Forumleden, Ik ben sinds kort in het bezit van een FG Monstertruck. Waar ik hoofdzakelijk ga rijden zijn niet de schoonste plekken Moet je denken aan gras, modder en strand. Nu zag ik dat er allerlei artikelen zijn om het eea te beschermen. Zoals hoezen voor over de aandrijfas. Is dat aan te raden of juist niet? Zijn er hier die ervaring met hoezen hebben? Mijn vraag geld ook voor hoesjes om je schokbrekers en je trekstarter.. Heeft het zin om dat soort spullen aan te schaffen? Zie graag jullie mening tegemoet (mss is deze vraag al eens gesteld maar ik kon zo snel geen antwoord vinden)
Naar mijn mening zorgen hoezen voor 2 dingen......het vuil buiten houden......maar ook het vuil binnen houden......mijn voorkeur is zonder hoezen en goed schoonmaken na het spelen
De aandrijfhoezen zou ik wel doen, en goed vol spuiten met vet. En dan goed schoonmaken aan de buitenkant en met een ty wrap vast zetten, net als ashoezen op een 1:1 auto. Dan kan er geen vuil in, en blijven de assen goed gesmeerd om slijtage te verminderen. Hoezen om de schokbrekers hoeft inderdaad niet, als die niet vet zijn blijft er niet zo veel aan plakken, en als het goed is zit er een goede afdichting op, zoals de o-ringen. Trekstarter hoes en een luchtfilter hoes van Outerwears is ook zeer zeker aan te raden, dit scheelt heel erg. Alleen de hoes onder het blok zelf hoor ik verschillende meningen over.
Oke, de meningen zijn dus wat verdeeld, maar wel bedankt voor het meedenken De schokbrekers zijn kurkdroog en daar blijft dus niks aan plakken De aandrijfassen zijn ook droog en daar blijft dus ook niks aan plakken maar er kan wel vuil en zand etc in de koppeling gaan zitten. Als je dat gaat afsluiten en met vet opvullen kan er geen vuil in maar er kan ook niks uit..... Is een beetje dubbel vind ik....bij een 1:1 auto zijn het ook gewoon rubber hoezen die met een ty wrap vast zitten... En welk vet gebruiken jullie dan om dat vol te spuiten?
Wat er niet in kan hoeft er ook niet toch? Als het problemen zou geven zouden merken als FG en Elcon en alle 1:1 merken het niet aanraden denk ik?
Het kan maar het is niet nodig, die hoezen gaan er moelijk op en makkelijk kapot zeker die van FG. En dat is me weer een werk om die erop te krijgen... Ze slijten misschien iets sneller, dan vervangen je de asjes 1x per 2 seizoenen. Zijn de kosten ook niet.
De elcon hoesjes zijn beter dan de fg. Lekker dik vet erin, en het hoesje met 1trekbandje vast zetten alleen op de as en niet op het aandrijf cupje.
gewoon na elke keer rijden ff de compressor bij langs laten gaan. Is het ook weer schoon. Hoesjes zie ik niet zo een nut van in.
Na verschillende tests door mijzelf ben ik tot de conclusie gekomen dat het veeeeeeeel beter is om hoezen op je aandrijfcups aan te brengen. Door het zand en de beweging in de cups schuurt er speling tussen de cup en de pen van de Dogebone. Door de speling gaan de cups en de Dogebone op elkaar inslaan en onstaat er ruimte. Eenmaal ruimte dan blijf je aan het vernieuwen van assen of cups. Ook gaat het wiel daarna niet meer mooi rond,,,,, het blijft haken. Na montage van goede hoezen en gewoon vet erin en dan zoals hierboven staat omschreven met een tywrap om de as blijft alles mooi op zijn plek en gaan de assen echt veel langer mee. Gebruik je de Alu verhoogde achterfusee's dan kun je ook een tywrap om de cup doen. Bij gewone fusees loopt de tywrap anders aan op de draagarm. Wat nog beter is om de hele set te vervangen voor kogelaaandrijving van FG. Geen Dogebone meer maar 3 kogeltjes die de assen met de cup verbinden. Deze set gaat heeeeeel veel langer mee dan een Dogebone aandrijfset en loopt mooier rond. In de kogelaaandrijving zitten in de cups 6 sporen. Zijn de drie die je gebruikt nu versleten dan steek je de assen gewoon om naar de andere 3 sporen. 1 keer in het seizoen loshalen en schoonmaken is dan voldoende om zo meerdere seizoenen te kunnen rijden zonder problemen. De Elcon hoezen zijn de betere,,,,, Soepeler en blijft langer heel dan FG. Monteren is niet zo moeilijk als het lijkt. Even de hoes invetten en je wurmt hem zo over de Dogebone heen.