kwaliteit vliegtuigen Hobbyking

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Andre65, 6 nov 2014.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste lezer,

    Als ik naar de prijzen kijk van de vliegtuigen van Hobbyking denk ik meteen aan de kwaliteit van het vliegtuig...........
    Mijn korte vraag is dan ook " zijn de vliegtuigen van goede kwaliteit". Is de constructie goed vast gelijmd, hoe is de kwaliteit van de folie?
    Ben benieuwd naar jullie reacties.
    Vr.groet Andre.
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ook HK koopt in op vele locaties. De kwaliteit is daardoor erg wisselend. Er zitten juweeltjes tussen en er zit rommel tussen. Goed de reviews lezen en evt bouwdraadjes op fora voordat je iets koopt is dus altijd verstandig.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hou ook de verzendkosten in de gaten.
    Je kan beter een model noemen ipv hk.
    Anders kan dit draadje door de hoge heren wel eens gesloten worden.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Er bestaat niet zoiets als de algemene hobbyking kwaliteit.
    Of juist wel :p
    Zij kopen ook hun toestellen in bij fabrikanten die voor andere merken produceren (soms zelf hetzelfde toestel).
    Er zitten dus wel degelijk goede modelletjes in en ook regelrechte brol.
    Maar dit kun je bij andere budgetmerken ook wel hebben.

    In de middenklasse (bvb een Extreme Flight of een Sebart) komen ze eigenlijk al niet meer.
    Ikzelf heb er ook een paar toestelletjes van, om erbij te hebben maar m'n topkisten zijn het toch niet.
    Kun je bvb ook zeggen van BMI (een ondertussen gestopte Belgische importeur).
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Klopt dat HK wereldwijd inkoopt met alle gevolgen.
    Heb een Viperjet, de 90mm EDF versie, aangeschaft een poosje terug, voordat ik dat kissie zover had dat ik er mee omhoog durfde is er nogal wat aangepast, de hoofdligger is vuuuuulste zwak, deze verwijderd en vervangen door 2 stevige carbon buisjes, nu wel stijf en strak.
    De lak op de vleugel vlakken viel er bij wijze van spreken al af als je er naar keek, dus alle vlakken opnieuw gefolieed, de bijgeleverde fan kan direkt het rondstalen archief in, enz,enz,
    Uiteindelijk heb je wel een redelijk vliegend kissie maar alleen wanneer je precies weet hoe je een en ander moet veranderen modificeren, repareren, en dat rechtvaardigd nooit de prijs die zelfs HK er voor vraagt.

    Maarrrrrrrr, ik heb ook een Messerschmidt 163 komet en op dit kissie is helemaal niets aan te merken, top kwaliteit, stevig, licht, mooi en goed in de lak, enige is de zeer gebrekkige handleiding, reden dat ik zelf wat geplaatst had in de reviews.

    Dit zijn maar 2 voorbeelden.
     
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Zelf heb ik een Durafly kistje gekocht en de kwaliteit is netjes, goede pasvorm. Een collega vlieger heeft een Edge 540 V3 gekocht en dit kistje is werkelijk schitterend gebouwd, zeer licht en van prima kwaliteit.
    Ook heb ik kisten bij Staufenbiel gekocht waar de kwaliteit niet echt super was. Maar goed, bijna alle ARF kisten komen uit het oosten.

    Met andere woorden: Je hebt bij HK goede en slechte kisten, net zoals bij andere modelbouw winkels. Alleen zijn er enorme prijsverschillen....
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2014
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Mijn ervaringen bij HK met vliegtuigen is dat zelfs voor bijna hetzelfde geld en hetzelfde soort vliegtuigen er een enorm verschil in zit.

    Om tegen elkaar combat te kunnen vliegen zocht ik een goedkoop schuimpje en dat werd dit ding voor ongeveer 25 euro
    [​IMG]

    Het is echter zo slap als een natte krant, zelfs nadat ik het met PVC lamineerfolie had bekleed. Duik je aan dan fluttert hij zo hard, dat de accu er al twee keer uit is geslingerd. Bij full up, maakt hij een soort radslag. Kortom een prul.

    Mijn clubmaats hebben vervolgens de Teksumo gekocht voor een tientje meer en dat ding vliegt als een scheermes en gaat haaks de bocht om.
    [​IMG]

    Ik kan dus alleen maar beamen, bekijk het van vliegtuig tot vliegtuig en zoek naar ervaringen van anderen.
     
  8. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een Tiger Moth (G-AJHS) en ben momenteel bezig met een Mig 3.
    Het Mothje is prima, zowel in constructie als vliegeigenschappen, en de Mig ziet er tot zover ook prima uit wat constructie betreft. Gevlogen heb ik hem nog niet.
    De MIG is trouwens een QV model.

    Tot zover doen ze niet onder voor de veel duurdere Aeronca van E-Flite, integendeel.
    Bouwverslagen met foto`s op mijn website.

    Een clublid vliegt met de Breitling Sbach, ook een prima kist.

    Succes met je keuze,
    Jan
     
  9. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Heb al een paar kisten gekocht van HK, de spitfire van 1,6 meter is troep, maar ik heb ook een vliegende vleugel met een EDF er op genoemd de Sonic 64, vlieg er al een hele tijd mee, en dat ding vliegt gewoon geweldig, EDF is prima en het schuim is redelijk hard en sterk, heb er gewoon niets op aan te merken,
     
  10. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok bedankt zover,goed de reviews dat is duidelijk. Ik ben op zoek naar of de beaver of de Taylorcraft 450.
    Die van Eflite zien er goed uit,, zou de beaver dhc2 van hobbyking ook zo goed zijn?
    Het is nog niet zover om te kopen dus ik lees nog even door...........
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    mijn opinie is simpel . alle arf zal zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet worden om de winst ook hoog te houden . tevens zijn er vaak zwakke punten aangebracht zoals landingsgestelophangpunten ,vleugelbevestigingen en motorschotten die net te zwak zijn voor het werk .
    ik heb de voorkeur voor zelfbouw . desondanks heb ik ook arf in de schappen .echter wel nagekeken op de zwakke punten . ik Heb om op topic te blijven een piper cub van 230cm van hk .deze heeft dus terhoogte van de achterlijst van de vleugel in de romp geen versteviging . nu dus wel . motorschot is van materiaal waare je zelfs nog geen schilderij lijst mee wilt maken . dat is dus nu populieren triplex .
    goedkoop kan wel ,maar kijk wel eerst wat er verbeterd moet worden ,anders kun je met 1 of 2 vluchten al de sjaak zijn .
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Om de winst hoog te houden, of om winst te maken. :)
    Dit vind ik een beetje raar klinken. Bewust aanbrengen van zwakke plekken, of het te goedkoop willen doen en daarmee zwakke plekken veroorzakend. Het verschil is subtiel. :)
    En daar ben ik het wel mee eens.
     
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    iemand bij ons op de club heeft de beaver van HK, ziet er best goed uit alleen het landingsgestel is er al een keer uitgebroken, deze is nu versterkt en zover ik weet
    vliegt hij nu super
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Grapje is wel dat het landingsgestel bij erg veel kisten een zwak punt is..
    En het te zwak maken van een motorschot komt ook best regelmatig voor. Lang leve eigenbouw..
    Zie je tenminste alle onderdelen en de kwaliteit ervan voor dit het toestel in gaat. Kun je het aanpassen indien je het niet goed genoeg vind
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou je maakt wat los hoor!
    Ik voor jaren terug een maandagmorgen Great Planes Big Stik 40.

    Motorschot bestond uit multiplex, de sandwich gelijmd met yogurt of spuug... De vellen waren zo los te peuteren. Dan... Kromme vleugels, slechte folie die losplinkte toen ik de rimpels er uit wilde strijken, spanten trokken scheef. Huh? Kon alles eraf... bleek van 1 van de vleugels de spanten niet verlijmd te zitten. Heb de kist voor 75% kunnen 'reviseren', 't was niet best. Daarna 2,5 jaar intense pret.

    Sig Rascal 40? Prachtig, mooi gebouwd, maar wel super licht, dus zo stuk, daarom veel te duur in de markt gezet. Vliegt behoorlijk goed en daarom na schade weer vliegend te maken, maar wel na de constructie volledig te herzien.

    Kyosho Calmato? Leeft na 10 jaar + lijm, balsa en nieuwe folie nog steeds.
    Goede vlieger. Moet altijd vliegen en blijven vliegen. Zit in het basispakket vliegzorg.

    Onlangs een Hype Extra 330SC. Rampenbak! Zal vast niet symptomatisch gevalletje zijn geweest. Vast een totale shipment naar de EU.
    Oorspronkelijk een model van Nitro Planes USA. Daarna door de Chinezen verpatst aan Hype. In de USA reeds berucht. Hype er mooi ingestonken.

    Wel... ik heb dankzij een aardige lokale leverancier uit twee kitjes 1 mogen samenstellen.
    Eerste kist vol met blazen en blaren. Nieuw in doos. Niet om aan te zien. De cabine kon niet gelocked worden. Sluitingen scheef verlijmd.
    80% van alle boutgaten verstopt met taaie kleeflijm, dus niet in elkaar te schroeven. Stuurorganen krom als een hoepel. Wel een 250 euro aan wikelwaarde verpakkingsschuimgebakje!

    Toen was ik het zat. Het zag er ook niet uit. Beklag gemaakt, winkelier mee eens. Nieuwe besteld... wel.. ook een rampenbak...
    Sjoega van Hype? 0,0 Dat valt vies tegen!

    Zag er beter uit qua finish... maar de motor zat scheef, niet te zuinig ook.
    Bleek krom te zijn + motorschot scheef verlijmd. Men had geprobeerd de zaak nog even recht te buigen in de fabriek.
    Dat alles dan maar hersteld met de grote truckendoos en typografisch oog.

    Van twee dozen 1 kist mogen maken. Een vorm van garantie, coulance, want je wilt dat ding eens vliegen, na een aantal maanden wachten op schaarse levering.

    Wel... vliegeigenschappen niet om over naar huis te schrijven. Ronduit "Karel-Utrecht-Tango' In de lucht natuurlijk zeer wendbaar, heel leuk.

    Motor/prop combie trok 70A! Dat is starten-landen in een. 4S 4000 accu zo leeg en heet.
    Gemeten en aangepaste prop erop.. eCalc.. en hup 45A en even veel trekkracht... en een vliegtijd die ergens op lijkt. Iets minder 3D?

    Maar dan het landen. Alleen met hoge snelheid te mikken op de mat. En dan het liefst geen wind. Uitmelken was er niet bij, knikkerde die zo weg. Iedere vlucht landingsgestel bijbuigen (is te zwak, geen Dural), is een hobby op zich.

    Na een radstand met coaching van een crack was ik het zat, heb ik de vleugeltips aangepast. Wist dat daar de doosboener zat voor het verlies aan lift. Met stukken uit de Extra vleugel van een vliegmaat. Hij had de zijne ook reeds snel tot moes gevlogen. Hij was hem helemaal zat. (Ervaren vlieger.)

    Balansroer losgesneden, dus een korter aileron. Gapende gat gevuld met vast stuk schuimprofiel uit de donorvleugel. Iets tipverdraaiing. En er zo een keurige semi-RC1 vleugeltip van gemaakt. Totale transformatie bij de landing. De kist lande nu als een kist behoort te landen. Gecontroleerd op lagere snelheid. Eitje!

    Twee weken terug de kist verloren in een speedstall bij het indraaien voor een landing. Een nieuwe verrassing uit de hoge toverhoed van deze Hype. Niet meer te sturen. Als een baksteen uit de lucht oncontroleerbaar. Ik noem het maar een stuurfout in opperste verbazing. Baffled by bullshit... zo maar te stellen.
    Wel... niet alleen slecht geproduceerd...
    Ravage.. Wel... ik lap het kreng wel weer op, het EPP schuim is weer gepoft met stoom. De PU lijmpot staat klaar om de scheuren te vullen. Spuitbussen Motip staan klaar.. (kost immers 'niets' zo een spuitbus...duhhh)
    De vleugels uitgefreest om carbon/balsa liggers in te verlijmen... dan moet ie het maar weer doen... tot de volgende klapper... plezier zal ik er aan beleven. Hype of niet!

    Aldus.. kort verhaal lang te maken... Eerste een laatste schuimpje. Nooit weer. Duur betaalde rommel? Kan niet alles over 1 kam scheren.
    Daargelaten de kwaliteits ARF's. Want die zijn er wel.
    Gevoelsmatig... er gaat niets boven zelfbouw. Het is echt veel leuker.

    HK? De elektronica wordt steeds beter. Voorbeeld... De lipo's zijn niet te kloppen in kwaliteit, lang houdbaar. Lof! GensAce? Brrrr... weer zo iets...

    Nou! Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2014
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heerlijk stukje Bas.
    Van sommige kisten wordt je gewoon blij dat ze crashen, ben je er ineens vanaf!

    Nog even HK: heb me een maandje geleden een Arcus F3A tweedekker schuimwafel van 1m spanwijdte gekocht voor tijdens de nattere wintermaanden.

    Twee uurtjes knutselen. Zo klaar.

    En het vliegt wel behoorlijk leuk.
    Vliegt nu niet bepaald even strak als m'n grotere Sebart kisten maar het vliegt exact zoals ik het verwacht had van dit toestelletje.
    Wel wat weinig pit in het standaard motortje, zelfs op 4S.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Als ik nu eens een topic zou openen met de titel "kwaliteit kistjes van Quartel " zou die meteen gesloten worden. Vergeet niet dat ook zij meelezen en daar toch een naar gevoel bij krijgen.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    En.? Q Is geen fabrikant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  19. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Is Hobbyking dan een fabrikant??....of eigenlijk eender wie buiten China, het is allemaal OEM hoor....;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En wat betekent OEM dan volgens jou?

    OEM staat voor " Original Equipment Manufacturer" en slaat op zaken zoals dat Ducati (bijvoorbeeld) Brembo remmen gebruikt, en Showa vering en Marchesini velgen.
    Die merken zijn dan OEM, zet je er een ander merk remmen, of vering of wat dan ook, op, dan is er sprake van vervanging of upgrading, maar zijn de remmen niet meer OEM. Het kan best zijn dat sommige merken dergelijke onderdelen ook nog eens van hun eigen merklogo voorzien, en DAT is dan "Rebranding".

    Wat jij bedoelt heet "Rebranding", ofwel je eigen "merksticker" plakken op artikelen die specifiek voor dat doel "merkloos" geproduceerd worden.

    Rebranding KAN voorkomen bij OEM, maar het is absoluut niet hetzelfde.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina