Tamiya Cup technische vragen en advies topic.

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 5 nov 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nog niet, maar voor de top stock zijn er nauwelijks wijzigingen. Als je aan 2014 voldoet en geen Mazda kap hebt zit je goed.

    Hugo
     
  2. pherwijnen

    pherwijnen

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    2
    Dankjewel Hugo, voor je reactie. Als ik meedoe zal dat gewoon met de BMW kap zijn. Wellicht niet de snelste maar goed voldoet in ieder geval aan het regelement.

    Ik vroeg mij trouwens af hoeveel accu's je nodig hebt voor een race dag en welke capaciteit?

    Mvgr Pascal
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Het kan met één pack en een goede lader. Ik rijd met een 4200mAh pack, veel lager dan 4000 zou ik niet gaan. Tussen de heats heb je meestal een uur, genoeg om je pack te laden als je lader 4A kan laden.

    Hugo
     
  4. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
  5. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Minimaal twee accu's is het beste, als je dan aan het rijden ben kan je de tweede accu al laden anders moet je wachten tot je klaar ben met het baan inzetten tot je je accu kan bijladen
    na je gereden heat moet je je auto in leveren voor een TC en ga je baaninzet doen bij de heat die na jou heat komt
    als je dan nog de accu uit de auto moet halen om te laden, kan het wel eens te kort tijd zijn om de accu voldoende op te laden
     
  6. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Is er misschien iemand die een extra transponder heeft, te koop of te leen? Ik zou graag voor de eerste keer mee willen doen met de tamiya cup dit jaar, vind alleen zo'n transpondertje wel erg prijzig nieuw. Gr. Roman
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Je kan ook even de organiserende club vragen of ze leentransponder hebben, veel clubs hebben dat.

    Succes,

    Hugo
     
  8. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Ah goede tip! Ga dat proberen.

    Roman
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Vanmiddag even gaan kijken bij de race bij MRC in Vianen, geen Tamiya Cup maar het was er zeker wel druk en gezellig. Daar werd me iets verteld waar ik me zeer over verbaas. Twee rijders meldden mij dat in het 2015 reglement voor de Top Stock komt te staan dat het smeren van banden is toegestaan, en dat niet-Tamiya onderdelen worden toegestaan zolang er maar soortgelijke hop-ups van Tamiya bestaan. Ergo, als Tamiya alu hop-ups voor bijvoorbeeld de wielophanging heeft, dan mag je die ook van een ander merk toepassen.

    Zoals gezegd verbaas ik me hier zeer over. Ik kan het eigenlijk niet geloven. Ik denk eerder dat MRC een eigen reglement hanteert voor de niet TC-races dat erg op het Top Stock reglement lijkt, met bovengenoemde zaken als uitzondering. Kan iemand (Michael?) hier duidelijkheid verschaffen?

    En wanneer komt het nieuwe reglement? Over een maand is al de eerste race...

    Dank,

    Hugo
     
  10. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik hoorde dit gisteren ook van verschillende rijders en ik ben heel benieuwd naar wat er nu in het reglement komt te staan. Het is een grijs gebied en duidelijkheid is zeker gewenst.

    Ik heb zelf n.a.v. het reglement al mijn 3th party hop-ups conform het 2014 reglement vervangen voor originele Tamiya hop-ups, als achteraf dus wel 3th party onderdelen zouden mogen vind ik dat best zuur.

    Het smeren van de banden geeft wel een bak meer grip maar aan de andere kant siert het de klasse juist wel dat Top Stock echt stock (instap & laagdrempelig) is met Tamiya hop-ups en verder geen poespas. Je kunt als je verder wilt aanpassen, tunen ed. natuurlijk ook in de GT of TW klasse terecht.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
  11. DeNer

    DeNer

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Breda
    Dat zou ik minder nieuws vinden. Het is een Tamiya cup dus ook Tamiya hop ups gebruiken!
     
  12. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Ik ben benieuwd naar het reglement van dit jaar.. Als het wel zo is dat je alles zomaar kan Gebruiken, kunnen ze er net zo goed de top stock cup van maken.
     
  13. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Is het niet verstandig om even af te wachten op wat de regelementen gaan brengen ipv nu reeds te paniek zaaien??:cool:
    Een club regelement is wat het zegt, club gebonden en dit kan strak langs een bestaand regelement lopen of het losjes volgen of, compleet anders.
    Daarom heet het club regelement;)


    Mvg Roy
     
  14. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Gisteren werd er expliciet gezegd dat deze regels in het TC reglement 2015 kwamen te staan, en dus los van het clubreglement van MRC staan. Heeft in deze niets met paniek zaaien te maken maar met verontrusting.

    Maar het is zeker verstandig even af te wachten tot het daadwerkelijke reglement beschikbaar is.
     
  15. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Dat het toestaan van niet Tamiya onderdelen geduld word is ouder nieuws.
    Dit werd reeds jaren toegestaan.
    Alleen in de spirit van de race serie was het wel de bedoeling om zoveel mogelijk Tamiya onderdelen te gebruiken;)
    Wacht gewoon op het officiële regelement en dan weet je het zeker wat wel of niet mag.
    Ook ivm de aan te schaffen hop-ups.

    Mvg Roy
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even iets anders tussendoor; een vage kennis (hmmm...) van me wil misschien meedoen met de Cup, en heeft een TT-01. Maar hij heeft veel brandstof-onroad ervaring, en wil liever in de Euro TW klasse of zo aan de slag. Sla je daar een modderfiguur met een 01? Ik denk het wel. Je haalt de eindoverbrenging niet (5,1 t.o.v. 5,0) en de 01 is nou niet het toonbeeld van efficiëntie / precisie. Ik raad hem eerder een TB of TA chassis aan. En jullie?

    Hugo
     
  17. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik zou eerder voor een TA05 of een TA06 gaan, gewoon voor de fijnere werking.
    Het verschil tussen een TT-01 en bijvoorbeeld een TA05 kan toch al gauw een paar tiende in de snelste rondetijd schelen.
    Maar dit kan naargelang de rijervaring en setup kennis toch tot een minimum gehouden worden.
    Wat de verhouding betreft ga je het verschil tussen 5.0 en 5.1 niet zo hard opmerken, dus dat zou in principe geen groot verschil moeten opleveren.
    5.0 is de minimum verhouding, denk niet dat ze deze verhouding verplichten om op elk circuit te gaan gebruiken.
    Afgelopen wknd heeft een collega club rijder op de tamiyacup met een 5.4 verhouding op een redelijk groot indoor circuit gereden.
    Zijn tijden waren gelijk aan de 3é plek in de EuoGT A-finale.
    Als je beide boven vermelde aandachtspunten bij elkaar neemt dan kan het verschil echter wel groter worden, maar ook dit kan door de ervaring en setup kennis tot een minimum gehouden worden.

    Een occasie standaard TA05 of 06 met TRF dampertjes is alles wat je nodig hebt om echt voor de overwinning te kunnen gaan.
    Is soms goedkoper dan een TT-01 met allerlei optie.
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dacht ik al, maar hij wil niks uitgeven... Zal wel niet veel worden dan, hè? Nou ja, we adviseren slechts...

    Andere vraag, ik heb nu hele zware 3Racing schokdempers op de TT zitten. Die gaan binnenkort naar de M, want die gaat beter met meer gewicht. Ik kan de plastic dempers van vorig seizoen terug zetten op de TT, maar ik lees overal dat TRF dempers het beste van het beste zijn. Helaas, daar zijn wel veel verschillende van... En dan ook nog met hop-ups zoals conische zuigers, etc. Ik zie door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer. Welke TRF dempers zijn aan te raden?

    54000
    84318
    42102
    42254
    Enz...

    Dank,

    Hugo
     
  19. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb de 54000 TRF's besteld voor op mijn M-05, die komen qua hoogte overeen met de plastic dempers 50746 (zitten nu nog op mijn M) die jij ook hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar andere modellen heb gekeken, voor de M zijn dit de dempers zegt men.
     
  20. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    De eerste 2 zijn voor een M-chassis, waarvan de 84318 de beste koop zou moeten zijn (vanwege titanium coated damper shafts,High grade damper cilinders, X-rings 50 ipv de gewone O-rings en bevat ook silver alu spring retainers).
    De laatste 2 zijn voor touring wagens, beiden hebben hun voordelen.
    De 42254 versie heb ik zelf nog nooit gehad of getest maar zoals ik heb vernomen zouden deze een betere werking hebben op een low-grip circuit.
    Maar dat kan ik zelf niet bevestigen.
     

Deel Deze Pagina