Open NK Electro 1:8 Offroad

Discussie in 'Electro offroad' gestart door snellehenk, 21 okt 2014.

  1. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Als ik bv met josh vergelijk, een ervaren rijder, die je wss wel kent.
    Sct tegen sct is hij sneller dan mij. Maar als ik met mijn truggy tegen zijn buggy rij, dan ben ik weer sneller.

    Ik vind het wel leuk dat de elektro truggy rijders in nl nu ook een competitie gaat krijgen. Huidige wedstrijden zijn toch eigenlijk alleen maar voor buggy en sct.

    Ojah, gisteren nog even rij tijd bijgehouden op een kleine 1/10 indoor baan met de truggy waarbij ik nooit meer dan half gas kon geven. Kon langer dan een half uur op die zelfde 5000mah accu.
     
  2. Simply....

    Simply....

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Fryslân
    Volgens mij gaat electro en nitro bij elkaar in niet werken...ook truggys en buggys bij elkaar in is in mijn ogen ook geen optie....
    Als je een NK wilt organiseren, is het wel zaak dat je het serieus neemt, en het dus zo eerlijk mogelijk voor iedereen maakt.
    Zo weinig mogelijk regels? Prima! Maar wel voor elke wedstrijd dezelfde regels en rijtijd.
    Maximaal 4s en 1 band ben ik voor.
    Volgens mij zijn het veel Big/Largescalers (waaronder ondergetekende) die de overstap maken naar deze klasse, en dan is het jammer dat je dit gaat degraderen naar een beginnersklasse.
    Succes en gr. Renze
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het wordt absoluut geen beginnersklasse, de snelle rijders zitten bij elkaar en zullen op het scherpst van de snede kunnen strijden.

    De langzamere deelnemers zitten ook bij elkaar en ook voor deze groep willen wij zorgen voor plezier en een snelle leercurve.

    Daarbij wanneer de groep voldoende groot is/wordt om een mooie onderlinge strijd te krijgen kunnen we snel af zien van het mee laten rijden van nitro buggies. Maak je ook niet teveel zorgen over de electro truggies, in onze ervaring gaan buggy en truggy gewoon heel goed samen.

    Maar we gaan eerst aankijken hoeveel rijders we hebben voor de eerste wedstrijd, daarna kunnen we het beste bepalen hoe we de overige 6 wedstrijden invullen en hebben we mogelijkheden voorhanden om bij te sturen wanneer het reglement leidt tot onwenselijke situaties.

    Competitie is belangrijk maar we willen proberen ook veel plezier te bieden aan de rijder. Een flinke rijdersgroep is hiervoor uiteindelijk 1 van de belangrijkste voorwaarden.
     
  4. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Denk dat Renze t prima heeft verwoord , heb dit jaar in Almelo mee gereden in de vrije
    klasse waar ook een truggy en ook enkele nitro s mee deden , ja ook mijn mening hierin is dat dit geen eerlijk competitie is , maar je moet dit wel gelijk van de eerste wedstrijd
    goed gaan aanpakken , en niet eerst afwachten hoe deze gaat verlopen, want dan ben je te laat.
     
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien moet ik het anders toelichten, bij de eerste wedstrijden zullen we in ieder geval zoveel mogelijk alle electro buggies bij elkaar in de heats laten rijden (deden we overigens ook in 2014 al) en al het overige " spul" bij elkaar in een andere heat.

    Er is natuurlijk altijd een kans dat we niet uitkomen met het aantal rijders en tijdschema maar natuurlijk zullen we hier onze uiterste best voor doen.

    Overigens denk ik dat jij (Kever) in de 2e heat terecht bent gekomen omdat je nog niet in het klassement stond, deze rijders komen dan bij elkaar en als jij een snelle rijder bent is dat voor de kwalificaties vaak wel onhandig. Je kunt hier natuurlijk altijd een opmerking over maken bij de wedstrijdleiding, uiteindelijk is er niemand gebaat met een situatie waar hele snelle rijders tussen beginners zitten.

    Misschien is het wel een idee om voor de electro klasse een veld in de inschrijving toe te voegen waarbij de rijders aan kunnen geven wat hun niveau is, dan kunnen we de eerste wedstrijd dergelijke situaties zoveel mogelijk voorkomen.
     
  6. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Ik vindt dit een goede instelling, aangezien de deelnemersaantallen van de vrije klasse niet zo groot waren dit jaar.
    Ik ga dr wel vanuit dat er in 2015 toch wel het dubbele aantal deelnemers (per wedstrijd) zullen zijn vergeleken met 2014.
    Ik zie i.i.g. dat er bij Mach-One-Helmond een hoop meer leden zijn met een 1/8 brushless buggy t.o.v. vorig jaar!
     
  7. hpibaja

    hpibaja

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    7
    Ik denk dat het wel meevalt met de problemen die hier gezien worden.
    Ik heb afgelopen seizoen een aantal races meegereden in de vrije klasse, waar een nitro buggy en een electro truggy meereed. Maar kan me eigenlijk niet herrineren dat dat een probleem gaf.
    Het wordt pas een probleem wanneer er een grote groep nitro buggy rijders of electro truggy rijders mee gaan doen, want dan is het beter om de klasses te gaan scheiden.
    Dit zou wel los moeten staan van waar het in dit topic over gaat het Open NK Electro 1:8. Je kunt in zo'n competitie geen klasses gaan mixen.

    Mijn mening is dan ook dat een ieder welkom is op de race, dus ook electro truggy's, electro buggy's met 6s of meer met allerlei banden.
    Maar wil je meedoen aan het Open NK electro 1:8 zal je auto aan de voorgeschreven regels moeten voldoen. Anders doe je alleen mee voor de dag overwinning.
    Feitelijk is dit alleen een probleem voor de wedstrijdleiding, want die zal dat uit moeten zoeken. Op de baan rijd dan alles door elkaar heen, tenzij blijkt dat dat problemen geeft.
    (Oh.. en de controle van de regels uit laten voeren door de rijders onderling. Mocht iemand iets zien wat niet klopt, melden aan de wedstrijdleiding, die dan actie onderneemt.)

    Ik denk dat het voor de organisatie nog erg gissen is wat de daadwerkelijke opkomst is voor deze klasse, dus kan me erg goed voorstellen dat eerst ze de 1ste wedstrijd afwachten en daarna pas een goede invulling kunnen geven.

    De achterliggende gedachte is om de electro 1:8 buggy klasse van de grond te krijgen in Nederland. Als dit kan meeliften op een al bestaand evenement "de TruggyMasters" is dat natuurlijk fantastisch. Mocht de opkomst dusdanig groot worden dat het niet meer op een racedag in te plannen valt, zullen we toch iets anders moeten bedenken. Maar ik denk niet dat dat snel zal gebeuren.

    Nick.
     
  8. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Hallo

    Nee hoor Snellehenk de heats waren daar wel eerlijk ingedeeld, had geen klagen
    maar tis gewoon moeilijker om een truggy in te halen dan een buggy, reed daar in de A finale ook met alleen electro buggy s , en de nitro en de truggy waren hier niet voor geplaatst ,dus qua snelheid zal t elkaar niet veel ontlopen , maar gaf alleen mijn mening om een eerlijke strijd te krijgen.
    Verder over de TruggyMasters niets dan lof hoor.
     
  9. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Als het voor jou moeilijker is om een truggy in te halen, vanwege zijn grote. Dan is het voor een truggy toch ook moeilijker jou in te halen?

    Het is gewoon nu niet duidelijk hoeveel inschrijvingen gaan komen. Als er 20 buggys zijn en 10 truggys, dan kan je het apart doen. Maar als er maar in totaal 10 deel nemers zijn, dan is het toch leuker om een heat te rijden met 10 autos ongeacht buggy of truggy.
     
  10. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ikzelf heb er geen probleem mee als buggy's en truggy's door elkaar rijden. Een truggy is zoals Mario zegt makkelijker te besturen, maar met een buggy kan je heel zeker snellere rondetijden halen op de circuits in Nederland.

    Ga je naar een echte oneffen baan kan de truggy wat voordeel halen, maar op onze astro banen is dit zeker niet het geval.

    Bandenreglement is altijd een discussie, mijn eigen mening hierin is dat ze dit beter afschaffen. Het zoeken naar een geschikte band is een hobby op zich. Bij een bandenreglement kopen de 'toprijders' toch regelmatig nieuwe banden en kost het net evenveel...

    Als ik naar mezelf kijk vorig jaar bij de Truggymasters (waar ik uiteindelijk 1ste ben geworden) heb ik het heel seizoen met 3 setjes banden gereden. (1 setje AKA SS, 1 setje twisters medium en 1setje twisters soft.) Dit wil zeggen 7 wedstrijden en trainingsdagen. De banden zijn nog steeds goed te gebruiken.

    Voor volgend seizoen hoop ik dan ook dat ze gewoon het bandenreglement eruit halen en dat we op een eigen keuze band gaan rijden. Ikzelf ben er zeker van dat ik op 2 setjes twisters medium het seizoen kan uitrijden.
     
  11. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Geloof niet dat jij t snapt Wen in 1 heat zat een truggy ,dus hebben de rijders in die heat
    nadeel op de rijders in heats zonder die truggy ,moeilijker is het niet.
    Dus ook wij wachten wel af wat de regelementen gaan worden.
     
  12. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ik snap wat je bedoelt. Alleen in jouw situatie, moet er dus maar 1 truggy rijder zijn en die persoon moet ook nog sloom zijn.
    Maar goed, als er meer dan 1 truggy rijder mee doet, dan kan het eerlijk verdeeld worden. Het is zoals het is, wil je anders alle truggys bannen dan? Want in NL rijden gewoon niet genoeg elektro truggys om een eigen wedstrijd te kunnen krijgen.
     
  13. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Ik spreek hier uit ervaring , was bij de TruggyMasters in Almelo ,ja en daar
    was inderdaad maar 1 truggy rijder , en ja ik was sneller , en dan is het lastiger dan de heats waar geen truggy in zit.
    En nee heb niets tegen truggy rijders maar op een NK electro offroad ,als je dit wil organiseren moet je iedereen gelijke kansen geven.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2014
  14. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Dit heet voor zover ik aan de titel kan lezen nog steeds NK elektro 1:8 offroad. Sinds wanneer is het alleen voor buggy geworden dan?
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Sterker nog... Het gaat om het OPEN-nk-electro-1-8-offroad...

    Een aparte buggy cup was er toch al.....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Neemt niet weg dat in dit topic bashers en racers tegenover elkaar staan. Ik snap beide kanten en je kunt vrij open beginnen maar naar mate de competitie serieuzer wordt zullen de reglementen en de scheidingen strakker gaan worden. Om heel eerlijk te zijn moet je daar nu al voor open staan....
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja.... Maar ik zie hier nu al weer gejank over langzamere rijders ;)
    Als je echt zo snel ben kan je overal omheen , of dat nou een langzame buggy of truggy is. Die 10cm verschil in breedte heb je op elke baan ruuuiiimmm tot je beschikking ;)
     
  18. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    idd daar ben ik het ook mee eens.

    Een goede rijder weet wanneer hij een langzamere kan inhalen en gaat niet als een gek erop af. Met alle gevolgen, crash baaninzet tijdsverlies... Je blijft gewoon enkele meters langer hangen en je steekt hem dan voorbij. Minste tijdsverlies...

    Als je het extreem wil doortrekken kan je bvb de baan van BOMB 2 seizoenen geleden als voorbeeld nemen. De zandbaan was voor de eerste heats nog perfect vlak, maar eer de snellere mannen aan bod kwamen waren er zoveel gaten en kuilen dat er geen snelste tijd meer gereden kon worden. Daar heb ik niemand horen klagen hoor, dit hoort er gewoon bij.
     
  19. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Natuurlijk kunnen we vooruit kijken en vooraf allerlei wat-als scenario's verzinnen. Maar wat van groter belang is het aantal inschrijvingen voor deze klasse.

    Zodra er een goed beeld is over het aantal rijders kunnen we een bewuste keuze maken over de manier waarop we deze in heats in gaan delen.

    Nu is het alleen maar gissen/gokken en, ondanks dat de discussie wel aangeeft wat er speelt, we kunnen daar nu een reglement op verzinnen maar uiteindelijk kan dat reglement helemaal niet goed werken wanneer de rijdersgroep veel groter -of veel kleiner is dan we vooraf verwachten.

    Wat we in ieder geval mee zullen nemen (en dat kunnen we in de inschrijving doen) is dat de rijders duidelijk aangeven met wat voor type auto zij rijden. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen kunnen we dan deze rijders zo goed mogelijk indelen.

    Voor nieuwe rijders zal het voor ons lastig zijn -en blijven om in te schatten of zij snel zijn en of wij ze in de snelle heat of in een gemiddelde, danwel langzamere heat moeten plaatsen.

    De eerste wedstrijd zullen de kwalificaties mogelijk een mengelmoes worden, maar na 1 race weten we al wie er snel zijn en wie minder snel. Dus de 2e wedstrijd moeten we een goed doordachte keuze kunnen maken qua indelingen. Hierbij zullen we zoveel mogelijk ook rekening houden met het type auto waarmee wordt gereden.
     
  20. Knadrapa

    Knadrapa

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Groningen
    Allereerst ben ik erg blij met de ontwikkelingen die er gaande zijn in de elektroscene. Elektro groeit en 1:8 groeit mee. Zelf kom ik uit het noorden van het land en ik heb in korte tijd er een hoop elektro buggys bij zien komen.

    Kwa regelementen denk ik dat duidelijkheid belangrijk is. Buggys en truggys door elkaar liever niet. Helemaal lijkt het mij niet wenselijk om op de dag zelf te beslissen of klassen door elkaar rijden of dat regels nog ff aangepast worden alsmede de rijtijd. Met 4s en 5600mah en een 2100kv motor rijd je gewoon lekker 20+ minuten. Kwa cellen denk ik zoals velen. 4cellen maximaal om zo een standaard te hebben die over de wereld eigenlijk gelijk is. een bandenregelement is een groot discussiepunt en vind ik dat er aan wel of geen bandenregelement beide voordelen zitten en vind ik het niet belangrijk wat daar besloten word.
     

Deel Deze Pagina