Vragen over 1/8 buggy wielen, inserts en banden

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door simsalabim, 7 nov 2014.

  1. simsalabim

    simsalabim

    Lid geworden:
    10 okt 2014
    Berichten:
    20
    Beste forumgenoten,
    Ik heb een paar vraagjes betreffende wielen, banden en inserts.

    Even een beeld van mijn setup en wijze van gebruik:
    Ik heb een Sworkz s350 bk1.
    Ben een beginnende rijder die voornemens is zeer regelmatig te gaan rijden op de offroad baan te Purmerend.
    Te beginnen deze maand en hopelijk al de hele winter zover mogelijk om goed baangevoel en handling te krijgen zodat ik volgend seizoen lekker mee kan rijden in bv buggy cup of gewoon recreatief.

    Ok, nu mijn vragen:

    1
    Is offset belangrijk om rekening mee te houden als je wielen koopt?

    2
    Wat doet/is offset eigenlijk?

    3
    Maakt het wat uit welk merk inserts je gebruikt in je banden of moet dat hetzelfde merk als de banden zijn?

    4
    Klopt het dat zachte inserts beter schokken absorberen en harde inserts een directere en wat snellere wagen oplevert?

    5
    Wat voor banden zijn nu het beste in de winterperiode op een kunstgrasbaan, rekening houdende met mijn beginnende rijstijl.. ?

    6
    Bestaat er zoiets als regenbanden bij 1/8 buggys, niet dat ik echt in de stromende regen wil rijden maar als de baan nat is, is het misschien toch leuk om er eens lekker te gaan slippen, glijden en meer van dat soort onzin

    7
    Kunnen de banden gewoon gelijmd worden met standaard 1 seconde lijm of is het beter een ander soort lijm te gebruiken, bv ivm het hergebruiken van de wielen, inserts of banden.

    8
    Hoe kun je beoordelen of je inserts nog goed zijn?

    Bedankt alvast voor het beantwoorden!

    Met groet,
    Simon
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    1&2
    Offset is de mate waarin de velg ten opzichte van het hart van de meenemer naar buiten komt.
    Afhankelijk van je auto kan dit zeker belangrijk zijn , de verkeerde velgen kunnen bv aanlopen of er in een extreem geval voor zorgen dat je auto te breed wordt om aan de reglementen te voldoen...
    Even goed rondkijken en lezen wat andere gebruiken is dus wel aan te bevelen ;)

    3
    Banden en inserts mogen gerust van verschillende fabrikanten zijn , dat is vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur. Rijder A rijd graag met merk B en rijder B weer met merkje A.... Dat is iets wat je in de loop der tijd gaat proberen tot je iets vind wat bij je past.

    4
    Klopt , zacht absorbeert beter en geeft iets meer grip terwijl hard een directere auto oplevert. Zachte inserts vervormen meer waardoor ze de weg van de minste weerstand kiezen , meestal rechtuit ipv de bocht om extreem gezegd. Hardere inserts volgen de stuurbeweging meer waardoor de band die ook beter volgt.
    Hierin komt dus die persoonlijke voorkeur kijken ;)

    5
    Sowieso een zachte (de zachtste) compound nemen voor de komende tijd , welk type kun je het beste even vragen bij de buggy jongens op Pur. Die kunnen je precies vertellen wat het beste rijdt.

    6
    Regenbanden heb je niet in de 1/8 offroad.... Alle banden zijn regenbanden door de gebruikte noppen ;)

    7
    Gewone secondelijm werkt prima , ik gebruikte altijd de hele dunne van de Hobbyking aangezien die heel netjes in de naad vloeide . Dikkere secondelijm doet dat minder waardoor je band uiteindelijk vaak slechter gelijmt is.

    Velgen hergebruiken kan .... Maar..... Niet elke velg is daar geschikt voor :!:
    Er zijn velgen die zachter of brozer worden door het gebruik van aceton om de lijm los te weken.

    8
    Inserts gaan vaak langer mee dan de band zelf , als je geregeld rijd hoef je je hier dus niet zo'n zorgen over te maken. Zodra het wel mis is merk je dat vanzelf door slechter rijgedrag of bv onbalans.
     
  3. RCMofo

    RCMofo

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Noord Holland
    1&2 Offset is volgens mij alleen bij onroad belangrijk.
    Ik heb er met mn 1/8 buggy iig nog nooit rekening mee gehouden...
    Terwijl ik met mijn mini-z wel rekening moet houden met de offset.

    3 merk maakt niet veel uit en ze kunnen zelf in sommige gevallen beter zijn dan die van het zelfde merk als de band.
    Als voorbeeld zijn de schumacher mini pin yellow de beste droogweerband op Purmerend.
    De standaard inserts zijn echter in de voorgelijmde banden een drama (veel te zacht en naarmate je er veel op rijd helemaal geen stevigheid meer.
    Dus banden en inserts appart kopen en zelf op je velg lijmen.

    4 In Purmerend rijden de meesten met een wat hardere insert met droogweer.
    Ik zelf vind te zacht zoals bij 3 beschreven niet lekker rijden.....
    Ben met de antwoorder hierboven eens dat hier ook persoonlijke voorkeur bij komt kijken.

    5 omdat je van de winter toch vaak met een natte ondergrond te maken zult krijgen raad ik je aan om schumacher spirals te kopen, en dan wel de zilveren variant.
    Die heeft een zachtere insert dan de yellow en dat heb je nodig met een natte ondergrond.
    De spirals kun je wel gewoon voorgelijmt kopen.....Op een droge baan scbumacher mini pin yellow, die zullen eerder te veel als te weinig grip hebben maar die kun je dan wat afdremelen.
    Er is ook een goede droogweerband van proline maar ik kan even niet op de naam van het type komen...


    6 Ja er zijn zeker regenbanden voor buggy.s en daar zit een zeer groot verschil in.
    zie boven welke het beste zijn voor droog en nat weer op het astro turf in Purmerend.

    7.Ik gebruik gewoon de goedkoopste secondenlijm om mijn banden te lijmen en dat gaat prima.

    Tot ziens op de baan!
    Van de lente ben ik er weer.
     
  4. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Offset maakt bij offroad degelijk verschil. Probeer eens een halve inch per kant wijder te maken. Je zult merken dat je auto minder stuurt.
     
  5. simsalabim

    simsalabim

    Lid geworden:
    10 okt 2014
    Berichten:
    20
    Bedankt voor de reacties!

    Uiteraard roepen antwoorden ook weer nieuwe vragen op.

    Offset werkt dus in de breedte, hoe zit het met het getal wat er vaak aan offset gegeven wordt, bv 1 of 0, is dat 1 inch ofzo?
    Is er ook zoiets als negatieve offset?
    Met onroad is offset dan vooral van belang met de body die je kiest?
    Maw of de buitenzijde van de banden exact uitlijnen met de body?
    Voor offroad, is het dan afhankelijk van het chasis waar je mee rijdt?
    Is er een optimale breedte, geldend voor een 1/8 buggy?

    Iig bestel ik een setje spiral silvers on eens lekker mee aan de slag te kunnen.

    Is het trouwens zo dat een band met een grof profiel beter is voor dirt?
    Zoja, is een zachte insert dan aan te bevelen voor dirt?

    Bedankt RcMofo, leuk je te zien op de baan dan:)
     
  6. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ja meestal wordt het aangegeven in inch. Ligt aan de fabrikant eigenlijk.
    Offset naar binnen bestaat ook, maar dat vind je niet zo gauw bij offroad. Er is geen standaard ideale breedte bij een buggy. Elke auto rijdt weer anders. Vaak kan je bij een wedstrijd auto ook de wielbasis verstellen, dus dan verander je de verhouding ook weer.

    Dirt in de zin van zand of een stoffige klei baan?
    Voor zand is een groffe profiel wel goed, maar voor een stoffige klei baan, wil je toch meer richting de zachtste proline calibers gaan oid.
     
  7. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Bij 1/8 buggyvelgen is de offset praktisch altijd gelijk.
    Je maakt de auto dan ook breder met spoorverbreders (bredere versies van de wielmenemers).
    Deze zijn er meestal in 1 en 2mm versies!
     
  8. simsalabim

    simsalabim

    Lid geworden:
    10 okt 2014
    Berichten:
    20
    Duidelijk!
     

Deel Deze Pagina