Open NK Electro 1:8 Offroad

Discussie in 'Electro offroad' gestart door snellehenk, 21 okt 2014.

  1. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals jullie uit het onderwerp kunnen lezen verkennen wij op dit moment de mogelijkheden voor een Open NK Electro 1:8 Offroad.

    Een stukje historie voor de nieuwe/onbekende rijders met deze klasse...Afgelopen seizoen hebben we bij de Truggy Masters besloten naast de bestaande Truggy klassen (Masters/Hobby/Rookie) een nieuwe klasse toe te voegen genaamd de "Vrije klasse".

    In de vrije klasse mocht iedereen deelnemen die een 1:8 offroad auto had staan en die niet binnen de reglementen van de Truggy Masters viel. Nu hebben wij via de wandelgangen begrepen dat er veel rijders interesse hebben in de electro klasse en aangezien er niet een echt kampioenschap voorhanden is voor deze rijders. Daarom willen wij dit als organisatie van de Truggy Masters graag faciliteren.

    Het huidige plan is om de vrije klasse om te vormen naar een 1:8 electro klasse. Hierin mogen zowel truggy als buggy rijden. Om ook voor de beginnende nitro buggy rijder een klasse te bieden laten wij de mogelijkheid voor deze rijders open om ook deel te nemen. De nitro rijders rijden dus puur voor de fun mee en worden niet meegenomen voor het klassement van de OR8E.

    Mixen van nitro en electro rijders levert wel 1 probleem en dat zijn de pitstops. Afgelopen jaar hebben wij voor iedereen een verplichte pitstop ingevoerd (dus zowel voor nitro als electro rijders). En eigenlijk vonden de electro rijders dit zelfs wel leuk en een extra uitdaging. De electro rijders kwamen de pit binnen, werden 5 seconden opgetild en mochten daarna weer verder met hun race.

    Nu zijn er een aantal zaken waar we met name met de electro rijders over van gedachten willen wisselen, dus dat doen we dan maar hier op het forum...

    De regels die wij op dit moment overwegen:
    - 3 kwalificaties van 5 minuten
    - Beste kwalificatie geldt voor indeling in A/B/C enz. finale
    - 3 Finales (onderverdeeld in A/B/C afhankelijk van het aantal rijders) van 12 minuten
    - Afhankelijk van deelname van nitro rijders een verplichte 5 seconden pitstop
    - Wel of geen bandenreglement, bij een bandenreglement voorkeur voor Schumacher Minipins en Spirals
    - Maximaal 4S
    - Motor en ESC vrije keuze
    - Technische afmetingen van de auto's volgens nitro reglementen van Truggy Masters en Buggycup.

    Laat hier via het forum even weten wat jou mening is, of je gaat deelnemen en hoeveel interesse je verwacht in deze serie.

    Eventueel mag ook de enquete op de Truggy Masters website ingevuld worden:
    Truggy Masters | Enquête Truggy Masters 2015

    Vast bedankt voor het meedenken!
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2014
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Loopt langs elkaar heen, maar ik heb inderdaad begrepen dat de Nomac een vergelijkbaar plan heeft liggen. Verder is het grootste probleem voor de Nomac dat zij weinig keuze vrijheid hebben qua banen en dat is nu juist waar wij geheel vrij in zijn.

    Ik ga mijn tekst wel iets aanpassen want dit zorgt alleen maar voor verwarring...
     
  4. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Wil toch weer eens op het volgende reageren:

    - Maximaal 4S
    - Motor en ESC vrije keuze

    Ik vind dit zo bekrompen en ondoordacht.
    Het aantal accucellen is niet de bepalende factor voor een geschikte setup.
    Op zowel 4 als 6s kun je een auto hebben die zowel kwa acceleratie en topsnelheid moeilijk of onhandelbaar vertand staat.
    Al helemaal op zon kleine baan is dit echt onzinnig.


    Je kunt de geschiktheid/veiligheid van setups beter op een andere manier toetsen.
    Als dit om veiligheid word gedaan is het zo krom als wat.
    Ik weet niet of er gevreesd wordt voor een toestroom van gekken op 6S met 2200KV motoren en gigantische pinions ofzo, maar volgens mij is dat totaal niet aan de orde en eigenlijk vrijwel uitgesloten (mss op een enkeling na)


    Het kan veiliger, het kan duurzamer, het kan efficienter, de rijtijden kunnen langer.

    De ENIGE manier om daadwerkelijk te garanderen dat alle setups geschikt en veilig zijn, is door te kijken naar het aantal KV icm het aantal cellen, en te zien dat de vertanding enigzins goed zit.
    Ik zou zeggen doe het goed of doe het niet.

    Electro heeft meer in huis en het kan duurzamer. En ik zou niet weten waarom we daar geen gebruik van zouden moeten maken, het wordt er aleen maar aantrekkelijker op!
    Grts
     
  5. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    4s vind juist wel een goeie oplossing om de snelheden gelijk te houden.
    Kwalificatie duurt maar 5min en finale 15min.
    Een 1/8 buggy rijdt er gemiddeld 30min op een 5000mah accu en een truggy ong 20min.
    Dus als je 5 en 6s toe laat, dan zal niemand voor duurzaamheid gaan, want je haalt die 5/15min toch wel op een accu.
    Dan krijg je straks alleen maar gasten die 6s rijden en 120km/u gearen zodat die wat harder door de rechte stuk kan gaan dan de rest.

    Kijken naar de kv icm cellen en pinion is ook een oplossing. Alleen ik zie het niet echt realiseerbaar. Want de interne verhouding van elke merk is ook anders. Dus dan zal je een volledige lijst moet gaan opstellen van alle merken en modellen en daar een tabel maken van wat wel en niet mag.

    Ik heb geen verstand van de regels van een nitro wedstrijd, maar ik ga ervan uit dat er ook wel een regel is dat je nitro motor niet groter dan een bepaald CC mag zijn toch?

    Dus waarom niet bij elektro niet meer dan een bepaald aantal cellen?
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je de instapdrempel laag wilt houden moet je een bandenregelement laten varen....
    Dr zijn er maar weinig die voor 1 of 2 keer een set banden aan gaan schaffen.

    4s accu's lijkt me een mooie grens , daarmee kan elke willekeurige buggy/truggy meer dan hard genoeg.
    En het grootste deel van de hobbyrijders beschikt daar wel over.

    Motor/esc vrij is met het oog op toegankelijkheid ook de beste keuze , zodra je hier bepaalde verplichtingen aan gaat hangen beperk je het aantal rijders ook weer.
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    De 4S discussie en het bandenreglement zijn belangrijke punten en ik hoor hier ook graag wat de verschillende meningen zijn.

    Voornaamste aanleiding voor een keuze maken voor 4S is dat dit technisch eenvoudig controleerbaar is. Beperkingen bij een combinatie van KV's en aantal S maakt het geheel veel lastiger te controleren. Ook organisatorisch is dit nogal lastig te realiseren met beperkte mankracht.

    Voor wat betreft het bandenreglement ben ik het eens dat je hiermee mogelijk de drempel verhoogt voor het instappen in een klasse. Aan de andere kant zorgt het voor gelijkheid in competitie en eenvoud voor de rijders. Over het algemeen werkt een bandenreglement ook kosten besparend.

    Maar nogmaals, laat ideeen en meningen zeker horen...we staan open voor alles en proberen ook op basis van dit soort discussies goed de voor -en nadelen van bepaalde keuzes in kaart brengen.
     
  8. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Overigens staat de rijtijd van 12 minuten in de finales ook (nog) niet vast, hier hebben we afgelopen jaar voor gekozen om in ieder geval een veilige marge in te bouwen.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    4S is wereldwijd een standaard, het lijkt mij dat je niet moet afwijken. Naast dat moet je ook rekenig houden met het laadvermogen, verenigingen kennen geen krachtstroom dus moet je het vermogen per rijder beperken.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Kosten besparend .... Mwaahhh.... Voor de rijders die 1 of 2 wedstrijdjes rijden sowieso niet natuurlijk...
    En zelfs voor de overige zet ik er zo mn vraagtekens bij.

    Kijk maar naar de truggycup... Daar hebben ze nog steeds kisten vol met banden , ze hebben alleen een beperkt aantal types maar wel in allemaal verschillende compounds met verschillende inserts...

    Zeker voor de hobbyrijders maakt het weinig uit op welk rubber ze staan , simpelweg foutloos rondkomen is dan al een hele prestatie. Die tiende van een seconde winst die de "perfecte" band zou geven merken ze simpelweg niet.

    Motor/esc beperkingen schiet je ook niks mee op , dan gaat er meer geld in zitten voor de rijders/je verkleint het aantal potentiële rijders en je haalt je bakken extra werk op de hals...

    Want ook daarin is er ZOOOOO veel te rommelen....

    Ik zou het oude principe van de truggycup aanhouden , regels zo simpel dat auto's die "out of the box" komen mee kunnen doen. Waarbij je 4s als "enige" beperking houdt om de snelheden op het rechte stuk en de daardoor ontstane fouten een beetje in te dammen. Voor de rest werkt de gemiddelde baan toch wel als snelheidsbeperkende factor ;)
     
  11. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Yup, daar ben ik dus mee eens.
    Misschien een klein regel op de banden, is dat een buggy ook daadwerkelijk buggy banden gebruikt en een truggy ook truggy banden. Voor welke merk en type is denk ik geen beperking nodig.
    Ik zal best voor 1 of 2x mee willen doen. Gebruik zelf toevallig alleen maar city blocks en harakaris, maar als dat niet mag, heb ik er eigenlijk ook geen zin om 60-70 euro te betalen voor een set banden die ik alleen maar 1 of 2x gebruik.
     
  12. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Zelf ben ik relatief nieuw in elektro. Het rijden in een 1/8-competitie lijkt me wel wat. Wel wil ik reageren op de stelling van "Wen".

    Dit kun je volgens mij niet zo stellen.
    Ikzelf rijd met 1400KV + 6s/3300mah en kom tot een krappe 14~15min. Ik wil wel een grotere accu (meer capaciteit) maar gaat niet passen in de auto. Een andere rijder met 1700KV + 4s/5800mah tot een 18min.

    Bij vrij rijden waarschijnlijk wat langer waarbij rijstijl en type baan erg van invloed is. Zelf had ik niet de indruk dat mijn auto nou harder ging (sterker: ik kon hem niet bijhouden ;)).

    Lijkt me onzin om te stellen het hogere aantal cellen een langere rijtijd brengt.. Daarnaast gaat bij 120km/u warmte ook een behoorlijke rol spelen (uitval). Ik denk 3 rondjes en dan ben je klaar.

    Kortom: de 6s geeft in mijn geval niet het voordeel voor een hogere snelheid (met 1400kv) of lange rijtijd. Als ik een snellere motor kies trekt deze meer stroom en ben ik eerder klaar met rijden.

    Als er een grens gesteld moet worden dan maar max KV*aantal cellen bepalen. Om nu andere LIPO's aan te schaffen omdat 4s de max is vind ik overdreven.
     
  13. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Ik ben het volledig met de regels (van Snelle Henk) eens.
    4s en 12 minuten, ik had het niet beter kunnen bedenken.
    Het wordt een spannend 2015!
     
  14. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Kan wel merken dat je vrij nieuw bent. Het is niet alleen cellen en kv, maar ook je gearing maakt het uit. Misschien gear jij heel hoog, waardoor je minder rij tijd krijgt. Met een gemiddelde gearing van rond de 65km/u dan kan de meeste buggys 30min rijden op een 4s 5000-6000mah. De buggys die bij ons rijden halen de 30min makkelijk op 1 lading. (Vooral die serpent 811s) Ik rij nu alleen nog elektro truggys. Met een tekin 4s setup gegeard op 62km/u haal ik ong 20min met een 5000mah lipo en ong 15min gegeard op 83km/u met een castle 4s setup.
    Het ligt natuurlijk aan de baan, maar op de baan in utrecht haal ik ook ong hetzelfde rijtijden als op de baan in duiven.
    6s setup is zuiniger in verbruik als het even hoog gegeard worden als een 4s setup. Maar met een 6s setup kan je gewoon veel hogere snelheden halen dan een 4s met dezelfde temp. 120km is misschien wat overdreven, maar op 4s kan een truggy niet 100km halen, maar met 6s moet dat geen probleem zijn zonder de motor te verbranden.
     
  15. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Ik kan je reactie wel reactie begrijpen. Sorry dat ik gearing niet genoemd heb ;-)

    Waar het volgens mij om gaat als je uitgaat van 15min rijtijd je jezelf uiteindelijk in de vingers snijdt. Door een snelle snelle motor te kiezen i.c.m. veel cellen of door een lange gearing omdat je dan de streep niet haalt. Daarnaast kun je niet veel meer mah kiezen omdat de LIPO niet in de auto past.

    En ja, ik heb 6s. De reden is niet om de maximale snelheid op te voeren maar door een kleiner motor (max ligt niet hoger dan 60km/u) vooral minder warmte te produceren.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Op het moment dat je 6s toe gaat laten krijg je wel van die 100+ km/u projectielen op de baan...
    Hoe je het ook wend of keert die krijg je en die gaan dan geheid voor problemen zorgen...

    Vooral omdat ze het ding met die snelheid niet voldoende onder controle hebben op een baan , omdat een baan met 3~4 meter breedte iets anders is als een groot grasveld/grote parkeerplaats.

    De internationale regels schrijven niet voor niks ook 4s voor , juist om dat soort snelheidsexcessen tegen te gaan.
     
  17. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Voor jou is het misschien niet een reden voor snelheid, maar bij een heat van 5 min kan jij zelfs met een 3300mah accu makkelijk een stuk hoger gearen zodat je sneller bent dan de rest die op 4s rijdt.
    In een buggy kan ik me wel begrijpen dat er geen grotere accu in past, maar in een truggy is dat geen probleem. Het zal dan toch niet eerlijk zijn als de een met een 6s setup rijdt gegeard op 100k m en de andere op 4s rijdt en gegeard op 70km.
    Tegenwoordig is 6s ook niet meer het limit. Ik kan bv een 8s setup bouwen in mijn truggy. Vind jij dan nog eerlijk als ik op 8s met 120km over de rechte stuk ga, terwijl jij 2x zo sloom rijdt? Je moet begrijpen dat controlle voor de organisatie op aantal tanden op je pinion praktisch onmogelijk is!
    Het zelfde principe als bij bigscale wedstrijden waarbij de motor gelimiteerd worden tot een bepaalde aantal cc en niet het aantal tanden op de clutch bell of de max toeren van je motor.
    Maar volgens mij rijden de meeste mensen op 4s. Er is mischien een heel klein groep die op 5 of 6s rijden. Maar die mensen kunnen makkelijk toch even een 4s lipo van een club genootje even lenen voor een wedstrijd. Enige wat je dan bij moet kopen is een grotere pinion. En die kan je al voor 2 euro bij hobbyking halen.

    Tevens kijk maar naar wedstrijden in de sct klasse. Daar word je ook verplicht om op 2s te rijden.
     
  18. passat

    passat

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ael
    Voor een klasse in opstart fase wil je niet teveel regels (lees: beperkingen). De ene heeft 5s, verkeerde esc of banden.

    Ik denk dat de uitzonderingen direct door de mand vallen. Of door ervaring of door een auto die niet op de baan te houden is.

    Het uitwisselen van accu's lijkt me lastig. De meeste hebben geen overschot en stekkers passen vaak niet.

    Hoe meer regels (beperkingen) hoe minder rijders er aan kunnen/willen voldoen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    O ja, ook niet geheel onbelangrijk gezien steeds meer verenigingen dit ook als huisregel kennen is het laden met de LiPo in een laadzak.
     
  20. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Dan koop je nog een verloop stekkertje erbij voor 4 euro toch?

    En idd minder regels is beter, maar een lijst met gearing icm kv en cellen is toch ook een regel/beperking?

    Als er 1 op 6s rijdt en laag geared dan wil de andere dat ook, want jouw auto heeft meer koppel dan de 4s setup en daardoor trek je sneller op en ben je eerder bij je top snelheid.
    Dan gaan die 95% die op een 4s setup rijden zeuren dat zij geen accus hebben om op 6s te rijden.
    Beginnende klasse moet idd niet al te veel beperkingen hebben, maar wat regels is echt nodig om een klasse eerlijk te houden voor iedereen.
    En het is praktisch onmogelijk voor een wedstrijdleiding ff alle autos langs te gaan voor de start en daar de aantal tanden op de pinion gaan tellen. Of met een lazergun langs de baan gaan staan en de topheid van elke deelnemer te meten.
    Beperkingen op banden vind ik idd ook niet nodig. Een fanatieke wedstrijd rijder koopt het toch wel, en iemand die 1x voor de gein mee doet die koopt het niet, maae zal ook niet in de top komen ongeacht welke band die gebruikt. maar beperkingen op max snelheid is echt nodig en dat doe je makkelijkst gewoon door de aantal cellen te beperken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina