Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ziet er niet uit als knvvl.
    zou wel ff foto weghalen sven , voordat je stalkers krijgt:D of geef gelijk ook ff je pincode dan is alles bijna compleet:rolling:
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Euh oeps .. gelijk even offline gehaald ja .. nie zo handig nie he ;), maar je snapt wat ik bedoel.
     
  3. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
  4. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Wij vliegen hier:

    https://www.google.nl/maps/dir//Hae...a3b51a8f2b!2m2!1d5.8395619!2d52.4152481?hl=nl

    Dit is Modelbouwvereniging Jules Verne in Doornspijk. Nu moet ik eerlijk zeggen dat helivliegen zwaar ondervertegenwoordigd is binnen onze vereniging. Maar er komt wel meer interesse. We hebben in het verleden ook wel trainingsdagen voor F3Ax georganiseerd. Was erg gezellig met BBQ aan het einde. We hebben een clubgebouw, veld van ongeveer 1 hectare, stroom, koffie, koelkast en toilet. Parkeerplaats voor ongeveer 15 - 20 voertuigen direct aan het veld. Ik wil dit onderwerp wel eens gaan bespreken tijdens een bestuursvergadering (ben zelf penningmeester). Weet niet of iedereen enthousiast is, maar ik ben het igg wel :D
    Voor reguliere gastvliegers hebben we afgesproken dat men KNVvL lid moet zijn of aantoonbaar WA verzekerd.
    Is nog steeds niet in het midden van het land maar wel goed bereikbaar. Ligt 10 minuten vanaf de A28. Vanuit het noorden ook goed door de polder bereikbaar

    Modelbouw vereniging Jules Verne
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aanvankelijk was dat de bedoeling, maar nadere informatie maakte duidelijk dat alle mooie plannetjes die ik had, met deze klep niet mogelijk bleken (hij is te langzaam).
    Dus ik laat de carburateur intact, schroef de idle naald er helemaal uit (niet verwijderen want dan zit er een groot gat in de carb, maar ik draai hem zo ver uit dat hij niet meer mee kan doen), en dan komt deze klep gewoon tussen tank en carb.
    Bij volgas staat de klep 100% van de tijd open en moet de hoofdnaald het doen, bij alle tussenliggende waarden begint de klep te "klepperen" en laat op die manier minder brandstof door.

    Plan B is dat de hele carb gewoon niet meer gebruikt wordt (alleen nog als gasklep, maar er stroomt geen brandstof meer door) en de brandstof wordt vóór de gasklep in de aanstromende lucht geïnjecteerd. Dit om de invloed van een veranderend vacuum in de carburateur te omzeilen. Hiervoor moet ik wel een drukgeregelde brandstoftoevoer maken.

    In beide gevallen zal ik een speciale behuizing met aansluitingen moeten maken: deze klep wordt normaliter in een speciaal gat in de carburateurbehuizing gestoken....

    Yup.... Ik wacht gespannen af....

    Groet, Bert
     
  6. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ok nu begint het duidelijker te worden :)
    en de software om het klepje te besturen voor de hoeveelheid brandstof(of hoeveel keer klepperen per x% throttle daar komt denk ik Joop in de picture gok ik:grin:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal correct! :D

    Groet, Bert
     
  8. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Nou succes hoor ben benieuwd maar als ik zo Joop zijn kunsten heb gevolgd met zijn Multi gaat dat best wel goed komen:D
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    @jdejager: Dat is in ieder geval al een stuk meer "midden in het land". Vanuit het zuiden dan wel weer wat ver, maar je kan niet iedereen tevreden krijgen vrees ik.

    Ik begrijp uit het feit dat iemand KNVVL lid of WA verzekerd moet zijn dat een KNVVL brevet dus geen vereiste is?
     
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    het brevet is op de meeste clubs wel een vereiste, maar dat heeft meer te maken met of jij kunt vliegen en je machine onder controle hebt en dus zelfstandig kan en mag vliegen op een club.
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Een brevet is geen officieel document. Normaliter dient een lid bij ons wel zijn brevet te halen alvorens hij "vrij" mag vliegen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook wel eens een Duitse gastvlieger die in de buurt op de camping zit. Er wordt dan met een instructeur gekeken in hoeverre iemand zijn model beheerst en veilig kan vliegen.
    Ik zal het binnenkort eens aankaarten binnen het bestuur. Voordeel van een vereniging is dat je meer faciliteiten hebt en het voor andere leden ook interessant kan zijn.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo,

    heeft iemand verstand van ESC instellen:

    >>> Motor timing ??? auto, 5 graden tot 30 graden
    >>> Motor acceleration time (delay) ??? 0,15 sec tot 1,3 sec

    staat nu alles op auto,
    maar soft-start gaat veel te snel ??
    verder alles goed

    ik heb een scorpion ESC 130 A
    en een 140 / 448 scorpion motor

    Groet
    Uwe
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zou wel gaaf zijn...
    mooi in het midden.. faciliteiten..
    zou geweldig zijn als het kan!


    Los van de meetingverhalen: ik ben erachter waarom mn heli zo piept/gilt!
    al 2 vliegdagen een gil/snerp in de heli.
    niet continu, in sommige manouvres was hij weg. en ik kon hem met de manouvres oproepen en weg laten gaan.
    dacht dat het de hoofdas was. Bleek het niet te zijn.
    Torque tube nieuwe lagers gegeven. zaten een paar discutabele tussen.
    Bleek het niet te zijn.
    Dacht dat het de lagers in de kop misschien nog waren. gecheckt, waren goed. Daarnaast lijkt het me sterk dat deze snerpen/gillen. maar ik heb vaker rare kopverhalen gehad.

    toch de motor eens open getrokken. leek me sterk, maar je weet nooit.
    en wat zie ik: weer zo'n ^$%&*$%*&@&*(@&*(@ lager met roestige aanslag.
    niet exact verroest, maar hard op weg.
    en inderdaad, spul losgesloopt, dat lager liep inderdaad slecht.

    blijft bijzonder. zelfde brandstof. motor loopt echt warm zat, laat hem altijd laeegdraaien, en gooi er altijd een verschrikkelijke scheut after run in.
    en af en toe toch nog roest.
    zo een paar maanden goed, en opeens van de een op de andere vliegdag is het mis.

    nu heb ik gelukkig altijd lagers op voorraad.
    avondje knutselen en het zit weer in elkaar. dat knutselen vind ik niet erg, maar die lagers zouden zeker een stuk langer mee moeten kunnen..
    en heb serieus geen idee hoe het komt..
     
  14. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Het motortje draait sneller als de rest, logiesewijs dat deze kogellagers als eerste kapot gaan.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje slect te volgen redenatie: snel of langzaam draaien zijn geen van beide van invloed op roestvorming....

    Daarnaast zijn de kogellagers van die krukas met afstand de stevigste lagers in de hele heli...

    Daar nog weer naast: er zijn hele volksstammen die NIET om de paar maanden krukaslagers moeten wisselen...

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...ik bij voorbeeld, T Rex 600 met 24 vlieguren

    groetjes,
    Uwe
     
  17. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Gistermiddag en vanmiddag weer heerlijk wat stick time kunnen maken :)
    Dat brengt de teller voor dit jaar op 307 vluchten totaal :p
    Ga er van uit dat daar morgenmiddag nog wel wat meer vluchten bij komen, mits dat het weer meewerkt :D
    Een pracht hobby hebben we mannen.

    mvg. Freddie
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Woehoeii de Warp vliegt weer als een malle .
    Heerlijk een hoop lipo's er door geknald vandaag.

    Great flight day :)
     
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Iemand trouwens nog tips voor een beetje fijne CA om schroefjes in kunststof te borgen?
     
  20. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ik gebruikte zap ca dun werkt prima , tegenwoordig gebruik ik helemaal geen ca, maar alleen het tipje van schroefje met 2sec lijm(die goedkope van 5 kleine tubetjes op zon kaartje bij de action :) ) en dat werkt als een dolle.

    Dus niet helemaal volgooien ;-)
     

Deel Deze Pagina