kwaliteit vliegtuigen Hobbyking

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Andre65, 6 nov 2014.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    In china geven ze alles elke geweste naam die vertrouwen kan weggen
    HK is een grossier die direct aan de klanten verkoopt
    en vallen onder een grote groep
    er zijn al chineese merken die niks meer met HK temaken willen hebben
    zoals bijvoorbeeld DLE en EG aircraft
    Ook UMS wil nietmeer leveren aan HK
    Ook hebben ze een aantal Eigen fabrieken waar ze producten namaken
    dus een kloon van een chinees product
    er word ook onderlijng veel gerotzooid
    er is bijvoorbeeld een zeer grote fabriek van schuim modellen
    je kunt bijvoorbeeld dezelfde jer van een aantal merken krijgen
    maar je weet niet wat voor electronica er in zit
    een duits merk zecht dan ook weer niks
    want het komt voor dat er in de china merken betere electronica zit

    het blijft een gok wat je koopt
    en wat garantie betreft
    ik wacht nu al een jaar op 2 nieuwe props en een nieuwe hard case lipo onder garantie
    het gebeurt gewoon niet
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Kwaliteit kost echt nog steeds geld.

    Zelf bouw ik al meer dan 30 jaar mijn modellen zelf. De kwaliteit, constructie en vooral het gewicht heb je dan zelf in de hand.
    Vaak hoor ik de kreet op het veld : kijk eens hoe mooi en licht dit ARF model gebouwd is. Inderdaad, het is heel vaak netjes gefreesd en het ziet er licht uit. Totdat je het model op een weegschaal zet, het tegendeel blijkt dan waar. Meestal is het hout dat gebruikt wordt van zeer slechte en vooral zware kwaliteit. Aerodynamica en constructie is meestal totaal niet over nagedacht. Vliegen doet het wel, echter als je nooit met een beter model gevlogen hebt weet je niet hoe het hoort te vliegen. Het enige dat altijd klopt; het ziet er aardig uit en heeft mooie kleuren. En tja, dat verkoopt blijkbaar goed.

    De duurdere ARF modellen zijn vaak veel beter, maar die zie je bijna niet op een modelvliegveld want tja, het mag niet teveel kosten.

    Wil je toch een goede kist tegen een redelijke prijs bouw deze dan zelf. Als je goede materialen koopt kost dat inderdaad een flink bedrag. koop je echter een ARF model van dezelfde kwaliteit dan is deze veel duurder dan al het materiaal dat je nodig hebt om het zelf te bouwen.

    Zelf bouwen loont echt nog steeds.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Arnoud, ik kan mij voorstellen dat je in de afgelopen 30 jaar wel wat hebt bijgeleerd over hoe je een model goed bouwt. Als ik naar je bouwdraadjes kijk, dan krijg ik in elk geval die indruk. Niet iedereen heeft die kennis, handvaardigheid, tijd of domweg de hobbyruimte om zelf een goed vliegend vliegtuig te bouwen. Voor die mensen vind ik ARF een uitkomst.

    Naast het feit dat ik bouwen zelf ook leuk vind en altijd wel iets (veel te lang) op een bouwplank heb staan, heb ik ook ARF's die ik zelf met de beste wil van de wereld niet zou kunnen bouwen. Ik heb bijvoorbeeld een Long Shot 4 DLG, waarvan ik geen flauw idee heb, hoe ze de vleugel zo hebben gekregen. Ik had mijzelf een MiMi DLG kunnen bouwen, maar daar houdt het bij op. Wat ik anderen hier op het forum soms zie maken met vacuüm technieken of met hun metaaldraaibank, daar kan ik slechts met verwondering naar kijken.
     
  4. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    leuk draadje

    +1:D sowieso een leuk draadje. We kopen (denk ik) allemaal wel eens wat bij HK en dat is hetzelfde als bij de Gamma. Je haalt je schouders op als de kwaliteit een keer te wensen overlaat maar het zeker niet allemaal slecht.
    :mad: en juist die kisten blijven heel ;)
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    kortom waar het op neer komt is wat de person verwacht van zijn hobby
    je hebd bouwers die graag iets vliegen wat ze zelf gemaakt hebben
    en je hebd vliegers die niet echt handig zijn met bouwen
    of daar simpelweg geen tijd of ruimte voor hebben
    dan is arf de uitkomst
    maar een arf zal nooit kunnen tippen aan een echt goed gebouwd schaalmodel
    gewoon omdat het dan veel te duur word
     
  6. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Okay allemaal bedankt........leuk om jullie verhaal te lezen. Ik denk dat idd de elektronica steeds beter gaat worden van HK, die vliegtuigen zelf daar zijn dus wat vraagtekens bij. Ik weet genoeg, bedankt allemaal nogmaals........
     
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    ik dacht dat winkel-besprekingen niet mochten..

    Anyhow.. Als je over een specifiek vliegtuig (of het nou van HK, of een andere leverancier is) info zoekt vind ik zelf youtube wel redelijk.. Over haast alles is wel een bespreking te vinden..
     
  8. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Ik werk al jaren met RC chinese fabrikanten en weet perfect wat OEM is...dus ja gewoon je eigen naam op een product plaatsen...dus tegenwoordig 20 dezelfde vliegtuigen met elk een ander 'merknaam....' in NL is dat bv 'Yellow RC' en is dan weer hetzelfde als de Belgische 'RC plus' en zo kan ik nog een tijdje doorgaan....

    Als je dan toch kwaliteit wil, dan moet je gaan van wat gemaakt wordt in Taiwan, Kingstar heeft de beste 'mouldproductie' van gans China...
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2014
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Grappig dat je dit zo schrijft. Ik heb soortgelijke opmerkingen vaak op het veld gehoord. De vaardigheden die ik heb zijn echt niet bijzonder. Ik heb het van mijn vader geleerd. Ook hij bouwt nog steeds zelf zijn vliegtuigen en vaak overleggen we over constructies en de aerodynamica van een nieuwe kist. Bijzondere spullen heb ik niet, eigenlijk alleen standaard spullen zoals : hobbymes, lijm, schuurpapier etc..

    Als er geen tijd (of zin) is dan is ARF inderdaad een uitkomst. Wat mij echter altijd opvalt is dat er heel weinig technische kennis aanwezig is.
    Als er bijvoorbeeld een vleugel of romp beschadigd bij een crash wordt er direkt gezegt : Oh, ik koop wel een nieuwe vleugel of een nieuwe romp. Terwijl, het is heel eenvoudig in een paar uur te repareren. Vaak geef ik advies hoe de reparatie kan worden uitgevoerd. Soms wordt er iets mee gedaan maar vaak vind men het te ingewikkeld.

    Het voordeel van zelfbouw is dat je meer inzicht ontwikkeld in bouw en vliegeigenschappen van een model.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Krijg niet het gevoel dat hier een winkelbespreking gaande is... :)

    Maar modellen andere namen geven, rebranding, dat gebeurde in het verleden al. Soms kwamen matrijzen weer in andere handen, werd het model voortgezet onder andere naam. Net als in de muziek, werd er flink geciteerd en geleend...

    Ben het met Hans wel eens, niet een ieder heeft de tijd een volledig model op te bouwen. De maatschappij is anders dan in de jaren 70.
    ARF zijn niet van de laatste tijd. Waren ook in de jaren 70 in de USA opkomend.
    Beroemd voorbeeld is de Hobie Hawk van Alter Hobie (van de Hobie Catamarans). Maar er waren er meer. Zoals het merk Lanier. Al lang ter ziele. In de oude RCModeler stonden al advertenties voor gebouwde modellen. Kant en klaar. Voor een prijskaartje natuurlijk.
    Ieder doet maar wat hem het beste uitkomt.
    Technische kennis? Gebrek er aan? Komt veelvuldig voor. Heb er geen moeite mee. Sommigen ontwikkelen zich snel, anderen besteden het uit, een clubknutselaar die dan de klos is... er eigenlijk grote schik in hebben...

    Maar goed... tot nu toe pas ik eigenlijk elk ARF-model wel iets een beetje aan omdat me het niet zint... Af en toe is er weer een modelletje gefikst... kan er mee gevlogen worden.

    En zelfs een domme foamie repareren met kunst en vliegwerk kost bakken met tijd...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Een winkelbespreking is in mijn optiek een beetje anders..
    we hebben het hier over een lijn producten.. Waarbij gewoon over de producten wordt gepraat.
    Niet iets waar de service afdeling van die winkel eigenlijk iets mee zou moeten, en de winkel zelf wordt ook niet positief of negatief besproken.

    Vragen hoe een specifiek merk en type toestel technisch in elkaar steekt gebeurt hier zeer regelmatig, en moet ook kunnen.


    Tijd.. soms is het wel eens jammer dat sommigen er de tijd niet voor vrijmaken.
    er staan ook zat goede kisten 2e hands te koop, goed gebouwd. in de club ook vaak.
    ontvanger erin, en gaan. beter dan ARF, je hoeft er nl echt niets aan te doen.

    En ik heb toch vaak genoeg gehoord van een persoon die alleen schuim toestellen gewend was, dat zo'n houten kist zo ontzettend strak vloog.
    weinig last van wind.
    een verademing, tegenover de schuimtoestellen..

    nu is het ene schuimtoestel het andere niet natuurlijk, maar degenen die ik hoor hoor, delen bovenstaande mening.
     
  12. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Wat mij opvalt is dat een redelijk grote groep wel wil modelvliegen maar eigenlijk mag het niks kosten dus schaffen we een arf aan waar vaak nog wel wat bij komt kijken wil het echt goed vliegen. heb je vervolgens een zelfgebouwd zeer goed vliegend model te koop dan wordt je een prijs geboden waarvoor ik de kist liever kapot trap dan zo iemand die kist voor de geboden prijs verkoop, veel geluk met je nog duurdere arf
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet je dan blijkbaar niet, want dat is nu net niet OEM....

    Dat is "rebranding"

    OEM is iets héél anders, maar dat had ik al uitgelegd...

    Groet, Bert
     
  14. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Beste Bert,

    ik weet dat op Wikipedia staat 'Equipment', maar elke Chinees noemt dit Original 'engraving' dus gewoon OEM = rebranding = een andere naam plakken op hetzelfde product ......dus MAW alles is gewoon hetzelfde maar met een andere naam, dus een vliegtuigje in je hobby winkel kan evengoed PIPO of BASSIE noemen en dat is dan hetzelfde vliegtuig als Robbe of Graupner of weet ik veel...:D
     
  15. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Beste eric,

    Wat een chinees noemt of op wiki staat maakt me niet uit.
    Maar in de autowereld en motorfietswereld waarin ik me beroepsmatig begeef staat OEM absoluut niet voor rebranding oid.
    Is zeker niet alles hetzelfde.
    De uitleg van Bert met zijn geliefde Ducati is exact alwaar OEM voor staat.
    Grt Hans
     
  16. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187

    Allemaal best maar het is de Chinese CEO die het wel uitmaakt...;-) en je wilt niet weten wat ik in Chengzheng al heb zien maken voor Ducati, Honda, Yamaha, enz...basisproduct is identiek, dus OEM of whatever hoe je het wil noemen...maar voor elke Chinese fabriek is OEM = Rebranding...
    Als we het in de motoren business bekijken is de enige niet 'OEM' e dus 'ODM' Bimota en Hayabusa en bij de wagens is dat Ferrari en Pagani....
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk niet dat we de originele betekenis van woorden aan moeten passen aan wat men in china allemaal doet..

    als ik mij niet vergis, plakken zij ook overal gewoon "CE" op, waardoor je hier toch mooi op het verkeerde been wordt gezet.
    Men kopieert er schaamteloos en zonder gevolgen, terwijl een eurpopees bedrijf toch echt een groot probleem zou hebben.

    Feit dat er veel dingen in china geproduceert worden, zegt ook geen fluit.
    Ze kunnen nl wel kwalitatief spul maken. maar net hoe jij als klant de toleranties afspreekt.
    Alles wat niet door die kwaliteitscontrole komt, zou weggegooid moeten worden. alleen verkopen de chinezen dat weer onder een ander merk.

    OEM is OEM. woordenboek geeft daar een betekenis aan, en klaar.
    doet china iets anders, en ze noemen het ook OEM, hebben zij het fout denk ik;-)
    alleen door de grote schaal waarop het gebeurt, zou je zowaar denken dat ze het goed hebben..
     
  18. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok bedankt voor de info allemaal!
     
  19. Eric295

    Eric295

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    187
    Het grappige is dat de Europese merken aan de Chinezen vragen om er CE om te plakken....dat zie ik wekelijks komen die vraag..:D maw zij doen gewoon wat hun klant wil....
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon een wassen neus dus... dat CE keurmerk
     

Deel Deze Pagina