fokker dr1 1:3 balsa usa

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 24 jun 2012.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke gesnapt...

    voor dit weekend zal het dus niet lukken om nog veel te veranderen,
    de originele is natuurlijk wel de langste en dan zal er een gat in de motorkap moeten...
    Hoe zit het met warmte en bougie's?? en hoe warm komt zo een motor uiteindelijk...
    groeten en alvast bedankt voor de hulp
     
  2. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    De "warmtegraad" van een bougie is vooral bedoeld voor de werking van de bougie zelf. Te "koud" en de bougie zal vol kool lopen en dan ophouden met vonken. Te "warm" en je bougie zal gaan gloeien waardoor het te ontsteken gas/lucht mengsel tendele verdampt. Hierdoor gaat de compressie omhoog en de ontsteking te vroeg. Een soort zelfontbranding. In dat geval heeft de warmtegraad van de bougie (te heet) invloed op het lopen van de motor. Motor kan dan inderdaad heter worden dan normaal. Meestal legt de bougie het loodje voor er echt schade kan ontstaan.
    Hoe warm zo'n Zenoah ideaal moet zijn weet ik niet, ik denk zo tussen de 75 en 90 graden. Daar heb je dus niets aan;)
    Groeten,
    Sam
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, en nog een vraagje

    met de magneetontsteking kan je hem feitelijk altijd starten, zetten jullie hier ergens een schakelaar tussen? zoja hoe doen jullie dit en waar aan zetten jullie juist die schakelaar, foto's eventueel als je die hebt?

    dit is zoals de handleiding zegt(al zie ik hier een electronische ontsteking)

    [​IMG]

    als ik het goed voorheb zit het dus zo in elkaar:
    1draad van schakelaar naar de grond van de motor(mag dit aan een motorbevestigingspunt zijn uit aluminium??)
    en de 2de draad van de schakelaar naar het kleine zwarte draadje op de magneetontsteking(het zwarte draadje die uit het de zwarte box komt...)

    ben ik dan zeker als ik de schakelaar uitzet dat de motor NIET kan starten tijdens het shoken?

    ik had eerst ook dit erop gezet zoals iemand anders op het forum, maar deze rode kabel heb ik dus niet meer nodig of is dus niet van toepassing als ik het goed voorheb...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2013
  4. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke idd dan heb ik het nu goed gedaan!!en werkt de switch...
    waarvoor is het kort rood draadje dan? om de bougie te ontstoren ofzo? want dit zat er oorspronkelijk ook op.

    alvast bedankt (heb al meerdere benzine motoren draaien, maar dit is mn eerste zenoah en magneetontsteking...
     
  6. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Geen flauw idee.... Af fabriek zat het er in ieder geval niet op.
    Groeten,
    Sam
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dit weekend toch nog enkele vluchten gemaakt, zaterdag bij ons met VEEL wind. was wat tricky maar verliep goed, ook de landingen waren goed. Dan zondag op de show in willebroek, wat gevoelig opgestegen, vliegen ging goed, maar in de landing toch mijn eerste nose stand... niet overgekipt dus geen breuk...
    op naar de volgende vluchten! tot de motor toch wat liters gezien heeft, en daarna eens een rol en looping enzo doen.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    een half jaartje verder, een nieuw huisje en enkele vluchten later...
    de fokker is nog niet 100%klaar! ja de spandau machinegeweren moeten nog af geraken, en wel dringend! want eind maart moet hij op een 2daagse opendeurdag staan...en graag had ik ze er nog op gekregen.
    enkele maanden geleden was er een forumlid die ze zou kunnen uitfrezen uit dunne alu, maar achteraf bleek het toch niet mogelijk.
    Ik zoek iemand die mij kan helpen om deze hulzen, of de volledige loop kunnen uitfrezen uit alu 0,5 a 1mm dik max... en liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Ik heb de tekening in cad!
    indien er iemand mij kan helpen of aan een adresje kan helpen, of zelfs eventueel aan 2 spandau geweren, laat gerust wat weten!
    alvast bedankt, hopende dat iemand me kan helpen:)

    Groeten Chris
     
  9. polieux

    polieux

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    1
    Hei Chris,

    ik denk dat het beter is om een Alu-plaatje van 0.5 mm dik uit te laten laseren, en dat dan tot een buis te plooien of rollen. Het zal alleszins veel goedkoper zijn dan het frezen van alle luchtopeningen in een buis, en properder ook. Als de CAD tekening een buis is, wil ik je wel helpen om het als een platte plaat uit te tekenen.
    Groeten,

    Philip
     
  10. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    idd had ik ook al gezien, maar ze kosten een bom geld, in engeland is er iemand bezig met ze te 3d printen, en is goed gelukt, echter zijn ze nog niet in productie, nu gaat een clubmaat de komende dagen eens proberen om er wat van uit een 3d printer te persen, we zien wel. toch bedankt voor de link!

    Groeten
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Chris,

    Hoe staat het nu met je bougie?
    Gebruik je nog steeds de kleine en hoe bevalt deze na een aantal vluchten?
    Of heb je er inmiddels de 'normale' bougie weer opgezet?
    Ben er wel benieuwd naar i.v.m. mijn eigen kist waar ook een kleine bougie op gemonteerd zit.

    Groeten, Ralf
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de kleine werkt goed nu... ik heb de dop wat meer toegenepen en die blijft nu mooi zitten.

    groeten
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha bedankt voor het filmpje.
    , ja na dik een jaar stil te staan toch eens 3vluchte gedaan. Idd de spandau guns zijn nog niet af..

    Ik moet ergens ook nog de motor wat beter zien te koelen vermoed ik...

    dit was van de laatste vlucht:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Waarom is mijn eerste gedachte: Hoe krijg je dit fatsoenlijk naar het veld? :) Machtig!
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    al vliegend...??
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Vind deze persoonlijk erg mooi. Op een of andere manier is zo'n formaat Dr1 in het rood niet helemaal je van het..?[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd je hebt gelijk...
    zowiso een fokker volledig in het rood komt ARF over en zeker als ze coveren met gewone oracover:p
    wel mooi gevlogen
     

Deel Deze Pagina