Open NK Electro 1:8 Offroad

Discussie in 'Electro offroad' gestart door snellehenk, 21 okt 2014.

  1. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Kan me goed vinden in t bovenstaand verhaal
     
  2. dwight1984

    dwight1984

    Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Berichten:
    9
    Ik kan me ook goed vinden in het verhaal. Misschien het eerste jaar geen restrictie op de banden en daar zit het voor mij ook niet op vast. 4S lipo vind ik eigenlijk belangrijker want ja daar rijd 95% zowiezo al mee en 6S lijd alleen maar tot ongelukken en schade/slijtage.
    Qua motor kv's zou ik ook niks doen.
     
  3. sime

    sime

    Lid geworden:
    26 aug 2007
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Velsen-Noord
    zit zo hier en daar eens wat te lezen over reglementen omtrent de auto's. Bij ons op de vereniging is de ervaring dat het aantal Kv's zich van zelf uit selecteert omdat men vanzelf merkt dat ze niet mee kunnen komen. Bij navraag blijkt dan dat er met bijv. een 1900 kv motor gereden word. Ook banden worden door een ieder die meerijd of mee gaat rijden besproken. Omdat daar geen beperking in is geeft dat ruimte om makkelijker mee te doen en/of te experimenteren. Mede hierdoor kunnen wedstrijden gewonnen worden.
    Accus beperken tot 4s is denk ik een prima plan. Kan een hoop narigheid voorkomen. Tegenwoordig zijn er erg goedkope motoren en accu's te koop die prima voldoen voor een wedstrijd met een open karakter.

    mvg

    simon
     
  4. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het reglement voor 2015 is compleet en te lezen via onderstaande link.

    De highlights van het reglement:
    - Truggy klasse : geen bandenreglement
    - Hobby klasse heet voortaan Sport klasse
    - Rookie klasse blijft maar hebben geen eigen finale

    - Electro/vrije klasse : alleen bandenreglement indien men in aanmerking wil komen voor het klassement (dit om de drempel voor eenmalige rijders weg te nemen).
    - Electro vrije klasse: maximaal 4S :LiPo's
    - Laden alleen in een Lipo laadzak

    - Aanpassing in de puntentelling om de verschillen in de competitie kleiner te maken, het klassement zal spannender worden.
    - Wijziging in de samenstelling van de organisatie.

    http://new.truggy.nl/wp-content/uploads/2014/12/Reglement-Truggy-Masters-2015.pdf
     
  5. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Hmmm, ik zie niks over elektro truggys.
    Betekend het dat als je met een elektro truggy rijdt, niet in de klassement mee telt?
     
  6. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zie onderstaand...1:8 formaat volgens truggy -of buggy specificaties...
    Truggies tellen dus gewoon mee in het klassement.

     
  7. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Ja en de banden regelementen dan?
    Voor zover ik weet, bestaat er geen minipins voor truggy.
     
  8. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Voor de truggies is het bandenreglement net als de nitro klasse.

    Vrije keuze dus, alleen truggy banden zijn toegestaan (geen bigscale band zoals de XTM Grinder).

    Alternatief voor de Schumacher Spiral buggy is de Twister voor truggy.
    Voor de minipin is niet een echt goed vergelijkbare band.
     
  9. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Aah ok. Dus een elektro truggy rijden dan mee in de vrije/elektro klasse mee. Alleen die hebben geen banden regelement vergeleken met de buggys?
    Begrijp ik het zo goed?
     
  10. dwight1984

    dwight1984

    Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Berichten:
    9
    Ik persoonlijk denk dat je niet 2 verschillende auto's niet bij elkaar in een kampioenschap moet hebben. Er rijden toch ook geen buggies mee met de truggy masters. Daarnaast in 1 kampioenschap auto's met en zonder banden beperking maakt het er ook niet eerlijker op.

    Is de reden dat er een klein aantal truggy rijders niet voor de schenen mag worden getrapt maar een grotere groep buggies wel en zich dan moet aanpassen? Denk dat dit zo meer aanmeldingen kost dan dat t opleverd.
     
  11. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Buggys en truggys bij mekaar, lijkt me niet zo probleem. Er rijden immers ook nitro buggys mee in de vrije/elektro klasse. Daardoor moeten de elektro rijders ook een verplichte tussen stop van 5sec maken. Totaal begrijpelijk.
    Maar dat er geen banden regelement op de truggy is en wel voor de buggy, dat vind ik ook niet zo eerlijk. Gezien mini pin en spiral eigenlijk astro banden zijn. Kan ik dan ook gelijk vanuit gaan dat er geen wedstrijd plaats gaat vinden op een klei baan? (niet dat er zoveel zijn in NL)
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klopt helemaal.

    Een aantal redenen voor onze keuzes:
    - We willen het mogelijk maken voor alle rijders met een 1:8 electro om deel te nemen aan een kampioenschap. Dus deze klasse zetten we vooralsnog breed in. Uiteindelijk is het leuker om een heat met 10 rijders te starten dan een heat met 3 rijders.
    - De indelingen van de kwalificaties en finales doen we altijd op basis van klassement (lees: snelheid van de rijder). Hierdoor minimaliseren we de kans op "elkaar in de weg rijden". Natuurlijk is dit bij de eerste wedstrijd van een onbekende rijder wat lastiger maar dat moet de tweede wedstrijd meteen weer goed komen.
    - Qua banden keuze: voor de truggies is de keuze in banden zeer beperkt, sterker nog...zo'n goede band als de Schumachers ga je voor een truggy echt niet vinden. De enige band die in de buurt kan komen is de Fastrax Twister en die wordt veel gereden door truggy rijders.

    En dan nog een persoonlijk mening van mij (dus niet eentje die wij vanuit de organisatie maken ;) ):
    - Ik rij zowel buggy als truggy, nitro en electro. Iedereen kan van mij aannemen dat een buggy bijna altijd sneller is dan een truggy. Daarnaast zal het aantal electro truggies op 1 hand te tellen zijn. Wij zijn de Truggy Masters en willen en kunnen de electro truggies simpelweg niet negeren. Wanneer rijders wegblijven omdat ze niet samen met een truggy willen rijden vind ik dat heel erg jammer...maar aan de andere kant wanneer een rijder om die reden niet mee wil doen, dan vind ik dat een nogal slap excuus. Kom eerst een wedstrijd rijden en geef dan een oordeel, dat is beter dan vooraf conclusies te trekken die op aannames gebaseerd zijn (Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening).
     
  13. dwight1984

    dwight1984

    Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Berichten:
    9
    Buggy nitro telt niet mee voor nk dus eigenlijk moet je elektro buggy en truggy/nitro buggy apart hebben. T originele idee was ook een 1/8 e-buggy NK van de nomac. Dit is overgenomen en eigenlijk grotendeels t zelfde als vorig jaar.
     
  14. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Nou als je een eerlijke competitie wild zul je de buggy toch van de truggy moeten gaan scheiden ,net als de nitro trouwens , hoe kun je de buggy nu een banden regelement geven en de truggy in deze zelfde competitie niet, vind dat ze van de regelementen maar een zootje hebben gemaakt , zeer jammer en een gemiste kans om een groeiende klasse de electro buggy 1/8 een podium te geven.
     
  15. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Nitro buggys tellen toch gewoon mee in de vrije/elektro klassement? Want waarom zal je anders je elektro wagen 5 sec moeten vast houden als die nitros niet mee tellen?

    Het klopt dat er geen goeie astro band is voor de truggies, omdat de americanen nooit op astro rijden. Zij hebben alleen maar klei banen en daar zijn er genoeg goeie banden voor de truggy te krijgen. Dus als ik je goed begrijp, worden alle wedstrijd op een astro baan gereden?

    @Kever, als je zo allergisch voor truggies bent, dan organiseer je toch lekker zelf een 1/8 elektro BUGGY cup?! Kan je lekker al eigen regels toepassen zonder rekening met een ander te houden.
    Ben wel benieuwd wie meer rijders trekt, jij of truggymasters.
     
  16. Kever

    Kever

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    244
    Dat is niet het punt Wen ,t gaat om de discussie een eerlijke competitie en daar willen we naar toe toch een NK, en ja voor de electro truggy rijders is t toch ook fijner om te strijden tegen andere truggy s, ach en om dan zo een zielige reactie er onder te zetten
    zou ik zeggen kom 21 december langs bij Offroad Drogeham , waar wij een wedstrijd organiseren met een 70 tal rijders 1/10 2 wd en 4 wd buggy s.
     
  17. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Kan je dit nog een echt NK noemen?
    Ik denk het niet.
    Nitro buggies en electro truggies gaan zeker weten problemen veroorzaken.
    En ook de regels kloppen niet echt, rijtijden staan niet vast, bandenreglement buggies wel truggies niet, etc. etc.
    Het klinkt als een rommeltje.
    Maar we moeten het denk ik maar als een Truggycup-Vrije klasse zien, vergeet die naam NK-Electro.
    En maar blij zijn dat ernu in Nederland wedstrijden zijn.
     
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nogmaals een hoop gedoe omtrent de regels...wanneer blijkt dat er werkelijk voldoende electro buggies deelnemen zullen we deze bij elkaar in de heats indelen.

    De echte wedstrijd rijders zullen ongetwijfeld allemaal electro buggy rijden en in die situatie ook een klap sneller zijn dan de electro truggies en eventueel een enkele nitro buggy. Die paar "exoten" zullen dan in de heats zitten met langzamere rijders en de rappe jongens (met uitgesproken mening ;)) hebben hier dan totaal geen last van. Ook een bandenreglement zal dan totaal geen obstakel zijn.

    Laten we nu eerst afwachten hoeveel inschrijvingen er daadwerkelijk komen voordat er een oordeel wordt gegeven over de competitie. Kom lekker meedoen, als blijkt dat er aanpassingen in het reglement nodig zijn zullen we er echt niet in een grote boog omheen lopen!

    Bekijk het ook even vanuit de invalshoek van de organisatie, we kunnen nu deze klasse qua mogelijkheden heel erg beperken maar een cup met 10 rijders is voor de rijders, clubs en organisatie niet aantrekkelijk.
     
  19. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Trouwens, het maken van een pitstop is juist bij de doorgewinterde electro rijders van vorig jaar warm ontvangen... het voegt iets toe aan je wedstrijd dat je op het juiste moment moet besluiten tot het maken van een pitstop. Wanneer je dit goed aanpakt kan je juist in een gat komen te rijden waardoor je direct snelle tijden kan zetten, of juist wanneer je een onverstandige keuze maakt in het "verkeer" terecht komen.
     
  20. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    @Gies, jij hebt vorig jaar aan 2 wedstrijden deelgenomen... De eerste wedstrijd hadden we te weinig deelnemers om te splitsen, maar de laatste wedstrijd heb jij toch ook in een 100% electro buggy heat gereden?

    Volgens mij kan je niet anders dan onderschrijven dat, wanneer de groep groot rijders genoeg is, je gewoon in heats rijdt waar je alleen maar tegen andere electro e-buggies rijdt....?

    PS:
    - 2014 was het opstart jaar
    - 2015 is het groei jaar
    - 2016 komt het (mijns inziens) helemaal goed... wanneer blijkt dat er voldoende animo is staan wij ervoor open om vanuit de e-buggy groep met een reglement te komen waarmee jullie 100% tevreden zijn. Voorwaarde is dan wel dat deze klasse een vergelijkbaar aantal inschrijvingen heeft als de nitro truggy klasse. Deze situatie zou zich zelfs al in 2015 kunnen voordoen.
     

Deel Deze Pagina