Xo 1 Project self made cooling system.

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Double C, 16 nov 2014.

  1. Double C

    Double C

    Lid geworden:
    16 nov 2014
    Berichten:
    22
    [​IMG]
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    [mod]Even de foto's onder elkaar gezet voor een leesbaar opmaak[/mod]
     
  3. pipi

    pipi

    Lid geworden:
    18 dec 2010
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Goedereede
    Leuk gemaakt. Hoeveel koeler blijft je motor nu?
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik denk dat die warmer word dan de originele setup. Iig als je veel op snelheid rijdt. De koeler zal alleen op lage snelheden beter koelen omdat die een ventilator heeft. (maargoed, dan had je ook een ventilator direct op de motor kunnen laten blazen. )

    Niet om het af te zeiken hoor. vind waterkoeling een heel erg leuk iets. Heb zelf ook al vaker met het idee gespeeld, maar nooit gemaakt, vind het dus zeker mooi dat iemand het een keer doet.
    Echter zal dit zo niet echt toegevoegde waarde hebben. Je hebt nu alleen de plaats waar de warmte word afgegeven verder naar achteren verplaatst. Maar qua plaatsing is het zo ongunstiger dan de originele setup. daar kwam namelijk nog direct de rijwind op de motor. hier hangt de radiator, haaks op de rijrichting, opgesloten tussen de body en de diffusor, niet helemaal ideaal denk ik.

    Qua koelmantel, ze zijn zelfs kant en klaar te koop. de 1717 die in de XO-1 zit is ook vrij geliefd bij electrische powerboats. :)
    Persoonlijk zou ik de plaatsing van de koeler nog eens overdenken. volgens mij is de temperatuur op snelheid nu namelijk hoger dan origineel. (vd motor), heb je een bult gewicht toegevoegd aan de auto. en had je een beter resultaat kunnen krijgen door wat koelvinnen direct op de motor te plaatsen (met evt een fan daar op. )


    Wat ik daarentegen wel een supergoed idee vind, zijn die lagertjes in de fusee. (dat idee ga ik me toe-eigenen voor m'n eigen XO-1. :D )

    Heb je de servo saver ook al aangepast? Dat ding is origineel ook heel erg slap.
     
  5. Double C

    Double C

    Lid geworden:
    16 nov 2014
    Berichten:
    22
    Ben blij met de reacties! Ik ben in Juni begonnen met mijn rc hobby. Door jullie reacties krijg ik motivatie om het nog béter te doen bedankt
     
  6. Double C

    Double C

    Lid geworden:
    16 nov 2014
    Berichten:
    22
    Nog niet gemeten
     
  7. Double C

    Double C

    Lid geworden:
    16 nov 2014
    Berichten:
    22
    Je bent geen zeikerd hoor.. als je iets op internet plaats kan je er vanuit gaan dat mensen reacties hebben.

    En wat betreft als antwoord ik rij nooit op top meer circuit en voor de fun dus ik weet er nog niet alles van.
     
  8. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Erg leuk gedaan. Alleen ben ik ook bang voor dat het nu juist warmer wordt. Tevens al die extra gewicht aan de zij en achterkant vd auto maakt de rij eigenschappen op een cicuit ook niet beter

    Maar waterkoeling in een auto had ik ook al eerder over nagedacht. Alleen nooit praktisch gevonden wegens al de extra gewicht in de auto. Dan moet de motor harder werken om de auto vooruit te krijgen, dus zal die meer warmte produceren en gaan je accus een stuk sneller leeg. Zie het als een buggy van 4kg die 20min op 5000mah rijdt en een truggy van 5kg die nog maar 13min op diezelfde accu kan rijden.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hartstikke leuk gedaan...

    Paar tips: Je hebt voor dergelijke kleine volumes geen expansietank nodig, de flex in de siliconenslangen zijn voldoende. Dat scheelt enorm gewicht.

    Hobbyking verkoopt een radiatortje met ingebouwd electrisch pompje, wat alles bij elkaar nog geen 30 gram weegt, en je waterinhoud bedraagt maar enkele grammen. Als je de radiator zodanig plaatst dat de rijwind er goed langs kan, heb je de fan ook niet nodig.

    http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._with_Self_Circulating_Pump_And_Radiator.html

    of

    http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._with_Self_Circulating_Pump_and_Radiator.html

    Koeling kan dan best efficient zijn.

    Ik heb vorig jaar een 10 cc heli omgebouwd naar waterkoeling, en dat hele systeem was inclusief water zelfs lichter dan de luchtkoeling die ik er afgesloopt had, de heli werd dus zelfs lichter (al was dat echt maar enkele grammen op 5 kilo totaalgewicht).
    Dat systeem heeft ongeveer 100 gram water in de circulatie, en er zit daar wel een kleine expansietank (75 cc volume, ongeveer voor de helft gevuld) maar ik heb die tank nodig omdat bij mij de circulatie aangedreven wordt door stoomvorming en er dus een expansiemogelijkheid nodig is. Zonder stoomvorming is de expansietank op kleine systemen volkomen overbodig: de expansie van water ligt ergens in de orde van grootte van 0.0015 per graad.

    Als je een goede koelmantel hebt in plaats van een spiraal, en je ziet kans om de radiator met op zijn minst de wateringang hoger dan de motor te plaatsen, dan is een pomp zelfs overbodig.

    Grossi (Italiaanse fabrikant van Nitro motoren, niet te verwarren met Rossi of NovaRossi) koelt brandstofmotoren van dik 2 kW weg met een systeem zonder pomp, en met slechts een stukje dikkere slang als "expansitank". Bij mijn weten leveren zij dat systeem ook kant en klaar voor electro auto's.

    Hoe dan ook, waterkoeling kan heel licht uitgevoerd worden en uitstekend koelen.

    Succes met verdere ontwikkeling van dit project!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2014
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Blij dat je het zo opvat. Altijd jammer als een reactie in het verkeerde keelgat schiet. :) Ben iig wel benieuwt wat je er verder van gaat maken. :D

    Heb zelf ook een XO-1. zal ook nog het een en ander aan aangepast worden.
     
  11. pipi

    pipi

    Lid geworden:
    18 dec 2010
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Goedereede
    Hoeveel mm is een 1717 eigenlijk. Ik heb namelijk nog een koelmantel liggen waar ik niks mee doe. Als je intresse hebt pb maar ff

    Never mind. Die van mij is 40mm de 1717 is bijna 50 lees ik.
     
  12. Double C

    Double C

    Lid geworden:
    16 nov 2014
    Berichten:
    22
    Alsnog een mooi gebaar dankjewel
     

Deel Deze Pagina