Beste Allen, Als eerste wil ik even zeggen dat als dit de verkeerde plek is voor mijn vraag ik het graag hoor, dan verwijder/verplaats ik dit topic! Dan nu mijn vraag: Ik ben bezig met het onderhoud aan een kleine zeilboot, waarbij ook het onderhoud aan de Volvo Penta MD6 dieselmotor hoort. Helaas is afgelopen zomer de dynamo overleden en zijn we via-via aan een "nieuwe" dynamo gekomen met dezelfde inbouwmaten. Dit is een Magneti Marreli AA125R Nu ben ik elektronisch niet heel erg onderlegd en kan ik op internet de benodigde informatie niet vinden, dus misschien kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen: 1. Hoe kan ik meten of de dynamo nog werkt zonder hem in te bouwen etc? Is er een mogelijkheid om met een huis-tuin-keuken multimeter de dynamo te controleren? 2. Als ik de achterkant bekijk zie ik de volgende aansluitingen: - B+ (volgens internet moet deze naar de accu plus) - B- (volgens internet moet deze op de massa) - CH (Zou het niet weten waar deze moet...) - L (hetzelfde verhaal....) De CH & L verbinding zijn schuifschoenen, de B+ & B- zijn voor kabelogen Weten jullie eventueel wat de twee onbekende aansluitingen zijn (voor controlelampje misschien L van Light?) 3. Het kastje op de achterzijde (De diodebrug?) bevat het volgende nummer: RTT118E Als ik dit op internet opzoek kan ik vinden dat een aansluiting (de CH) voor het lampje is en de andere een D+. Echter is volgens mij dit juist de aansluiting voor het lampje. Ik snap er even niks meer van, vandaar mijn vraag hier. Ter ondersteuning nog enkel foto's: Het kastje De dynamo Alvast heel erg bedankt! Japie
Om hem te testen moet je hem inbouwen en laten draaien, en dan aan de draden meten welke spanning er door gaat. Dit zou +- 14V moeten zijn. Of meten op de accupolen als de motor loopt. Meestal zijn de stekkers en moertjes van verschillende maten, zodat je ze niet om kan wisselen. Ik zie maar 1 gat waar een stekker in moet, dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn?
De bedrading is niet aanwezig, dus moet zelf opgebouwd worden. De + en - begrijp ik, de CH en L (op de plek van de stekker) begrijp ik de werking/bedoeling niet van. Bedankt van de info over het testen. Mvg, Japie
Aa125r Hallo Japie, Deze zit in meerder modellen FIAT, LANCIA e.a. EU merken, misschien een FIAT garage proberen voor de info.
Dit is de spanningsregelaar die zorgt dat de generator onafhankelijk van het toerental een constante spanning van nominaal 12V, maximaal 14V, opwekt. De maximale continu stroom is ongeveer 50A. De aansluiting is heel simpel. De min van de accu sluit je aan op B- wat tegelijk het frame (de behuizing) van de generator is. De plus van de accu sluit je aan op B+, de rood gekleurde moer op de generator. En een 12V lampje sluit je aan tussen de Light en D+. Dit is het "generator" lampje op het dashboard van de auto of de boot. Op het moment dat je de sleutel omdraait en de motor loopt nog niet dan zal dat lampje gaan branden. Als de motor loopt en de generator wekt stroom op zal dat lampje uit gaan. DF zijn de koolborstels voor de veld spoel in de generator, dat zit intern dus niet van belang voor de aansluitingen. Zie de onderstaande tekening voor de principe aansluitingen. Stator en B+ zijn ook interne aansluitingen en zitten zoals je op de andere foto kunt zien constant aangesloten. Als je die los neemt zal de generator niet meer werken, gewoon laten zitten dus. Los testen kan je deze generator niet, hij zal echt moeten draaien en je moet er een accu op aansluiten. Met de hand laten draaien om hem te testen zal je niet lukken. De generator zal dan echt niet snel genoeg draaien om stroom op te wekken. Het minimale toerental is ongeveer 2000 omw/min. om de maximale stroom te kunnen leveren.
Wauw, helemaal geweldig! ik dank je hartelijk! Nu kan ik hem zonder angst aansluiten en monteren om proef te draaien. Allen bedankt voor de reacties, dit topic mag een slotje op of weg in mijn ogen! Met hartelijke dank, Japie