Sopwith Pup scale 1-3.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 12 okt 2014.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik had veel willen doen in de korte vakantie.
    Maar helaas ben ik het nieuwe jaar ingegaan met een flinke verkoudheid.

    Tussendoor toch een paar dingen gedaan.

    Ik heb de tank ingebouwd. Deze zit achter het dashboard zodat hij niet te zien is.

    [​IMG]

    Het voorste schot kan ik door middel van twee schroeven wegnemen. De tank kan ik dan altijd uitbouwen.

    Verder nog een aantal spanten aan de buitenzijde van de romp gelijmd.

    [​IMG]

    De romp begint steeds meer op een Pup te lijken.

    [​IMG]

    Ook heb ik de lijsten in de spanten van de rug gelijmd.

    [​IMG]

    Ton
     
  2. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Wat een schitterende kist gaat dit worden :))
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Normaal worden de aansluit ribben op de romp zijkanten gelijmd.
    Bovenop de ribben rusten dan de spanten van de romp buitenkant.
    Maar ik denk dat het makkelijker is om de rib na het bespannen van de romp op zijn plek te plaatsen.
    Nu ga ik boven de rib een strook plaatsen om de spanten te kunnen verlijmen.

    [​IMG]

    Ton
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De koolstof achterlijst van het middenstuk op zijn plek gelijmd.
    Om hem op zijn plaats te houden maak ik gebruik van strippen die om de eindlijst gebogen zijn. Deze strippen worden gelijmd en vast gezet met klinknagels.
    Zo is ook de originele eindlijst vastgezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vind dit een betere oplossing dan is aangegeven op te bouwtekening.

    Ton
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    netjes
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    En die 'zelf gegoten' koolstof achterlijst is sterk genoeg zo? Mooi! :thumbsup:
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Zoals eerder beschreven is de lijst gemaakt van koolstof vezels.
    De achterlijst is 2,5 mm dik.
    Dus meer dan sterk genoeg.

    Ik ga proberen om de roeren op deze manier te maken maar dan aan een stuk.

    Ton
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Tussendoor de stoel gemaakt.
    De zitting is gemaakt van 2 mm polystyreen en de rug van 1 mm.

    [​IMG]

    De rug van 1 mm is goed te buigen maar moet toch gefixeerd worden tijdens het lijmen.

    [​IMG]

    De onderdelen worden aan elkaar gelijmd met methyleen chloride.

    Hieronder de stoel op zijn plek in de romp.

    [​IMG]

    Ton
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Afgelopen weken erg druk op het werk geweest.
    Dit weekend uitgerust en de hobbyruimte opgeruimd.

    Vanavond de struts gezaagd voor het middenstuk.

    [​IMG]

    Aan beide kanten van de struts een sleuf van 1 mm gezaagd.

    [​IMG]

    Hierin word het beslag gelijmd. Maar eerst moeten de struts in de juiste vorm geschaafd en geschuurd worden.

    [​IMG]

    Ton
     
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De struts zijn in profiel geschuurd.
    Nu alles passen en dan kan het middenstuk afgemaakt worden.

    [​IMG]

    Ik ga ook de spandraden in de mal op maat maken.
    Hiervoor word platte strip gebruikt van 3,2 mm breed en 0,6 mm dik.
    Tegen de uiteinden word een M2 draadeind gesoldeerd.

    Ik wilde wel eens weten hoe sterk dit is.
    Hiervoor een stuk M2 draad tegen het uiteinde van de strip gesoldeerd met zilver.

    [​IMG]

    Vervolgens het proefstuk opgehangen in een hijstakel .
    Voorzichtig begonnen met gewichten aan de draad te hangen.
    Ik heb nog een foto kunnen maken toen er bijna 80 kg aanhing.
    Uiteindelijk brak de soldering tussen 85 en 90 kg.

    Heeft iemand hier ook ervaringen mee ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb deze soldering gewoon op tafel gemaakt.
    Voor de productie van de spandraden zal ik een soldeermal maken en de onderdelen verticaal solderen zodat rondom een mooie soldering krijg.

    Ton
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ton wat maak er weer wat moois van :worship:

    Op zich is het M2 met de zilversoldeer las sterk genoeg om een 1/3 bak van een kilo of 17 te kunnen dragen, het probleem zit hem in het eventuele verbuigen van het schroefdraad bij de- en montage.
    Na een paar keer buigen (en terugbuigen) breekt het gewoon af.

    Het door Mick Reeves geleverde M2 is zacht en verbuigt snel (messing?)
    ik meen dat Jacques deze vervangt door stalen boutkwaliteit.
    Ook freest hij een klein groefje in de M2 bout waarin de platte draad past om dit vervolgens af te solderen met zilver. Dit is beresterk en beter bestand tegen buiging.

    Bij mijn 1/3 Camel heb ik eens een neusstandje gehad waarbij het M2 draad van enkele cabane draden compleet uitgerekt was!
    Persoonlijk vind ik M2 voor alledaags vliegen net ff te zwak en zou ik voor M3 gaan.
    Dit is meer een gevoelskwestie, M2 oogt redelijk klein voor zo'n grote bak.
    Als er 80 kg aan kan hangen zou het probleemloos moeten gaan.

    Groeten, Ralf
     
    boluzz vindt dit leuk.
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ralf,

    Ik ga nog een paar proeven maken met solderen.
    Ik denk dat de verbindingen nog wel sterker kunnen.

    Het nadeel is inderdaad het buigen van de draad.

    Misschien ga ik voor de vleugels de spandraden van Aero Scale Products gebruiken. De rest van de draden kan ik dan zelf maken.

    Deze zijn gemaakt uit een stuk gewalste chroomdraad en gerolde draad.
    De draad is ook ovaal.
    Ik weet nog niet wat het gewicht van de Pup gaat worden maar met de Valach geeft me deze draden toch een beter gevoel.


    Vandaag wilde ik de struts verlijmen met het middenstuk.
    Maar het ging voor geen meter. Niets paste.
    Ik ga alles opnieuw uit meten.
    Het beslag komt niet overeen met de tekening.
    Maten struts kloppen niet.
    Hopelijk krijg ik de zaak toch klaar in het weekend.

    Ton
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    'De meeste tijd wordt versleten met passen en meten . . .'


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2015
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Jan,

    Er gaat inderdaad tijd zitten in meten en passen.

    Maar ik vind als je een bouwdoos op de markt brengt de zaken toch moeten kloppen.
    Reeves laat hier kansen liggen.
    Ervaren bouwers maken met zijn bouwdozen mooie kisten.
    En de mijne word dat ook.

    Maar minder ervaren bouwers lopen tegen problemen op.
    En dat is jammer van de tijd en het geld.


    Ton
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dit weekend nog eens alles nagemeten.

    Eerst gecontroleerd of de vleugel t.o.v de romp goed op tekening staat.
    Ik heb de maten van de tekeningen van Replicraft overgenomen.
    Er zat een paar mm in.

    De mal nog eens nagemeten , deze was goed.

    Er blijven dan nog alleen de struts over. Deze passen niet.
    Ze zijn te lang getekend.
    Dus , de zaag erin en de vier struts ingekort.

    [​IMG]

    Nu past alles.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kan nu verder om de struts af te werken en vast te lijmen.
    Als ze op hun plek vastzitten ga ik in de mal de spandraden maken.
    Daarna kan het gehele middenstuk overgezet worden op de romp.

    Ton
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Gaaf Ton!
    Beter de struts te lang dan te kort geleverd moet je maar denken ;)

    Groeten, Ralf
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Congratulations

    Professioneel werk.
    Congratulations.

    Mvg,
    Aurectar
     
  18. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ralf , Aurectar.

    Thanks.

    Ik heb nog een vraag.

    Ben alles uit het zoeken voor de rigging.
    Op de tekening staan de vliegdraden dubbel uitgevoerd.
    Nu zie ik op fotos uitvoeringen met enkele en dubbele draden.

    Weet iemand hier de reden van ?
    Ligt het aan de uitvoering of vermogen van de motor ?


    Ton
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    De vliegdraden werden dubbel uitgevoerd vanwege het gevaar dat er wel eens een door een kogel geraakt zou kunnen worden (niet ondenkbaar tijdens een oorlog :rolleyes:), de hele harmonie tussen de draden zou dan verstoord raken en de vleugelpartij zou opklappen met absturz tot gevolg.
    Met 2 stuks heb je nog een 'thuiskomertje'.
    De landingsdraden werden wel enkel uitgevoerd zoals je weet (zou eigenlijk alleen belangrijk zijn bij een rugvlucht landing :D)

    Bij sommige replica's heb ik ze ook enkel uitgevoerd gezien, bij andere weer niet.

    Afhankelijk van het model dat je na wilt gaan bouwen zou ik kijken naar de info die er te krijgen is.

    Groeten, Ralf
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Vandaag begonnen met voorbereidingen voor de vleugelbouw.
    De vleugels hebben een holle onderkant , zodat de liggers niet rechtsteeks op de bouwplank gelegd kunnen worden.
    De liggers liggen ook niet in een lijn.
    Ik heb daarom hulpstukken gefreesd waar de liggers in de juiste hoek op kunnen liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze manier liggen de ribben geheel vrij.

    [​IMG]

    Op de volgende foto zijn twee mallen te zien die ik gemaakt heb om de eerste rib op 3 graden te kunnen lijmen.

    [​IMG]

    ton
     

Deel Deze Pagina