Serpent 748TQ 1/10 onroad racer

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 11 jan 2015.

  1. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Leuk man. Zie je dan misschien nog wel op 1 van de wedstrijden;)

    M.v.g. Mark
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Gaat dit jaar zeker gebeuren, lijkt me gezellig Mark !!

    Intussen zijn trouwens de banden binnen, nu is het nog wachten nog op de motoren, en 2 bodies die bij de spuiter liggen, en even de startbox pasmaken op deze auto, dan kan ik gaan rijden met de S748TQ.

    Dan nog even wachten op fatsoenlijk RC weer en de nieuwe asfalt toplaag in Apeldoorn.
     
  3. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Ging jou spuiter (..) niet stoppen Richard?
     
  4. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Wanneer gaan ze de nieuwe laag asfalt leggen dan Richard?

    M.v.g. Mark
     
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Komt vast wel goed Claude.

    Mark, er ligt feitelijk al een nieuwe toplaag op, die is eind afgelopen seizoen gelegd, door de firma die overal in NL alle RC circuits asfalteert. Echter is helaas niet goed gebeurd. Aankomende maart wordt de oude toplaag afgefreest en komt er een verse op. Ook wordt een groot aantal curbstones vernieuwd, het gras waar nodig opgehoogd, komt er een volautomatische bewateringsinstallatie, en komen er 2 MyRCM decoders bij. Er zijn dan 3 sectietijden mogelijk, alsook een speedtrap (= snelheidsmeting) op het rechte stuk. Ik zal daar t.z.t. wel iets over schrijven / laten zien in het AMCA topic.

    Maar dat allemaal geheel terzijde, dit is tenslotte een S748TQ bouwverslag ;)
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Deze week kwamen de ontvanger en de servo’s binnen, dus tijd voor een kleine update. Net als bij de S977WC is het in elkaar bouwen van de radioapparatuur even puzzelen, maar zodra alles op z’n daarvoor bestemde plek valt, zit het allemaal echt perfect in elkaar.

    Ook de banden zijn inmiddels binnen, nu alleen nog even op de motoren wachten, en het weer mag ook wel eerst wat beter worden. Ik kan haast niet wachten op met deze fraaie 1:10 onroad racer het circuit op te gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Prachtige auto!!
     
  8. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Ziet er toppie uit Richard!
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Efrem en Claude.

    Vandaag kwamen de motoren en de uitlaat binnen, dus weer tijd voor een update.

    Ik heb gekozen voor de Novarossi "Sturm", voorheen de N12T1 motor (zijn technisch identiek), en de Hipex Low Noise uitlaat. Dit omdat het zowel bij de NK's alsook bij ons op het AMCA circuit de verplichte combinatie is. Ik ben dan ook van plan om een of meerdere NK's mee te pakken, in elk geval die op mijn thuiscircuit in Apeldoorn.

    De motor behoeft verder eigenlijk geen uitleg, het is de bekende goede kwaliteit van Novarossi, wel net iets kleiner allemaal dan ik gewend ben van de 3.5cc motoren van de 1:8, maar verder vergelijkbaar. Met een prijs van € 90,- voor de motor krijg je wel heel veel waar voor je geld vind ik, deze 3-poorter ziet er heel erg goed en snel uit. Ook presteert deze erg goed met de Hipex Low Noise uitlaat, erg mooie combi.

    De Serpent koppeling van de S748TQ wijst zich vanzelf en is nagenoeg identiek aan die van de S977WC, dus ik verwacht dat deze ook even zo goed werkt.

    Verder de verplichte INS box van Xceed erop gezet, de motor ingebouwd, tandwielen speling afgesteld en met de uitlaat erop is de auto nu helemaal compleet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Ik ben nieuwsgierig naar de nieuwe bodies.
     
  11. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Zie bij de kopeling dat lager 5x10x4 met oranje seals, die mag je er gelijk uit halen en vervangen voor een variant met stalen sheilds. Gaat op zeker loskomen en tussen de beweegbare delen van de koppeling zitten wanneer je dat niet wil. Bij mij was dat lager trouwens 5x10x3, maar dat moet dus 5x10x4 zijn.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je onder het lager veel moet shimmen voor de endplay kan je ook een lager met een flens pakken.
     
  13. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Beide goeie tips, thanks Roy en Roelof. Ik ben daar al op voorbereid Roy, heb die 5x10x4 lagers met stalen shields natuurlijk gewoon op voorraad liggen. Er hoefden niet veel shims achter Roelof, kan me voorstellen dat het wel eens voor kan komen bij andere merken / modellen. Bij de S748TQ past het het beste met de originele maten van de lagers, dus zonder kraagje. Geldt ook voor de TM koppeling van de S977WC.

    De S748TQ staat inmiddels startklaar, de geometrie van de auto heb ik intussen ook al afgesteld met de setup set volgens de instellingen zoals op de setup sheet. Nog even wachten op de bodies, wat beter weer en de verse asfalt toplaag in Apeldoorn en dan gaan we er maar eens een dagje mee het circuit op.

    [​IMG]
     
  14. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    Hallo Richard

    Ik ga nu ook voor het eerst naar de 1:10 en daarvoor ook naar de serpent 748 natrix tq. en ik heb je bouwverslagen met plezier bekeken.

    Wat voor banden gebruik je precies de diameter en de shore. Ik heb gehoord ( weet niet of dat juist is) dat je ook een bepaalde batterij in de serpent of dan een bepaalde maat welke kun je mij als advies aanraden.

    Gr. Kevin
     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Kevin!

    Ik zie dat met de overgang naar de nieuwe Modelbouwforum server en software de laatste 5 posten in dit topic helaas verloren zijn gegaan. Ik mis de posts met de complimenten van 4 volgers, waarvan ik dus de namen kwijt ben, sorry guys) en mijn laatste post met de update van de body. Zit niks anders op dan maar even een nieuw stukje te schrijven. Zo gezegd, zo gedaan.

    Vorige week kwamen mijn bodies terug van de spuiter, dus meteen pas gemaakt op de auto(s) om te gaan testen.

    Op de volgende foto is de S748TQ te zien, naast zijn grote broer de S977WC.

    [​IMG]

    Afgelopen weekend voor het eerst gereden op het circuit van de AMCA in Apeldoorn, met de S748TQ en de S977WC met carbon onderplaat, op de nieuwe AMCA asfalt toplaag. Tevens moesten voor beide auto’s nieuwe motoren worden ingelopen, een Novarossi .12 Sturm (= identiek aan de N12T1) en een Picco .21 Pro Stock voor de S977WC. Ik had thuis de Sturm al 2 tankjes stationair laten lopen en de PSS ook 1 tankje, uiteraard met de hoofdsproeiers wagenwijd open, lekker olie sputteren uit de uitlaat. Dus op het circuit beide motoren nog even een tankje stationair laten draaien met af en toe gas geven en daarna de baan op.

    Eerst nog even samen met Danny, mijn pitmaatje, de setup van beide auto’s nagelopen. D.w.z. Danny heeft de S748TQ gedaan en ik de S977WC.

    [​IMG]

    OK, ik was er eerlijk gezegd al bang voor, en was van tevoren van meerdere kanten gewaarschuwd, maar het is dus echt zo, 1:10 brandstof is echt heel erg gaaf rijden !! Maar vereist een nogal andere rijstijl t.o.v. de 1:8, is heel anders rijden. Was even zoeken qua rijstijl en lijnen, gas en vooral de rempunten, maar aan het eind van de middag ging het redelijk goed. Het inlopen van beide motoren ging overigens mooi vlot. Was dus een succesvolle shakedown zoals ze dat in vaktermen noemen.

    Inmiddels heb ik afgelopen week beide auto’s alweer netjes gepoetst en staan ze gereed voor de AMCA club race 1 voor aankomend weekend op 2/3 mei 2015.

    Kevin, Ik gebruik Xceed banden, en wat ik doe is de voorste banden 2 mm in diameter kleiner afdraaien dan de achterbanden. Tevens gebruik ik voorbanden die altijd 1 stap zachter zijn dan de achterbanden. Ik heb dus setjes 32s/35s en setjes 35s/37s. Ik heb van beide 1 setje gedraaid voor aankomend weekend. Als ik me niet vergis zijn de diameters 63/65mm. Ga de kwalies rijden met 32s/35s en 35s/37s zal ik denk ik wel nodig hebben voor de 30 minuten durende finale.

    [​IMG]

    Ik post hier nog wel even een kort verslagje met de ervaring van de eerste race.
     
  16. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    Bedankt Richard voor de uitleg ik zelf zat ook inderdaad aan die 35s / 37s te denken en die andere dan als vergelijking er naast te gebruiken. Ik zal je reactie ook even afwachten van je eerste wedstrijd betreft over de banden .Ik zelf rij op real80 groningen daar heb ik voor mijn serpent 950 ook de 35s en 37s dat rijdt wel goed.

    De mijne komt volgende week binnen dan kan ik eindelijk bouwen kan niet wachten.

    Alvast succes voor de eerste wedstrijd ik blijf het forum volgen (y)
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2015
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Graag gedaan en sorry Kevin, ik zie net dat ik een vraag van je over het hoofd had gezien betreffende de ontvanger accu. Inderdaad heb ik hierin wel een advies. Ikzelf gebruik een Intellect LiFe 6.6V 1600MAH Flat Pack RX. De afmetingen hiervan zijn 85x30x17.5mm. Deze gebruik ik overigens al 2 jaar probleemloos in mijn S977WC Viper 1:8. Deze accu heeft als voordeel dat ie exact in de auto past, lijkt ervoor gemaakt. En verder is de accu van het type LiFE dus 6.6V, met 1600mA heeft ie een grotere capaciteit dan een NiMH 5-cellenpakket, en daarnaast is ie veel efficiënter. Met deze accu kun je een hele wedstrijddag rijden zonder tussendoor bij te laden. De NiMH gebruik ik overigens wel voor in de regen. Exact dezelfde afmetingen, dus 85x30x17.5mm, heeft de YellowRC 1600mAh 6.6V 2S LiFe RX ontvanger accu. Omdat ik die Intellect intussen al 2 jaar gebruik, heb ik onlangs 2 stuks YellowRC aangeschaft op reserve.

    [​IMG]
     
  18. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    Geeft niet Richard kan gebeuren als ik het goed begrijp gebruik je Intellect LiFe 6.6V 1600MAH Flat Pack RX voor beide auto's de serpent 748 & serpent 977 viper.

    Dat is wel mooi dat die zo lang ze capaciteit behoudt dat scheelt inderdaad opladen en kun je lekker lang rond rijden. Heb je nog advies waar ik die kan bestellen.

    Gr. Kevin
     
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is een makkelijke, die YellowRC accu's kun je echt in alle NL modelbouw winkels kopen, zie hier: http://www.yellowrc.com/dealer-locator/
     
  20. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag, zondag 3 mei 2015, was het dan zover, de vuurdoop voor de S748TQ in de openingsrace van het AMCA clubkampioenschap 2015. En op de zojuist gelegde nieuwe asfalt toplaag. Als enige Serpent 1:10 200mm, want voor de rest rijden er bij ons op de club alleen maar Xray NT1’s. Gisteren, zaterdag 2 mei 2015, nog even met de auto wezen trainen en niet meer dan een half tankje gereden om op de gekregen trainingsbandjes, puur om nog even de auto af te checken. Vandaag dus race day. De snelheid bleek geen probleem, met name de bochtensnelheid is echt goed. Resultaat een dubbele winst vandaag, zowel met de S748TQ in de 1:10 klasse, alsook met de S977QC in de 1:8 klasse.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina