Motor Conserveer vloeistof?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 12 nov 2014.

  1. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hoe overwinteren jullie motoren?
    Conserveren? Bij mij ligt e.e.a in een garage.
    Zo ja, met wat, ATF vloeistof,15W40 o.i.d,
    Boor Olie? (veel zwavel) versnellingsbak olie?
    Naaimachine olie? (lekker dun).
    Smeer olie van de Hema.Meer smaken heb ik niet.:D

    Grtjs.

    Pieter.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hydrauliek olie, stuurbekrachtigingsolie. Olie voor luchtdrukgereedschap.
    5W40 wat in de motor gegoten wordt. Prima, nimmer roest.

    Je kan even de plug losnemen. Zonder compressie... Em van alle kanten voltjetten en dan rondsjorren.

    Naaimachineolie kan ook, Hema vast ook. Naaimachineolie zal je flink voor betalen. Phoeha smeer. Geweerolie, ook prima tegen roest.

    Geen boorolie... ook geen versnellingbakolie. Spirax stonk als de neten. Jich!

    Wonderolie.

    Transgene vetten zou ik vermijden. Was dat niet het favoriete vet van de Hamburgerketens?

    Rust roest, as rest rust!

    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
  3. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Wormer
    Je kan ook afterrun olie gebruiken. Dat kun je kopen in de modelbouwwinkel.
    m.v.g. Erik
     
  4. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Ha Bas, het gekke van al deze oliën is dat ze niet mengen met methanol :confused:.
    Ik gebruik nu zo'n 1,5 jaar naaimachine olie van Kroon en dat gaat tot nu toe goed. Na het vliegen spuit ik flink wat in de carburateur en dan even draaien aan de prop. Vervolgens draai ik de plug eruit en spuit flink wat in de cilinder en weer even draaien aan de prop, je moet hierbij het model zo kantelen dat de uitlaat iets naar boven wijst want anders loopt de olie natuurlijk via de uitlaat poort weg terwijl het juist de spoelpoort in moet.
    Dan de plug er weer in en de carburateur helemaal dicht draaien aan de servo. Oh ja in doe de uitlaat ook dicht met stop. Tijdens het draaien aan de prop wordt er brandstof aangezogen en dus haal ik dan dat slangetje van de carburateur.

    Maar ik blijf het gek vinden dat het blijkbaar niet erg is dat deze oliën niet mengen met methanol en ook niet met de synthetische olie zoals Klotz. Overigens mengt "echte" afterrun olie ook niet met methanol :-? !
     
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik gebruikte altijd ATF.
    Werkte prima.
    Sinds ik Aerosave gebruik doe die ik er niets meer in.
    Ik weet niet om wat voor motor het in dit geval gaat.
    Als het een viertakt is let dan op dat de lagers ook olie krijgen.
    Als je het in de carburateur doet en in het gloeiplug gat dan komt het voornamelijk in de cilinder.
    Beter is om ook wat in het carter te spuiten. Als je zorgt dat de zuiger op ODP staan en naar boven beweegt als je het er in spuit dan gaat het makkelijk.
    Ook zou je het klepdeksel los kunnen nemen om daar wat olie te doen.
    Ik heb wel eens verroeste klepveren gezien.

    Jan
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt! Die motoroliën mengen niet echt lekker met Methanol.
    Maar ook niet met spiritus bijvoorbeeld... Daar drijft de motorolie ook in...
    Spiritus als poetsmiddel gebruikt...

    Ja... motorolie moet de motor echt even uit hoesten, dat duurt even. Maar daarna liep het zaakje best. Plug maalde er niet om.
    Die automotive syntheet (voor dappere turbomotortjes) kleeft as een magneet aan metaal. Dat deden die Shell vol syntheten ook altijd al.
    Dus afscherming voor hongerige ijzerwormen.

    ATF lijkt nog het meeste op die Afterrun. Hmmm.... Maar dat zal het rode kleurtje wel zijn. Gut dat spul staat hier in de kast voor de auto's... olie is olie... en als het daardoor niet roest? Hoppa!

    HobbyIn had/heeft ook afterrun's, staat Tornado op het flesje.
    Maar het ruikt naar Klotz-concentraat... kan dus zo maar braaf ingekookte Klotz-smeer zijn?:rolleyes: haha...

    Maar nu... de nieuwe AX 46 II... op air-o-shave... staat al weer een tijdje stil.
    (wegens kawe klawe op het veld). Van binnen nog spic en span...
    Airosave shaves the day...

    Maar zal eens een potje Kroon opsnorren. Dat er in mikken.
    Ja... tjet het ook vol... opdat het in alle hoeken en kieren inwerkt.

    Bij een Saito een stuk lastiger... zit ik over te denken om er als test bij een .56 blokje, eens een extra smeernippel aan te vlechten, aan het nokkenas huis bijvoorbeeld. Via de standaard 'breather' vraag je je af of het 'smeer/conserveer' op de juiste plekken komt?
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina