Featheringshaft T-rex 600/550

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door redman, 23 okt 2014.

  1. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Heeft een van jullie al ervaring met de nieuw type featheringshaft van Align voor de 600/550?
    [​IMG]
    Met deze featheringshaft zouden de druklagers langer mee moeten gaan.
    Vraag me af of dat ook zo is. De druklagers zijn met deze featheringshaft kleiner dan bij het oude type.

    [​IMG]
    Oude type.

    Grtz Marco.
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    het bovenste type.. of zoiets vergelijkbaars heb ik ook in mijn compass 500 zitten met die lagers, bevalt prima. Hoe de materialen van align daarin zijn durf ik dan weer niet te zeggen.

    maar gezien het verschil tussen de oude en nieuwe van align zou ik het wel aandurven om dat te proberen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    humz.. ALS het een directe match is (en dus ook in mijn nitro 600 past) wil ik dat wel eens proberen..
    ik ben nu 2 keer per jaar door de druklagers heen..
     
  4. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Heb het probleem ook dat de druklagers sneller slijten, nu ik met de Airwolf romp vlieg.
    Denk dat het wel gaat passen, item staat gewoon bij de parts van de 600.
    Van de week ff bestellen.
    Zit er ook aan te denken om het druklager voor het radiaallager te zetten. Zou moeten kunnen, dan hoeft er maar een ringetje aangepast te worden. Bij de tailbladeholders van HeliOption zit het druklager ook tussen de radiaallagers.

    Grtz Marco.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ook bij mijn Gaui X7 zit het druklager tussen de radiaallagers,
    maar bij de Gaui gaat het niet andersom.
    dus let op, of het ook passt,
    en je de schroeven ook weer goed vast krijgt,
    zonder dat de boel zwaar loopt of je speling krijgt.

    suc6, Uwe
     
  6. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Zelfde bij 450

    Heb zelfde upgrade gedaan bij mijn 450 bevalt prima.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Let ff op bij align: dat ze het ertussen zetten, wil niet zeggen dat het bij jouw type heli past...
    Align gaat uit van de nieuwe types als ze een update op de markt gooien.

    Vraag maar eens hoe ik daar achter ben gekomen ;-)
     
  8. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Vertel vertel.;)

    Als ik de lagers zou gaan omdraaien, dan word eerst alles opgemeten of het ook echt gaat.

    Grtz Marco.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Al een paar keer gehad.
    Klein onderdeel kapot, het originele is nergens verkrijgbaar. Dus degene die de upgrade zou moeten zijn.
    Net mis. Stuk of wat extra onderdelen nodig om het toch passend te krijgen..

    Zo ook het staartstuk van mn 600 nitro. Hebben ze een klein dingetje aangepast, negens vermeld. Dus moet ik een hele prak extra zooi erbij bestellen omdat ze dat ene dingetje niet los verkopen

    Altijd opletten en blijven meten als het niet het originele onderdeel is ;-)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is het nadeel van aziatische ontwerp en ontwikkelingsfilosofie:

    Als je in Japan kijkt hoe men daar mee omgaat: men koopt een motorfiets, rijd er twee jaar o.i.d. op en dumpt het ding gewoon ergens in het water...

    Men doet daar niet echt aan onderhoud of reparatie, het is de ultieme consumptiemaatschappij....

    Zo ook met heli's: als er een update is, wordt er weinig rekening gehouden met "backwards compatibility" (ofwel, dat het ook past op voorgaande productiejaren).

    Daarom vlieg ik na al die jaren, nog steeds hoofdzakelijk Duitse Degelijkheid: Daar houden ze daar nog wél rekening mee (voor zolang het nog duurt....)

    Groet, Bert
     
  11. Breeem

    Breeem

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Tussen Arnhem en Nijmegen
    Volgens mij is de hele rechte as voor de bladhouders waar de armen los te schroeven zijn. V2 en DFC koppen dus.

    Die andere as zou voor de V1 bladhouders zijn waar de armen vast aan de bladhouders zitten.

    Gr. Roy
     
  12. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Van de week de "nieuw" type featheringshaft voor de 600 binnen gekregen.
    Past precies zonder aanpassingen.;)
    Ze geven wel aan de druklagers na elke 20 vluchten gecontroleerd moeten worden. Iets wat bij de oude niet vermeld staat. Zouden ze dan minder lang mee gaan dan druklagers van het oudere type? Hmmm. We gaan het meemaken.
    [​IMG]

    Grtz Marco.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    mijn ervaring is, dat na de eersten 5 vluchten (invliegen)
    een meer of minder veel speling in de featheringshaft komt
    (tenminste bij heel rigid rotorhoofden)

    deze speling kan dan door ringetjes gecorrigeerd worden.

    Dat was mijn idee,
    groetjes, Uwe
     

Deel Deze Pagina