Kek ding....moet toch ook waar eens wat in de zak gaan stoppen. Vanavond maar es ff wat gaan snijden.
130 gram is met alles erin. 650mAh lipo, booster, Emax 9051 servo's en uitgeklede ontvanger. Eerste zachte wropjes zojuist. Hij vliegt echt heel licht. Veel minder baksteen gevoel als mijn eerste poging mini. Echter toch wel staart zwaar, na een paar bochtjes pakte de wind hem op en kwam natuurlijk precies boven de bestrating uit. stall... vervolgens overcorrectie, volle achterwaartse flip en recht met de neus op straat. bah. gelukkig geen deukje op de vluegels of staartvlakken, maar de neus wat ingedeukt en servos los gekomen van de bodem. ik had al gezien dat de neus erg dun was uitgekomen. Ben hem nu aan het plakken met extra verstevigingen binnenin. Morgen alles weer droog en kan de electronica weer terug. flink wat extra lappen glas voorin, heb ik meteen het zwaartepunt goed Schade ga ik later niets van zien. Mijn vorige versie werd ook al crashende steeds steviger. Het is een beetje een ontdekkingsreis om de zwakke punten te vinden.
Dus komt eventueel nog lood of zwaardere accu in.... Bij mij is de pod nog niet eens af, maar probeer dus ook rond dat gewicht uit te komen. Misschien morgenavond weer eens wat aan doen.
de staart was nog niet in de romp gelijmd. heb ik nu wel meegelijmd maar een halve cm verder naar voren toe. denk dat de reparatie 2 gram kostte. moet er nu 24 uur afblijven omdat ik lamineer epoxy heb gebruikt. dan rest aleen het gebogen werpblad nog. heb al wat worpen gehad vanochtend en kan alleen nog maar zeggen dar het heel anders voelt. het waait te hard om verder te testen.
ohja, mijn rompje is heel erg kort. als je jou romp langer laat weet je zeker dat je geen lood nodig gaat hebbe. Gebruik wat meer koolstof en minder glas en je kan nog lichter komen. als je echt graag richting een super lichte 1meter dlg wil, kijk dan eens naar het 1meter zone2p vleugel/profiel ontwerp. die is doorberekend op dat lage gewicht en voorkom je de noodzaak ballast toe te moeten voegen. de vleugel is ook dunner dus makkelihker licht te bouwen.
Denk het ook, zal nog wel even duren voordat het weer mij toe laat verder te testen en echt wat hoogte te maken. Volgende testvluchten gaan op een rustiger dag gebeuren midden in een weiland, dat is zeker. Rompje is weer mooi en neusje kan nu wel tegen een stootje.. Nu idd 2 gram zwaarder. Had nog wat epoxy over en een dun laagje over de verf gedaan. Mooi glimmen joh! Net een ribbeltje delaminatie gevonden op de rechter vleugel, dus toch een klap gehad. Zit nu klem tussen schuim met epoxy. Morgen weer heel, niets van te zien. Moest ik wel doen omdat de spar ook van het schuim gelicht was. Ondertussen ook twee nieuwe werpbladen aan het maken. als je toch epoxy aan het mixen bent net zo goed een beetje extra. Richt op een 0,7 gram werpblad met schuimkerntje. Zeemeeuw gebogen vorm. Kan echt bijna niet wachten weer verder te vliegen. Donderdag een dag vrij... duimen dan maar.
IK ga vanavond een nieuw mimi vleugeltje snijden, en als experiment, met dunner profiel. Wat ik doe is onder de snijmalletjes (van niels12:75 overigens ;-) ) een 1mm dik stukje kartonplakken . Daarmee wordt de koorde smaller en de profieldikte dunner. Niet echt heel erg wetenschappelijk, maar wel spannend !
waarvan akte ;-) ;-) gewoon standaard.....dus geen ailerons. Dus onder de onderste malletjes 1mm opvul. Daarmee wordt de profieldikte ca. 10 % minder van wat het nu is/was, en de koorde wordt 10mm minder ...ongeveer.
Ik heb zo'n snipe werpblad gehaald, voor dat geld ga ik niet zelf klieren ;-) tenzij je het natuurlijk voor het zelf bouwen doet maar deze ziet er ook gaaf uit!