Lagerwissel/onderhoud jetcat P160 verslagje en vragen

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 12 nov 2013.

  1. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Van dun aluminium (bijv. 0.5 mm) een kokertje buigen waardoor je de as schuift.
    Deze in de klauwplaat zetten van de draaibank... heb je 3 of 4 klem oppervlaktes.
    De klauwplaat vastzetten en met goede pijpsleutel met doorgestoken as ( dus met twee handen aan weerskanten van pijpsleutel) de moer rechtsom er af draaien.
    Hierdoor breng je geen zijwaartse kracht op de as en beschadig je de oppervlakte van de as (en de moer) niet.
    Je kan dit natuurlijk ook doen in de bankschroef... maar persoonlijk heb ik in dergelijke situaties de beste kans van slagen als de as in de klauwplaat op meerder plaatsen rondom ingekneld zit.
     
  2. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Met dank aan al de nuttige tips hier is de turbine revisie weer een stuk opgeschoten.

    De brandstofnaalden terug in de verbrandingskamer. Zeer voorzichtig zodat er geen afbreekt of dichtgebogen wordt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De turbinemoer los krijgen is dan toch gelukt, met een stuk aluminium in de zware bankschroef op ' werk. Nieuw en oud lager netjes naast elkaar. Het verschil is enorm. Ik kan het oude lager makkelijk 3 keer opspinnen terwijl het nieuwe lager uitbolt van 1 draai met de vinger.

    [​IMG]

    Het turbinewiel van de as krijgen was ook nog een probleem. Gelukkig is er een klein zeskant op het wieltje waarop een steeksleutel past. Met de steeksleutel voorzichtig draaien en ondertussen trekken.

    Nieuwe lager erop, zoals door Gerrit Jan gezegd met de dikke kant van de binnenring naar buiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Turbinewiel terug gemonteerd in dezelfde positie als ervoor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook vooraan een nieuw lagertje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog balanceren en dan de hele zooi terug in elkaar zien te krijgen. En dan natuurlijk het moment supreme : doet ie het of doet ie het niet :)
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Vandaag nog eens flink doorgewerkt aan het terug assembleren van de turbine. As erin en balanceren.

    [​IMG]

    Compressorwiel even warm gestookt in de oven tot 180°C zodat het makkelijk over de as glijdt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar voor een testrun morgen. Spannend!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn dank alvast aan alle clubleden en forumleden die mij geholpen hebben!!!!
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2015
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    En hij draait terug!
    Door de regen maar 1 run kunnen doen (6:55min) waarbij ik geleidelijk het toerental heb opgevoerd tot 100K RPM. Temperaturen waren goed, van 540°C idle tot max 580°C.
    Start verliep ook vlekkeloos, zonder vlammen of andere onhebbelijkheden.
    Bij de shutdown liep de turbine heel mooi uit zonder dat de lagers te horen zijn. Ben wel vergeten de uitlooptijd te meten. Dat doe ik bij een volgende run wel.

    Ik ben blij :)
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    run


    goed te horen dat het oke is mooi man.
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Goed gedaan joh, scheelt je een boel door hem niet naar JC op te sturen, hopelijk ondervindt je geen problemen bij max. rpm.

    Grt,
    Gerald
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Dank voor de commentaren en vooral voor de nuttige tips jongens.
    Ik denk inderdaad dat ik bij jetcat op een faktuur van 800 euro had mogen rekenen. Nu heeft het mij 125 euro gekost voor de lagers en that's it.

    Vandaag de turbine eens tot volgas laten lopen en ook dat is goed verlopen.
    Vpomp = 4.5V bij 125K RPM

    Vroeger bleef de turbine altijd 3K RPM onder het in de ECU ingestelde maximum. Dit stond ingesteld op 126K RPM om werkelijk 123K max te draaien. Nu ging de turbine door tot 126K RPM, dus ik zette het gas snel een klikje minder.
    De ECU kan ingesteld worden tot 128K RPM, maar jetcat heeft mij ooit gezegd dat die turbines ontworpen zijn voor 125K max.
    Ik heb het max RPM nu terug ingesteld op 123K. Dat was vroeger meer dan genoeg om de T22 overal snel los te trekken.

    MAx temp bij de run was 708°C bij 125K.

    De turbine ook een paar keer van idle snel naar volgas laten gaan en omgekeerd en dat gaat ook zonder vlammen of trillingen. Enkel bij het opstarten heb ik rond 20K RPM een kleine trilling gevoeld.

    Vandaag de T22 ook omgebouwd naar 2.4Ghz en alles nagekeken. Hij is nu vliegklaar, maar voor een testvlucht was het al te laat.
     
  8. arnoldslootjes

    arnoldslootjes

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    haastrecht
    mooi gedaan hoor top
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Niets dan lof! Vooral omdat je de moed hebt gehad om het zelf te doen.

    Het lijkt als ik het zo lees dat het simpel is....

    Wie weet als de mijne aan zn uurtjes zit.....

    Bedankt voor het delen!
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Mja, simpel toch niet echt. Ik vond het moeilijker dan bvb een methanol motortje reviseren, maar niet zo moeilijk als de kleppen van mijn honda VFR (4cilinder in V) te regelen.
    Een lagerwissel valt nog mee, maar zoals je ziet kan je ook andere zaken tegenkomen (verbrandingskamer) als je de turbine eenmaal opengooit.

    Je mag geen fouten maken en je moet begrijpen waarmee je bezig bent. Bij de minste twijfel raad vragen aan meer ervaren mensen. Een lagertje verkeerdom installeren of de voorspanningsveertjes vergeten en daar gaat je turbine.
    De compressor en vooral het turbinewiel eraf krijgen kan ook wel tegenvallen. Een afschampende sleutel in je schoepen en je kan een nieuw wieltje kopen.

    Met een vrij nieuwe turbine zou 'k het niet doen, maar deze is al 10 jaar oud, dus wou ik het risico wel nemen. En ik heb er veel van geleerd en heb mij er goed mee geamuseerd.

    Balanceren blijft een knelpunt. Ik heb dat nu manueel gedaan (enkel statisch), maar dit zal zeker niet zo goed zijn als machinaal. Ik verwacht dan ook niet dat de lagertjes 50 uur zullen meegaan en zal goed luisteren of ze beginnen verslijten.
    Misschien laat ik de turbine toch nog es machinaal balanceren voor het seizoen begint.
     
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Turbine toch terug uit elkaar gehaald :) Wou proberen de kleine trilling er nog uit te krijgen en was benieuwd hoe de nieuwe binnenkamer eruit zou zien na 2 runs.

    Zo dus :
    [​IMG]

    Het trillingske eruit krijgen valt me niet mee. Heb de rotor opnieuw getracht te balanceren, maar zelfs als hij met de "rocking" methode overal blijft staan, voel ik nog altijd een heel lichte trilling als ik de rotor met het compressor lager vasthou en met perslucht optoer tot zo snel als ik hem op 8 bar krijg.
    Ik heb de toerentallen niet gemeten, maar ik schat dat onder ongeveer 5000 RPM er absoluut niks meer te voelen is (alsof de rotor al stilstaat) terwijl daarboven toch nog een heel lichte trilling voelbaar is.

    Ook terug gemonteerd in de jet is er op de romp, bij de turbine, een heel lichte vibratie voelbaar, maar op de turbine zelf niks.

    Wat is de mening van de meer ervaren zelfbouwers? Mag je nog een ietsiepietsie trilling voelen (minder dan wanneer je het lager gewoon aanblaast met perslucht) of mag je gewoon echt geen verschil voelen tussen een snel draaiende of een stilstaande rotor?
     
  12. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Ziet er goed uit , het beste is een andere ervaren turbine bouwer het even te laten draaien, wat voor de een veel trilling is dat is voor de ander misschien hele maal niet erg.
    gr rene.
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zoals je het omschrijft lijkt het mij wel mee te vallen.
    Trilling in het frame kan overal door komen en als je turbine zelf niet trilt dan kan het vanalles zijn.

    Ik heb in mn werk al flink wat keren een 1:1 kist onderhanden moeten nemen vanwege "engine vibrations"
    Iedere keer bleek het iets anders te zijn.
    Voornamelijk flight control systemen.

    But hey! Ik ben geen ervaren zelfbouwer...

    Misschien is het een idee om m te draaien, in kaart te brengen rond welke toerentallen je de trillingen voelt in de kist.
    Dan de tor uitbouwen en op een testbankje draaien. Kijken of je trillingen voelt op/aan turbine en testbank?

    Dan weet je iig of het in je airframe zit of je turbine???
     
  14. modelvlieger

    modelvlieger

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    6
    Advies ooit van Jetcat: laat de turbine 50.000 toeren draaien en leg je duim met de nagel op het huis. Voel je trillingen is het niet goed. Dan kun je alleen de turbine bekijken op schade of onbalans.
     

Deel Deze Pagina