Persluchtmotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Japie, 16 dec 2013.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Die koude lucht moet ook ergens heen :)
     
  2. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Peter, de koelribben zijn zeer zeker niet berekend, gewoon uit de losse pols gedaan.
    Bert, Ze zijn inderdaad overbodig en eigenlijk nutteloos, maar het oogt wat beter in mijn mening. En was ook een goede manier om de machine een beetje te leren kennen op dat gebied, afsteken blijft toch een apart iets.....

    En mijn "jarenplan" is om na deze motor de draaibank in orde te maken (DRO, Helemaal afstellen tot in perfectie, nieuwe aandrijfriem, etc), daarna een Luchtmotor 2.0 te bouwen en daarna een benzine/ontbrandingsmotor. En die heeft uiteindelijk wel koelribben nodig ;-)

    Hopelijk hebben jullie wat aan mijn antwoord,
    Japie

    PS:
    Peter, er zijn overigens wel degelijk formules voor denk ik. Volgens mij kun je de gewenste temperatuur van je ontbrandingsruimte nemen, de geleiding van je cilinderbus naar de cilinder (andere materialen) en dan bepalen welke oppervlakte hij moet hebben om deze warmte naar de lucht over te dragen. Dat dan omzetten in hoeveelheid koelribben en de diepte daarvan.... Zoiets...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is wel wat voor, maar niet je verbrandingskamer temperatuur.

    Als je wilt uitvogelen hoeveel koel-oppervlak je nodig bent, dan zijn er vuistregels voor het vermogen aan warmte wat per graad temperatuurverschil per oppervlakte afgegeven wordt aan lucht, bij bijvoorbeeld "windstilte", of natuurlijke convectie (opstijgende warme lucht zoals bijvoorbeeld bij een CV-radiator) en geforceerde koeling.

    Je ontwerpt een motor met een verwacht vermogen in gedachten, en via andere vuistregels kun je redelijk bepalen hoeveel warmte er aan toegevoerde brandstof nodig is om dat vermogen te produceren, hoeveel van die warmte via de uitlaat verdwijnt, en hoeveel warmte er dus overblijft om via de koelribben af te voeren.
    Daarna komt pas die gewenste materiaal temperatuur om de hoek kijken, want die bepaalt welk temperatuurverschil je hebt met de omgeving, en dus hoeveel koel-oppervlak je nodig hebt.

    Groet, Bert
     
  4. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Kijk, het andere deel wordt perfect bijgevoegd :) Weer wat geleerd.
    Komt nog van pas als ik een brandstofmotor ga ontwerpen.......

    Mvg,
    Japie
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zit wel iets meer aan vast dan dat hoor....

    Je zult eerst iets moeten bedenken om uit te vogelen hoeveel vermogen je ontwerp ongeveer gaat leveren, je zult iets moeten bedenken om uit te vogelen wat het rendement ongeveer gaat zijn, en nog zo wat van die dingen.

    Dan moet je ook nog uitzoeken hoe het gaat komen met de luchtstroom voor de koeling (je wilt ook weer niet té grote temperartuurswisselingen i.v.m. zuiger/voering toleranties), en al met al ben je een heel eind verder voor je precies weet waar je ongeveer moet zijn....

    Maar het is wel ongeveer de weg die je bewandelen moet.
    En dan kom je er soms achter dat je inschattingen helemaal verkeerd zijn.

    Ik heb twee jaar terug een heli omgebouwd naar waterkoeling, en daarbij exact hetzelfde probleem gehad v.w.b. de radiator, en dat bleek nog heel tricky te zijn om de temperatuur zowel stilhangend als rondvliegend een beetje in de hand te houden. Aanvankelijk een radiator oppervlak uitgerekend waarvan ik dacht dat het goed zou moeten zijn, maar dat bleek stilhangend absoluut te weinig te zijn, en vliegend juist véél te veel te koelen (motor kakte gewoon in van de afkoeling).
    Na veel gepuzzel is het rondvliegen nu OK, maar stilhangend begint hij na een minuut of vier ongeveer heftig over te koken.
    Maar aangezien die vier minuten ruim voldoende zijn, heb ik die laatste puntjes nog niet op de I gezet....

    Als het je ligt, zijn dit soort dingen (de juiste parameters voor een nieuw "project" bepalen, testen en verbeteren) wel ontzettend leuk en leerzaam om te doen...

    Groet, Bert
     
  6. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Geen mogelijkheid een schakeling te maken waarbij bij stilhangen een afsluiter open staat en bij vliegen deze wordt gesloten naarmate je radiator meer gaat koelen?
     
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Daarom zitten er bij motoren welke aan temperatuurverschillen onderhevig zijn mechanische kleppen die dmv thermostaten (bimetalen) de luchtstroom langs de water- luchtkoeling cq motor regelen.
    Mijn Fiat 500 en 2CV hadden een geribbeld doosje met een pen eraan die de kleppen open en dicht deden van de luchtkoeling.
    Echter in een file gaf dat nog wel eens problemen omdat je te weinig rijwind in de luchthappers kreeg en zomer teveel warme wind in de kleine ventilator.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... te weinig koeling is te weinig koeling... dat los je met een klep niet op. Teveel koeling zou met een thermostaat op te lossen zijn, maar ook dat is lastig, want thermostaten hebben de neiging om A) traag te zijn terwijl de vluchtcondities tamelijk snel wisselen, en B) thermostaten werken slecht in een systeem zonder koelwaterpomp, omdat de koeler kortsluiten de circulatie doet stilvallen...

    Is niet eenvoudig daar wat op te vinden, maar ach, het werkt acceptabel zolang je de beperkingen in je achterhoofd houdt...

    Maar goed, het gaat hier over jouw perslucht motortje toch? Niet over mijn heli...:lol:

    Groet, Bert
     
  9. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Inderdaad..... Een goed punt
    Morgen de bus erin persen en gaten boren in het verdeelhuis, hopelijk ook een klein begin maken aan een krukas en eventueel zuiger
     
  10. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Nieuw stapje verder

    Goede zondag allen!

    Afgelopen dagen weer wat kunnen doen. Het verdeelhuis voor de lucht is nu bijna af, op een enkel gat na.

    Als eerst de messing bus gedraaid. Vlakken en buitenkant op diameter draaien, afsteken en als laatste de binnenkant uitdraaien:
    [​IMG]

    Deze vervolgens in het aluminium verdeelhuis geperst/gekrompen, waarna de gaten geboord moesten worden. Oh ja, de gaten.... hoe ga ik dat doen, zonder kolomboor tot beschikking?
    Noem het beunhaas, noem het inventief, noem het studentikoos, maar uiteindelijk mijn dremel-steun in een schuitje geklemd en hiermee mijn eigen "live tooling" gecreerd:
    [​IMG] [​IMG]

    Uiteindelijk (bijzonder snel) alle gaten geboord, een klein foutje gemaakt in de vorm van een extra gat.... Deze pers ik binnenkort vol met een stukje aluminium waarna ik hem afvlak, niks meer te zien:rolleyes::mad:

    Op het moment is dit het resultaat:
    [​IMG] [​IMG]

    Volgend weekend weer verder, hopelijk vinden jullie het nog steeds wat;)
    Mvg,
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat heb je knap gedaan Japie met je dremel , en een gaatje verkeerd boren doen we allemaal wel eens , is geen ramp en kan je makkelijk herstellen , bij mijn motor had ik het ook voor en ik heb het hersteld met draad te tappen in het gat en er een aluminium bout met loctite in te draaien en terug te vlakken
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Heel even een beetje off-topic i.v.m. de koeling en het al dan niet nut hebben van koelribben op een modelmotor. Onderstaande motor werd in 1946 in Denemarken gebouwd door Thorning-Bensen en in 1945 ontworpen door de beroemde modelbouwer Jorgen Dommergaard. De eerste melding van deze motoren werd in 1946 in het boek "Model Diesels" door Laidlaw-Dickson gemaakt.
    De voorloper van deze motor (de Monsun) had wel nog kleine koelvinnen maar enkel omdat de klanten dit verwachtten op hun motor. Bij deze A1 werden de koelvinnen weggelaten en om te bewijzen dat koelvinnen bij dit design nutteloos zijn heeft men de motor meer dan honderd uren laten lopen, en regelmatig 8 uren aan één stuk. Diesel moet in die tijd wel heel erg goedkoop geweest zijn... [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    N'middag allen!

    Afgelopen week weer wat onderdelen af kunnen maken, echter lukt het uploaden van foto's niet meer.

    De foto's welke ik wel up heb kunnen loaden hierbij bijgevoegd, het afgemaakte "verdeelhuis" voor de lucht. De twee rechte vlakken zijn gestoken met een steekbeitel op de draaibank. Duurt even, maar dan heb je ook wat....

    [​IMG] [​IMG]

    Voor de rest halverwege met de zuiger/afdichtingen en ook een begin gemaakt aan de kop. hopelijk deze week af en volgende week aan krukas/drijfstang beginnen, dan is deze motor binnenkort af.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wordt dit speelgoed of iets waar je op moet kunnen vertrouwen?
    Dan zou ik die pushin koppelingen vervangen door knel:

    [​IMG]

    Overgooimoer op de slang schuiven, slang over het bolletje op de wartel schuiven, moer tegen de verdikking van de slang (door dat bolletje) schuiven en op de schroefdraad draaien.
    Lekt nooit en gaat ook nooit lekken en valt zeker nooit uit elkaar.

    Nu komt dit vast niet in contact met ultra coolant ( van ingersoll compressoren) , maar in de compressoren gaven die push in's telkens drama's.
     
  15. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Baggeraar,

    Eigenlijk wordt dit "speelgoed", het motortje zal nergens in worden geplaatst of worden gebruikt, daarvoor bevat hij veel te veel fouten en is het (door mij bedachte) ontwerp ronduit slecht, kom ik steeds meer achter....:bad-words:

    Ik heb op zich goede ervaringen met de Push-ins. Nog nooit geen enkel probleem mee gehad in alle tijd dat ik ze ken. Dus tot nu toe staat het niet op mijn planning het knelsysteem te gebruiken. Echter zal ik het wel in mijn achterhoofd houden, komt altijd nog van pas:D

    Wel kom ik er, zoals boven beschreven, steeds meer achter dat het ontwerp steeds meer foutjes bevat en ook het maken niet foutloos is gegaan (was immers ook eerste project op de machine). Aangezien het nu de laatste loodjes zijn en alles bij elkaar komt gaat het nog een redelijk uitdaging worden de motor netjes te laten werken:rolleyes::mad:

    Fijne avond,
    Japie
     
  16. knap hoor Japie :)
     
  17. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    En weer een stapje verder.....

    Goedemiddag medemens,

    Eindelijk weer wat foto's op het forum kunnen gooien, door de een of andere reden was dit afgelopen tijd niet mogelijk voor mij.

    Als eerste het verdeelhuis eens in het motortje gezet, past goed en staat ook nog leuk:
    [​IMG]

    Vervolgens begonnen aan de kop, hiervoor heb ik een scheef afgesleten glijlager welke in de ijzerbak op mijn werk lag gebruikt, waarbij ik als eerste een blok ervan heb gezaagd en de gaten geboord.

    Vervolgens de vierklauw op mijn draaibank gemonteerd:
    [​IMG]

    Voor het afdraaien heb ik een binnendraaibeitel gebruikt, aangezien ik hiervoor nog veel plaatjes heb, het een van mijn dikste beitels is (stevigheid) en ook vind ik het uitstekende deel van de beitel fijn, aangezien je de trillingen goed kan voelen als je je hand erop legt, wat info geeft over de opstelling.
    [​IMG]

    Daarna de eerste snede genomen om het schuin gesleten vlak weer parralel aan de andere te krijgen.
    [​IMG]

    Toch wat schuiner als ik dacht:rolleyes: nog maar een snede dan:
    [​IMG]

    En nog een.....
    [​IMG]

    Jemig wat scheef, nog meer eraf dan maar:
    [​IMG]

    Bijna vlak, de laatste keer leverde het volgende resultaat op:
    [​IMG]

    Daarna het gat geboord welke de lucht de cilinder in zal laten;
    [​IMG]

    Als volgende stap moet er een centreerring worden gedraaid uit de kop, en de andere gaten geboord/getapt worden. Dit komt echter binnenkort wel weer, op het moment druk met ene revisie van een waterpomp, de boot welke op de kant ligt, een handoperatie binnenkort en nog veel meer dingen......

    Spreek jullie hopelijk snel,
    Japie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Allen,
    Op het moment nog aan het bijkomen van een handoperatie, verder gaan aan het motortje is dus geen optie.....

    Het nadenken echter wel, wat ervoor heeft gezorgd dat ik eens ging kijken wat een nieuwe drieklauw zou gaan kosten.:rolleyes:
    Nu loop ik tegen het probleem aan dat de achterplaat van mijn draaibank binnen geen enkele vindbare DIN-norm past, iets waar alle klauwplaten tegenwoordig wel aan voldoen zo te zien.

    Mijn vraag is of jullie eventueel een oplossing of misschien idee hebben waar ik een nieuwe achterplaat of juiste klauwplaat vandaan kan vissen.... Marktplaats al afgezocht, geen achterplaat te vinden met mijn specificaties:
    Spindeldraad: 30mm buitendiameter met 8 TPI
    Centreerring van 80 mm
    109,5 buitendiameter (is afgedraaid om gelijk te zijn met de klauwplaat, vandaar de gekke maat)
    3 gaten van 9 mm met hartafstand van ongeveer 45 voor montage van de klauwplaat.

    Ik kom er op het moment even niet meer uit, vandaar de vraag of jullie tips/trucs hebben voor mij,
    Japie
     
  19. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Zelf maken ??
    Heb zelf a 3 achterplaten voor mijn bank gemaakt , die zijn ook niet meer te vinden .
    Maar klopt dat wel 30mm en dan een inch maat schroefdraad.

    1- 3/16 zou 30,16 mm zijn, ook een wat vreemde maat
     
  20. Thebigbozz

    Thebigbozz

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    49
    Je kan even dit doorlezen om je spindel schroefdraad opname te bepalen:http://www.mehr-als-werkzeug.de/medias/sys_master/WZ_Drechseln_01_I_WE_D_en.pdf

    Je zij dat het een ABC draaibank was? Die kan ik nergens terug vinden.

    Ik gok op 1 1/4 8 TPI UNS als ik zo je afmetingen lees maar dan zit ik wel bijna 2mm te groot als je 30mm hebt gemeten.

    En anders misschien toch metrisch M30x3,5.


    Groeten, Mark
     

Deel Deze Pagina