J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 24 aug 2012.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Ben blij dat je Endeavour meer vorm krijgt.
    met de ballast valt het wel mee, die moet toch meer naar voren zitten ( net als de echte)
    Hierdoor hou je achter in de kiel genoeg ruimte over voor een tandsnaar.
    Ik heb zelf nog even geen tijd, maar over een maand of 2 gaat het met de Rainbow ook weer verder.
    Veel succes en ik blijf het volgen.
     
  2. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zou het lood in kogeltjes gebruikt kunnen worden?
    Ik heb in duitsland een bedrijf gevonden die loodkogeltejs verkoopt met een gewicht van 7 kg per liter.
    Dan zou ik 2,5 liter aan ballast hebben. Komt het gewicht dan te hoog?
    Met gegoten/gemodelleerd lood zou 1,5 liter voldoende zijn.
     
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    als je lood giet zoals ik het heb gedaan, komt het zwaartepunt dieper te liggen en kan hij meer wind hebben.
    De bouw van de Rainbow is te volgen op:
    contents
    Hier staat ook hoe ik het lood gemaakt heb.
    Even wat commentaar hierover:
    de kiel had ik ingevet en met folie bekleed van binnen.
    Hier in een blok gips gegoten.
    Dit weer in een bak met veel beton.
    Als het bijna hard is ( dus alleen iets droger zodat de gipsen mal eruit kan.) er twee of drie aluminium plaatjes in het beton drukken om de kiel te delen in stukken.
    Tijdens het lood gieten nog even een aluminium handvat in het vloeibaar lood drukken.
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Langzaam aan nog een beetje vorderingen gemaakt. De opening voor de schroef heeft iets meer vorm gekregen, en ik heb ook een ronding (& randen) aangebracht waar het roer straks netjes gaat draaien

    [​IMG]

    [​IMG]

    De schroef had ik nog liggen uit een ver verleden, in het afgewerkte model komt uiteraard zo'n mooi messing schroef van Raboesch. Maar dit is een ideaal pasmodel ;)

    Speciaal voor Ard, een foto van de gehele zijkant:

    [​IMG]

    Momenteel bezig met de roerkoning en bevestiging te maken, het roer aan te passen zodat dit mooi in de holling van de kiel komt te liggen. Vraagt even wat aanpassingen want met de opening voor de schroef, en het daarbij horende balans-deel aan het roer, kan ik het roer niet meer langs onder met roerkoning en al in de romp schuiven (balansdeel steekt uit, en zit dus in de weg)

    Maar een oplossing is in de maak (met dank voor de tip van jankraak!!)
     
  5. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    blijft een fantastisch mooie romp vorm... mooi schip!!
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bedankt voor het aanzicht 'en profile'.Mijn complimenten voor de romp, ziet er goed strokend uit!
    Ik heb toch weer wat vragen :
    Heeft dat betrekkelijk kleine schroefje achter dat dikke zwaard wel voldoende aanstroming om goed te functioneren?
    Hoe groot wordt je zeiloppervlak en heb je een idee hoe zwaar de boot gaat wegen?
    Ard
     
  7. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hey Ard,

    tja, wat dat "kleine schroefje" betreft.... het grote probleem is dat ik het hele internet al heb suf gezocht naar informatie over de afmetingen van de originele schroef, alsook details foto's, maar ik heb zo goed als niet gevonden. Op basis van de enige foto die ik toch gevonden heb, (tewaterlating) heb ik een schatting gemaakt hoe groot eea juist moet zijn:

    [​IMG]

    Zoals hier te zien, is zo'n schroef inderdaad belachelijk klein tov de rest van het schip.

    De modelschroef op de foto is trouwens een exemplaar van 55mm, dat geeft dus op het origineel een schroef van 110 cm, wat toch behoorlijk is.

    Over dat dikke zwaard heb je trouwens wel een punt. Op de foto van het origineel kan je goed zien dat de kiel op het stuk voor de schroef toch wat spitser toeloopt, waar op mijn foto eerder een grote radius op het einde zit.
    Geen nood, ik ben ondertussen bezig dit aan te passen en het stuk voor de schroef meer verloop te geven.

    En verder... tja de schroef dient enkel voor "realisme" en als eventuele "thuiskomer". Als ik echt op een schroef wil gaan varen, gebruik ik mijn offshore cat/speedboot wel ;)


    Dan even over het gewicht:
    - het origineel uit 1934 had een waterverplaatsing van 143,1 ton. Dat geeft een schaalgewicht van 17,88kg
    - Na de heropbouw in 1989 kwam het gewicht op 165,65 ton. Schaalgewicht dus 20,70kg

    Volgens delftship, waarin de romp getekend is volgens de lijnenplannen van het origineel, en daarna een iets verlengde kiel gekregen heeft (tbv schaal stabiliteit) zou het gewicht van deze versie uitkomen op 19,62kg.

    En wat het zeiloppervlak betreft: geen idee. plusminus het origineel op schaal 20 zou ik zeggen. Maar daar ben ik nu nog niet mee bezig......
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    als je de schroef bekijkt en dan het mannetje naast de truck, komt die 110 cm aardig in de buurt denk ik.

    Gr. Sam
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Als ik de foto goed bekijk lijkt de echte boot een verstelbare schroef te hebben die men in de zgn vaanstand kan zetten bij het zeilen.
    Met een vast schroefje, zoals in het model, heb je wat meer weerstand.
    Het is maar wat je wilt, een schaalmodel of een boot waarmee je in eventuele wedstrijden wilt scoren.
    En kom je in het alg terecht (zoals ik met mijn Jubilee in het voorjaar) dan wordt het of zwemmen of toch met je dinghy erop af...
    Groetjes ,
    Ard
     
  10. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste Dennis.

    Ik had toch begrepen dat je een plug zou maken van de boot.
    Nu krijg ik het idee dat je deze romp toch gaat gebruiken om mee verder te bouwen?

    Zie ik nu dat de achterkant van je kiel, daar waar het roer aansluit, een stuk dikker is dan bij mij. Ik heb het daar 11mm dik.
    Is dat alleen voor de ruimte van de schroefasoverbrenging?

    Een verstelbare propeller is ook voor mij te hoog gegrepen. Ik ga voor een 60mm raboesch skewed 4 blads.
    Uiteindelijk lijkt het vermogen en propellergrootte wellicht klein voor dit schip, maar het heeft maar 25 meter lengte waterlijn en is erg gestroomlijnd.
     
  11. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De maat van de schroef klopt.
    Ik heb de tekening van de Rainbow en de maten.
    55mm klopt en het is een vierblad met verstelbare spoed, zodat ze hem in faan stand kunnen zetten.
     
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Inderdaad Ard.... maar een verstelbare schroef is mij (net als Danny) te hoog gegrepen... Het kleine beetje snelheid dat hiermee verloren gaat, is mij minder een probleem. Er is toch geen wedstrijdklasse voor dit soort schepen, dus zoveel rol speelt het niet. En een schroef is altijd demonteerbaar nietwaar, moest het toch echt ooit zover komen ;)

    Het is (en wordt) nog steeds een plug. Maar ik wil straks een zo "compleet" mogelijke mal, zodat ik niet in de echte romp weer alles moet gaan openslijpen om het roer passend te krijgen, een schroef in te bouwen.... nu is het een plug en kan ik zoveel zagen, vijlen, plamuren, schuren als ik wil tot ik tevreden ben. Het maakt de mal iets moeilijker, maar hey da's een uitdaging :cool:

    Klopt inderdaad Danny. Zoals ik enkele berichten eerder al aangaf, heb ik de kiel inderdaad breder gemaakt dan op de originele plannen. Reden is de extra "breedte" binnenin de kiel die ik straks ga nodig hebben om een overbrenging voor de schroefas te kunnen plaatsen. Misschien net iets minder schaal, maar visueel ziet alles er (in mijn mening) naar goed uit, en soms moet je praktische zaken laten doorwegen op pure schaal....

    Bedankt Jan, exact de informatie die ik nodig heb. Dan zit ik er met 55mm knal op en moet ik niet nog wat gaan aanpassen...

    Dan nog enkele foto's van de laatste vooruitgang:

    Zowel boven als onder messing buisjes ingewerkt voor de roerkoning.
    Misschien minder zichtbaar, maar let op de kiel achter de schroef, deze is smaller geworden tov enkele foto's terug. (zie middenste foto van bericht #144)
    [​IMG]

    In het roer een alu bus gemonteerd met centergaten, zodat ik het roer exact kan moonteren zoals het echt moet zitten. Zo kan ik romp en roer mooi op elkaar laten aansluiten.
    [​IMG]

    Het roer gemonteerd.
    [​IMG]

    Zicht langs achter, met het roer respectievelijk helemaal naar stuurboord, center stand, en bakboord
    [​IMG]

    P.S. Als ik straks de mal ga maken, plaats ik in de messing buisjes waar de roerkoning loopt, korte stukjes zilverstaal, die 1 à 2 mm uit de buisjes steken. Zo ontstaan er in de mal (en vooral, de romp die hieruit komt later) 2 kleine korte "bultjes" die de exacte plaats weergeven waar er een gaatje geboord moet worden om het roer te bevestigen.
     
  13. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    danny,

    Ziet er strak uit.
    Het zijn herkenbare beelden voor mij.
    Worst vat een mooi project.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk, zie er allemaal strak en goed doordacht uit, een mal maken waar je later niet meer moet aan zagen dat is een knap staaltje vooruit zien :thumbsup:
     
  15. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Zo, eindelijk nog eens een update. De vorderingen gaan weer lekker traag.... op 6 october opnieuw vader geworden, en zo tussen een huishouden met een 2-jarige dochter en een pasgeboren zoon blijft er dus erg weinig knutseltijd over ;)

    De romp blijven schuren en plamuren tot alles lekker strak is:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder ook begonnen met een mal te maken voor het roer:

    Eerst het roer is een tijdelijke houder gestoken die dient als rand om de mal deelbaar te maken:
    [​IMG]

    Gelcoat laagje erop: (uiteraard na behandeling met loswax)
    [​IMG]

    Fijngesneden glasvezel op de scherpe randjes voor een goede overgang:
    [​IMG]

    Opbouw laminaat:
    [​IMG]

    Beide kanten gedaan, kanten netjes afgezaagd, klaar om van elkaar te halen:
    [​IMG]

    Delen van elkaar halen met houten spieën:
    [​IMG]

    De 2 malhelften, het originele roer, nog even opkuisen:
    [​IMG]

    De uiteindelijke mal in 2 delen. Duidelijk te zien dat ik in het ene deel te weinig zwarte kleurstof heb gemengd, maar dat doet verder geen afbreuk aan de mal zelf....
    [​IMG]
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zie er lekker strak uit, ook weer mooi in beeld gebracht ;)
     
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Dazzler, wat wij wel deden als mal niet goed in kleurstof zat, was de buitenkant zwart spuiten. heb je nagenoeg hetzelfde effect. (kun je ook beter zien of straks de luchtbelletjes er uit zijn)
     
  18. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Sluit me aan bij de reaktie van René, en natuurlijk gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vergeet ik je natuurlijk nog te feliciteren met de geboorte van je zoon, dat is nog eens wat anders dan modelbouw.
     
  20. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Proficiat met de geboorte van je zoon.Hopelijk vind je tussendoor nog momenten om dit project af te ronden , al was het maar om er ' later' met je zoon van te genieten.
    Ard
     

Deel Deze Pagina