Welke mode komt het best overeen.

Discussie in 'Multicopters' gestart door corvl, 17 dec 2014.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Een vraagje wat betreft de verschillende modes.
    Ik ben een vaste vleugel vliegtuig vlieger en vlieg mode 1:
    [​IMG]

    Nu wil ik graag in de toekomst ( als het lukt) helicopter leren vliegen ( vroeger een x-cell 60 gehad , maar met veel technische problemen niet doorgezet) . Achter een computer zitten en op een simulator , nee , daar kan ik m'n tijd niet aan besteden.

    Nu dacht ik zo , Die multicopters kosten geen drol en het vliegen is in principe hetzelfde als helicopters ( .....Toch??) Dus waarom koop ik niet zo'n ding en ga daar lekker mee oefenen.

    Maar welke mode past daar het beste bij.

    Ik heb een Hubsan gekocht met mode 1 , maar het gaat niet lekker.
    Voor m'n idee/gevoel zitten yaw en rol omgekeerd....
    Iemand die wat licht op de zaak kan schijnen?

    Mode 1 vaste vleugelvliegtuig vliegers .... welke mode vliegen die meestal heli/multicopter?

    Ik heb al een manier gevonden om de Mode 1 om te zetten naar mode 3 ( met wat soldeerwerk) voor als dat toch beter in mijn geval zal zijn, maar voordat ik de soldeerbout ter hande neem , eerst maar ff vragen.

    De reden dat ik throttle perse rechts wil hebben , is dat ik volgend jaar een nieuwe zender wil kopen en die ( als er 1 komt) ook voor multicopters en helicopters gebruikt zal worden.

    Bedankt,
    Cor
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is geen optimale mode!

    Veel mensen hangen de mening aan dat je per sé mode 2 of 3 moet hebben (Ailleron/elevator op één stick) voor heli's of multicopters, kan ik alleen maar zeggen: gebruik gewoon je eigen vliegmode, waarin je vleugels hebt leren vliegen.

    het is namelijk ALTIJD zo, dat iedere mode voordelen EN nadelen heeft, en het is maar nét wáár je het meeste waarde aan hecht.

    Maar omschakelen naar een andere stickmode levert voor iemand die reeds lange tijd in een gegeven mode vliegt, het nare verschijnsel op dat het letterlijk jaren kan duren voor alle "reflexen" eruit zijn, en het kan dus maar zo zijn dat jij over een jaar probleemloos in mode 2 vliegt, TOTDAT je een schrikreactie hebt, en je reflex tóch stiekum in mode 1 plaatsvindt...

    Gewoon mode 1 aanhouden dus... Dat is mijn advies!

    Groet, Bert
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Bij twijfel, bouw zelf iets met een KK2 of Naze32, dan kan je achteraf je kanalen altijd omgooien ;)
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Markjuhh: dit "speelgoed" wat ik heb gekocht , is maar om wat te oefenen en te "spelen" , zeker niet serieus bedoeld. Als ik het wat vind , heli of multicopter zal ik zeker zelf gaan bouwen .... dat is mijn #1 hobby...... zelf bouwen.

    @ Brutus ,dat is het hem dan ook , ik wil niet omschakelen , en behouden wat voor mij het gemakkelijkst is.

    Maar welke mode is dat dan ..... mode 1 vleugelvliegtuigen, is voor mensen die zowel vleugel als heli vliegen, voor beide "natuurlijk" hetzelfde?

    Als ik met m'n vliegtuigen vlieg , is sturen voornamelijk met de rechter vingers, het rudder is om er een gecoördineerde bocht van te maken.

    Nu ik met die hubsan vloog was sturen voornamelijk met de linker vingers, en rechter vingers om hem om zn as te draaien.

    Als ik met de hubsan een mooie bocht zou willen maken , dus met de voorkant constant in de te vliegen richting , dan zou betekenen met linker vingers de bocht sturen en met de rechter vingers de neus in de vliegrichting houden. Dat is dan precies andersom als met de vleugelvliegtuigen, dat zou mode 3 zijn.

    Snappen jullie waar ik heen wil?

    bedankt ,

    Cor
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    De modes en bewegingen zijn voor heli, multi en vleugels hetzelfde.
    Maar volgens mij klopt er iets niet aan je uitleg, jij zegt “ik vlieg mode 1 maar het meest met de rechtse vingers” in dat geval heb je rechts gas en rol, daar kom je geen bocht mee om, en zal je altijd links iets bij moeten doen.

    Tevens denk ik dat je zelf al antwoord op je vraag geeft.
    Als je hoofdzakelijk rechts wilt sturen heb je rechts rol en hoogte nodig.
    Met rol en hoogte krijg je alles de bocht om met alleen rechts te sturen, een mooiere bocht kun je maken door iets richting bij te geven maar is niet nodig, er zijn zat vleugels zonder richting roer.

    Volgens mij moet je dus mode 2 gaan vliegen, dan heb je op heli, multi en vleugel rol en hoogte op rechts en kun je met rechts een bocht draaien.
     
  6. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vlieg vaste vleugels in mode 1.
    Toen ik ging heli vliegen leek het mij zinvol om de hoofdrotor op 1 stick te hebben.
    Omdat ik niet kon wennen aan throttle links bleef mode 3 over.
    Er zijn trouwens best veel mensen die hetzelfde traject gevolgd hebben.
    Ik vlieg nu dus afwisselend in mode 1 en 3.
    Omdat het verschillend vliegend tuig is is dat voor mij geen probleem.
    Vaste vleugel vliegen in mode 3 zou geen goed idee zijn.
    Dan nemen automatismen, zoals Brutus al aanhaalde, het over wanneer je snel moet reageren.
    Voor mijn zender (graupner MX20) is het ook geen probleem want de mode is gekoppeld aan een geheugen plaats.
    Die wisselt dus vanzelf bij het veranderen van een geheugenplaats.

    Er zijn trouwens ook veel mensen die gewoon in de mode blijven waarin ze met vaste vleugels ook vliegen.

    Ik zeg niet dat wat ik doe handig is maar het werkt prima voor mij.
    Ik ben rechtshandig maar bochten draaien met links wanneer ik met een heli of multicopter vlieg gaat prima.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2014
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mode 2 lijkt me de rechter stik is de rotorkop l linker stik de staart en pitch.

    cor ik zou niet aan die quads beginnen je er zo aan verslaaft.
     
  8. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Dus....
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Dus is er geen dus........ :)

    Gewoon lekker vliegen hoe je het prettig vind.
    Ik ken zelfs iemand die mode 2 vliegt met omgekeerd gas, als je dat fijn vind, gewoon doen.
    Echter het lijkt mij handig om alle toestellen met een zelfde mode te vliegen, zeker als je het jezelf aan het aanleren bent.

    En zoals topic starter aangeeft, als je het meeste stuur met rechts wilt doen... Mode 2

    Als extra toevoeging aan de originele vraag, oefenen met een multi om heli te leren vliegen is wat mij betreft leren fietsen om te gaan motor rijden.
    Een multi is stabiel door de elektronica, en heli is nooit stabiel, zit een wereld van verschil tussen.
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb me niet goed uitgelegd, uiteraard komt er bij een bocht meer kijken. Combinatie van alle sticks inclusief het gas. Ik probeer duidelijk te maken dat bij vliegtuigen het rudder meegenomen wordt om een gecoördineerde bocht te maken. Ik vergelijk dit met een bocht met een quad maken waarbij de neus altijd in de vliegrichting blijft.


    nee nee , dat wil ik juist niet , RECHTS MOET GAS! ,dit omdat ik zo al 30 jaar vlieg en geen 2e zender erbij wil hebben.

    Ik vraag me af of ik yaw en rol bij de Quad om moet draaien ( mode 3) om zo dicht mogelijk bij m'n natuurlijke stickbewegingen te blijven.

    Daar gaat het me niet om , ik vind dat als je een bocht maakt , het zoals in het echt moet doen , een gecoördineerde bocht ( zoals 1:1 toestellen) , maar dat is een andere discussie.


    Ik wil gas/throttle rechts ivm de zender die ik heb ende nieuwe die ik ga kopen.

    Dit lijkt me voor mij ook het meest logische..

    ps: Ben; ben jij de Ben die die een jaar of 25 geleden bij de Red eagles in Dordrecht vloog o.a. met een spitfire en een capriolo?

    Goed punt , maar zoals gezegd , simulator vliegen dat vind ik niets. Een jaar of 12 geleden met m'n x-cell ( 10cc brandstof heli) bleef ik "hangen" bij het nose in vliegen, nou ja , bleef die maar hangen , na een flinke crash heb ik hem niet meer opgebouwd.

    Het idee is dus om de basis van rondjes vliegen en nose in vliegen te beheersen , ik neem aan dat het voor Quad en heli hetzelfde is .... of niet?

    Cor
     
  11. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Het grote voordeel van mode 2 is dat je de hoofdfuncties op een stick hebt zitten en dus makkelijker alles met 1 hand kunt doen.

    Het voordeel van mode 1 is dat je de hoofdfuncties op twee sticks hebt zitten en dus een functie per hand hebt.

    Sommige trucjes en dergelijke kunnen doodsimpel zijn met mode 2 en zijn moeilijke gecoordineerde bewegingen op mode 1, of precies omgekeerd, maar in principe kun je alles met beide modes doen.

    Ik vloog altijd mode 1 fixed wing, ben na tien jaar vliegen op die manier begonnen met heli vliegen, en heb dat op mode 2 gedaan. Dat leverde nooit problemen op, omdat heli en vliegtuig twee heel verschillende dingen zijn.

    Vorig jaar ben ik met name voor fpv ook op fixed wing mode 2 gaan vliegen, na pakweg 15 jaar mode 1 ervaring. Goed, ik ben nog jong, dus ik kon het makkelijk veranderen, en alles met 1 hand kunnen vind ik zelf voor fpv erg prettig. Ik vlieg daar nu zelfs F3A mee en het mode 1 vliegen is uit m'n systeem, hoewel ik het nog wel kan. Het is alleen weer even wennen als ik mode 1 ga vliegen, maar die overstap vind ik nu best makkelijk.

    Ik weet niet of ik ooit nog "schrik" reacties zal krijgen en vol gas zal geven in plaats van up, of zoiets dergelijks. Dat is me in de eerste paar weken veel overkomen maar daar heb ik sindsdien geen last meer van gehad.

    Ik zou mode 2 aanraden, maargoed, er is niet echt een "beste" mode. Het enige dat ik je kan zeggen is dat veel heli vliegers mode 2 vliegen, en daarmee compatibel zijn (een leerling z'n heli invliegen bijvoorveeld) is een handige bijkomstigheid.

    Maar je zult zelf moeten kiezen :p
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ah OK, ik heb wat verkeerde aannames genomen, gas moet dus rechts.
    In dat geval is de keuze dus tussen mode 1 en 3.

    Als je heli wilt vliegen is het het meest natuurlijk en logisch om de hoofdrotor bewegingen op 1 stick te hebben (rol en nick), tevens is dat bij een 1:1 (vliegtuig en heli) ook zo.
    In dat geval blijft dus mode 3 over, nick-rol links, gas-yaw rechts.
    Mbt besturing vind ik een quad en heli gelijk (nogmaals, niet kwa vlieg gedrag maar dat is wat anders).

    Nadeel mode 3, niet populair dus moeilijker vliegen met "elkaar's" kist.

    Maar goed, je moet zo vliegen als jij het prettig vind, er is geen goed of fout ( wellicht wel handig, minder handig), echter ik zou zelf altijd proberen te voorkomen dat je mode moet wisselen tussen heli/quad en vleugel.

    However, your choice, succes met de keuze.

    Ps. ik ben het wel met je eens, en bocht moet netjes gedraaid worden, net als 1:1, in dat geval moet je altijd hoogte, rol en richting sturen zowel voor vleugels als voor heli/quad.
     
  13. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Maar als het moet kun je met mode 2 of 3 op 1 stick vliegen. Bij fpv erg handig als je mid-flight dingen aan het aanpassen bent zonder een autopilot nodig te hebben :p

    Nouja, goed, da's mijn mening. Gewoon doen wat je prettig vind vliegen :p
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb exact dezelfde ervaring als Ben. En dus ook wat Cor in zijn openingsbericht beschrijft.
    Ik heb ook de ervaring dat ik dat niet door elkaar haal, zolang ik met een heli of een vliegtuig vlieg. Gaat helemaal automatisch goed.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Duidelijk, sim vind ik ook niets, quad geeft wellicht wat gewenning en vertrouwen in nose in vliegen (idd hetzelfde als heli), maar reken er op dat nose in hoveren met een heli best moeilijk is. Ik ben van mening dat je niet eerst eindeloos alle hover posities hoeft te oefenen. Als je normaal kunt hoveren kun je ook beginnen met link-rechts te schuiven, dan de staart iets bij draaien en dan achtjes vliegen. Als je eenmaal vliegt met een heli is dat vrijwel hetzelfde als met vleugels zolang je maar voorwaartse snelheid houd. Als je dan eenmaal nose in vliegt is nose in hoveren de volgende stap. Maar ook hiervoor geld, gewoon zo doen hoe je het zelf wilt, zolang je er maar lol aan hebt.
     
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Helemaal mee eens, mode 2 en 3 zijn logisch, van 1 en 4 zie ik weinig voordeel.
     
  17. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat je Ben Verwaard bedoelt.
    Dit vliegt nog steeds bij ons.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Om ook vaste vleugelvliegtuigen mode 2 te gaan leren , nee dat zie ik niet zitten ...... ben ook niet meer de jongste :rolleyes:




    Dat populaire , maak me niets uit , en met andere toestellen vliegen , nee dat zit er toch niet in.

    Om te leren/ over te nemen . Met de nieuwere zender kan je verschillende modes programmeren , dus dat is gene probleem.

    Vliegen zoals ik het prettig vind ....... dat is nou juist het probleem .. Ik weet niet wat het prettigst is , daarom vraag ik hier naar de ervaringen.

    Dat lijkt mij dus ook. Je zegt dat er een mogelijkheid bestaat dat je heli of vliegtuig vliegen door elkaar kan halen. Met mode 1 vliegtuig , mode 3 quad , lijkt me dat juist minder aannemelijk. Of heb ik het hier mis?


    Ik nijg ernaar om de soldeerbout ter hand te nemen en de Hubsan om te bouwen naar mode 3.

    Ah.... dat zou best eens kunnen ...... als je hem ziet , de groeten van me... als hij me nog herinnerd. Keywords: Fiets met "doodskist" erachter uit Papendrecht.


    Bedankt voor de hulp zover ,
    Cor
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is heel persoonlijk. Ik ken mensen die vaste vleugel vliegtuigen mode 1 vliegen, en helicopters mode 2 en daar ook niet van in de war raken. Ik zou niet te veel afgaan op wat anderen doen maar kiezen waar jij je het prettigst bij voelt.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2014
  20. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Kijken hoe het bij een echte heli of vliegtuig zit vind ik nooit zo relevant
    Doen waar je het beste gevoel bij hebt...
    Ik vlieg vliegtuigen en multi's/ heli's in mode 1

    Je moet hoe dan ook extra sturen aanleren met een multi/ heli.
     

Deel Deze Pagina