Elf

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frater, 28 dec 2014.

  1. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Gisteren de maiden van mijn FVK Elf.
    Het was me gelukt om de gehele besturing in de cockpit te krijgen. Dus ook de ontvanger.
    Uiteindelijk kwam ik op 98 gram.

    Nu is dat op zich een heel laag gewicht voor een mini, maar zo'n beetje elke Elf haalt dat gewicht. Op diverse fora heb ik de gewichten gezien en ook de daarbij behorende foto's. De ontvangers en accu's die daarbij gebruikt werden moeten minstens zo'n 10 gram zwaarder zijn dan mijn opzet en toch zitten ook zij onder de 100 gram.

    Op Hyperflight staan ook de individuele gewichten van de onderdelen. De vleugel staat daar op 41 gram. Als ik mijn vleugel op de weegschaal leeg kom ik op 52 gram. Dat is 25% meer..
    Elf Mini DLG - RC Gliders - DLG F3K Hand Launch


    Zijn er mensen met een Elf die hun vleugel eens op de weegschaal willen leggen en ook het hele model en dan het gewicht willen posten?

    Ook een hoop onduidelijkheid t.a.v. het zwaartepunt. Bij mij ligt het ongeveer op 74mm, maar FVK heeft het over 80~85, Hyperflight 74~76 en op de fora spreken ze weer over 78mm. Nu vloog die wel aardig, maar met die windstoten kon ik het niet goed beoordelen.

    Ik ben er al met al toch wel blij mee. Mooi gemaakt en inderdaad was dit een betere instapper geweest dan mijn HK composite die ik een half jaar geleden had gekocht.
     
  2. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    De vleugel weegt 48 gr.
    De laatste keer dat ik de Elf heb gewogen, was het gewicht meen ik te herinneren 102 gr. De ontvanger zit wel in zijn huidje.

    Gewoon een duik test doen. Komt die rustig up, vliegt die voor mij het lekkerst. Bij een (te) achterlijk zwaartepunt vind ik de Elf listig.
     
  3. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Zo'n ding hoort in de lucht, niet op een weegschaal…!
    :cool::D

    Een mimi weegt een stuk(je) meer en vliegt naar 't schijnt minstens evengoed, zoniet beter. (Als de mijne ooit af geraakt…)
    Dus ik zou me om een paar grammen geen zorgen maken
     
  4. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Dat weet ik allemaal wel, maar als je eraan begint dan heb je een streven en als dan blijkt dat je op hetzelfde punt uitkomt als eenieder omdat toevallig mijn vleugel wat zwaarder uitvalt dan die van anderen, dan is dat toch een kleine domper. Mijn toestel zou op 87 gram uitkomen als de vleugel even zwaar was als gespecificeerd door Hyperflight en op 94 gram met de vleugel van dwarswind.

    Maar het gaat erom hoe die vliegt. Dat gewicht is (hopelijk) in sterkte gegaan en dan ook nog eens minder gewicht voor de niet dragende delen is een troost...

    Nu even de kou in en nog wat vliegen... accu zit vol
    Bedankt..
     
  5. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Was eigenlijk grappig bedoeld hoor…

    Misschien kan je nog wat 'verdienen' met de snoertjes in te korten… Eventueel plastik van de stekkertjes verwijderen… Ontvanger 'uitkleden'…?
     
  6. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    tis een fase waar je doorheen gaat als je met DLG begint....ook wij (huey, ik , Ed) hebben een tijd gehad dat 10 gram lichter een dagtaak leek....

    nu niet meer. letten op gewicht ja, net als in het dagelijks leven. Maar grammen n***n (zo noemden wij dat) dat doen we niet meer zo ;-)
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2014
  7. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hier is een heel lang draadje waar veel info in staat.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/hlg-dlg/136779-elf.html

    Ik heb zelf 2 ELF's gebouwd.
    De eerste woog net onder 100 gram en de tweede weegt nu 92,4 gram.
    Ik vind dat de lichtere versie veel beter vliegt.
    Je kan veel besparen dmv. servo's zo ver mogelijk naar voor te verleggen.
    Ontvanger strippen, geen stekkertjes maar direkt aan de ontvanger solderen enz.
    Er kan altijd wel ergens 0,1 gram bespaard worden ;)

    Groetjes,

    Jordy
     
  8. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Bedankt allemaal,

    Het is denk ik een fase waar je zelfs tegen beter weten in even door moet. ;-)

    Het zwaartepunt ligt denk ik toch goed. Het toestel heb ik met dat rustige weer gisteren toch gewoon goed kunnen afstellen. Doordat ik toch wat veel gewicht in de neus had heb ik de 350 mAh accu vervangen door een 200 mAh. Ik zit nu al wat dichter op de aanbevolen CG.

    Ik had ook een mail gestuurd naar FVK over die vleugel. Het lijkt er nu op dat de site van Hyperflight wat misleidend is. Zij spreken over een vleugel van 49 gram +/- 2 gram. In mijn geval is dat dus 3 gram, maar dat is inderdaad grammenn**n.

    De VD5M ontvanger is al uitgekleed en behandeld met CorrosionX. Wel bijvoorbeeld wat 'hot glue' op de aansluiting van de antenne, want ik geloof in goede trekontlasting.
    Ik had ook veel winst gehaald met de 200 mAh accu die maar 4 gram weegt en waar ik, zoals gisteren bleek, meer dan een uur mee kan vliegen (misschien zelfs nog meer). Ik denk dat ik toch nog dunne kabeltjes koop voor de micro-JST stekkers en nog een half grammetje weg snoep. De schroeven heb ik vervangen door titanium imbus boutjes.


    Verder vloog die gisteren prachtig met dat windstille weer en ik vergeet dat gewicht gewoon....

    Nu weer laden.....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    Goed bezig JP, finetune je het CG met de duikproef ? Ik ben gister met de niobe ook weer druk geweest met pielemuizen wat nu het lekkerst vliegt, ga het CG toch weer iets naar achter leggen.
     
  10. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Is dat een ontvanger van FRSky? Die is nog kleiner dan de D4R-II die ik heb lijkt het wel… Wel maar één antennetje?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Kweenie hoor... 1 antenne en carbon in de neus....
     
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ook over nagedacht hoor. De ontvanger zit normaal onder de vleugel, maar daar heb je ook nog de carbon push-rods en de lange draden naar accu en servo's.
    De antenne is niet omkapseld met carbon en het valt me op dat iedereen spreekt over "geleidend materiaal". Water geleidt de stroom niet, maar dempt een 2.4 GHz signaal behoorlijk. Zo werkt ook je magnetron. Lagere frequenties zoals destijds 35/40 MHz hadden hier geen last van. Water zit in hout en kevlar.
     
  13. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ja, een VD5M.
    Het is geen full-range, maar in de praktijk schijnt hij goed te voldoen voor dit soort kistjes. Ik vlieg er nog maar net mee, dus kan er nog niet veel zinnigs over zeggen behalve dat ik nog niks gemerkt heb van contactverlies.
    Telemetrie zit er niet op, maar wat wil je ook voor € 6,-

    Deze wilde ik eigenlijk in mijn MiMi doen, maar ineens kwam deze Elf voorbij.
    In mijn MiMi heb ik een zee van ruimte (alles is relatief) en ik denk dat daarin een X4R komt met variometer.
    Eerst eens kijken wat CG doet na mijn aanpassingen.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ben benieuwd, al je toch wil grammen n******enz , is het dan geen idee om met dyemmenenanema (or whatever) lijntjes te gebruiken ipv die loodzware stuurstokken ?
     
  15. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Die stokken zijn van carbon hoor en zo'n veertje weegt ook wat. Mijn Elf is klaar. Ben nu mijn MiMi aan het schuren.
    In de MiMi komen dyneema lijntjes, maar heb een aanpassing die hem maakt of breekt.... we zullen zien...
     
  16. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hier nog een paar foto's van m'n tweede ELF.
    Dit keer was de bouw veel makkelijker, dus ook veel lichter.
    Ik gebruik 1s 160mAh Lipo's die je ook in mini helicopters gebruikt.
    Een hand vol van deze Lipo's kost €10.-
    Ik kan er ongeveer een uur (per Lipo!) mee vliegen voordat je moet gaan opladen/uitwisselen.

    Als Ontvanger heb ik een gestripte Jeti R4 gebruikt.
    2 antennes, full range, de 2 servo's en de lipokabel direct eraan gesoldeerd.
    Past alles heel mooi in de elf zonder dat ik moest gaan friemelen.
    Voorin heb ik een paar loodkogeltjes met CA vastgezet.
    De CG is nu voor mij optimaal.

    Als neusbevestiging heb ik een heel klein stukje CFK op de vleugel gelijmd met CA, en een heel klein gaatje in de neuscone gemaakt.
    Dat past goed en zit vast als je het aandrukt.
    Het is er nog nooit afgevlogen.

    Hier nog de foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gewicht is trouwens 91,6 gram; ik had me vergist ;)
    Vliegen doet de ELF nog steeds geweldig.

    Groetjes,

    Jordy
     
  17. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Dag Jan,

    91.6 gram is heel mooi en ik denk niet dat die beter kan vliegen door nog verder te gaan met het besparen van gewicht of grammen n***n zoals Frank het noemt, maar ik denk dat jij ook kan zien aan de foto's dat het bij mij lichter zou moeten zijn. Toch?

    Er is geen lood gebruikt (ik kan de accu nog naar voren krijgen), we hebben dezelfde servo's.

    Verder is die accu van een gelijk gewicht (die ronde cellen hebben een beter gewicht/energie verhouding) en ik heb geen straks daar. De ontvanger weegt behoorlijk minder (het is ook maar voor een parkflyer) en ook de draden naar de ontvanger zijn een stuk korter. Op die draden ga ik later nog besparen.

    Zou je jouw vleugel eens apart willen wegen?

    Ik ben toch benieuwd naar de reden van dat gewichtsverschil.

    Groetjes en bedankt,

    JP
     
  18. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Zo, ik heb eventjes de vleugel gewogen.
    Met de werpstift in de linker vleugel gelijmd (met 30 min. epoxy) weegt mijn vleugel 47,9 gram.

    Groetjes,

    Jordy
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Hé, bedankt dat je dat wilde doen.
    Scheelt dus 4 gram.....

    Net wat gevlogen, en dat ging toch best mooi.
    Ik ga eens een andere weegschaal kopen ;-)
     
  20. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ik denk dat je zeker nog één tot twee gram kan besparen als je de kabels een beetje korter maakt en ook veel minder krimpkous gebruikt.
    Ik vind het een beetje "rommelig" om eerlijk te zijn en veel te veel kabel.
    De tape om de servo's is zeker ook alweer 0,3 gram meer.
    Ook de servo's en de stroomverzorging direct op de ontvanger vastsolderen zonder de stekkertjes bespaart zeker een halve gram.
    Bedenk dat aan 3 plaatsen 0,5 gram sparen alweer 1,5 gram is.
    Een paar druppeltjes lijm minder bij de het zijroer en je hebt voorin alweer 1 gram bespaart.
    Dan kan je een kleinere Lipo nemen dus ook weer minder gewicht.
    Dat lijkt niet veel, maar als je alles optelt word het toch een hele boel.

    Of je dat nu merkt bij het vliegen is een andere vraag.

    Ik bouw toch liever iets lichter als iets te zwaar.
    Je kan het altijd nog makkelijk zwaarder maken.
    Lichter word dan al veel moeilijker.

    Ik heb deze ervaring met een Super AVA Pro 4 Flaps kunnen opdoen.
    2 keer gebouwd, 2 keer goede componenten gebruikt.
    Bij de tweede versie was ik wel bijna 400 gram lichter.
    Dat was 20%... en dat merk je dus echt wel.

    Ook nu bij mijn tweede ELF heb ik 8 gram kunnen besparen.
    En dat met dezelfde componenten.
    Ook dat zijn zo ca. 12% minder gewicht.
    Dat merk je best wel op een windstille dag.

    Groetjes,

    Jordy

    Ps. gelukkig nieuwjaar aan iedereen!
     

Deel Deze Pagina