algemeen teamC topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door M Pinkster, 26 mrt 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben maar weer eens aan het knutselen gegaan met de Minion. De standaard motor begon me een beetje de keel uit te hangen, steeds langzamer, accu snel leeg, en flink hete motor, ondanks extra koeling. Zo'n Eco 15T motortje presteert nieuw en koud best wel lekker, maar warmt te snel op, wat de levensduur niet ten goede komt. Brushless setje lijkt een logische stap, maar het modelbouwbudget is al redelijk verbruikt dit jaar, dus ik wilde eerst eens kijken of ik met de spullen die ik al heb liggen iets kan bereiken. Nu had ik laatst een GM Racing motor in mijn Optima Mid gezet, en dat beviel erg goed. Dat was een 15T, die had ik niet meer liggen, maar nog wel een 27T Pinnacle Brilliant, met vaste vertiming. Deze zou toch wel een stukje efficiƫnter moeten zijn dan een simpele closed can motor als de Eco 15T.

    Omdat ik wilde spelen met de vertiming, heb ik het nokje dat de endbell in een vast stand hield, weggehaald, en de motor op 0 graden ingesteld. Scheelde redelijk wat toeren, maar ook een stukje opwarming, en betere levensduur van collector en borstels. 19 tands tandwiel van de Eco motor vervangen door een 22 tands, ivm het fors hogere koppel van een 27 turns, en eens gaan rijden.

    Acceleratie was prima, en er was duidelijk ruimte om hoger te gaan met de vertanding, want de auto was na een paar seconden al zo goed als op topsnelheid. Die was dus ook aan de lage kant, 33.3 km/u, terwijl een verse Eco 15T tegen de 40 haalt. Dus thuis maar de timing iets verhoogd, en een 23 tands erop, groter heb ik niet liggen in 48dp. Voor mijn gevoel klonk het geluid van de wielen nu vergelijkbaar met de Eco 15T in zijn betere dagen, dus misschien dat de snelheid nu meer richting de 40 gaat.
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Met wat timing advance ging de snelheid met de 27T wel wat omhoog, maar bleef op 36,5 km/u steken. Daarbij ging de acceleratie toch ietsje omlaag, en voelde de auto minder direct op het gas. 1 streepje terug met de timing gaf een betere acceleratie, maar een top van net 35 km/u was het toch net niet.

    Ik had van hetzelfde merk ook nog een 19T liggen, die erin, eerst timing op 0 en 20T pinion. Snelheid kwam daarmee ook rond de 36,5 km/u, maar met een zeer goede acceleratie en lage temps. Dus timing 1 streepje hoger gezet, en dan komt de top boven de 39 km/u uit, met goede acceleratie. De motor kwam niet hoger dan 32 graden, ook niet na langere tijd rijden, veel optrekken, wat driften op gladde ondergrond, etc. Voorlopig ben ik hier wel tevreden mee, meer snelheid heeft toch weinig zin voor wat rondcrossen in het bos en zo, en het is vooral fijn dat de motor niet meer zo witheet wordt als met de standaard 15T.

    Brushless had ook gekund, maar als je nog redelijk wat borstelmotoren hebt liggen, dan is dit ook een mooie oplossing.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Prijs in Nederland voor de brushed RTR lijkt rond de 150 uit te gaan komen, ik heb hem inmiddels gespot voor 145 op Marktplaats.

    Hier zijn nog wat meer foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo te zien zijn de stuurblokken zowel voor links als rechts geschikt, wat wel prettig is als je 2 keer die aan dezelfde kant zou breken, blijf je niet met 2 ongebruikte van de andere kant zitten. Er zit bij de brushed versie ook een 7.2 volt 1800 mAh NiMh accu, met stekkerlader. Niet erg bijzonder, maar voor een beginner genoeg om gelijk te kunnen rijden.

    De motor wordt aangegeven als een 15T 550 maat, dus dat zou betekenen dat het niet de Eco 15T uit de Minion is, aangezien dat een 540'er is. Zou een goede zet zijn, want die laatstgenoemde motor wordt snel warm in een 4WD.
     
  5. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Hebbon!!! Kerstcadeau voor mezelf
     
  6. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    Dit is geen teamC
    Maar een eigen produckt van absima:)
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Wat is dan precies het verschil? In de Team C Minion zit electronica van Absima, dus zo sterk lijkt de scheiding op het eerste gezicht niet. :confused:

    Maar even een apart topic gestart dan: [221532] algemeen-absima-ab1-at1-topic
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    De auto is compleet anders.
    Ik kan je er op t moment nog niet zoveel over vertellen.
    Electronica idd wel erg vergelijkbaar.
     
  9. njitt

    njitt

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ouderkerk aan de Amstel
    Heeft iemand een goed adres voor Team C onderdelen (Hyde) in de buurt van Amsterdam?
     
  10. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
  11. njitt

    njitt

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Ouderkerk aan de Amstel
    Dank. The Border heeft idd onderdelen liggen, maar Team C is daar wel van de lijst gehaald en wordt niet meer ge-restocked. Jammer.
     
  12. M Pinkster

    M Pinkster

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    assen
    De border doet vrijwel geen offroad idd.
     
  13. Mikeey

    Mikeey

    Lid geworden:
    13 sep 2014
    Berichten:
    3

    hoi njitt rc-speedfreakz is een webshop in alkmaar en heerhugowaard, levert team c onderdelen en ze zijn altijd in voor een gesprek op de app.
    als het niet op de site staat moet je ze even een mailtje sturen.

    Ze hebben onlangs een hele gave video gemaakt met een paar team c auto's


    groetjes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Rustig hier... Vanavond weer eens een stukje gereden, aardig degelijk ding die TC02 :D Nu ik er een kegeldiff in heb gezet, lijkt het allemaal aardig bulletproof, hoewel na een uur aan 1 stuk rijden (niet op 1 accu hoor) opeens een voorwiel door de lucht stuiterde... C-clipje eraf gevlogen, kan gebeuren ;)
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Momenteel weer iets meer aan het vliegen, en verder rijden met de LC Racing buggy. En voor 2WD de Kyosho Ultima RB5 SP, maar ik moet toch ook maar weer eens mijn Jekyl en Minion uitlaten.
     
  16. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    M'n auto ging wel steeds rauwer klinken opeens, dus maar eens op onderzoek uitgegaan. Kogellagers van m'n motor zijn aan gort helaas. Maar eens nieuwe monteren, en het open lager aan de achterkant afplakken met een sticker (lager ligt een stuk verdiept t.o.v. achterkant motor, en helaas gebruiken ze altijd ZZ-afdichtigenen...
     
  17. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    ImageUploadedByTapatalk1430753470.145865.jpg

    Een handvol zand die uit m'n motor kwam, rotor lijkt nog prima intact gelukkig.
     
  18. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    sealen met je lijm pistool ;)
     
  19. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Ik ga het wel met een sticker proberen... Waar kan je het beste lagers vandaan halen, vind ze vaak aardig aan de prijs. En zijn het echt specifiek "high speed" lagers? Ik ken alleen verschillende spelingsklasses, C3/C4/C5...
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Wat bedoelt u met ZZ afdichtingen?
    Ik bestel vaak bij Boca bearings, de green seals schijnen goed te zijn voor offroad.
    In het verlijming en constructie forum staat een topic met leveranciers van lagers:

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/threads/overzicht-kogellager-leveranciers.149726/

    Ik denk dat het wel belangrijk is voor een goed lager te gaan, omdat ze ontzettend veel toeren maken.
    Maar misschien is een normale SKF oid ook al goed?
     

Deel Deze Pagina