh ja, en om het een en ander te kunnen vergelijken heb ik vandaag en extra flybarless systeem gekocht ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina